Proč se neustále cpe elektronika informatikům?

Ivan

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #30 kdy: 14. 10. 2015, 09:27:07 »
Myslim, ze na tvoji otazka nema smysl odpovidat, protoze to jednoduse neni pravda. Alespon obecne.


mhi_

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #31 kdy: 14. 10. 2015, 09:29:16 »
Jen pro informaci, či jako doklad úpadku VŠ vzdělání. V roce 1985 jsem absolvoval ČVUT FEL obor elektronické počítače. V předmětu o teorii elmg pole se začínalo Maxwellovými rovnicemi a z nich se vpostatě vše odvozovalo. Zkuste si schválně vygooglit, jak ty rovnice vypadají :=)

V té době v této zemi převažovaly analogové počítače. Souhrn potřebných znalostí byl jiný.

Maxwellky se ucily i okolo cca 2000 a nerekl bych, ze jejich platnost jakkoliv expirovala, nebo ze jsou nepotrebne pro studenta ELEKTROfakulty.

Na druhou stranu se na FELu usilovne ucila i8051, to povazuji za prezitek. Nekteri vyucujici totiz tehdy ARM meli za sproste slovo a co je SoC vubec netusili. Takze se dratovalo ...

mhi_

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #32 kdy: 14. 10. 2015, 09:35:19 »
útlum a odrazy na vedení (aneb proč ten zvonkáč namísto TP nevalí) atd.

Vývojář software se tímhle nezabývá, to je věc hardwarových vývojářů. Prostě dostane návod jaký kabel a jak daleko může natáhnout a tím to končí.

Tak ale priznejme si, ze vyvojar, ktery alespon takove veci tusi (nebo dokonce si je dokaze i spocitat, navrhnout), je mnohem efektivnejsi, nez matlal, ktery se jen porad divi, ze neco nefunguje, ze prenos signalu neni nekonecne rychly, apod.

Bez znalosti zakladnich elektroveci sice (mozna) naprogramujete libivou hru, ale uz neudelate ani firmware cekajici na vstup z tlacitka.

Ono jde pokracovat i mimo elektro: proc by mel vyvojar databazi vedet jak funguji prekladace? Zbytecne. Proc ma web-developer vedet neco o sitich, kdyz to je vrstva v OSI nekde vysoko "nad nim" ?

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #33 kdy: 14. 10. 2015, 09:38:05 »
...
Chlapče. Co si myslíš, že budeš dělat, až vylezeš ze školy...

 :)
+1

k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #34 kdy: 14. 10. 2015, 09:50:14 »
Tak ale priznejme si, ze vyvojar, ktery alespon takove veci tusi (nebo dokonce si je dokaze i spocitat, navrhnout), je mnohem efektivnejsi, nez matlal, ktery se jen porad divi, ze neco nefunguje, ze prenos signalu neni nekonecne rychly, apod.

Netuším jak mu tyto znalosti zvýší efektivitu v praxi Vraž tam Cat-6 a nepřekračuj délku xx metrů.
Že se signál šíří konečnou rychlostí moc dobře ví protože ping.

Ono jde pokracovat i mimo elektro: proc by mel vyvojar databazi vedet jak funguji prekladace? Zbytecne. Proc ma web-developer vedet neco o sitich, kdyz to je vrstva v OSI nekde vysoko "nad nim" ?

Vývojář software má mít všeobecné pasivní znalosti o tom co se děje na úrovni software, tedy majoritní OS, databáze, sítě a další. Proto nemá čas se zdržovat s RLC členem.
Web-delevoper bez základní znalosti fungování sítí a TCP/IP protokolu je tak nějak k ničemu.


Yarda

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #35 kdy: 14. 10. 2015, 09:58:52 »
Na druhou stranu se na FELu usilovne ucila i8051, to povazuji za prezitek. Nekteri vyucujici totiz tehdy ARM meli za sproste slovo a co je SoC vubec netusili. Takze se dratovalo ...
Když jsem studoval, tak jsem se zapojil do "studentské vědecké činnosti". Nic jsem sice nevybádal, ale dostal jsem se ke znalostem, měřicím přístrojům a součástkám, ke kterým se běžní studenti nedostali. A pomohlo mi to, když jsem po škole nastoupil do pracovního procesu. Tak na FELu se určitě kolem ARMů nebo SoC taky bádalo, jen hledat. IMHO bylo asi dost studentů co jim vědomosti kolem 8051 stačily (pokud zpovzdálí elektroniku sleduji, tahle architektura se ještě pořád vyskytuje).
Chodím na tyhle sleziny
http://www.fel.cvut.cz/elektra/setkani.htm
když nás provádějí po pracovištích, tak nám třeba vysvětlují že tady se pracuje na grantu.., tady bádá doktorant..., ale studenti smějí jen sem...
Ale někteří studenti jsou prý taky pěkná verbež, třeba jeden provádějící na špičkovém měřicím pracovišti říkal, že studenty tam ani moc nepouštějí, třeba měřicí aparatura se šroubovacím vf konektorem, když tam student ten konektor narve přes závit, tak ten konektor za x tisíc korun mohou vyhodit.

v

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #36 kdy: 14. 10. 2015, 10:10:51 »
Není ono to tak nějak spojeno jedno s druhým? Třeba už jsem moc ovlivněný, ale přijde mi, že stěží můžu vysvětlit jak funguje logický člen a klopné obvody, když nevysvětlím jak funguje tranzistor.

