Hranice mezi adminem a podporou

Yarda

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #45 kdy: 25. 06. 2014, 08:49:50 »
Tady se diskutuje v duchu "přetížený admin" kontra "blbý a furt otravující uživatel". Já bych se označil za pokročilého uživatele. Počítač jsem (až do odchodu do důchodu) běžně používal ke své práci, převážně k vytváření dokumentace to ve wordu a autocadu. Myslím, že počítač a programy jsou dnes natolik složité, že BFU může natropit dost škody a mělo by být definováno a kontrolováno co musí a může a co nesmí. Ale v dnešní době je trend katování kostů a šetří se, kde to je i kde to není účelné, takže i na odbornících kolem počítačů. Například ve firmě kde jsem měl to potěšení v posledních letech být zaměstnaný bylo dřív celé oddělení co se o tuto problematiku staralo, dnes je tam na to jeden člověk a ten je pověřován ještě dalšími úkoly co s počítači nesouvisí a nezbývá mu čas na šíření osvěty mezi prosté BFU.
Pravda, dřív se výkresy kreslily na tomhle http://stroje.megainzerce.cz/images/inzeraty/big/120131125124036.jpg nyní je na to takovýhle plotr http://images.zbozi.cz/zbozi-images/537cfcd81c3e887d95250000.jpg ten může stát v konstrukční kanceláři a velký počítač už je taky ve šrotu. Ale když sekretářka generálního ředitele napíše ve wordu dopis a ke zformátování použije milion šest mezer, tak je někde chyba. A tu chybu bych nehledal (jen) u té sekretářky. Co vy na to, soudruzi magoři ...eee manageři.


smoofy

  • *****
  • 1 059
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #46 kdy: 25. 06. 2014, 09:35:53 »
To co pise Yarda a vicemene vychazi i z nekterych dalsich nazoru ohledne snizovani vydaju a tedy snizovani stavu zamestnancu je velky problem i vzhledem k tomu, ze se tim eliminuje sance pro absolventy na junior admin pozice. V dobe, kdy mely IT oddeleni xy zamestnancu se proste juniori starali o klasickej helpdesk a pobihali v terenu a support koncaku byla vicemene jejich jedina prace. Nebyla to nejlepe placena pozice, ale clovek tak mohl udelat nejakou praxi, coz dnes tak uplne nejde. Klasicke junior pozice proste mizeji a ovlivnuje to do znacne miry trh. Kde jinde ma clovek nabrat praxi?
Ja sem dneska neskonale vdecnej za to, ze sem si tim mohl projit, jak se rika, ode dna. Podpora koncaku, posunovani ikonek, preinstalace systemu, instalace a sprava siti, vcetne tahani kabelu, listovani nastavovani aktivnich prvku etc. a zasnu nad tim, co si nekteri absolventi bez jakekoliv praxe, zkusenosti a de-facto i znalosti o sobe mysli a o jake castky si rikaji pri pohovorech zamestnavatelum, kterym nemaji vicemene co nabidnout.

Yarda

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #47 kdy: 25. 06. 2014, 10:18:13 »
Já bych viděl, že v této oblasti by se mohl uplatnit teď oblíbený outsourcing - smlouva s firmou co by byla obeznámena se situací v zadávající firmě (resp. v několika zadávajících firmách) a tyhle služby poskytovala. Že by tam seděl a byl vždy k dosažení odborník co by uměl poradit, případně pomoci zformátovat dokument ve wordu, obratem dojet zaklapnout kryt na tiskárně a tak.

Kuba

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #48 kdy: 25. 06. 2014, 10:25:09 »
Ale když sekretářka generálního ředitele napíše ve wordu dopis a ke zformátování použije milion šest mezer, tak je někde chyba. A tu chybu bych nehledal (jen) u té sekretářky.

