K čemu školy?

Kolemjdoucí

Re:K čemu školy?
« Odpověď #210 kdy: 28. 05. 2014, 21:32:24 »
a už při této nepříliš komplikované práci jsem využil formální jazyky - bez toho se nepřečtete gramatiky v Bizonu a těžko budete ladit chyby.

Pro Bison se využije pouze minimum z formálních jazyků, to se dá pochopit za jedno odpoledne, ti slabší za víkend. Rozhodně není potřeba standardní dvou nebo trojsemestrový kurs formálních jazyků a automatů na VŠ.


Re:K čemu školy?
« Odpověď #211 kdy: 28. 05. 2014, 21:41:39 »
a už při této nepříliš komplikované práci jsem využil formální jazyky - bez toho se nepřečtete gramatiky v Bizonu a těžko budete ladit chyby.

Pro Bison se využije pouze minimum z formálních jazyků, to se dá pochopit za jedno odpoledne, ti slabší za víkend. Rozhodně není potřeba standardní dvou nebo trojsemestrový kurs formálních jazyků a automatů na VŠ.
Skoro všechno se můžete naučit nějak používat za odpoledne - s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat

lmnovak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #212 kdy: 28. 05. 2014, 21:46:33 »
to se dá pochopit za jedno odpoledne, ti slabší za víkend.

Jak jsi přišel na to, že pomalejší učení je známkou slabosti?

Kolemjdoucí

Re:K čemu školy?
« Odpověď #213 kdy: 28. 05. 2014, 21:50:45 »
s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat

Takže praktický přínos trojsemestrového kurzu formálních jazyků a automatů je ten, že člověk ví že má napsat do Google Bison a tak nějak tuší o čem by to mohlo být :) Sice to není moc efektivní, ale je nutno uznat že není pravda že takový kurs je k ničemu :)

Pupi1

Re:K čemu školy?
« Odpověď #214 kdy: 28. 05. 2014, 21:55:01 »
Kazdy rozumny analytik aj bez VS vie, ze treba zalohovat. A polozit by to mohlo hociaku firmu. Analytik ma velku zodpovednost na pleciach a zle navrhnuty projekt moze sposobit vela skody.

Pavel Stehule:
Dakujem, ze ste nas informovali. Ale otazka bola polozena na pana lmnovaka, ktory zjavne nechape obycajnu otazku a nedokaze odpovedat, ale zas len naraza na ludi akych v praci stretava. Ako moze potom obhajovat tu teoriu, ked nechape toto?
A co z toho, ze skola mi dala nejaky informativny prinos, ked po case zabudnem nato ked to nepouzivam. Uz teraz neviem ako funguje multiplexor, nasobicka atd, ale ked to budem potrebovat, nastudujem.


lmnovak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #215 kdy: 28. 05. 2014, 21:59:08 »
Dyť o tom mluvím pořád. Většina dělníků nechápe pravý přínos teorie a budou pořád dokola opakovat, co všechno zapomenou a jak to bylo stejně k ničemu :D

Re:K čemu školy?
« Odpověď #216 kdy: 28. 05. 2014, 22:08:54 »
Skoro všechno se můžete naučit nějak používat za odpoledne - s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat
No a to je právě ta pointa. To, že člověk potřebuje občas použít nějakou tu gramatiku neimplikuje, že musí strávit ty dva tři semestry, kde ho učí dokazovat, že gramatiky mají nějaké "matematické" ("teoretické") vlastnosti.

Přesně jak říkáš - většině lidí by stačilo, kdyby jim někdo stručně a srozumitelně řekl 1) že to existuje 2) co to v kostce je 3) jak a na co se to v praxi používá 4) nechal by je napsat dva těžké projekty, ve kterých by si to vyzkoušeli.

