Arduino: měření času na motokárách

kirpike

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #15 kdy: 09. 05. 2014, 13:48:59 »
Jako příklad čtečky třeba Impinj Speedway Revolution R220
- docela známý výrobce
- možnost připojit dvě antény (a rozlišit je)
- prý i možnost si napsat malou aplikaci přímo do čtečky

Transpondery třeba Confidex Ironside (pokud budou přímo na kovu).
Nevím jaké minimální množství se dá koupit.


publikk

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #16 kdy: 09. 05. 2014, 14:46:20 »
Otazka k tej antene. Je to presne? Lebo ja si predstavujem antenu ako nieco co ma kruznicovity dosah... Ja by som chcel skor nieco na zem. Niekto pisal ze cievku. Ako vyzera taketo riesenie? To nie je antena... Hmm?

Dakujem za tie rfid tagy. Vyzeraju super a ich cena je prijatelna :-)

prezek

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #17 kdy: 09. 05. 2014, 17:36:21 »
1. GPS a vysílače krátkého dosahu (třeba 50 m) - přesnost v řádu metrů (podle zkušenosti cca 4m s dobrým výhledem na nebe)
2. vysílače velmi krátkého dosahu - do 2m (případně se směrovou anténou) při měření síly signálu by se dalo asi dosáhnout zpřesnění na desítky cm.
3. infra při úzkém paprsku bych to odhadoval na pár cm.
Záleží na požadované přesnosti, ceně a šikovnosti.

RFID bych zavrhnul, u standardních RFID čteček bude asi těžko k dispozici každých pár ms seznam všech RFID tagů v dosahu.

Nejjednodušší realizace je asi pomocí mobilů s GPS, které přes internet pošlou svoje souřadnice. Je to ale poměrně drahé a vypadá to blbě.

kirpike

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #18 kdy: 10. 05. 2014, 00:02:02 »
Bohužel anténám moc nerozumím :( Viděl jsem rozebranou HF anténu, byl to jen jediný velký závit. Pro UHF nevím, většinou jsou to takové desky, kruh nebo směrová anténa. Pro sport (běh, cyklistika apod.) se používá uzce směrová anténa, kolmo na trať kousek na zemí. To by ale zde byl problém, jedna motokára by zastínila druhou.
Jinak jsem našel, že UHF anténa v podlaze jde např http://www.identpro.de/en/rfid/floor-antenna/
Ale nevím jestli současně není problém rychlost.
Možná by šlo umístit směrovou anténu kus nad zem, naklonit ji lehce dolů a hlídat čipy pro změnu nahoře
anténou podobnou tomuto http://www.irontime.cz/cipove-mereni-cipova-casomira/

GPS bych ani nezkoušel, malá přesnost, i tak nutná velmi dobrá viditelnost na družice, přesnost kolísá během dne...

Jinak rychlost UHF čteček by nemusel být problém, třeba Impinj podle datasheetu zvládá 1100 tagů za sekundu.

Bla

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #19 kdy: 10. 05. 2014, 00:35:46 »
Pokud by RFID tag nevyhovoval, existují i zastaralé metody.
Stačí malý vysílač a kostru vozu použít místo antény.

http://www.ti.com/lit/ds/swrs044/swrs044.pdf
http://www.silabs.com/products/wireless/ezradio/pages/si4010.aspx

Ve chvíli, kdy se pneumatika dotkne vodivého pásku v cíli, bude signál nejsilnější.

Navrhneš to na nepájivém vodivém poli, tišťák si necháš vytisknout v nějaké firmě, dojde ti poštou a naletovat to zvládneš.
Počítám, že ta motokára možná má nějakou baterku, ze které to půjde napájet.

Výhoda toho je, že máš velmi vysokou přesnost identifikace oproti rfid.
Ale není to tak elegantní jako RFID, kde máš vše hotové včetně desek pro arduino, na které jsem ti posílal přímo odkaz.

Uvědom si křivku vývoje.
S RFID jde o naprogramování programu, vše ostatní už existuje.
Pokud šáhneš po čipu, zvýšíš přesnost měření, ale náročnost se neúměrně zvětší.

Řada místních kecalů radí nejrůznější ptákoviny, které lze samozřejmě realizovat, některé jednoduše, jiné leda s pořádným týmem lidí.
Těch si taky můžu vytáhnout z nosu kilo, třeba ty transmitery, které jsem ti poslal, pokud bych to měl placené a měl k ruce dva lidi, můžu se vydat těžší cestou. Pokud na to jsi sám...měl by ses dívat jen po řešeních, která jsou jednoduchá a snadno realizovatelná.
Vylepšovat to můžeš i později.

