Lišta o blokování reklamy

zzzzz

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #330 kdy: 07. 06. 2014, 13:36:09 »
To, jak reklamní řetězce shrabávají informace o chování jednotlivých čtenářů na různých serverech teda moc férové není... A od rootu taky ne (dokud na rootu nebude velká žlutá lišta s nápisem „adocean.pl vás sleduje a platí nás za to“, pak je chování rootu dost opovrženíhodné, bohužel)...

Co na tom není férového? Pokud sbírají údaje o chování, aby mohli například pomocí collaborative filteringu reklamu lépe cílit, tak co na tom není fér?

Už jenom to, že někdo o člověku shromažďuje informace, aniž by na to byl řádně upozorněn je sviňárna. A pak, nikdo neví, co se s těmi informacemi bude dít dál (většinou s nimi tyhle firmy dál kšeftují...)


noname

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #331 kdy: 07. 06. 2014, 13:46:04 »
To, jak reklamní řetězce shrabávají informace o chování jednotlivých čtenářů na různých serverech teda moc férové není... A od rootu taky ne (dokud na rootu nebude velká žlutá lišta s nápisem „adocean.pl vás sleduje a platí nás za to“, pak je chování rootu dost opovrženíhodné, bohužel)...

Co na tom není férového? Pokud sbírají údaje o chování, aby mohli například pomocí collaborative filteringu reklamu lépe cílit, tak co na tom není fér?

Už jenom to, že někdo o člověku shromažďuje informace, aniž by na to byl řádně upozorněn je sviňárna. A pak, nikdo neví, co se s těmi informacemi bude dít dál (většinou s nimi tyhle firmy dál kšeftují...)

Ono by bylo (když se to vezme do důsledků) zajímavé zjistit, jak by se Úřad na ochranu osobních údajů díval na neinformování o sběru citlivých údajů (tyto tuším podle definice nejsou osobní) a absenci informací o jejich zpracování. Pak by ještě bylo zajímavé se hádat, jestli do zahraniční odcházejí tyto údaje v dostatečně anonymizované podobě... Ale tohle bych až tolik neřešil, protože tomu dostatečně nerozumím.

Jakub Galgonek

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #332 kdy: 07. 06. 2014, 13:48:19 »
Už jenom to, že někdo o člověku shromažďuje informace, aniž by na to byl řádně upozorněn je sviňárna. A pak, nikdo neví, co se s těmi informacemi bude dít dál (většinou s nimi tyhle firmy dál kšeftují...)

No, spíše než člověka sledují prohlížeč, ale jinak beru.

Mimochodem, četl jsi podmínky užívání?

Tonda

  • *****
  • 693
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #333 kdy: 07. 06. 2014, 13:55:13 »
Navíc mě dost namíchlo, když jste se vyjádřil o lidech, kteří naznačili ochotu platit, že to říkají de facto jen tak. Když někdo je ochoten ocenit něčí snahu penězi, měli by si jej lidi vážit a ne jej předem podezírat z údajného neplacení, které může existovat maximálně v něčí hlavě, pokud nezná výsledek.
Protože to tak reálně bude a ta údajná ochota jsou jen demonstrativní kecy. Až se tu platební systém zavede, tak se vyrojí spousta podobně absurdních záminek proč to nejde podobně jako nyní se sledováním, už vidím ty kecy, že je to nepřiměřeně drahé, že chci platit jen za dobré články, že mě platba za články obtěžuje a chci předplatné, že platební systém není dost anonymní, že chci platit bitcoiny, že mi ten či onen platební způsob nevyhovuje a chci jiný, oni si tihleti týpci vždycky něco najdou, o tom není pochyb. To ukázal už ten flatter.

noname

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #334 kdy: 07. 06. 2014, 13:56:49 »

Kolik si myslíš, že by někdo zaplatil za to, aby sledoval TEBE? Nic. Nula. Ty jako osoba naprosto nikoho nezajímáš. Kdo si myslíš, že seš, abys někoho zajímal? Reklamní servery platí za to, že neurčenému jednomu z milionů uživatelů zobrazí reklamu. Jestli je to Venca Vomáčka z kolejí Strahov nebo Franta Kulihrach z Listovek je jim úplně u zadeke.