Jinými slovy, pokud bys chtěl důležitost VŠ studia gramatik obhájit, musel bys uvést příklad, kdy je typicky potřeba umět dokazovat vlastnosti gramatik, ne gramatiky jenom prostě použít, notabene v podobě nějakého polopatického nástroje...

Re:K čemu školy?
« Odpověď #217 kdy: 28. 05. 2014, 22:12:45 »
s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat

Takže praktický přínos trojsemestrového kurzu formálních jazyků a automatů je ten, že člověk ví že má napsat do Google Bison a tak nějak tuší o čem by to mohlo být :) Sice to není moc efektivní, ale je nutno uznat že není pravda že takový kurs je k ničemu :)
Může to být jedním z nejviditelnějších efektů - ale neměl by - pochopit teorii formálních jazyků znamená rozšířit si obzor - přemýšlet jinak než je běžné, možnost aplikovat inženýrské postupy i na na úplně klasické problémy - naučit se jiný způsob popisu světa. A konečné automaty jsou neskutečně praktická záležitost - a to jak pro analýzu, tak pro programování případně refaktoring.

Re:K čemu školy?
« Odpověď #218 kdy: 28. 05. 2014, 22:18:40 »
Může to být jedním z nejviditelnějších efektů - ale neměl by - pochopit teorii formálních jazyků znamená rozšířit si obzor - přemýšlet jinak než je běžné, možnost aplikovat inženýrské postupy i na na úplně klasické problémy - naučit se jiný způsob popisu světa.
Tak to je sice hezký, ale takhle rozšířit obzor by ti mohl třeba i rok strávený v iglů u Eskymáků - a přesto to pokud vím žádná IT VŠ jako praxi nenabízí :)

A konečné automaty jsou neskutečně praktická záležitost - a to jak pro analýzu, tak pro programování případně refaktoring.
Konečné automaty jsou hlavně věc, kterou dobrý učitel dokáže inteligentnímu posluchači vysvětlit tak za tři hodiny... (na takové úrovni, aby to "neskutečně prakticky" uměl využít)

Re:K čemu školy?
« Odpověď #219 kdy: 28. 05. 2014, 22:23:07 »
Skoro všechno se můžete naučit nějak používat za odpoledne - s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat
No a to je právě ta pointa. To, že člověk potřebuje občas použít nějakou tu gramatiku neimplikuje, že musí strávit ty dva tři semestry, kde ho učí dokazovat, že gramatiky mají nějaké "matematické" ("teoretické") vlastnosti.

Přesně jak říkáš - většině lidí by stačilo, kdyby jim někdo stručně a srozumitelně řekl 1) že to existuje 2) co to v kostce je 3) jak a na co se to v praxi používá 4) nechal by je napsat dva těžké projekty, ve kterých by si to vyzkoušeli.

To je více-méně středoškolská úroveň - středoškolák ví, že něco takového je, a že to funguje (a jak se to používá). Vysokoškolák by měl vědět totéž co středoškolák - a navíc proč to funguje (proto ty důkazy a matematika).

Jinými slovy, pokud bys chtěl důležitost VŠ studia gramatik obhájit, musel bys uvést příklad, kdy je typicky potřeba umět dokazovat vlastnosti gramatik, ne gramatiky jenom prostě použít, notabene v podobě nějakého polopatického nástroje...

Re:K čemu školy?
« Odpověď #220 kdy: 28. 05. 2014, 22:27:29 »
Skoro všechno se můžete naučit nějak používat za odpoledne - s VŠ jenom víte, že takový sw existuje, a že je jednoduché jej používat, a když máte nějaké problémy, tak si možná ještě budete pamatovat ze školy terminologii a budete efektivněji googlovat
No a to je právě ta pointa. To, že člověk potřebuje občas použít nějakou tu gramatiku neimplikuje, že musí strávit ty dva tři semestry, kde ho učí dokazovat, že gramatiky mají nějaké "matematické" ("teoretické") vlastnosti.

