Záruka na systém koupený s počítačem

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #90 kdy: 13. 04. 2015, 17:38:39 »
............dodal na reklamovanem hdd servis, tedy pokud je nasledne chovani rozdilne od toho co bylo pri koupi neni co resit a problem je na strane servisu
Souhlas.
Stejně nikdo z nás neví jak to vlastně je, protože ten laptop nikdo z nás neviděl. Takže se vlastně hádáme o hypotetickém problému.
A tedy každý z nás má pravdu.
--- léta jsem znal pouze Windows - pak jsem potkal Macbook - a chtěl jsem to taky -------
-- a tak mám Ubuntu ---------- Philips Freevents X52CZ Intel Core Duo CPU T2700 @ 2.33GHz x2, 2GB RAM,  500GB SSHD Seagate 8GB NAND,- Ubuntu 14.04LTS ---


Kolemjdoucí

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #91 kdy: 13. 04. 2015, 17:48:07 »
Viz příklad, nasadíš blbě RAM moduly a vyhoří ti slot na MB, budeš reklamovat MB, ... s ohořelým slotem. Myslíš, že znalec bude tvrdit, že to vyhořelo samo ? Věř tomu, že minimálně budeš muset prokázat svou odbornost v montáži RAM modulů.
Nesměj se. Je to sice "absurdní" ale reálné.

Prokazovat bude žalující a to neodborné zacházení při instalaci RAM. Dá se takto prokázat ulomená noha na CPU, špatně zasunutá RAM těžko.

j

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #92 kdy: 13. 04. 2015, 18:10:31 »
Ale muze, 50tka stim nema zhola nic spolecnyho, coz bys vedel kdybys vedel o cem 50tka je. Nebo si snad doma nechavas "odborne" elektrikarem zapojit psa do zasuvky? Pripadne ve firme mas projistotu zasuvky vytrhany ze zdi? To je totiz presne totez.

Dle názoru soudu je skládání PC dodavatelsky výroba elektrického zařízení a podléhá § 8. IMHO je to blbost, ale opravdu je to tak.
Skládání PC samostatně pro vlastní potřebu nepodléhá padesátce.

Zapojení psa do zásuvky, stejně tak výměna žárovky a podobně, může dělat kdokoliv.

Pokud by to byla vyroba elektrickeho zarizeni, tak by to podlehalo nasledne revizi a pripadne dalsim testum. Jenze to vyroba zarizeni neni, protoze ty jen skladas stavebnici (jejiz jednotlive komponenty pochopitelne tem testum podlehaji, specielne zdroj). Navic pracujes s malym napetim, zdroj sam o sobe je zabezpecen. Je to prave proto presne totez, jako kdyz zapojujes neco do zasuvky.

Nemluve o tom, 50tka je bezpecnost prace, s odbornosti absolutne nijak nesouvisi. Co myslis, jak dobre ti PC smontuje clovek, kterej maka na VVN?

Mimochodem, v praci si psa do zasuvky zapojit nesmis, nesmis si dokonce ani rozsvitit svetlo, musis na to byt proskolen.


Viz příklad, nasadíš blbě RAM moduly a vyhoří ti slot na MB, budeš reklamovat MB, ... s ohořelým slotem. Myslíš, že znalec bude tvrdit, že to vyhořelo samo ? Věř tomu, že minimálně budeš muset prokázat svou odbornost v montáži RAM modulů.
Nesměj se. Je to sice "absurdní" ale reálné.

Prokazovat bude žalující a to neodborné zacházení při instalaci RAM. Dá se takto prokázat ulomená noha na CPU, špatně zasunutá RAM těžko.
Prodejce bude muset predevsim dokazat, ze to vyhorelo prave kvuli spatne instalaci, a ne kvuli jine vade, coz je defakto nedokazatelne. Da se takhle operovat s mechanickym poskozenim (a i to jen v pripade, ze se primo tyka reklamovane vady a navic neni mechanicke namahani soucasti bezneho vyuziti).