Pokud máš obsedantní pocit, že tě někdo sleduje, měl by ses léčit. Beze srandy.

Očividně za to někdo platí nějaké částky v rámci ceny reklamy :). Ale ono tady nejde o jednoho Frantu Omáčku, ale o dav. Nikdo se nestará o jednotlivé uživatele, ale o jejich masu. Co mě zajímá je, že když někdo z té masy začne být z nějakého důvodu zajímavý, někdo šáhne do databáze a najde informace o uživateli XY, o kterém najednou ví obrovské množství informací. Že jsou v dnešní době takovéto databáze zneužitelné a zneužívané je snad v dnešní době už bez diskuse. Vzhledem k faktu, že nad poskytnutými informacemi uživatel nemá dostatečnou kontrolu, co se o něm druhá strana dozví de facto neví a smazat je taky nemůže, tak je strach některých lidí jednoznačně oprávněný.


Tonda

  • *****
  • 693
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #335 kdy: 07. 06. 2014, 13:58:46 »
Už jenom to, že někdo o člověku shromažďuje informace, aniž by na to byl řádně upozorněn je sviňárna. A pak, nikdo neví, co se s těmi informacemi bude dít dál (většinou s nimi tyhle firmy dál kšeftují...)
Mohou  maximálně tak sledovat že nějaká instance browseru, možná něčí osobní, možná sdíleného kiosku, byla na jednom webu a pak na jiném Žádné konkrétní osobní informace těžkou můžou sledovat když prostě jen vlezu na web.

Jakub Galgonek

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #336 kdy: 07. 06. 2014, 14:00:23 »
Ono by bylo (když se to vezme do důsledků) zajímavé zjistit, jak by se Úřad na ochranu osobních údajů díval na neinformování o sběru citlivých údajů (tyto tuším podle definice nejsou osobní) a absenci informací o jejich zpracování. Pak by ještě bylo zajímavé se hádat, jestli do zahraniční odcházejí tyto údaje v dostatečně anonymizované podobě... Ale tohle bych až tolik neřešil, protože tomu dostatečně nerozumím.

Řekl bych, že to, co reklamní systémy sbírají, se za osobní údaje nepovažuje.

NO

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #337 kdy: 07. 06. 2014, 14:01:24 »
AddOcean je jednou z mála reklam, které blokuji. Je to právě on kvůli kterému jsem s blokováním začal. Prodloužení načítání stránky na několikanásobek kvůli reklamě je moc.

noname

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #338 kdy: 07. 06. 2014, 14:03:03 »
Protože to tak reálně bude a ta údajná ochota jsou jen demonstrativní kecy. Až se tu platební systém zavede, tak se vyrojí spousta podobně absurdních záminek proč to nejde podobně jako nyní se sledováním, už vidím ty kecy, že je to nepřiměřeně drahé, že chci platit jen za dobré články, že mě platba za články obtěžuje a chci předplatné, že platební systém není dost anonymní, že chci platit bitcoiny, že mi ten či onen platební způsob nevyhovuje a chci jiný, oni si tihleti týpci vždycky něco najdou, o tom není pochyb. To ukázal už ten flatter.
To není jasné, dokud se to nepodloží čísly. U Flatteru byla z obchodního hlediska (přestože jsem jej nezažil) chyba v tom, že čtenáři upadli do stereotypu. Tím, že se někde přidá nějaké tlačítko se automaticky přispívání nezajistí. To je důvod, proč jsem nadával na obchoďáky, protože přestože nemám tolik informací, kolik by měli mít oni, něco málo o tom, jak motivovat zákazníka vím a díky tomu si dokážu představit, co by měli se svými znalostmi dokázat oni. Jenže tyhle věci jsou především na širší debatu.

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #339 kdy: 07. 06. 2014, 14:07:15 »
Jenže to nešťourání není nikým zaručeno
A jak by to asi tak mělo být "zaručeno"? Jak máš "zaručeno", že se úřednice v bance nedívá na stav tvého účtu?! A to je daleko citlivější informace než žes byl dneska dvakrát na idnesu...