Přesně jak říkáš - většině lidí by stačilo, kdyby jim někdo stručně a srozumitelně řekl 1) že to existuje 2) co to v kostce je 3) jak a na co se to v praxi používá 4) nechal by je napsat dva těžké projekty, ve kterých by si to vyzkoušeli.

Jinými slovy, pokud bys chtěl důležitost VŠ studia gramatik obhájit, musel bys uvést příklad, kdy je typicky potřeba umět dokazovat vlastnosti gramatik, ne gramatiky jenom prostě použít, notabene v podobě nějakého polopatického nástroje...
Sorry za duplicitu - v předchozí odpovědi jsem nabořil formátování.  Máš pravdu - vysokoškolák by měl vědět proč to, či ono funguje.

Re:K čemu školy?
« Odpověď #221 kdy: 28. 05. 2014, 22:28:03 »
To je více-méně středoškolská úroveň - středoškolák ví, že něco takového je, a že to funguje (a jak se to používá). Vysokoškolák by měl vědět totéž co středoškolák - a navíc proč to funguje (proto ty důkazy a matematika).
Pavle, začal jsi nově a hezky, ale teď už zklouzáváš do argumentací, které tu už byly tisíckrát a jsou zoufalé. Škoda :(

"Proč se má na škole A učit X a ne Y? Protože A se odlišuje od B tím, že se tam učí X."
- ok, proti takové tautologii se nedá nic namítat...

"Protože ti to magicky rozšíří obzory!"
- ok, když myslíš...

Tohle už tady bylo tisíckrát, takže za mě dorbou noc :)

Re:K čemu školy?
« Odpověď #222 kdy: 28. 05. 2014, 22:33:14 »
Jo ještě jednu drobnost, co jsem teď nedávno objevil: když uděláš školy příliš teoretické a neexistuje k nim kvalitní praktická alternativa, zůstane spousta lidí úplně bez toho, aby třeba o těch gramatikách aspoň něco slyšeli. Spousta lidí, kterým by stačilo to málo, aby se posunuli, ale nemají to, protože jsi jim nabízel MOC a to oni odmítli. Čili nemají nic. A přitom by fakt stačilo, aby jim někdo o těch gramatikách nějaký ty tři hodinky lehce něco popovídal...

lmnovak

Re:K čemu školy?
« Odpověď #223 kdy: 28. 05. 2014, 22:47:16 »
Co je to zase za nesmysl? Pokud někdo neslyšel o gramatikách, tak asi v IT toho moc dělat nebude. Stejně jako o ostatních věcech. Vy tu pořád argumentujete nějakými lepiči tlačítek na webech, ale ti v IT nemají co dělat.

A to magické rozšiřování je magické spíše jen pro dělníky. Je jasné, že chápání nových principů je přínosem, ale evidentně ne pro každého.

Re:K čemu školy?
« Odpověď #224 kdy: 28. 05. 2014, 22:58:32 »
Jo ještě jednu drobnost, co jsem teď nedávno objevil: když uděláš školy příliš teoretické a neexistuje k nim kvalitní praktická alternativa, zůstane spousta lidí úplně bez toho, aby třeba o těch gramatikách aspoň něco slyšeli. Spousta lidí, kterým by stačilo to málo, aby se posunuli, ale nemají to, protože jsi jim nabízel MOC a to oni odmítli. Čili nemají nic. A přitom by fakt stačilo, aby jim někdo o těch gramatikách nějaký ty tři hodinky lehce něco popovídal...
Tak to, je. Kdo učil, tak to zná.

A poznal jsem to i na vlastní kůži - pár předmětů jsem prolez s odřenýma ušima - ale i přesto si myslím, že to nebylo na škodu - jednak jsem se dozvěděl něco, co bych v životě neřešil (a zůstalo to někde v podvědomí), druhak mne to donutilo pracovat (efektivně). Prostě ne všechno musí být ryze praktické a účelné - jen se to nesmí přehánět.