V tom bych s tebou moc nesouhlasil. Píše se rok 2014 a domnívám se, že dnes k zcela standardním znalostem člověka živícího se kancelářskou prací patří i inteligentní ovládání počítače včetně kancelářského balíku, Internetu atd. Pokud se ona osoba pyšnila v CV ovládáním PC a znalostí MS Office a není to pravda, tak lhala. Pokud chci dnes vykonávat pracovní pozici v kanceláři, tak se musím naučit ovládat počítač bez neustálé pomoci 2. osoby, jinak se zaměstnavateli moje pracovní pozice dost prodraží, když započítá i hodiny podpory od IT.

Je velmi složité určit hranici mezi IT a uživatelem, ale někde ta hranice být musí. Pokud nefunguje tiskárna a problém je v ovladači, tak je to jistě práce IT. Pokud však uživatel neví, jak se tiskne A4 na šířku, tak je to neznalost uživatele a měl by si jí doplnit sám ve svém zájmu.

Dnes zaměstnavatel nepočítá s tím, že najme někoho, koho bude doučovat práci s počítačem, ale že tuto dovednost již lidé budou mít stejně jako třeba řidičský průkaz.

Je mi líto starších lidí a netechnických typů (nijak je neshazuji), kteří mají logicky dost stíženou pozici, ale doba se nedá zastavit. Pokud ona sekretářka neumí inteligentně formátovat dopisy na počítači, tak se to musí buď doučit nebo přestoupit na jinou pracovní pozici, kde to k výkonu své práce nebude potřebovat. Lidé technicky zaměření zase většinou bojují s takzvanými soft skills. Pokud chce ajťák dělat ředitele, tak se je také musí naučit a nikdo mu pravděpodobně k ruce nedá osobního trenéra.

Možná to zní tvrdě, ale osobně si myslím, že tak to je. Také nepůjdu dělat truhláře, když neumím se dřevem, tak jak někdo může dělat sekretářku, když neumí s počítačem a kancelářským balíkem.

smoofy

  • *****
  • 1 059
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #49 kdy: 25. 06. 2014, 10:34:07 »
to Yarda:
To je podle mne tezko realizovatelne, protoze ta firma co by to outsourceovala by musela z tech penez zaplatit jak toho cloveka co by tam sedel tak sebe, coz by ve finale bylo asi drazsi, nez si tam drzet brigadnika co ten papir vymeni a tabulku preformatuje.
Spis si myslim, ze by se melo zmenit celkove mysleni. V zahranici se zamestnavatele neboji investovat do svych zamestnancu, protoze se jim pokouseji vicemene uspesne poskytnout podminky takove, aby nemuseli menit praci. U nas je pristup takovej, ze se zamestnavatel snazi, aby mel se zamestnancem co nejmene vydaju, protoze mu pravdepodobne stejne po nejake dobe odejde, cimz sam sebe pasuje do role zamestnavatele, ktery se de-facto ze sve prirozenosti vubec neobtezuje presvedcit zamestnance aby u nej zustali.

to Kuba:
Ja bych k tomu dodal vlastni zkusenost. Kancelarskym balikum se vyhybam co to jde a k praci je vicemene nepotrebuju, takze davam zakladni veci. Kdyz jsem pred lety delal ECDL kompletni sadu vsech 7 tusim testu, bez jakekoliv predchozi pripravy, byl jsem tam s lidmi co prosli intenzivnim skolenim jednotlivych produktu a jeste pred testem se biflovali ze sesitu. Mel jsem docela nahnano.
Kdyz doslo na lamani chleba, test se dal delat s pouzitim internetu nebo i napovedy. Prestoze ostatni delali jen zakladni verzi (tusim ze 3 moduly) stihnul jsem vsech 7 rychleji nez oni, ackoliv to ma prace neni a nebyla jen za pomoci google a napovedy windows.
Myslim ze je to otazkou mysleni. Veci ktere mne prijdou absolutne prirozene jako IT cloveku znalemu nekdo jiny nemusi pochopit vubec. To ze ma office velice dobre zpracovanou dokumentaci jeste neznamena, ze ji bezny uzivatel bude chtit ci umet vyuzivat.


Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #50 kdy: 25. 06. 2014, 11:00:41 »
[...] a nezbývá mu čas na šíření osvěty mezi prosté BFU. [...] A tu chybu bych nehledal (jen) u té sekretářky.
IT oddělení má několik základních funkcí:
1. udržovat současnou infrastrukturu v chodu (hw, sw, síť, ...) - monitoring, ladění, ...
2. designovat, plánovat a realizovat změny infrastruktury
3. řešit výpadky služeb
4. shromažďovat hlášení chyb od uživatelů a řešit je

Školení uživatelů patří do toho bodu 2 a týká se vyškolení na nové produkty, popř. proškolení nových zaměstnanců na stávající produkty. Školení obvykle samo IT oddělení nedělá, protože na to nemá ani vybavení a obvykle ani potřebné schopnosti (hlavně trpělivost ;) a znalost didaktiky).

Pokud někdo nezná produkt, se kterým rutinně pracuje, tak je otázka, proč byl vůbec na tu pozici přijat. To ať se na mě nikdo nezlobí, ale to prostě není něco, co by mělo řešit IT oddělení. takový požadavek je asi tak stejný, jako by vývojové oddělení mělo řešit, že projektanti neumí malovat v CADu.

Já bych viděl, že v této oblasti by se mohl uplatnit teď oblíbený outsourcing - smlouva s firmou co by byla obeznámena se situací v zadávající firmě (resp. v několika zadávajících firmách) a tyhle služby poskytovala. Že by tam seděl a byl vždy k dosažení odborník co by uměl poradit, případně pomoci zformátovat dokument ve wordu, obratem dojet zaklapnout kryt na tiskárně a tak.
Pokud by měl být vždy k dosažení, tak není důvod ho outsourcovat. Pokud má být k dosažení jenom někdy (protože na fulltime ho firma zaměstnávat nechce), tak to samozřejmě jde, já tuhle službu poskytuju. Ideální na takovou pozici je právě nějaký ten student/junior/...

Tomáš Roll

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #51 kdy: 25. 06. 2014, 12:07:36 »
IT oddělení má několik základních funkcí:
.....

IT má takové funkce, o jakých šéf nebo majitel rozhodne. Když se to někomu nelíbí, ať jde pracovat jinam, míst je dost.

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #52 kdy: 25. 06. 2014, 13:01:53 »
IT má takové funkce, o jakých šéf nebo majitel rozhodne. Když se to někomu nelíbí, ať jde pracovat jinam, míst je dost.
Tak jistě, jsou i firmy, kde se po IT oddělení chce práce uklizečky. To je potom už jenom sémantický problém, proč uklizečce neříkat "IT specialistka".

Kuba

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #53 kdy: 25. 06. 2014, 13:07:52 »
Kéž by zaměstnavatelé jednou dospěli do fáze, že budou stejně jako řidičák B požadovat i zkoušky ECDL. Dalo by to obecně základní odrazový můstek pro to co uživatel umí a neumí. Takhle je to neustálá přenice. IT si myslí, že to či ono již spadá do uživatelských dovedností a nehodlají to řešit. Uživatel si zase myslí, že tohle již po něm nikdo nemůže chtít a ať kouká IT naklusat a vyřešit to.

