Poslední příspěvky

Stran: [1] 2 3 ... 10
1
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od Jožka Niemand kdy Dnes v 14:44:22 »
A teď si představ, že potřebuješ použít nějakou knihovnu nebo framework, který jen tak zbuildit znamená třeba postahovat 30 závislostí, a ten framework se vyvíjí.

Z toho se stane part-time job jen řešit ty závislosti, aby byly aspoň trochu aktuální.

Já jsem třeba na jeden projekt potřeboval použít knihovnu Skia............

To je pak otázka, co je pro vás low-level projekt, když má desítky závislostí. Asi ne totéž, co třeba pro mě.
Jinak souhlas s C++, to používám jen z donucení, pokud možno vůbec. Na low-level věci zásadně C, případně Forth, případně Assembler. Na high-level je docela velký výběr.  C++ je moderní obdoba FORTRANu - k ideálu daleko, poznamenán letitým vývojem, halda zdrojáků v něm napsaných. A lidi kolem Rustu - ty si představuji jako takové ty polonahé tlouštíky na čtyřech s koženou maskou pejska, co si je na vodítku tahá domina s důtkami (tj. kompilátor Rustu). Proti gustu... Jen ať mi to nikdo nevnucuje jako to nejlepší, co kdy bylo vymyšleno.
2
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od Radek Miček kdy Dnes v 14:05:32 »
A teď si představ, že potřebuješ použít nějakou knihovnu nebo framework, který jen tak zbuildit znamená třeba postahovat 30 závislostí, a ten framework se vyvíjí.

Z toho se stane part-time job jen řešit ty závislosti, aby byly aspoň trochu aktuální.

Přesně tohle nedělám. Snažím se držet závislosti na minimu nebo si nevybírám závislosti, které mají tranzitivně desítky či stovky jiných závislostí. Snažím se totiž každou závislost auditovat - při každé změně pročíst diff a neupdatovat, pokud se mi to nezdá. A bohužel cargo apod. tomu nepomáhají (viz npm poslední dobou).
3
Hardware / Re:Ochrana koženky na sluchátkách
« Poslední příspěvek od hknmtt kdy Dnes v 14:00:50 »
Tak ono nie vzdy sa da zohnat nahrada. Uz duplom ine ak ide o kozenku, ktora je na objimke a nie na nausnikoch. Tiez to pri lacnejsich sluchadlach moc nema financne zmysel. Ak stoja sluchadla, ktore su po HW stranke uplne super, napriklad 70€, tak davat 15€ za nahradu sa proste nevyplati.

Ak teda nie je mozne prevencia, je nejaky pripravok, ktorym sa daju vydrate miesta natriet a zachne to ako nejaky flexibilny plast/guma, prakticky totozne ako povodna kozenka?
4
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od anonacct kdy Dnes v 13:59:27 »
A teď si představ, že potřebuješ použít nějakou knihovnu nebo framework, který jen tak zbuildit znamená třeba postahovat 30 závislostí, a ten framework se vyvíjí.

Z toho se stane part-time job jen řešit ty závislosti, aby byly aspoň trochu aktuální.

Já jsem třeba na jeden projekt potřeboval použít knihovnu Skia............
5
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od Radek Miček kdy Dnes v 13:51:09 »
C++ má totálně idiotský package management (žádný). V jedné firmě jsem dokonce zažil 3 in-house package managery v jednom jediném C++ projektu, který si napsali lidi pro Windows, Linux, a Mac zvlášť, protože jim to asi přišlo cool, popř. protože každá platforma měla nějaké věci, co museli řešit (třeba pro mac nechci svoji zlib, stačí ta systémová...).

Osobně mi tohle vyhovuje více než třeba cargo.

Závislosti jednoduše postahuji k projektu. Pak mám jednoduchý bat nebo sh soubor, který vše přeloží.
6
Sítě / Re:MikroTik a doména pro Google API
« Poslední příspěvek od 🇺🇦 GPU kdy Dnes v 13:39:05 »
Když to chce doménu, proč tam cpeš IP adresy?
7
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od anonacct kdy Dnes v 13:35:56 »
echo_zulu: Vem si random program v C++ co má třeba 20 závislostí a zkompiluj ho pro Windows, Linux a Mac.

C++ má totálně idiotský package management (žádný). V jedné firmě jsem dokonce zažil 3 in-house package managery v jednom jediném C++ projektu, který si napsali lidi pro Windows, Linux, a Mac zvlášť, protože jim to asi přišlo cool, popř. protože každá platforma měla nějaké věci, co museli řešit (třeba pro mac nechci svoji zlib, stačí ta systémová...).

