Teď nevím, jestli v tom pokračovat, bez vlnových funkcí ty elektrony asi vysvětlit nepůjdou
Není potřeba. Zmínil jsem to jenom proto, že mě zaujalo, že je to další oblast, kde to naše běžné vnímání identity začíná být problematické.
Hele, asi si v něčem nerozumíme, protože "nemá přístup k případkům" mi vůbec nedává smysl v kontextu toho, jak jsem to myslel já.
Asi už vím, v čem. Já jsem měl spíš namysli dynamické jazyky a ty statické. Taky to nesmíš brát doslova, říkám, že je to pro mě jenom taková inspirace, impulz k fantazírování, ne něco, co bych chtěl do IT přesně překlopit...
Řeknu to trochu jinak:
Představ si spíš jazyk typu Smalltalk. Hodně dynamický, včetně dynamického dispatche, takže volání neexistujících metod není problém, prostě jenom vyvolá nějakou výjimku nebo něco. Klidně by šlo si to představovat i jako CSP.
V tom jazyce máš něco, čemu budu říkat "shluk" (záměrně proto, abych nepoužíval slovo "objekt"). Shluk je množina funkcí, kterou můžeš libovolně za běhu měnit. V klasickém OOP bys měl třeba objekt třídy "Auto", který má metody "nastartuj" a "zatrub", a objekt třídy "Kočka", který má metody "vrň" a "zavazej". Do shluku klidně můžeš vložit metody "vrň" a "zavazej", pak odstranit "zavazej", přídat "zatrub", odstranit "vrň", přidat "nastartuj". Tím jsi plynule přešel od něčeho, co vypadá a chová se jako kočka, přes nějaký divný kočkoauto až k autu. Není tam žádná podstata "kočkovitosti", kterou bys musel dodržet.
Žádné podstaty, jenom plynulá, libovolná, naprosto neomezená změna chování/interakcí (srovnej s tím článkem o nesubstanční ontologii, co jsem linkoval výš, kde se právě ta absolutní volnost rozebírá v kontextu etiky).
Jediný, co tam pořád ještě jako nějaká podstata zůstává, je identita toho shluku. Té se v informatice nevyhneš, protože prostě potřebuješ na ten shluk nějak odkazovat, minimálně proto, abys s ním mohl komunikovat. Ledaže ani napřímo komunikovat bys s ním nemohl a komunikace by probíhala nějak nepřímo, třeba jako pubsub. Ale to už by teda byla fakt hodně divočina