Osobna skusenost, robim na niecom dva sprinty (4tyzdne dokopy), v piatok hotove, ale uz bolo neskoro, a nechcelo sa mi to raz znovu prebehnut pred dorucenim zmien, tak reku urobim to v pondelok. V pondelok to prebehnem, ok, vsetko fajn, dam to este raz buildnut pred dorucenim, a vidim ze sa to ani nebuilduje. Pri kontrole zistim, ze iny tim dorucil v NEDELU!! velky balik zmien o ktorych nikto nebol absolutne informovany. Pritom to mali ako oficialnu sucast sprintu, nebolo to ze by sa niekto nudil a prerobil to lebo nema do coho ineho pichnut, ale aj tak vsetci ktory mali nieco rozrobene a zaviseli na ich komponentach z toho boli v pondelok vyhukany. Ja som potom musel moju robotu urobit skoro od nuly (trvalo to dalsie dva tyzdne, pretoze ten druhy tim zrefaktoroval asi 10 komponentov, z ktorich na 5tich som bol zavisly s mojou robotou).
Niekedy to nie je len o iniciativnom blbcovi, ale je aj o zlyhanej komunikacii medzi timami, takze to ze tu niekto do neba vydzvihuje self organized tim, je kratkozrake. Nieco take moze fungovat na projekte kde vas je 5 a pol aj so scrum masterom a product ownerom. Su projekty kde kazdy sprint prezentujete priamo zakaznikom vysledky, co noveho je implementovane. Tam by tento model asi velmi tazko obstal. takze snahy niektorich tu presadit nejaky model lebo "ja v tom pracujem, je to najlepsie na svete, vsetko ostatne je sr.cka" je akurat tak ukazkou nafukanosti a debility danich ludi. Kazdy jeden princip organizacie prace je urceni pre nieco, ale nie pre vsetko naraz. Nic univerzalne proste neexistuje.
AD standup a jeho trvanie: zazil som aj kratke efektivne standupy, kde kazdy povedal v skratke co robil vcera, co planuje dnes a islo sa dalej. Ak mal niekto problem, povedal mam problem, v skratke ho popisal, na standupe sa vacsinou rovnou niekto ponukol kto na to pozrie, pripadne SM niekoho urcil kto by to mohol vediet (SM ma mat prehlad o skusenostiach/skilloch jednotlivych ludi). Standup trval pri 10tich ludoch 10-15minut.
Zazil som ale aj skoro hodinove standupy (priemer 30minut, rozptyl vacsinou 20-45 minut, 10ludi v time), kde ak vsetko islo hladko, standup trval do 15minut (velmi vynimocne). Vacsinou mal niekto s niecim problem (projekt plny stareho bordelu ktory nikto nemohol upratat lebo to niektory zakaznici stale pouzivali, bol problem implementovat nieco nove aby sa nieco stare nepos.alo), tak standupy trvali dlho, ale to kvoli tomu ze ludia tam proste rozoberali problem a snazili sa na to najst riesenie na standupe. Vacsinou bol standup ukonceni az v momente ked uz to niekomu liezlo na nervy a povedal ze toto na standup nepatri.
Tvle jestli je tohle realita korporátního IT v středoevropské Indii, ehm. ČR, tak to by se mělo dát v popisku práce slovo "lopata" přímo do titulku.
To ani nevypadá, že jste programátoři, ale nějaký ozubený kolečka, který drží tu firmu v chodu. Odejdeš a najde se nový kolečko jako náhrada.
Úkol programátora tak nějak vždycky mělo bejt manažerem - strojů, počítačů. Místo toho ty stroje udělali z vás a manažíruje vás tam nějakej ulíznutej čerák. Akorát vás programuje v Excelu a JIŘE, místo v Cčku.
Tiez ma zaujma co take svetoborne robis. Programujes stroj casu? Pracujes snad na nadsvetelnom pohone? Robis nanotechnologie pre Tonyho Starka? Mas za ulohu urobit prekladac mimozemskeho <-> pozemskeho jazyka? Prides mi akurat tak ako velky nafukanec, ktory si mysli ze zozral celu mudrost sveta a cely vesmir sa toci prave okolo teba.
Standup smysl ma pokud se cely agile dela tak nejak spravne. bohuzel vetsinou je to znasilnene, nekteri klienti si chteji popovidat jak venci psa apod.
Zakaznik na standup nepatri. Ktokolvek, kto nema v titule svojho kontraktu napisane developer, architekt, scrum master alebo product owner, nema co na standupe robit. Standup je cisto pre potreby timu, nikoho ineho. Zakaznik ma byt na review, lebo tam mu tim prezentuje co je noveho. Inak ma komunikovat iba s product ownerom, pretoze on je prostrednik medzi zakaznikom a timom. On si ma zakaznika vypocut, vybrat z toho podstatne a "prelozit to do reci developera" nech sa to implementuje.