Hodně C++ vývojářů má i projekty v rustu, a já sám jsem byl hodně dlouho na straně C++, jenže i já dělám v C++ chyby, protože v C++ se většinou píšou low-level věci - na high-level věci, kde na výkonu nezáleží, na to už máme docela jiné jazyky a možnosti.

Takže, já nechci hanit C++, sám ten jazyk používám a asi budu do konce života, ale... C++ má hodně problémů a prostě to není jazyk, ve kterém bych chtěl dělat nové projekty, když tu je rust, popř. jiné technologie.

C++ měl hodně dlouho monopol, protože to byl jediný jazyk s "C-like" výkonem, co nabízel 1000x víc než C, takže správná volba pro větší projekty a tam, kde byl potřeba výkon. Ale, pak přišel rust, a upřímně když člověk zkusí rust, tak zjistí, jak moc je C++ neergonomický jazyk.

Je to můj názor jako někoho kdo používá C++ víc než 20 let. Podle mě konkurence je potřeba a buď se z toho C++ vzpamatuje a nebo ne...
8
Vývoj / Re:Přechod z Javy na Rust. Ano či ne?
« Poslední příspěvek od echo_zulu kdy Dnes v 12:51:26 »
Rust ale vytvořili právě lidi, co už měli C++ plné zuby, že jo :)

Neštudoval som to, je to možné. Čo je ale isté, z komunity programátorov v C++ tí ľudia tvorili iba mizivé percento. Vlastne skôr asi mizivé promile.

A po desiatich rokoch Rust používa stále 5 až 10-krát menej programátorov ako C++ a hlavne, počet programátorov v C++ sa nezmenšuje. Naopak.

Nebol by som vôbec prekvapený, keby to bolo tak, že každý, kto chcel z C++ prejsť na Rust, už na Rust prešiel. S C++26 a ďalšími na to bude stále menej a menej dôvodov.

Je to zatím jediný jazyk, který umožňuje napsat to co v C++, ale naprosto safe, a jazyk, který se dostává do různých projektů, právě kvůli jeho kvalitám. To zatím žádný jiný jazyk nenabídl.

Keby to s tým safe aj bola pravda, je zrejmé, že absolútna bezpečnosť nie je najdôležitejšia priorita. A to ani pre regulátorov.

A navíc rust má i built-in package management, takže žádné ohavnosti typu vcpkg nebo conan. A žádný cmake!

Mať všetko integrované v jednom jazyku tiež očividne nie je priorita. Veci dosť dobre fungujú aj bez toho.

Mne vôbec neprekáža, keď funkcie clang-tidy nie sú integrované v jazyku. Nie je žiadna veľká práca spustiť ďalší program na zistenie ako kód vyzerá z hľadiska bezpečnosti. To sa týka všetkých nástrojov. O jedno automatizované spustenie viac alebo menej, koho to vo svete vývoja softvéru zaujíma? Inak, už minimálne dekádu vlastne ani nie je nutné niektoré tieto nástroje spúšťať samostatne, veď analýza prebieha už počas písania kódu a výsledky sú zobrazené priamov editore.

Čo sa týka toho ostatného, je zaujímavé, že vo svete Linuxu sa hovorí, že mať na výber niekoľko možností je veľká výhoda. Ale ako náhle sa jedná o Rust a C++, tak všetko musí byť integrované a to, že si v C++ človek môže vybrať niekoľko systémov na zostavenie alebo na správu balíčkov je neprekonateľná prekážka. Našťastie iba pre určitú sortu ľudí.
9
Hardware / Re:Ochrana koženky na sluchátkách
« Poslední příspěvek od 🇺🇦 GPU kdy Dnes v 10:35:21 »
Zrovna ty Plantronicsy na videu mám taky šuplíku, neboť se pěnové náušníky rozpadly na prach.