Logický člen je od slova logický, ne fyzický. Dá se sestavit z různých fyzických zařízení a nemusí být vůbec na elektřinu. Znalost tranzistoru není od věci, ale není na pochopení nutná. Natož RLC člen.
Vůbec by stačilo kdyby se budoucí vývojáři software ve školách zabývali hlavně počítači a věcmi s tím spojenými, klidně i to MCU, DSP a FPGA, namísto odtažitých záležitostí z jiných oborů.

útlum a odrazy na vedení (aneb proč ten zvonkáč namísto TP nevalí) atd.

Vývojář software se tímhle nezabývá, to je věc hardwarových vývojářů. Prostě dostane návod jaký kabel a jak daleko může natáhnout a tím to končí.
programování MCU a FPGA bez znalosti elektroniky? skutečně? možná psát kód podle přesného zadání, ale vymýšlet to prostě ne

LadislavK

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #37 kdy: 14. 10. 2015, 10:16:00 »
Tak ale priznejme si, ze vyvojar, ktery alespon takove veci tusi (nebo dokonce si je dokaze i spocitat, navrhnout), je mnohem efektivnejsi, nez matlal, ktery se jen porad divi, ze neco nefunguje, ze prenos signalu neni nekonecne rychly, apod.

Netuším jak mu tyto znalosti zvýší efektivitu v praxi Vraž tam Cat-6 a nepřekračuj délku xx metrů.
Že se signál šíří konečnou rychlostí moc dobře ví protože ping.
Protože teorie a praxe bývají dvě naprosto jiné věci. A za svou několi desetiletí trvající praxi jsem už vysledoval, že skutečný odborník se pozná ve chvíli, kdy "něco nefunguje, jak teoreticky má" a je třeba to dát do pořádku. Velmi často u počítačů těžím z toho, že jsem začínal se slaboproudou eletrotechnikou a až poté se dostal k počítačům. Už jen tím, že si dokážu představit, co se děje "tam uvnitř" a není to pro mě jen blackbox, který na vstup A, reaguje výstupem B. Protože v reálném světě se tam občas najednou objeví C, i když to "papírově není možné".

JardaA

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #38 kdy: 14. 10. 2015, 10:32:59 »
Jen pro informaci, či jako doklad úpadku VŠ vzdělání. V roce 1985 jsem absolvoval ČVUT FEL obor elektronické počítače. V předmětu o teorii elmg pole se začínalo Maxwellovými rovnicemi a z nich se vpostatě vše odvozovalo. Zkuste si schválně vygooglit, jak ty rovnice vypadají :=)

V té době v této zemi převažovaly analogové počítače. Souhrn potřebných znalostí byl jiný.

První věta rozhodně není pravdivá, tedy pokud nepovažujete za analogový počítač jakýkoliv řídicí systém. Je dobré si uvědomit, že v té době se všude ve světě používaly převážně sálové systémy nebo minipočítače; mikropočítače se teprve rozjížděly (myslím z hlediska seriózních aplikací).  Na druhou stranu analogové počítače kupodivu dodnes nevyhynuly a  možná se s nimi na jiné úrovni zase potkáme.
http://www.memristor.org/reference/294/memristive-memristor-applications

Ondro

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #39 kdy: 14. 10. 2015, 10:35:06 »

Jinak za mych studii se ze zacatku studovala hlavne matika a to tvrde. Ve vysich rocnicich se pak pouzivala. a) Aby lidi rozumneli tomu, o cem je rec na prednaskach a neucili se zpameti hafo matickych vzorecku, kterym nerozumi, protoze nestudovali potrebny maticky aparat, cimz se treba z elektroniky stane nesmysl, ktery hned kazdy zapomene, b) Pouzivala se k vypoctum elektronickyc obvodu.


I za mojich casov sa studovala tvrdo matematika, z ktorej nasledne bolo pri studiu pouzite tak 5% ale len obmedzenou skupinou studentov(v jednom konkretnom odbore). V praxi tu matematiku nasledne vyuziva maximalne jeden-dvaja ludia. Ta matematika sa ale pouzivala ako sito a cez nu nepresla vecsia cast studentov. Niektory z nich mali predpoklady vystudovat svoj odbor(boli v danom odbore sikovny a bavilo ich to) ale zastavila ich ta matematika, ktoru k svojmu ozajstnemu studiu nepotrebovali.
Nebolo by lepsie aby tu matematiku studovali len ty, co ju naozaj potrebuju k studiu? Uplne by stacil jeden-dva predmety so vseobecnou matematikou(proti tej nemam nic) a zvysok neskor len v odbore, kde to vyuziju.
Co normalny clovek urobi s vecami co nepouziva? Zabudne ich, to iste urobili s tou VS matematikou vsetci studenti(aj vratane mna) okrem tych dvoch. Dnes si len hmlisto pametam ako sme pocitali vselijake limity a hladali ci ta krivka ide do nekonecna alebo nie. Derivovat a integrovat samozrejme uz tiez neviem. Chybalo mi tam jedno a to odpoved na otazku - naco mi to bude. Na to mi ziaden vyucujuci neodpovedal a vedel preco. Ak by mi odpovedal, tak by v tom momente stratil on a jeho predmet vyznam a potrebu v ramci mojho studia.

