Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.


Příspěvky - Zopper

Stran: [1] 2 3 ... 64
1
Vývoj / Re:Vezme AI ajťákům práci?
« kdy: 25. 11. 2025, 15:06:03 »
Linus Torvalds nepoužívá ani syntax highliting. Prý mu stačí vidět strukturu dobře formátovaného kódu a vidí to tam i bez barev. (Což je tak nějak pravda, stačí si otevřít kód v libovolném editoru terminálu a můžu vesele programovat.)
Linus si může dovolit říct "s tímhle pracovat nebudu" a vztekat se tak dlouho, až to autor buď předělá, nebo vzdá. Většině ostatních lidí budou dávno předtím ukázané dveře a na jejich místě bude někdo, kdo si dá barvičky a bude s tím fungovat.

2
Vývoj / Re:Vezme AI ajťákům práci?
« kdy: 21. 11. 2025, 07:36:43 »
Pokud tady na root.cz od nástupu AI vidím neustálou radost nad tím, jak si AI snadno poradí s parsingem divných dat z divného zdroje a nadšení nad tím, jak jim to ulehčilo práci, tak mám pro vás špatnou zprávu: Ne neulehčilo. Pouze ten problém zabetonováváte a bude mnohem těžší jej v budoucnu řešit.
Ale nebude, protože to není parsování těch stejných dat v nějaké smyčce v backendové úloze, ale "tady mám nějaká data na screenshotu, tady jsem uložil html a tady jsem si teď naměřil něco sám tužkou na papír, hoď to všechno do jednoho grafu." A je to o dost jednodušší, než si jednou za rok vzpomínat, jak mám v tom kterém tabulkovém procesoru nastavit správně správný typ grafu a přepisovat to do jednotného formátu.

A zrovna tenhle specifický případ se bude hodit třeba jednou za rok. Ale o dva dny později se mi bude hodit pár řádků javascriptu, abych si v TamperMonkey upravil tenhle web, nebo si rovnou nechám vygenerovat nějaké malé rozšíření do prohlížeče, protože ta AI to zvládne s mojí korekcí během půl hodiny zatímco já bych dva dny studoval dokumentaci, a k rozšířením od třetích stran je vhodné mít nedůvěru, protože kdo ví, co v nich je za breberky.

Pak po tom zas budu chtít najít kus informace z dokumentace k nějakému SQL dialektu nebo chování, ono mi to udělá předžvýkaný souhrn, a já si můžu otevřít odkazy pro detaily. A tak dál, ono se něco najde skoro každý den.

A to jsou ti obecní chatboti. Když se bavíme o coding toolech, jako Copilot nebo Cline, tak jejich kódový výstup sice má do ideálu mnohdy daleko, ale skvěle plní funkci gumové kachničky. Jejich slepá místa se obvykle nepřekrývají s mými, takže si všimnou toho jednoho řádku, co už hodinu přehlížím, i když se pořád motám kolem. Nebo upozorní na obskurní detail v chování nějaké knihovny a corner case, o kterém bych se jinak dozvěděl až za půl roku z logů

3
I pokud by to nějaká bankovní aplikace dovolila (a mám pochyby, jestli to vůbec nějaká z nich dovoluje), tak to určitě nebudou nabízet všechny. A taky mi není jasné, jak mi pomůže otevřít skenování QR kódu z webové stránky na mobilu, když si stejně nemůžu oskenovat obrazovku toho mobilu. A přeposílat stránku k jedné transakci z počítače do mobilu, jen abych tam zjistil, že moji banku to nenabízí a musím ji stejně pustit ručně... je to vůbec potřeba? Jak by to vůbec probíhalo, skenováním jiného QR kódu? :D

4
To je skvělá logika: používejme antipatterny a známé zákeřnosti. Stačí přece, že testy, co si napíšem opatrně tak, aby se to nerozbilo, projdou.

Testy se píší tak, aby se to rozbilo. Nejspíš žiješ v jiném světě.
Problém je, že bez ohledu na to, jak moc si s tím dáš práci s testama, první týden na produkci se najde nějaký ..., co zkusí něco, co tě vůbec nenapadlo v testech pokrýt. Spoléhat se na to, že kód může být hromada hnoje, a testy to ohlídají... eh, s tím bych fakt pracovat nechtěl.

5
To je skvělá logika: používejme antipatterny a známé zákeřnosti. Stačí přece, že testy, co si napíšem opatrně tak, aby se to nerozbilo, projdou.

6
Vývoj / Re:Zobrazenie obrázkov z DB na webe bez koncovky
« kdy: 09. 11. 2025, 07:33:43 »
Ano, ale... relativně drahé. Obsloužit dotaz čistě na základě souborů sice bude několikanásobně rychlejší, než cesta do databáze a zpátky (i když o kolik přesně, to extrémně záleží na technologiích a kde jsou fyzicky servery). Ale zároveň to může být honění si milisekund. Pokud trvá 500 ms, než se to návštěvníkovi načte v prohlížeči, z toho 1 ms je práce webserveru a 10 ms je navíc ten databázový dotaz, a ten webserver se vlastně pořád tak trochu fláká, protože dělá 5 zobrazení za sekundu, změní těch 10 ms něco? Ta cesta do DB se aspoň může použít na něco jako "zobraz obrázky jen přihlášeným uživatelům," pokud je to potřeba.