Překvapilo mě, že AI radí použít staré ponožky, tak snad mají být alespoň vyprané.
10
Windows a jiné systémy / Re:Obnova PC ze zálohy na Synology
« Poslední příspěvek od Marek Staněk kdy Dnes v 08:53:29 »
no jasně že jo. a rozhodně nechceš, aby to byl správce NASu.
ideálně chceš mít (kvůli ochraně záloh před eventuálním přepsáním nebo podvržením) účty separátní pro každý počítač, ale není to potřeba. pokud budeš mít víc účtů pro pořizování záloh, je lepší si udělat jeden separátní pro obnovu; stačí ti pak pro obnovení jedny kredence.
vteřinku vydrž, otevřu si to...
...
Control Panel - Users:
vytvoř si alespoň jednoho uživatele. bude lepší, když mu ve vlastnostech (Upravit) nastavíš trvalou platnost hesla a zakážeš jeho změnu.
pokud těch účtů budeš používat víc, vytvoř jim vlastní skupinu (třeba AB4Bbackup) a zařaď je do ní. nebudeš pak muset práva nastavovat každému zvlášť, ale uděláš to jedním vrzem pro celou skupinu.
pokud budeš používat samostatné účty pro administraci úloh zálohování, pořizování záloh, a pro obnovy, potřebuješ vytvořit tři skupiny v Control Panel /Skupina (např. AB4Badmin, AB4Bbackup, AB4Brestore.
pro jeden účet pokračuješ v jeho vlastnostech na záložku Oprávnění: dej mu R/W pro službu ActiveBackupforBusiness.
na záložce Aplikace: jsou tam tři položky; pro jediný účet potřebuješ povolit všechny 3 (AB4B, AB4B Portal, AB4B Agent).
potvrď OK.

pro víc účtů vytvořených výše:
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude dělat administraci záloh (AB4Badmin), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = R/W, záložka Aplikace: povolit AB4B Portal, OK
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude provádět zálohy (AB4Bbackup), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = R/W, záložka Aplikace: povolit AB4B Agent, OK
Ovládací panel, Skupina: označ skupinu která bude obnovovat ze záloh (AB4Brestore), Upravit, záložka Oprávnění: AB4B = RO, záložka Aplikace: povolit AB4B, OK

Pokud to nechceš dělat ručně, stačí když vytvoříš uživatele, a pak jim v administraci AB4B nastavíéš delegaci: AB4B, Settings, User Delegation, Create:
- vybereš účty adminů záloh, dole označíš roli Admin, a potvrdíš OK
- dtto pro pořizovače záloh, role Operator, v kombíku podle toho jestli smí i zálohy odebírat buď jen "Create Backup" nebo "Create Backup and Remove", pokud má mít i právo pro obnovování, přidáš fajfku "Allowed to restore from backup", OK
- pokud chceš separátní účet obnovovače, opakuješ předchozí krok, můžeš zrušit fajfku "Can create backups", a naopak povolíš "Can restore from backups".

Rovnou v nastaveních na záložce Šablona / Template můžeš vytvořit / upravit šablony pro PCčka vs servery. V podstatě se to liší pro fyzická PC, virtuály, a servery, hlavní je nastavit si vhodný rozsah toho co se bude zálohovat (systémový disk, všechny, zvolené), jestli se budou používat snapshoty / ShadowCopy, kompresi a šifrování, jestli nastavit naplánované úlohy a buzení uspaného počítače, jestli bránit usnutí, dál je tam časový plán nebo volba pouze ručního zálohování z rozhraní administrace na NASu, jestli hned při prvotním připojení rovnou provést zálohu (nepoužívám, většinou chci čerstvě připojenému klientovi úlohu upravit kvůli saturaci sítě a disků), kolik kterých stupňů záloh se bude jak dlouho držet, a je možno dodatečně doladit oprávnění spojená se šablonou.



Klient k zálohování:
Nainstaluješ, nastavíš připojení a kredence příslušného uživatele, a na klientovi je to všechno.
Na hypervisoru s VMware ESXi / vSphere potřebuješ jen povolit SSH a ESXi Shell.
Na hypervisoru s HyperV potřebuješ uživatele ve skupinách RemoteManagement, BackupOperators (local Admins by neměl být potřeba).

AB4B administrace:
fyzická PCčka a MACky si po instalaci a připojení se šablonou PC založí cíl a úlohu v kategorii PC/MAC
fyzické servery si po instalaci klienta a volbě šablony Server zaločí cíl a úlohu v kategorii Fyzický server
SMB a NFS servery stačí založit v kategorii Souborový server
hypervisory připojuješ v kategorii virtuální počítač, kde se napojíš k hypervisoru a doladíš si které VM zálohovat a jestli nově vznikající přidávat automaticky
Tohle už je celkem trivka na to přijdeš.

Deduplikace záloh funguje velmi pěkně, záloh mám aktuálně z 2 fyzických PC, 4 fyzických serverů, a 10 virtuálů celkem asi 7TB, po deduplikaci 1,7TB. Takže z objemu dat strach mít ani nemusíš.
Stran: [1] 2 3 ... 10