Dnes je to uz lepsie a to z casti aj vdaka rozdeleniu studia na 2 stupne. V prvom bakalarskom stupni sa teraz jednoducho neda studovat matematika polovicu trojrocneho studia.

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #40 kdy: 14. 10. 2015, 10:41:38 »
Logický člen je od slova logický, ne fyzický. Dá se sestavit z různých fyzických zařízení a nemusí být vůbec na elektřinu. Znalost tranzistoru není od věci, ale není na pochopení nutná. Natož RLC člen.

To sice ano, ale zde se opět uplatňuje ten princip odstraňování magie, co jsem psal úplně na začátku. Cílem imho je, aby to pro lidi přestaly být magické krabičky, které nějak fungují a vůbec netuší jak.

Jinak přijde mi lehce smutné vidět, že se někdo těmhle znalostem brání. Osobně mě vždycky zajímalo jak funguje svět a rád vstřebávám všechny možné informace, které mi moje pochopení zlepšují, speciálně když se to vztahuje k subjektu mého studia. Brečení nad tím, že byl chudák donucen pochopit, jak funguje RLC .. no, nic. To asi nemá cenu pitvat.

k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #41 kdy: 14. 10. 2015, 10:46:44 »
programování MCU a FPGA bez znalosti elektroniky? skutečně?

Skutečně ano, třeba hračky Arduino a podobné. Vývojář software chtějící si naprogramovat nějakou hračku dneska nepotřebuje velké znalosti elektroniky.

Protože teorie a praxe bývají dvě naprosto jiné věci.

Když to hodně nefunguje, tak se to reklamuje nebo se zavolá odborník na sítě.

To sice ano, ale zde se opět uplatňuje ten princip odstraňování magie, co jsem psal úplně na začátku. Cílem imho je, aby to pro lidi přestaly být magické krabičky, které nějak fungují a vůbec netuší jak.

Na to není čas, není čas pochopit všechno potřebné v software a k tomu ještě chování elektrického pole v unipolárním tranzistoru a k tomu dalších 150 věcí.
Hranice je právě ta logika, vývojář hardware připraví logické prvky a vývojář software už pracuje jenom s nimi. Samozřejmě když někdo umí oboje, je to jeho velké plus.

Jann

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #42 kdy: 14. 10. 2015, 10:48:04 »
Proč se neustále cpe elektronika informatikům?

A proč to tu neustále nějakej tydýt řeší?

Dneska už je snad dost široký výběr z nejrůznějších studijních programů u nás i za hranicemi, tak si vyber takový, který ti připadá nejpříhodnější, a nebreč tu. Můžeš se klidně připojit k té armádě IT fachidiotů z všelijakých těch obskurních soukromých a venkovských pseudoškol, kteří, dle aktuálních informací, se pomalu ale jistě stavějí po bok podobným „expertům” na ekonomii ve frontách na úřadech práce.

P.S.: Nevím, jakou práci a jak dobře placenou si představuje pro sebe člověk, který bojuje i s pitomým RLC obvodem.

v

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #43 kdy: 14. 10. 2015, 10:58:30 »
programování MCU a FPGA bez znalosti elektroniky? skutečně?

Skutečně ano, třeba hračky Arduino a podobné. Vývojář software chtějící si naprogramovat nějakou hračku dneska nepotřebuje velké znalosti elektroniky.
hračku ano, ono to arduino není tak drahé, ale měl jsem dojem, že se bavíme o prefesionálních vývojářích

Hranice je právě ta logika, vývojář hardware připraví logické prvky a vývojář software už pracuje jenom s nimi. Samozřejmě když někdo umí oboje, je to jeho velké plus.
problém nastane v situaci kdy pravda a pravda je pravda, ale nejdřív za deset mikrosekund

k

Re:Proč se neustále cpe elektronika informatikům?
« Odpověď #44 kdy: 14. 10. 2015, 11:03:07 »
hračku ano, ono to arduino není tak drahé, ale měl jsem dojem, že se bavíme o prefesionálních vývojářích
problém nastane v situaci kdy pravda a pravda je pravda, ale nejdřív za deset mikrosekund

O profesionálních vývojář software. Jestli máte na mysli vývojáře embedded zařízení, tak ti nepřekvapivě musí umět z obou oborů.