...
Blog z 19. 04. 2016 "Jaká je životnost baterií ve vozech Tesla? Empirická data"
...
..je prý pohonná jednotka elektromobilu Tesla Model 3 navržena na životnost 1,6 milionu kilometrů a baterie prý dokonce na 480 až 800 tisíc kilometrů.
...
...
Ten blog(nie clanok) je z roku 2016 a vsimol si si kto ten blog napisal? Citujem" Student VŠE, aktivně se zajímající o oblast kapitálových trhů a reálné ekonomiky. Píši krátké komentáře k aktuálnímu dění."
Toto brat ako nieco vierohodne? To myslis vazne? Takych clankov ti najdem tony ale najdi mi taketo clanky na odbornych a vierohodnych serveroch/casopisoch.
...
Vsimol si si to slovo "prý" hned na zaciatku a dalej, ze "Elon nastinil"... Tento clanok ma rovnaku kvalitu ako predch. blog. Take clanky citam max. na pobavenie sa. Serioznu recenziu a studiu mas problem najst na internete.
Prave preto nemam rad takychto elektro/Elon evanjelistov. Pre chybajuci triezvy pohlad na vec.
Rovnako nema rad Apple/Mac Evanjelistov(vlastne hociajkych zaslepencov), ktory vidia len jedno ale nie druhe a je nemozne im nieco vysvetlit. Mal som debatu s kolegom zastancom Macu, ktory zhodil vsetky ostatne znacky.
Ukazal som mu aky je jeho Apple dokonaly a ze nieje o nic lepsi ako ostatny, len to viac/lepsie zakryva. Ked uvidel len par zvolavacich akcii Applu macy - matne folie,baterie, SSD, klavesnice tak stichol.
Precitaj so fora, kde riesia Tesly a ake problemy tam riesia. Postuduj si viacej info, naozaj odborne clanky.
EV auta je mozno buducnost ale to v tejto chvili nikto nevie povedat. A vlastne aka buducnost. Osobne mi to zatial na dnesny koncept (elektromotor+dnes zname baterie) nevychadza, skor len ako medzistupen, kym sa nevynajde nieco lepsie.
Dík za triezvy pohľad, keď tak na to pozerám, tak som uletel do budúcnosti.
![Škleb ;D](http://forum.root.cz/Smileys/default/grin.gif)
Avšak čiastočne aj preto, keď tu vidím ešte aj pod našími príspevkami ďalšie opakovanie bludov o nemožnosti recyklácie a komíne v tepelnej..ako keby väčšina nemala komín inde aťd, proste info staré 10 rokov, tak som sa asi posunul o asi tak 3 roku dopredu. S najväčšou pravdepodobnosťou 2-5 rokov dopredu. Dúfam však, že byť 3 roky mimo v pluse je stále lepšie, ako 10 rokov v mínuse.
Ten elektrický městochod je za tu cenu imho v pohodě. Hodil jsem to do excelu. EV s 61 kW a předplaceným servisem na 150 tis. km je za 473 tis. Kč. K tomu spotřebujete elektřinu za 44 400 Kč. (Tarif od čezu pro EV, 2kč za kWh s DPH).
Dohromady 518400 Kč.
Oproti tomu benzínový CityGO 55 kW v stejně nazvané výbavě je za 258 tis. Kč, k tomu předplacený servis za 71700, dohromady 330 tis. Kč. K tomu 206 400 Kč na palivo (Při ceně 32 Kč/l).
Dohromady 536100 Kč.
Pokud si to auto necháte, tak poté už jenom šetříte. A pohledem do inzerce zjistíte, že prodejní ceny ojetých elektromobilů jsou několikanásobné vůči stejně starým spalovacím protějškům.
Takže, za mně je to úplně v poho. Ten výpočet vychází z ceníku Škodovky. A určitě by šlo argumentovat, že benzíňák nebude jezdit za 4,6 l anebo naopak že nemusím kupovat předplacený servis a olej si budu měnit na zahradě, ale nějaká násobně jiná čísla z toho nevytlučete.
A to ešte ja považujem Škodu mestochod za predražené auto predajne len kvôli dotácii. Keď sa triezvo pozrieme na spotrbu v meste a ceny, tak vidíme, že fakt do mesta pri nájazde, ktorý vráti úrokové náklady na draqhšiu investíciu sa to oplatí.