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #54 kdy: 25. 06. 2014, 13:13:14 »
IT si myslí, že to či ono již spadá do uživatelských dovedností a nehodlají to řešit. Uživatel si zase myslí, že tohle již po něm nikdo nemůže chtít a ať kouká IT naklusat a vyřešit to.
Tenhle spor ale spravne nema existovat. IT je od toho, aby Word sel spustit, sly jeho dokumenty ukladat na sitove uloziste a vsechno bylo zalohovano. Jak se Word pouziva neni vubec problem IT. Pokud s tim ma uzivatel problem, ma pozadat nadrizeneho o skoleni. IT neni a nemuze byt od toho, aby delalo skoleni. Uz proto, ze ve firme se muze pouzivat treba tricet ruznych sw a IT proste nemuze rozumet vsem. To by taky mohla ucetni chtit po IT vysvetlit, jak se v jejim programu dela zaverka.

Kuba

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #55 kdy: 25. 06. 2014, 14:01:21 »
Tenhle spor ale spravne nema existovat. IT je od toho, aby Word sel spustit, sly jeho dokumenty ukladat na sitove uloziste a vsechno bylo zalohovano. Jak se Word pouziva neni vubec problem IT. Pokud s tim ma uzivatel problem, ma pozadat nadrizeneho o skoleni. IT neni a nemuze byt od toho, aby delalo skoleni. Uz proto, ze ve firme se muze pouzivat treba tricet ruznych sw a IT proste nemuze rozumet vsem. To by taky mohla ucetni chtit po IT vysvetlit, jak se v jejim programu dela zaverka.
Naprosto souhlasím. Bohužel jak psal Tomáš Roll, tak je to do jisté míry v rukou majitele. Pokud se rozhodne, že pracovník IT okamžitě vstává a jde řešit pokud zavolá někdo z kanceláře, tak má v podstatě tři volby. Přijmout a smířit se s tím, zkusit vysvětlit majiteli nesmyslnost nařízení nebo se sebrat, slušně předat a odejít. V mnohých firmách bohužel žádná oficiální pravidla neexistují. Majitel nemáš čas řešit tyto pro něj nepodstatné problémy a ve finále je to onen "boj" s nepsanými pravidly, které se v té či oné firmě po letech zažily.

Yarda

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #56 kdy: 25. 06. 2014, 14:03:24 »
Co to je, EDCL? To se maže na chleba? Já jsem žádné EDCL (ani ÚPPDKV) neměl a nevím, že by mi to chybělo. To, co jsem potřeboval jsem se sám naučil (když jsem po slavném plyšáku přešel do jiné firmy kde pro konstrukci bylo jedno PC a nikdo na něm nepracoval a já jsem k němu zasedl, byl jsem tam za exota, ale když ostatní viděli, že se na něm dá dělat i něco užitečnějšího než jen pařit tetris, tak se to postupně taky naučili). Takové školení, nejlépe jednodenní, bývá na dvě věci. To nejlépe chce, aby byl po ruce kolega co se ho mohu ptát, ano budu protivný, že furt otravuji.

Kuba

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #57 kdy: 25. 06. 2014, 14:27:39 »
Co to je, EDCL? To se maže na chleba? Já jsem žádné EDCL (ani ÚPPDKV) neměl a nevím, že by mi to chybělo. To, co jsem potřeboval jsem se sám naučil (když jsem po slavném plyšáku přešel do jiné firmy kde pro konstrukci bylo jedno PC a nikdo na něm nepracoval a já jsem k němu zasedl, byl jsem tam za exota, ale když ostatní viděli, že se na něm dá dělat i něco užitečnějšího než jen pařit tetris, tak se to postupně taky naučili). Takové školení, nejlépe jednodenní, bývá na dvě věci. To nejlépe chce, aby byl po ruce kolega co se ho mohu ptát, ano budu protivný, že furt otravuji.
Tak samozřejmě, mnoho lidí se s počítačem naučí samo a nemusí k tomu mít certifikáty. Význam těchto certifikátů je ovšem jasný. Každý si do CV napíše, že umí s počítačem, ale co si pod tím mám zaměstnavatel představit? Umí ho zapnout nebo umí i pracovat s digitálním certifikátem? Ví vůbec k čemu je tabulátor? Většina z nich nemá čas ani kapacitu na to, aby u přijímacího pohovoru nějak detailněji zkoušela každého uchazeče. Certifikátem jasně řeknete co minimálně umíte (měl byste umět).