Sten

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #93 kdy: 13. 04. 2015, 18:22:00 »
Takže hypoteticky, je-li v návodu uvedeno, že nepotřebuje odbornou montáž, a šroub A patřící do otvoru B za použití šroubováku X (jak je v návodu) ty vinou chybného přečtení nacpeš do díry D a zatlučeš kladivem, neboť nemáš šroubovák X ale jen Y (a kladivo) ...

... pak jsi skříňku nesmontoval podle návodu
Ano souhlasím.
Ale jak dokážeš (představ si obě role) jako zákazník, že jsi složil dle návodu, když bude šroub jinde, a jako prodejce, že jsi použil kladivo místo šroubováku X

Úsměvné, nicméně ve výsledku šílené. A to na skříňce z IKEA to je vidět. U instalace OS, to fakt je hodně zajímavé dokazovat.

Pokud je šroub jinde než v návodu, není to podle návodu, takže není co řešit. Pokud je šroub jinde, než by měl být, aby to fungovalo, ale v návodu to tak je, pak je chybný návod a opět není co řešit. Pokud návod není jasný a srozumitelný, neodpovídá § 11 Zákonu o ochraně spotřebitele (proto IKEA v návodech upozorňuje na běžné chyby).

Pokud někdo použije kladivo místo šroubováku, myslím, že to většinou znalec pozná, protože to zdeformuje závit (případně hlavu) dost jasným způsobem. Samozřejmě se může stát, že to poznat nejde, pak se zkoumá pevnost materiálů, aplikovaná síla (pokud je v návodu ruční šroubovák a někdo to urve elektrickým či pneumatickým, má smůlu) a další vlivy. U instalace OS to samozřejmě může být výrazně složitější, ale je potřeba myslet na to, že soud bude nadržovat spotřebiteli (obzvlášť když jde o tak bagatelní věc jako 600 Kč za reinstalaci), tedy jestli se prodejci vyplatí na tom trvat nebo to zkousne a přeinstaluje, i kdyby za to nemohl.

(Tohle všechno platí po 6 měsících od koupě. Do 6 měsíců platí fikce skryté vady při převzetí a spotřebitel nemusí dokazovat nic.)

No nejsem si až tak jistý, zda by znalec, kdyby to nebyla výrobní vada (což byla), v případě, že by fakt tu grafiku tam strčil nějaký umělec blbě (sice je to obtížné ale dá se špatně nasadit), a to by způsobilo její selhání, se postavil na stranu zákazníka.

Pokud to špatně zapojil, záruka se na to nevztahuje a ve zdůvodnění odmítnutí reklamace je to nutné uvést, do 6 měsíců od koupi včetně toho, jak se k tomu závěru došlo, pak už to asi není nutné (ale nejsem si jistý). V každém případě ale není možné odmítnout reklamaci z důvodu, že spotřebitel nemá vyhlášku 50.

Ale napadá mě, nekupoval to podnikatel? Trochu pochybuju, že by někdo chtěl po spotřebiteli vyhlášku 50, a u podnikatelů klidně může prodejce takovou podmínku pro zařízení vyžadující odbornou montáž do kupní smlouvy (obchodních podmínek) dát, a netroufám si tvrdit, jestli je relevantní, že to montuje pro sebe.

Kolemjdoucí

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #94 kdy: 13. 04. 2015, 18:26:43 »
Pokud by to byla vyroba elektrickeho zarizeni, tak by to podlehalo nasledne revizi a pripadne dalsim testum. Jenze to vyroba zarizeni neni, protoze ty jen skladas stavebnici (jejiz jednotlive komponenty pochopitelne tem testum podlehaji, specielne zdroj). Navic pracujes s malym napetim, zdroj sam o sobe je zabezpecen. Je to prave proto presne totez, jako kdyz zapojujes neco do zasuvky.