Spíš ten nájezd. Vyplatí se tomu, kdo ujede > 150 000 km po městě. Zároveň ale méně než 200 km denně. To jsou kurýři, pošta, rozvoz jídla, ...
Cesta na chalupu se do dojezdu nevejde každému a citi go není moc na delší cesty.
MHD elektrobusy, ktoré jazdia v Bratislave jazdia v rannej špičko, potom sa nabíjajú a potom od poobednej špičky do večera. Sú kľudne aj elektrobusy s nájazdom 500km na jedno nabitie, ak treba a ak ten bus to bude využívať a tak isto aj osobné autá. Tých 200km za deň nie je obmedzujúci faktor. Denný nájazd a jeho štruktúra určuje len akú batériu si do toho zákazník kúpi.
On ten vyfuk nekouri primo z auta, ale v Prunerove. Tos takovy vtip.
Vy ste žiaľ žiarivý príklad toho, že si všímate iba jednostranné informácie
- ČR: V roce 2014 se v Česku vyrobilo 85,9 TWh elektřiny, 9,9 TWh bylo dovezeno a 25,7 TWh bylo vyvezeno
- Většina elektřiny se vyrábí v uhelných (41,4 %, r. 2015) a jaderných (32 %, r. 2015) elektrárnách a dále v elektrárnách využívajících obnovitelné zdroje energie (11,2 %, r. 2015)
- Rok 2018 hnede uhlie 37,73TWh, 42,9%https://cs.wikipedia.org/wiki/Energetika_v_%C4%8Cesku#V%C3%BDroba_elekt%C5%99iny
- Elektrárny Prunéřov: Celkový výkon 4 × 110 MW + 3 × 250 MW ,Roční výroba 2 877 GWh + 6 363 GWh
- Vyrábět elektřinu příští rok přestane elektrárna Prunéřov 1, elektrárna Mělník 3, jejíž jediný uhelný blok je vůbec největší v Česku, a jeden ze dvou bloků elektrárny Mělník 2. Další vlny odstavování uhelných bloků mají pokračovat v roce 2030 a v roce 2036. ... Loni generální ředitel ČEZ uvedl, že chce do roku 2035 odstavit více než polovinu kapacity uhelných zdrojů v Česku. https://byznys.ihned.cz/c1-66542160-cez-odstavi-uhelne-elektrarny-s-vykonem-pres-gigawatt-od-pristiho-roku-je-maji-zacit-nahrazovat-ekologictejsi-zdroje
Prunéřov tak tvorí so svojimi 9,24TWh za rok 1/4 uhoľnej energie a 10,7% celkovej a uhoľná tvorila 42,9% celkovej. Takže môžem pripustiť symbolické tvrdenie o komíne v konkétnej uhoľnej, ale že elektromobil má komín
iba hovoriť nemôžeme. Objektvne môžete tvrdiť iba že jeden výfuk má v uhoľnej a druhý v neznečisťujúcej elektrárni. A musíte sa poponáhľať s touto osvetou, pretože v 2035 to bude len 1/4. Viď zdroj vyššie.
![Mrknutí ;)](http://forum.root.cz/Smileys/default/wink.gif)
Jinak - je ruzna ucinnost benzinoveho motoru a elektromotoru, vyroba elektriny je v ruznych zemich ruzne ekologicka. Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste, pri vetsich vzdalenostech je ekologicky dopad CO2 z normalnich aut a elektromobilu podobny. Treba na vychode Evropy jsou elektromobily horsi, nez benzinove, na severu Evropy lepsi, tam je vice vodnich zdroju pro vyrobu elektriny. a to je jen CO2 z pouzite energie spotrebovane provozem a vyrobou auta (benzin vs. elektrina)
Súhlasím, kým v ČR sa 42% vyr8ba z uhlia, na Slovensku len 5%. Aby som bol objektívny, tak poviem, že aktuálne SR dováža 10% elektriny, možno, že aj z ČR, tak to bude stále len do 10% z uhlia. Po dostavbe Mochoviec, bude SR vyvážať elektrinu a možno, že aj do ČR. Podrobnosti neviem.
"Elektromobil spotrebuje mene energie hlavne ve meste" - fajn, že sa zhodneme aspoň v tomto.
