Takže hypoteticky, je-li v návodu uvedeno, že nepotřebuje odbornou montáž, a šroub A patřící do otvoru B za použití šroubováku X (jak je v návodu) ty vinou chybného přečtení nacpeš do díry D a zatlučeš kladivem, neboť nemáš šroubovák X ale jen Y (a kladivo) ...
... pak jsi skříňku nesmontoval podle návodu
Ano souhlasím.
Ale jak dokážeš (představ si obě role) jako zákazník, že jsi složil dle návodu, když bude šroub jinde, a jako prodejce, že jsi použil kladivo místo šroubováku X
Úsměvné, nicméně ve výsledku šílené. A to na skříňce z IKEA to je vidět. U instalace OS, to fakt je hodně zajímavé dokazovat.
Pokud je šroub jinde než v návodu, není to podle návodu, takže není co řešit. Pokud je šroub jinde, než by měl být, aby to fungovalo, ale v návodu to tak je, pak je chybný návod a opět není co řešit. Pokud návod není jasný a srozumitelný, neodpovídá § 11 Zákonu o ochraně spotřebitele (proto IKEA v návodech upozorňuje na běžné chyby).
Pokud někdo použije kladivo místo šroubováku, myslím, že to většinou znalec pozná, protože to zdeformuje závit (případně hlavu) dost jasným způsobem. Samozřejmě se může stát, že to poznat nejde, pak se zkoumá pevnost materiálů, aplikovaná síla (pokud je v návodu ruční šroubovák a někdo to urve elektrickým či pneumatickým, má smůlu) a další vlivy. U instalace OS to samozřejmě může být výrazně složitější, ale je potřeba myslet na to, že soud bude nadržovat spotřebiteli (obzvlášť když jde o tak bagatelní věc jako 600 Kč za reinstalaci), tedy jestli se prodejci vyplatí na tom trvat nebo to zkousne a přeinstaluje, i kdyby za to nemohl.
(Tohle všechno platí po 6 měsících od koupě. Do 6 měsíců platí fikce skryté vady při převzetí a spotřebitel nemusí dokazovat nic.)
No nejsem si až tak jistý, zda by znalec, kdyby to nebyla výrobní vada (což byla), v případě, že by fakt tu grafiku tam strčil nějaký umělec blbě (sice je to obtížné ale dá se špatně nasadit), a to by způsobilo její selhání, se postavil na stranu zákazníka.
Pokud to špatně zapojil, záruka se na to nevztahuje a ve zdůvodnění odmítnutí reklamace je to nutné uvést, do 6 měsíců od koupi včetně toho, jak se k tomu závěru došlo, pak už to asi není nutné (ale nejsem si jistý). V každém případě ale není možné odmítnout reklamaci z důvodu, že spotřebitel nemá vyhlášku 50.
Ale napadá mě, nekupoval to podnikatel? Trochu pochybuju, že by někdo chtěl po spotřebiteli vyhlášku 50, a u podnikatelů klidně může prodejce takovou podmínku pro zařízení vyžadující odbornou montáž do kupní smlouvy (obchodních podmínek) dát, a netroufám si tvrdit, jestli je relevantní, že to montuje pro sebe.