7
Vývoj / Re:Zobrazenie obrázkov z DB na webe bez koncovky
« kdy: 08. 11. 2025, 08:11:48 »
Premýšlam ale že tie extensions vypnem. Aby som prípadným zlodejom podľa možnosti skomplikoval sťahovanie obrázkov
To nedává smysl. :o

Jakému stahováním to přesně má bránit? Pokud to je prohlížeč schopný zobrazit, tak musí vědět, co je to za typ. A cokoliv bude ty obrázky stahovat, ať už addon v prohlížeči, curl, python..., tak má úplně stejné možnosti. Vlastně ještě větší, protože když na to přijde a budu ti ty obrázky chtít ukrást, tak si je prostě postahuju, a pak na ně pustím file, co ten typ uhodne podle magických čísel a struktury, a tím pádem si to zobrazím, i pokud prohlížeč bude v koncích.
Kód: [Vybrat]
$ file /tmp/foo
/tmp/foo: PNG image data, 1236 x 614, 8-bit/color RGBA, non-interlaced

A proti stahování náhodným zkoušením všech možných filenames stačí ten hash-like name - procházet všechny permutace je prakticky nereálné. A mimochodem, zkrátit ho o tři znaky naopak situaci zjednodušuje (stačí mi zkusit jenom 5b17f8185e71449983e3600a0c2d8527 místo 5b17f8185e71449983e3600a0c2d8527.jpg, 5b17f8185e71449983e3600a0c2d8527.jpeg, 5b17f8185e71449983e3600a0c2d8527.png, ...)

Když příponu necháš, tak, jak už tu zaznělo, to můžeš nechat servírovat Apachem nebo Nginxem a bude to mnohem rychlejší a jednodušší.

8
Windows a jiné systémy / Re:Vlastnosti macOS pro linuxáka
« kdy: 07. 11. 2025, 15:40:38 »
Ještě k těm klávesám a klávesnici, já bych tu rozlišil dvě věci:
- Jak se píšou ty které znaky.
- Funkční klávesy a jejich kombinace: kopírování, page up/down, ...

S funkčníma klávesama se nedá nic moc dělat, ať už člověk chce Mac-like na Linuxu, nebo Linux-like na Macu. Ale co se znaků týče, existuje Ukulele. Aplikace, ve které si může člověk vytvořit vlastní keymap, a nainstalovat to i na login screen. Takže pokud někomu moc chybí psaní programátorských znaků na české klávesnici přes pravý alt, tak se to tam dá dobastlit - používám asi tak stejně dlouho, jako Mac. Jen je pak problém psaní těch znaků u kohokoliv jiného. :D

9
Windows a jiné systémy / Re:Vlastnosti macOS pro linuxáka
« kdy: 07. 11. 2025, 11:11:00 »
Steam Proton je ale jen pro Linux? Zkousel jsem nejake hry na macbooku s M4 Max a je to fakt bozi hardware. Ale ve Steamu pro macos je jen velice malo her a zadny Proton jako v Linux verzi tam neni (?) a na Windows hry je treba placeny CrossOver  ...
Ha, pravda, omlouvám se za mystifikaci, na Macu je potřeba si Wine řešit samostatně - ať už placený CrossOver, nebo free tooly jako WineSkin. Očividně jsem Win-only hry už nějakou dobu pouštěl jen na desktopu s Linuxem. :D

10
Hardware / Re:PC sestava pro Linux
« kdy: 07. 11. 2025, 09:57:22 »
A o jakých procentech výkonu celé sestavy pro takové to domácí kompilování a hraní se tady bavíme? Takovéhle zdlouhavé párování a výběr, versus prostě naházet něco do košíku na Alze podle papírových parametrů? Za předpokladu, že to jako celek nastartuje a ten HW stojí stejně, tak se bavíme o rozdílu jednotek procent? Nižších desítek? Poloviční výkon? 

Eventuálně mě bude čekat podobné rozhodování, ale váhám, jak moc dává smysl strávit měsíc nebo dva večerním studováním aktuálního HW a sbíráním zkušeností na fórech a diskuzích, versus odfláknout to za jednu sobotu.

11
Windows a jiné systémy / Re:Vlastnosti macOS pro linuxáka
« kdy: 07. 11. 2025, 09:40:57 »
A je problém tam hodiť  Linux alebo FreeBSD? Majú to tam nejako zablokované.