"a to je jen CO2 z pouzite energie" - týmto ste mysleli čo?
Problem jsou ale baterky, nedaji se recyklovat. Pak platime napr. Albanii ci jine chide zemi, ze odpad z baterek zpracovava - zakopava pod zem. Navic je potreba do baterek Kobalt, dochazi rychleji, nez ropa, v Kongu jsou k tezbe zneuzivany deti a pod. Tezba rovnez nici koralove utesy pobliz Australie. To ale pri provozu nevidime, I kdyz elektromotory toho najely mnohem min, nez benzinove motory, dopady jsou videt.
Pohľadajte si vyššie, odkazy sú tu. Problém je, že Vy máte onfo z roku 2000, keď sa ešte LiIon ešte len zavádzali a skutočne sa ešte tým pádom ani nerecyklovali. Alebo žijete v roku 2010, keď sa možno len začali recyklovať, tak možno, že máte zase historickú pravdu. Ale v súčasnosti sa recyklujú na 50% a sú už vyvinuté technológie na 85%, čo je samozrejme málo v porovnaní s olovenými, ktoré sa teraz po 165 rokoch ích používania recyklujú na 99%, ale potenciál tu, je, že?
Navic je potreba do baterek Kobalt,... keď sa dočítate do konca, najdete odkaz na rozhovor s odborníkom na vývoj batérií a hovorí sa tam aj o iných ako vysokokobaltových batériách vo vývoji. Samozrejme, je to vývoj, ale už teraz Samsung do mobilov začal používať grafénové, ktoré sa vyvinui tuším pred 2-3 rokmi.
Elektromobily jsou podstatne drazsi zatim, naklady na elektrinu vyjdou 1 kc/km, v pripade benzinu 2.5 kc/km. Neni ale zapocitan do kazdeho km servis, povinne ruceni, nakup auta.
No ako tu pán vyššie dal sadzbu 2Kc za 1kWh, keď na 100km v elektromobile potrebujem aj prehnaných 25kWh(
https://elektrickevozy.cz/clanky/jaka-je-realna-spotreba-elektromobilu), tak je to 50Kč za 100km, čiže 0,50Kč/km. Ale ok, neupodozrievam Vás so zaujatia, pretože ani ja som o tomto tafife nevedel. A určite budú ľudia nabíjať aj nielen doma, čiže za 4Kč/km. Tí, čo budú nabíjať vo firme, alebo doma, kde budú mať solárne stojany, tí budú nabájať zas lacnejšie, že? A pokial ste sa nad údržbou elektromobilu zamýšlal, alebo čítal, tak asi viete, že údržba sú 1/4 náklady oproti spaľovaciemu motoru - žiadny olej, ...
Levnejs i ekologicky vzdy vyjde MHD, minimalne v CR a i kvalita MHD je v CR velmi doba. Jinak, jak uz bylo zmineno. PO meste je elektromobil s energii uspornejsi a levnejsi, pri jizde na chalupu moc ne.
Ako komu - kto by jazdil autom iba cez vikend na tu chalupu, tak tomu sa vyssia cena veru nevráti. Ako som uz vyssie v inom prispevku pisal, elektrobusy sa uz zavadzaju aj do MHD. V číne vo veľkomestách 50-100%!
Spalovaci motor na vodik je v ohledu resenim, dnes uz je to bezpecne, ale zatim neni kde tankovat. A i vyroba vodiku zpotrebuje energii, zase se to musi nejak technicky vymyslet.
Výroba vodíku je drahá, pretože je neefektívna. Kebyže chcete, nájdete si porovnanie s elektromobilom, keď straty pri nabíjaní sú 1-5% a straty pri jazde 8-20%. Dávam rozsah, aby som neprestrelil a zahrnul aj zimnú prevádzku. Výroba vodíku má straty 60-70? A spaľovanie 60%, alebo výroba elektriny v palivových článkoch 40% + straty v elektromotore. Preto všetky vodíkové automoblily používajú palivové články a nie spaľovanie vo valci.
Tady je zajímavý článek https://aeronet.cz/news/rozlucte-se-s-osobnimi-auty-septaji-si-prodejci-za-zady-na-prelomovem-frankfurtskem-autosalonu-automobilky-jsou-v-soku-a-nechapou-proc-vlady-zemi-v-eu-odmitaji-stavet-vice-elektraren/
Aeronet?