Sám nemám problém někomu poradit, ale musí to mít rozumnou míru. Neumím si představit, že vedle mě sedí kolega, který se mě neustále na něco ptá a nemá sebemenší snahu si něco najít a naučit se sám. Ano je to nejpohodlnější a mnohdy i nejefektivnější pro ptajícího se. Sám by to hledal 10 min. a já mu to ukážu za 30 sec, ale takhle se to nedá dělat... To se na mě nezlobte.

Mimochodem to ÚPPDKV jsem si musel najít. :)

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #58 kdy: 25. 06. 2014, 14:36:59 »
Sám nemám problém někomu poradit, ale musí to mít rozumnou míru. Neumím si představit, že vedle mě sedí kolega, který se mě neustále na něco ptá a nemá sebemenší snahu si něco najít a naučit se sám.
Jedna uzivatelka takhle jednou strasne nadavala na to, ze ty novy windowsy ( 8 ) vubec nefunguji a neda se s tim pracovat. Tak jsem se ptal, jake konkretni problemy s nimi ma. Postupne jsem se dozvedel, ze nema problemy s Windows, ale s Wordem (ze to nerozlisuje jsem jeste schopny prekousnout bez reci a bez grimas). Jeden konkretni problem byl, ze pry "nefunguje insert pro zapnuti prepisovani". Tak jsem si sedl ke googlu, zadal dotaz a behem asi minuty jsem vedel, co mam ve Wordu zaskrtnout, aby insert fungoval jako ve stare verzi.
To je pak tezky - co si ma jeden myslet o cloveku, ktery neni schopny venovat minutu pokusu o reseni problemu, ktery je pry strasne palcivy a znemoznuje mu pracovat? (nemusim zduraznovat, ze ona pani sice nemela cas hledat reseni, ale zato mela cas kazdymu na potkani vykladat, jak se s tema novyma windowsama neda pracovat).

Kuba

Re:Hranice mezi adminem a podporou
« Odpověď #59 kdy: 25. 06. 2014, 15:47:39 »
(nemusim zduraznovat, ze ona pani sice nemela cas hledat reseni, ale zato mela cas kazdymu na potkani vykladat, jak se s tema novyma windowsama neda pracovat).
To také slýchám dost často. "Nemám čas na hledání toho kde se to zapíná..., do zítřka to musím odevzdat, šéf na to spěchá.", atd. Samozřejmě, že čas na pročítání všemožných webů ještě týž den tu je vždy. Mnozí uživatelé jsou ještě k tomu dost ješitní, takže pokud se jich zeptáte, zda to zkoušeli hledat na Googlu nebo v nápovědě, tak se urazí. Mají pocit, že z nich děláte blbce. Přitom tam tu informaci získají za 3 minuty. Faktem je, že mnoho z nich neumí hledat, tudíž vůbec netuší co mají do toho Googlu zadat, ale to by bylo na dlouhou debatu. :)

Abych jen nekritizoval, tak musím samozřejmě říct, že jsou i pohodoví uživatelé. Snaží se poradit si sami a pokud opravdu nevědí, tak zavolají. Těm člověk mile rád pomůže.

Je mi také jasné, že jsou i lidé, kteří zkrátka na "složitější úkony" nemají inteligenční kapacitu. Těm můžete 101x ukazovat, jak si mohou sami poradit zadáním problému do Googlu, ale oni vám po 102 zavolají a opět provolají to svoje "ahááá", když jim ukážete, že to je pod prvním odkazem ve vyhledávači i s grafickým návodem krok za krokem. Těm to snad také nemám za zlé. Umějí zase jiné věci. Každému bylo naděleno jinde.

Problém je s těmi vyčůranými, kteří jen přehrávají svoji práci na druhé.