Proč tolik matematiky?

praxer

Proč tolik matematiky?
« kdy: 22. 06. 2014, 11:24:44 »
Ahoj, chtěl bych se vás zeptat na názor ohledně technických univerzit a matematiky. Chápu, že pokud si chci něco spočítat, tak se mi hodí, ale není lepší ten čas věnovat praktickým výpočtům? Kdybych to bral třeba podle IT VŠ, tak je tam plno matematiky, kterou pak už nevyužiju, ne? Tak proč tolik času se jí věnuje a jaký to má smysl? Díky.


Wily

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #1 kdy: 22. 06. 2014, 11:36:24 »
Záleží co jdeš dělat. Pokud budeš člověk co pak bude něco navrhovat např. aplikace pro složitý matematický výpočty tak ty základy té matematiky potřebuješ a zjednoduší ti to o hodně práci. Pokud budeš psát weby v PHP tak ti stačí matika ze základky.  ;D

Tomáš

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #2 kdy: 22. 06. 2014, 11:42:14 »
Ty ji třeba nevyužiješ, ale ostatní můžou. Moje práce třeba vypadá tak, že týden sedím v křesle s blokem v ruce a přemýšlím nad algoritmem, případně simulací. Pak naprogramuji svých 200 řádků kódu, spustím a čekám, jestli výsledek nějak odpovídá výsledkům. Pak zase týden sedím v křesle a vymýšlím, jak to co jsem vytvořil budu verifikovat. Musím říct, že se mi matematika velmi hodí ... Pracuju na zpracování signálu v měřicích přístrojích.

Zas na druhou stranu pokud něčí práce spočívá v tom, že denně napíše 1000 řádků kódu, tak pak mu je hlubší matematika asi k ničemu. Ale v tom případě mu je na nic asi i ta škola. Každopádně se teorie učí proto, abys měl o ní přehled a až narazíš na nějaký problém tak věděl v jaké oblasti hledat jeho řešení, případně měl představu o možnostech a omezeních ...učí

HUFU

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #3 kdy: 22. 06. 2014, 11:47:10 »
Jaké výpočty? Jaká část matematiky? 1+1? diferenciální rovnice? Transformační matice? Nebo snad složitost algoritmu a určování jeho třídy?

Ne, opravdu, zažil jsem části výuky, které skutečně přímo potřeba nejsou, jako například derivace, integrály a řešení diferenciálních rovnic. Ale potom jsou části, které se někdy hodí, jako například právě sestavování transformačních matic pro nějakou grafiku. Také je dobré umět si spočítat jak dlouho poběží nějaký algoritmus, než začnu bušit kód. Každopádně je žádoucí si projít co největším počtem matematických disciplín i když je třeba už neuvidíš. Tohle nikomu neublíží. Bušit kód pak můžeš celý život do aleluja a kvůli tomu se na VŠ nechodí. To tě tam nikdo nenaučí. Ale doučit se tyto znalosti později už chtít nebudeš. Vždycky bude mít něco vyšší prioritu a nebudeš na to mít čas.

Na VŠ se chodí, aby se z tebe stal vzdělaný člověk a to obnáší učení spousty věcí, které samy o sobě ti k ničemu nejsou, ale umožní ti chápat jiné věci.

pepak

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #4 kdy: 22. 06. 2014, 11:54:33 »
Chápu, že pokud si chci něco spočítat, tak se mi hodí, ale není lepší ten čas věnovat praktickým výpočtům?
Já si myslím, že spíš ne. Za prvé, VŠ pojetí matematiky tě učí uvažovat určitým způsobem, který se hodí, i když nikdy matematiku dělat nebudeš. Za druhé, to tvoje "praktické počítání" sice může v praxi docela dobře fungovat, ale riskuješ, že narazíš na případ, kdy tě "praktické počítání" dovede ke špatnému výsledku, protože tak nějak neuvažuje např. existenční podmínky řešení. Třeba budeš mít kliku a nikdy se ti to nestane.

Citace
Kdybych to bral třeba podle IT VŠ, tak je tam plno matematiky, kterou pak už nevyužiju, ne?
Pokud se tu matematiku nenaučíš, tak ji *nebudeš moci* využít, i kdybys chtěl. Můžeš i bez toho být dobrý programátor? Ano, můžeš, ale řada oblastí ti bude uzavřena úplně a v řadě dalších se patrně budeš muset věnovat spíš rutinním úlohám. Pokud ti to nevadí, tak asi není důvod se tou matematikou trápit. Samozřejmě, musíš také být smířený s tím, že pokud se svět za deset nebo dvacet let posune (např. rutinní věci udělá program - nějaké chytřejší IDE apod.) a ta matematika se stane pro programátora nezbytnou, tak budeš mít problém.