Nemluve o tom, 50tka je bezpecnost prace, s odbornosti absolutne nijak nesouvisi. Co myslis, jak dobre ti PC smontuje clovek, kterej maka na VVN?

Mluvíš dle selského rozumu, ne dle názoru soudu ;) Když elektrický přístroj někoho zraní nebo zabije, skutečně se jde po tom kdo to sestavil, vyrobil, prodal, importoval a sledují se všechny ty papíry s razítky a první v řetězci kdo na činnost nemá papír jde bručet.


Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #95 kdy: 13. 04. 2015, 19:46:52 »
Ale jak dokážeš (představ si obě role) jako zákazník, že jsi složil dle návodu, když bude šroub jinde, a jako prodejce, že jsi použil kladivo místo šroubováku X

Vždyť ti to Sten vysvětloval. Zákazník nic dokazovat nemusí, zvlášť když soud v bagatelních záležitostech nadržuje zákazníkovi.

A u notebooku s předinstalovaným OS je to mnohem jednodušší než u doma montované skříňky - notebook buď jede nebo nejede.
Filip Jirsák: "Úplně stejně se ale jedná o podvod, když uživatel zamlčí provozovateli webu, že blokuje reklamu."

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #96 kdy: 14. 04. 2015, 11:12:59 »
Vždyť ti to Sten vysvětloval. Zákazník nic dokazovat nemusí, zvlášť když soud v bagatelních záležitostech nadržuje zákazníkovi.
Nejsem si v tomto tak jistý. Jinak by byly soudy zavaleny řešením bagatelních záležitostí.

A u notebooku s předinstalovaným OS je to mnohem jednodušší než u doma montované skříňky - notebook buď jede nebo nejede.
Asi jsi zkušený reklamovač, nebo jsi měl štěstí na dobré laptopy. V obou případech buď rád, že to tak je.

Za posledních 22 let jsem se potkal se různými závadami/reklamacemi, jako i na straně zákazníka tak i na straně prodejce.
A nevidím to až tak jednoduché, růžové či černobílé, jako mnozí tady.
Právníkům věřím pouze výši jejich apanáže, neboť když bude právník tvrdit, že to je vyhrané, výsledek je tak otázkou hodu mincí.
Soudy u nás nemají šablonu, podle které by museli rozhodovat, a tak v podobných případech může soud rozhodnout jinak, nejsme v USA.

A s tvým názorem, že soud "nadržuje" zákazníkovi nemohu souhlasit. Soud nemá nadržovat nikomu, a selsky neuvažuje.
A zajímalo by mne, kolik takových vyhraných soudních sporů máš za sebou, a tedy opíráš se tedy o vlastní zkušenosti.
--- léta jsem znal pouze Windows - pak jsem potkal Macbook - a chtěl jsem to taky -------
-- a tak mám Ubuntu ---------- Philips Freevents X52CZ Intel Core Duo CPU T2700 @ 2.33GHz x2, 2GB RAM,  500GB SSHD Seagate 8GB NAND,- Ubuntu 14.04LTS ---

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #97 kdy: 14. 04. 2015, 11:18:40 »
Prokazovat bude žalující a to neodborné zacházení při instalaci RAM. Dá se takto prokázat ulomená noha na CPU, špatně zasunutá RAM těžko.
Otázka kdo bude žalující strana.
Prodejce odmítne reklamaci jako neoprávněnou z důvodu chybné montáže. Tím to je pro prodejce "vyřešeno" v první instanci.
Tedy žalující bude zákazník, a ten bude muset prokázat, že instalace byla provedena odborně.
A věř, že v takovém případě, nebude žádný odvážlivec tvrdit, že to montoval on a tedy odborně, neboť by pak převzal vinu za vyhořelý slot na MB.
On ten slot když tam tu RAM narveš opačně a nebo nasadíš ne zcela, prostě a jednoduše zčerná a seškvaří se.
Mám (snad jsem ji ještě nevyhodil) takovou desku doma, jako odstrašující příklad.