Možná zjistíš, že ty RFID jsou prostě good enought, možná zjistíš, že to potřebuješ ještě zlepšit.
Radiové čipy můžeš použít i na telemetrii, stačí jim přidat anténku, můžeš snímat otáčky motoru, jestli brzdí, přetížení.

Třeba v jednom čipu můžeš mít i accelerometer: https://www.sparkfun.com/products/9265
Ale i dost podobných kravinek.
Můžeš sbírat data z vozů a radiem je posílat do centrály.
Dokonce je možné to i obrátit a čtečku dát na podvozek.
Vozy tak budou přejíždět RFID čipy po dráze, čímž přesně víš, kde který vůz je a tím vysílačem si to pošleš do centrálního kompu.
Na to by se hodily čtečky s větším dosahem a podél dráhy dát víc čipů.
Můžeš to zobrazovat, vystavět pokročilou telemetrii...atd.
Ovšem s tím se dramaticky zvedá časová náročnost.

Nápady jako snímání QRkódu jsou hezké, ale to je tak všechno, při rychlosti těch motokár neseženeš dostatečně rychlou a přitom levnou kameru. Dostat z foťáku nerozmazaný snímek při rychlosti vozu mezi 30-ti a 40-ti kilometry v hodině je s primitivní technikou umění. Takže sice by to snížilo náročnost na množství HW, protože vytisknout velký QRkód je levné, ale zvýšená cena kamery by to vynahradila. Velmi dobře funguje identifikace pomocí majáků, tj. dáš si na každou motokáru IR diody, které blikají nějakou frekvencí a ve snímaném obraze tuto frekvenci hledáš, funguje to fakt skvěle, ale zase, tohle při rychlém pohybu objektů prostě nedáš.

QR kód je hrozný owerkill, v případě, kdy každá motokára má trochu jinou barvu, stačí ti provádět obyčejnou spektrální analýzu čtverce motokáry (předpokládám, že kombinéza a helma může mít vždy jinou barvu), takže samotnou motokáru použiješ jako jakýsi druh QR kódu. Ale opět, bez suprácký kamery to nedáš.

Postupně narážíš na to, že nejjednodušší je použít RFID čip a moc se s tím nesrat, alepoň do chvíle, kdy budeš mít funkční prototyp a uvidíš, jaké má slabiny a získáš přehled o časové náročnosti.


Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #20 kdy: 10. 05. 2014, 01:00:33 »
@Arduino na kazde auto - ma napadlo tiez ale to je overkill na support. Chcem to riesit jednym PC s konzolou ktore poservisujem aj na dialku a cipmi ktore mu dam aj do zalohy a jednoducho vymeni ak sa poskodi.. Servis - rychlo a jednoducho.

Pokud bys trval na Arduinu, muzes mit Arduini Pro Mini http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardProMini na eBay do 60 Kc a velikost je 1,7x3,3 cm. ATmega328 pracuje podle datasheetu od 1,8 do 5,5V, takze by ti stacily v drzaku dve AAA baterky. Male a levne. Kdyz se rozbije, vyhodis cely modul a das jiny.

Co mit na kazdem aute na kazde strane infra ledku a vysilat nejaky unikatni kod. Pak by stacilo na kazde strane drahy mit infra ctecku s uzkym uhlem. Pokud by jely max 2 auta vedle sebe, stacilo by to. Jen nevim, jaky by byl problem s rychlosti a spolehlivosti cteni.
"Kdo v zájmu bezpečí obětuje část své svobody, v konečném důsledku přijde o svobodu i svou bezpečnost."

Bla

Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #21 kdy: 10. 05. 2014, 01:28:45 »
Jen nevim, jaky by byl problem s rychlosti a spolehlivosti cteni.

35 km/h = cca 10 metrů
úhel snímání 10 cm =  máš 1/100 vteřiny na přenos kódu stroje = 10 ms



Jenda

Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #22 kdy: 10. 05. 2014, 01:55:24 »
- dať si to do kopy (napr. auto ide 40 km/s, kamera sníma 25 Hz), jeden snímok bude na 0.4 m pohybu vozidla (aká bude kvalita - rozmazanie snímku, bude sa dať niečo vôbec rozoznať??).

Ahoj,
pro rychlosti kolem 40 km/s se mi osvědčil vyřazený sovětský over-the-horizon radar pro detekci jaderných raket. Provoz je trochu nákladnější, ale motokáru dosahující rychlosti 40 km/s si ode mě licencoval Lockheed-Martin a tak mám peněz dost.

 :D

- dať si to do kopy (napr. auto ide 40 km/s, kamera sníma 25 Hz), jeden snímok bude na 0.4 m pohybu vozidla (aká bude kvalita - rozmazanie snímku, bude sa dať niečo vôbec rozoznať??).