Citace
Tak proč tolik času se jí věnuje a jaký to má smysl? Díky.
http://users.fit.cvut.cz/~stampfra/others/Kcemumitobude.pdf


win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #5 kdy: 22. 06. 2014, 11:59:38 »
skola vsechny vychovava s cilem dat kazdymu sanci stat se vedcem a neni jeji chyba, ze odpadnes a jdes delat opici co do konce zivota bude datlit porad ty stejny kokotiny dokola a porad o tom meetingy.

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #6 kdy: 22. 06. 2014, 12:05:19 »
Kdybych to bral třeba podle IT VŠ, tak je tam plno matematiky, kterou pak už nevyužiju, ne?

Nechceš sem hodit odkaz na nějaký studijní plán, ať víme, co myslíš tím "plno"? Třeba na MFF informatikům matematiku docela osekali.

praxer

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #7 kdy: 22. 06. 2014, 12:10:37 »
Pak mi tu něco nehraje. Chápu, že se může hodit a chápu, že bez ní bych byl jen hloupá opice. Ale proč to v reálu nevidím? Ti studenti z matfyzu dělají obvykle úplně stejně tupou práci jako ty opice. V čem je tedy ten rozdíl? Vědce nepotkávám, tak nevím, ale zase jich asi moc nebude. Spíše mi přišlo, že akorát pak z ostatních budou opice se znalostí matiky. Budou totiž dělat pořád to stejné, protože nic jiného ani dělat nejde.

Takže jako vzdělání to chápu, ale ten pohled, že bez toho jsem opice, je zvláštní. Pak jsou totiž všichni opice?

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #8 kdy: 22. 06. 2014, 12:15:21 »
Ti studenti z matfyzu dělají obvykle úplně stejně tupou práci jako ty opice.

To záleží, podle jakého vzorku soudíš :-)

pepak

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #9 kdy: 22. 06. 2014, 12:17:27 »
Ti studenti z matfyzu dělají obvykle úplně stejně tupou práci jako ty opice. V čem je tedy ten rozdíl?
V tom, že kdyby sem do ČR přišla firma zabývající se vývojem kvantových počítačů a software pro ně, tak tihle studenti z MFF *budou mít šanci* být u toho. Kdyby to v prváku zapíchli s tím, že "lineární algebra je k ničemu, jdu radši na XXX" (dosaď si školu, kterou považuješ za továrnu na diplomy), tak tu šanci mít *nebudou*. *Dnes* jsou na tom v obou případech stejně, možná dokonce se spoustou matematiky hůř (čas věnovaný jí mohli věnovat něčemu, co je *dnes* užitečnější), ale je to investice (nebo "pojištění" či "sázka", opět si dosaď podle svého pohledu) do budoucnosti.

Citace
Vědce nepotkávám, tak nevím, ale zase jich asi moc nebude.
Taky by to mohlo být tím, že jsou někde, kde s nimi nepřijdeš do styku.

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #10 kdy: 22. 06. 2014, 12:30:42 »
Takže jako vzdělání to chápu, ale ten pohled, že bez toho jsem opice, je zvláštní. Pak jsou totiž všichni opice?
precti si tohle az budes v oboru 10 let a podivej se jake dovednosti a znalosti si potreboval a pak si odpovez. zeptej se na to stejne u svych kolegu. budes prekvapen, ale odpoved zni ano pro 95% populace mozna i vic.

aaaaaaaaaaa

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #11 kdy: 22. 06. 2014, 12:35:04 »
Pánové já nevím proč těmto lidem oponujete?

Nejpreve píší, vejška na nic, pak zde bylo vlákno střední nanic :), ted uz konretizují, že v počítačích je matika nanic :D a hrdě za tento názor obhajují, protože "mají pravdu".

Těmto lidem nevysvětlíte, že matika je z 80-90procent o naučení se logicky myslet, a jenom o 10-20 procentech umět počítat. Oni prostě vědí, že bez VŠ, SŠ natož bez matiky jsou geniální co vše nahradí pouze a jenom svou pílí :D Protože všichni jsou blbci jenom oni telefonní budky :D


Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #12 kdy: 22. 06. 2014, 12:37:17 »
Milión šest keců na dané téma po 3654.
 :o

win

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #13 kdy: 22. 06. 2014, 12:51:06 »
Těmto lidem nevysvětlíte, že matika je z 80-90procent o naučení se logicky myslet, a jenom o 10-20 procentech umět počítat. Oni prostě vědí, že bez VŠ, SŠ natož bez matiky jsou geniální co vše nahradí pouze a jenom svou pílí :D Protože všichni jsou blbci jenom oni telefonní budky :D
http://www.youtube.com/watch?v=qjGRySVyTDk

Nekdo

Re:Proč tolik matematiky?
« Odpověď #14 kdy: 22. 06. 2014, 13:04:01 »
Citace
Ne, opravdu, zažil jsem části výuky, které skutečně přímo potřeba nejsou, jako například derivace, integrály a řešení diferenciálních rovnic.

No vidite, ja zrovna presne tohle vyuzivam v AI, + jeste ruzne diagonalni, inverzni a transformacni matice, statistiku, nejaka ta idea pravdepodobnosti by se taky nasla...