Ale jinak je to jedno. Nehodlám se dále přít. Máte svou pravdu. O které se budete muset přesvědčit sami, že to tak jednoduché není. Nezaměňovat reklamaci někde v ALZA a pod. s reklamací v TESCO, kde to fakt neřeší.
--- léta jsem znal pouze Windows - pak jsem potkal Macbook - a chtěl jsem to taky -------
-- a tak mám Ubuntu ---------- Philips Freevents X52CZ Intel Core Duo CPU T2700 @ 2.33GHz x2, 2GB RAM,  500GB SSHD Seagate 8GB NAND,- Ubuntu 14.04LTS ---

JardaP .

  • *****
  • 11 064
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #98 kdy: 14. 04. 2015, 12:27:13 »
@PetrTv.: Prosim vas a jak tam tu RAM cpete opacne? To si do ni vyrizete zarez, aby to tam pasovalo nebo to tam nahulakate kladivem?

Sten

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #99 kdy: 14. 04. 2015, 12:55:01 »
Nejsem si v tomto tak jistý. Jinak by byly soudy zavaleny řešením bagatelních záležitostí.

Protože většina prodejců rychle couvne, jakmile se ukáže, že zákazník se nenechá odbýt a nedá se jednoznačně prokázat, že ta vada nastala jeho chybou. Ono dát dvacet tisíc za soud, který pravděpodobně rozhodne od stolu, aniž by se tím nějak moc zabýval, s tím, že hodně naštvaný zákazník to nahlásí i ČOI a televizi, není zrovna lákavé.

A s tvým názorem, že soud "nadržuje" zákazníkovi nemohu souhlasit. Soud nemá nadržovat nikomu, a selsky neuvažuje.
A zajímalo by mne, kolik takových vyhraných soudních sporů máš za sebou, a tedy opíráš se tedy o vlastní zkušenosti.

Soud nadržuje stávajícímu stavu, pokud zákon neurčí něco jiného. Což u spotřebitelských smluv zákon dělá ve smyslu § 1810 a následujících OZ, hlavně § 1812 odst. 1 a § 1814 bod a):

Citace
Lze-li obsah smlouvy vyložit různým způsobem, použije se výklad pro spotřebitele nejpříznivější.
Citace
Zvláště se zakazují ujednání, která vylučují nebo omezují spotřebitelova práva z vadného plnění nebo na náhradu újmy

Kolemjdoucí

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #100 kdy: 14. 04. 2015, 12:55:30 »
Otázka kdo bude žalující strana.
Prodejce odmítne reklamaci jako neoprávněnou z důvodu chybné montáže. Tím to je pro prodejce "vyřešeno" v první instanci.

Žádné "vyřešeno" :D Důvody toho "vyřešení" bude soud zkoumat jako první, jelikož se jedná o podstatu sporu.

btw. Do Alzy ani Tesco nechodím.

j

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #101 kdy: 14. 04. 2015, 14:03:03 »
Právníkům věřím pouze výši jejich apanáže, neboť když bude právník tvrdit, že to je vyhrané, výsledek je tak otázkou hodu mincí.
Soudy u nás nemají šablonu, podle které by museli rozhodovat, a tak v podobných případech může soud rozhodnout jinak, nejsme v USA.

A s tvým názorem, že soud "nadržuje" zákazníkovi nemohu souhlasit. Soud nemá nadržovat nikomu, a selsky neuvažuje.
A zajímalo by mne, kolik takových vyhraných soudních sporů máš za sebou, a tedy opíráš se tedy o vlastní zkušenosti.