Ja teda neviem tiež uvažujem nad Macom, ale primárny OS  by som chcel:

1. FreeBSD
2. Windows 11 (.NET vývoj)
3. Mac OS možno na hrajkanie sa s Mac only technológiami (Swift)
Jediný větší projekt, co se o to snaží, je https://asahilinux.org/about/. Ale nevím, jak moc je to produkčně použitelné, i když vynecháme fakt, že je potřeba být o několik generací HW pozadu. Ono to totiž znamená reverzně vytvořit všechny možné ovladače - Apple nic jiného, než MacOS nepodporuje, tím pádem ani není k dispozici dokumentace, natož bloby nebo kód. Takže IMO nedává moc smysl si takhle komplikovat život kvůli troše hliníku.

12
Vývoj / Re:Prečo nie je Lisp populárnejší?
« kdy: 06. 11. 2025, 16:45:43 »
Clovek nema vubec mentalni kapacitu cist prefixove vyrazy. Uz jen takovyhle jednoduchy vyraz da praci. To, ze je to vyhodne pro pocitace je jina vec (lispovsky S-vyrazy).

Priklad:
 ^ * + 5 2 - 6 3 2

coz je

((5+2)*(6-3))^2

Dobrý postřeh. Samozřejmě jsem to hned zkusil. Překvapivě se mi to čte dobře, ani ty závorky nepotřebuju. Nejvíc mě trklo, že to vlastně krásně řeší váhání nad prioritami. A vzhledem k tomu, že se nepovažuji za úplně nejvíc geniálního, tak nevím, co si o tom teď mám myslet.
Ehm, já vím, že to tady bude znít trochu jako rouhání, ale mít sny ve strojovém kódu NENÍ normální. :D

13
Windows a jiné systémy / Re:Vlastnosti macOS pro linuxáka
« kdy: 06. 11. 2025, 08:28:46 »
P.S.: hry nehraju a neřeším
Jen drobná poznámka, ty současné armové verze jsou, vzhledem k rozměrům a výdrži, celkem slušně použitelné i na to hraní. Včetně malého Airu a Windows her (Steam Proton).

Největší problém je pro mě klávesnice - a to ne zpracováním ale chybí mi klávesy jako PrtSc,.PgUp, PgDown, Insert,.... - v tomto ohledu jsem asi vážně jako v pravěku, a chápu že stejného efektu dosáhnu klávesovými zkratkami, nicméně než si je zažiju potrvá to.

S tím souvisí jiný binding v IntelliJ...
Soucítím. Tohle se jinak, než na sílu se přeučit, udělat nedá. Já si zkoušel jeden čas naopak upravit chování v Linuxu na Mac-like, abych mohl používat fn+up/down a podobně, meta+c pro schránku, ale fungovalo to jen někde, nějak, hádalo se to s hromadou klávesových zkratek ještě jinde... :(

14
RTFM:
  • GNU: In the 3rd and 4th forms, create links to each TARGET in DIRECTORY.
  • Mac: Given more than two arguments, ln makes links in target_dir to all the
         named source files.  The links made will have the same name as the files
         being linked to.

Problém není v příkazu, nejsou tu žádní lepiči, problém je v pochopení man page mezi židlí a klávesnicí.

A parametr -T vynutí, že ti nevleze do existující složky, když ji dáš jako target, kdyby to z té man page taky nebylo jasné.

15
Windows a jiné systémy / Re:Vlastnosti macOS pro linuxáka
« kdy: 05. 11. 2025, 19:12:27 »
Na jinou klávesnici jsem si zvykl docela rychle. Trvalo mi to možná den? Ani nevím. Úplně super mi přijde použití Cmd+C/V na copy/paste. Dost úleva proti lámání si prstů s CTRL+Shift+C/V. 

To si važne používal 15 rokov Linux a nevieš že defaultne je skratka na kopírovanie len CTRL+C/V bez Shift? Alebo čo za divné distro si používal? Pretože ako Ubuntu tak Fedora to má len CTRL+C/V.

A zkusil jsi to CTRL+C v libovolném terminálu či jeho emulátoru? Mac tím oddělením na Cmd elegantně obešel konflikt klávesových zkratek pro GUI a kontrolních znaků terminálu. Škoda, že se tím neinspirovali i v jiných systémech, META klávesa by byla mnohem užitečnější.

V porovnaní s inými touchpadmi súhlasím je to veľmi dobrý touchpad, ale na myš to aj tak nemá a pri označovaní dlhého úseku textu to ťahanie je aj tak meh. Myš je jednoducho myš. A že nemusíš so sebou vláčiť? To ako tú malú myš pár gramovú aký problém robí, keď už bereš Mac a nabíjačku v taške.
Myš je myš, to souhlas, ale nevidím, jak má pomoct zrovna s dlouhým textem - tam si člověk přece pomůže shiftem, s myší, i touchpadem. Plus se ten touchpad dá vytunit i v nastavení Accessibility - three-finger-drag, který má asi 2vteřinové okno na přehmátnutí, během kterého "drží" stisknuté levé myšidlo.

Stran: [1] 2 3 ... 64