Kamera většinou neexponuje celou dobu. Při běžném denním světle může expozice trvat třeba jenom 1/500 sekundy.

Otazka k tej antene. Je to presne? Lebo ja si predstavujem antenu ako nieco co ma kruznicovity dosah... Ja by som chcel skor nieco na zem. Niekto pisal ze cievku. Ako vyzera taketo riesenie? To nie je antena... Hmm?

Antény na RFID jsou placaté cívky, které se položí na zem (hm, jak to bude fungovat, když bude anténa ležet na zemi?).

Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.

txt

Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #23 kdy: 10. 05. 2014, 11:25:36 »
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
Třeba RFID v mýtných bránách zvládne i větší rychlosti. Rozpoznání SPZ a obličejů už je spíš bonus.

heh

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #24 kdy: 10. 05. 2014, 14:01:38 »
Hodne lowendove by to slo udelat tak, ze bys na kazde auto pripevnil vysilac sinusovky(jednocip s antenou) odstupnovany po urcitych krocich (auto1 = 10kHz; auto2 = 20kHz atd...), udelat anteny a primac tak, aby se auto detekovalo na vzdalenost 1-3m, jednotliva auta detekovavat antenou s LC obvody... jako vyhodnocovaci logiku zase nejaky jednocip...

heh

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #25 kdy: 10. 05. 2014, 14:21:44 »
Hodne lowendove by to slo udelat tak, ze bys na kazde auto pripevnil vysilac sinusovky(jednocip s antenou) odstupnovany po urcitych krocich (auto1 = 10kHz; auto2 = 20kHz atd...), udelat anteny a primac tak, aby se auto detekovalo na vzdalenost 1-3m, jednotliva auta detekovavat antenou s LC obvody... jako vyhodnocovaci logiku zase nejaky jednocip...
pripadne jedno radio s kratkym dosahem v miste mereni a kod ukazujci na cislo auta (treba blby pwm)...

flack

Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #26 kdy: 10. 05. 2014, 16:05:54 »
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.
Třeba RFID v mýtných bránách zvládne i větší rychlosti. Rozpoznání SPZ a obličejů už je spíš bonus.

Ked som bol pred rokom v chorvatsku prechadzali sme zopar bran. Ale mozem povedat ze tam boli brany urcene prave pre RFID oznacene a bola na nich stanovena nejaka maximalna rychlost prejazdu. Som myslel ze tam clovek prefrci ale vysledok mi pripadal rovnaky ako v brane kde som si musel vyzdvihnut listok. Pretoze tam bola maximalka ja neviem okolo 20ky mozno viac ale 50ka to urcite nebola. A okrem toho tam sa predpokladalo ze auta idu za sebou  v ziadnom pripade vedla seba-tp by cez branu ani nepresli. tusim museli dodrziavat aj odstup.. teraz uz neviem ci tam dokonca nebol semafor.

kirpike

Re:Meranie casu na motokarach - riesenie?
« Odpověď #27 kdy: 10. 05. 2014, 18:19:13 »
Pořád nevěřím, že to ta čtečka za pár milisekund přečte. Třeba Mifare trvá takovou dobu jenom nabootovat. Ale jestli máte nějaké vysokorychlostní, tak proč ne.

Čisté UHF EPC tagy by to zvládnout mohly. Nikdy jsem to nezkoušel, ale když se to používá pro cyklistiku, měla by rychlost stačit i pro motokáry (cyklisté jezdí průměr závodu přes 40km/h, z kopce i přes 100km/h).
Prolezl jsem web fy IronTime, provádí měření jako službu, slibují přesnost setiny sekundy, používají čipy OmniID a čtečky Impinj. Pro inspiraci docela zajímavý zdroj.

publikk

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #28 kdy: 11. 05. 2014, 10:27:24 »
Dakujem :-) zanalyzujem. Precitam a dam vediet co je teda plan :-))

greg

Re:Arduino: měření času na motokárách
« Odpověď #29 kdy: 11. 05. 2014, 21:06:51 »
Ja len kusok prispejem temou QR kodov, ze v pripade, ze kamera nepozera kolmo zhora dole a na "streche" auticka je qr kod, tak to kamera stiha. Kto jazdil v prahe na tej motokarovej drahe, kde ja, tak videl, ako to maju riesene. Medzi zadnymi kolsami asi 25x25 centimetrov qr kod a lacna webkamera sikmo pozerajuca na drahu v smere jazdy. Rozmazanie je asi dostatocne nizke na rozpoznanie. Vytlacena A4 vypadala pekne a keby si pamatam, tak tam asi bolo i logo dodavatela technologie. V kazdom pripade toto ale nie je riesenie pre adruino, ale pre nejaky atom procesor a plnotucny linux s kuskom SW s opencv kniznickou.

Ja len iny pohlad...