To se pletes, precedencni system funguje i v nasem pravnim systemu. Nadto soud (v souladu se zakonem) v pripade spotrebitelskych sporu (coz reklamace v 99% je) uvazuje tim smerem, ze spotrebitel je vzdy v postaveni slabsi strany sporu = disponuje mene prostredky (nejen financnimi).
Proto plati, ze v 90% pripadu, pokud podas zalobu kvuli nereseni reklamace, a k ni dolozis znalecky posudek, soud vubec nenaridi jednani, a rovnou vyda platebni rozkaz. Ten je pak vymahatelny i exekucne. Znam nekolik takovych pripadu osobne, reklamace veci za 500Kc nakonec obchodnika prisla na 15 000Kc (na exekuci uz nedoslo, to by castku jeste znasobilo).

Prokazovat bude žalující a to neodborné zacházení při instalaci RAM. Dá se takto prokázat ulomená noha na CPU, špatně zasunutá RAM těžko.
Otázka kdo bude žalující strana.
Prodejce odmítne reklamaci jako neoprávněnou z důvodu chybné montáže. Tím to je pro prodejce "vyřešeno" v první instanci.
Tedy žalující bude zákazník, a ten bude muset prokázat, že instalace byla provedena odborně.
A věř, že v takovém případě, nebude žádný odvážlivec tvrdit, že to montoval on a tedy odborně, neboť by pak převzal vinu za vyhořelý slot na MB.
On ten slot když tam tu RAM narveš opačně a nebo nasadíš ne zcela, prostě a jednoduše zčerná a seškvaří se.
Mám (snad jsem ji ještě nevyhodil) takovou desku doma, jako odstrašující příklad.

Ale jinak je to jedno. Nehodlám se dále přít. Máte svou pravdu. O které se budete muset přesvědčit sami, že to tak jednoduché není. Nezaměňovat reklamaci někde v ALZA a pod. s reklamací v TESCO, kde to fakt neřeší.

Aha, ty netusis jak probiha reklamacni rizeni. Zalujici zakaznik nic dokazovat nebude, dokazuje VZDY ve 100% pripadu prodejce. Protoze prave on musi dolozit, ze neuznani reklamace bylo v souladu se zakonem. Pokud to dolozit neni schopen, tak se zcela automaticky povazuje takove neuznani za neopravnene.

Zarny priklad je treba "voda v telefonu". A tady je prodejce v jeste daleko osemetnejsi situaci, protoze i v pripade ze jednoznacne dolozi vlhkost v pristroji, ani to nemusi stacit, protoze on musi dolozit, ze pristroj byl utopen. V opacnem pripade soud konstatuje, ze pri beznem a ocekavatelnem pouzivani toho telefonu se zcela pochopitelne do nej musi dostat nejaka vlhkost (dech/vzduch/...) a tudiz ze neco takoveho nemuze byt pricinou neuznani reklamace.

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #102 kdy: 14. 04. 2015, 14:08:59 »

Aha, ty netusis jak probiha reklamacni rizeni. Zalujici zakaznik nic dokazovat nebude, dokazuje VZDY ve 100% pripadu prodejce. Protoze prave on musi dolozit, ze neuznani reklamace bylo v souladu se zakonem. Pokud to dolozit neni schopen, tak se zcela automaticky povazuje takove neuznani za neopravnene.

Souhlas..

Sten

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #103 kdy: 14. 04. 2015, 15:44:56 »
Aha, ty netusis jak probiha reklamacni rizeni. Zalujici zakaznik nic dokazovat nebude, dokazuje VZDY ve 100% pripadu prodejce. Protoze prave on musi dolozit, ze neuznani reklamace bylo v souladu se zakonem. Pokud to dolozit neni schopen, tak se zcela automaticky povazuje takove neuznani za neopravnene.

Zarny priklad je treba "voda v telefonu". A tady je prodejce v jeste daleko osemetnejsi situaci, protoze i v pripade ze jednoznacne dolozi vlhkost v pristroji, ani to nemusi stacit, protoze on musi dolozit, ze pristroj byl utopen. V opacnem pripade soud konstatuje, ze pri beznem a ocekavatelnem pouzivani toho telefonu se zcela pochopitelne do nej musi dostat nejaka vlhkost (dech/vzduch/...) a tudiz ze neco takoveho nemuze byt pricinou neuznani reklamace.