"zajímavý článek"? Aj sa niečo objektívneho dozvieme? Mám klikať a čítať si o dvojhlavom ruskom rubli, ktorý zlikviduje dolár, alebo o tom, že Skripaľ sa sám posypal Novičokom a tí dvaja KGB "turisti" boli len na výlete? Pretlmočte mi prosím obsah toho článku do maximálne troch riadkov, ako Vám tu ja píšem, pretože keď si ja chcem prečítať výmysly a polopravdy, tak idem radšej na
https://az247.cz/, protože tam je "
Víc, než jen pravda!".
![Škleb ;D](http://forum.root.cz/Smileys/default/grin.gif)
Ja fakt nemám čas a chuť na všetky p*iny z proruských-anitiEU agitačných webov.
Srovnani s bateriemi dost casto kulha. Pokud zapocitate vsechny vstupy a ztraty, na cestovani okolo komina vam vyjde lepe baterka, na delsi cesty vodik. Podle Mazdy se to lame nekde okolo 33 KWh. S faktem ze je kravina vozit pul tuny prazdnejch baterek proste nic neudelate.
Pre autobusy v MHD a dodávky určite aj viac.
![Úsměv :)](http://forum.root.cz/Smileys/default/smiley.gif)
Ono sa to bude určite ešte posúvať, pretože vývoj batérii pokračuje intenzívnejšie ako v minulosti práve kvôli elektromobilite.
Dobre se recykluje pouze olovo. Lithium je slozitejsi. S vodikem, pri spravnem zachazeni, starosti nejsou.
Asi som dával niekde v rámci posledných 3 strán, čo som sa pridal do diskusie odkaz na recykláciu LiIon s 85% účinnosťou a už 2x som písal, že Olovo používame 165 rokov a Lítium iba 20...
Sam se zvedav na dalsi vyvoj.
Práve pre Vás pre záujem a iných pre pochopenie, že vývoj ešte neskončil tu máme nasledujúce aktuálne(Zverejnené: 31. 3. 2019) video:
Trendy ve vývoji baterií elektromobilů - rozhovor s Ing. Tomášem Kazdou Ph.D. z Ústavu elektrotechnologie Fakulty elektrotechniky VUT v Brně:
https://www.youtube.com/watch?v=YsG9Btn9jII. V popisku videa sú aj odkazy na jednotlivé otázky/témy rozhovoru:
01:37 Jaké lze očekávat trendy v aplikovaném vývoji baterií pro elektromobily?
05:23 Kapalný vs. pevný elektrolyt?
09:00 V čem se baterie pro elektromobily liší od baterií pro spotřební elektroniku?
12:51 Předpokládaná životnost baterií moderních elektromobilů vyrobených v roce 2019?
16:53 Očekávaný druhý život baterií z elektromobilů v úložištích energie?
17:46 Jaký je optimální rozsah pracovních teplot li-ion baterií?
22:33 Jak se může majitel elektromobilu o baterii starat?
24:35 Jaké je optimální procentuální pásmo nabíjení a vybíjení baterie?
27:21 Jak často je vhodné kombinovat pomalé (AC) nabíjení ze zásuvky s (DC) rychlonabíjením?
27:57 Škodí (baterii v) elektromobilu nabíjení pouze na DC rychlonabíječkách?
29:14 Jak je to s vývojem koeficientu rychlosti nabíjení C?
33:12 Bude dávat smysl doplnění baterií o superkapacitory?
35:11 Jak výroba baterie elektromobilu zatěžuje životní prostředí?
37:48 Emise CO2 z výroby elektromobilu vs. z výroby konvenčního auta?
40:06 Čím je baterie menší, tím je elektromobil ekologičtější.
41:34 Elektromobil nabíjený v Česku vypouští cca 80g CO2 / km (a méně nabíjíte-li fotovoltaikou).
44:03 Po kolika km nájezdu je elektromobil s 60 kWh baterií ekologický?
47:17 Jak bude životní prostředí zatěžovat recyklace baterií?
53:01 Kam směřuje primární výzkum v oblasti baterií pro elektromobily a úložiště energie?