No, ono to není takhle jednoznačné. Prvních šest měsíců to tak je, platí ve smyslu § 2161 fikce, že šlo o skrytou vadu již při převzetí, pokud prodejce neprokáže opak. Potom se to ale již nepředpokládá, a pokud prodejce uvede, že vadu způsobila koroze, za kterou může spotřebitel nedodržením návodu či obvyklého postupu (což nemusí dokazovat, stačí prohlášení), je pak na spotřebiteli, aby prokázal, že se to nestalo či (což je často jednodušší) že vada by vznikla i při dodržení návodu. Ale prodejce by měl vzít v úvahu, že pokud to spotřebiteli znalec prokáže (což stačí pravděpodobně, kvůli nadržování spotřebiteli), prodejce bude muset kromě opravy zaplatit ještě posudek a pokazí si budoucí kšefty.

Re:Záruka na systém koupený s počítačem
« Odpověď #104 kdy: 14. 04. 2015, 18:05:46 »
@PetrTv.: Prosim vas a jak tam tu RAM cpete opacne? To si do ni vyrizete zarez, aby to tam pasovalo nebo to tam nahulakate kladivem?
Odpovím ANO, došla mi na opravu deska kde skutečně byla RAMka s dvěma zářezy, protože mladý muž co si zahrál na IT zjistil, že SDRAM moduly mají dva zářezy tak prostě vzal pilku a druhý do DDR2 udělal.
Případ cca 3 roky zpět.

A ANO už jsem viděl NEZACVAKNUTOU DDR2 takže tam byla nakřivo. A tam ten slot vyhořel během snad 2-3 sec. Bohužel tento případ se mi stal osobně. Holt člověk spěchá a nekontroluje. Stálo mne to jen desku a jeden RAM modul.

V obou případech to odnesla základní deska PC.

Jak jsem psal, za posledních 22let co dělám tuhle práci, jsem zažil tolik absurdních závad, které něco jsou výrobní vady (třeba že ťhongi nedají pastu mezi čip GPU  a jeho chladič, či prostě se rozpadne ložisko v ventilátoru GPU a díky tomu čip jde ***), něco jsou zajímavé kutilské nápady uživatelů (nechladí ti PC, tak ho otevři a dej vedle něj velký stolní ventilátor ...... na co vyfoukávat prach, či vyměnit ztvrdlou pastu na CPU, nedej bože zjistit, že tam někdo dal ten velký chladič naopak), až o skutečné pokusy o reklamaci nereklamovatelného (paní do toho laptopu se něco nalilo .... "ne nic takového".... dobře a ten soc z kafe vedle CPU se tam dostalo jak ?, či "to už vám dlouho se hřeje?..... "ne my používáme chladící podložku".... no jo ale když máte ucpané chladící otvory a seknutý ventlátor, tak to asi nestačí")

Proto mám, jistou rezervu ve striktním názoru, že zákazník má vždy pravdu a prodejce je *****.
Zvlášť pokud není možno provést alespoň základní test, a zjistit skutečný stav. A ten lze udělat i bez porušení záruky a otevírání laptopu.
A dokonce, tohle já dělám v rámci své činnosti zdarma, zjistit co tomu je.... tedy max za náklady na dopravné, pokud mi to nedoveze tam kde jsem.
--- léta jsem znal pouze Windows - pak jsem potkal Macbook - a chtěl jsem to taky -------
-- a tak mám Ubuntu ---------- Philips Freevents X52CZ Intel Core Duo CPU T2700 @ 2.33GHz x2, 2GB RAM,  500GB SSHD Seagate 8GB NAND,- Ubuntu 14.04LTS ---