, naopak se ukazuje, že se podobných databází rádo využívá. Každý, kdo jen trochu sledoval informace vypuštěné Snowdenem to ví.
Tak to by mě hodně zajímalo - co konkrétně plyne z jaké konkrétní informace vypuštěné snowdenem pro normálního člověka, který jde bez jakékoli anonymizace a blokování reklam třikrát denně na idnes, jednou na ihned, pětkrát na root a jednou na fffilm? Ale prosím opravdu konkrétně. Plky typu "všechny nás sleduje NSA" mě nezajímají.

Vlastní totiž informace nejen z tohoto, ale také ze všech ostatních serverů, které jste navštívil
No ano - alespoň teoreticky můžou získat informaci, že z IP 173.194.70.94 někdo 7.6. byl třikrát na idnesu, jednou na ihned, pětkrát na rootu a jednou na fffilmu. Akorát pořád nechápu, co je na tom tak děsivého.

, takže o Vás ve výsledku ví daleko více, než admin z Horní - Dolní
No tak to ani náhodou, protože admin z horní dolní má k dispozici kompletní komunikaci se všemi servery - většinou to znamená kompletní obsah komunikace, protože přes https jede pořád málo serverů. A i v případě https dokáže určit všechny větší servery, které navštívím (malé jenom s nějakou pravděpodobností, protože sdílí IP).

, který se Vám navíc těžko nemá důvod mstít, jak naznačujete.
Naopak admin lokálního ISP mi může škodit daleko víc, protože jsem ho včera pomluvil v hospodě, takže si udělá dump komunikace z mé IP, zjistí, že jsem byl na stránkách výrobce masti proti hemoroidům a po celé vesnici rozhlásí, že Prýmek má hemoroidy. Protože on má možnost si mě velmi snadno ztotožnit, narozdíl od reklamních serverů, kde si mě může ztotožnit jenom firma, jejíž služby používám a přihlásím se do ní (např. Google). Ovšem myslet si, že někoho, kdo má teoreticky v Googlu přístup k nejcitlivějším datům a může se jimi probírat, zajímají moje hemoroidy, to je naprosto patologická paranoia.

ale čekat, že se kvůli tomu nechám sledovat jen proto, abych viděl reklamu, která by mě zaujala, je dost naivní.
Co je na tom naivního? Opět opakuju: nikdo nesleduje TEBE. Já třeba moc rád nechám reklamky analyzovat nějaká klíčová slova z mnou konzumovaného obsahu, když to bude znamenat, že mi předhodí reklamu na OpenShift místo reklamy na vložky. Je to fajn služba a rád jí využiju - zadarmo na základě mnou sledovaného obsahu stanoví, co by mě tak asi mohlo zajímat. To mi přijde jako good deal.

Jsou sledovaní všude možně a přesto jim nikdo nedokáže v reklamě doporučit něco v oblasti jejich zájmu.
No tak to sis vycucal z prstu, protože cílená reklama funguje - stačí mít v gmailu pár mailů o serverech a šup, už se ti zobrazuje reklama na ten OpenShift nebo novou řadu serverů od HP. Pohádky o tom, že to nefunguje, si nech pro někoho jinýho.

Navíc mě dost namíchlo, když jste se vyjádřil o lidech, kteří naznačili ochotu platit, že to říkají de facto jen tak.
Vyjádřil jsem předpoklad, že Petr předpokládá, že by se skutečně platících lidí moc neobjevilo, a souhlas s tímhle předpokladem.

Když někdo je ochoten ocenit něčí snahu penězi, měli by si jej lidi vážit
Když někdo anonymně deklaruje údajnou ochotu k něčemu, tak to není důvod vůbec k ničemu. Až skutečně zaplatí, tak se můžeme bavit o nějakém vážení si.

Pokud použijí myš a klávesnici, naleznou na internetu celý přehršel stránek, kde je takový model zavedený a funguje. To ale někdo musí vědět nejen jak takový model vytvořit, ale taky jak se o něj dlouhodobě starat.
Ty hele, když je to tak jednoduchý, proč na tom teda nezbohatneš? Aspoň by sis ve WoWku mohl koupit nějakej super meč!

Tonda

  • *****
  • 693
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #340 kdy: 07. 06. 2014, 14:07:25 »
Ono by bylo (když se to vezme do důsledků) zajímavé zjistit, jak by se Úřad na ochranu osobních údajů díval na neinformování o sběru citlivých údajů (tyto tuším podle definice nejsou osobní) a absenci informací o jejich zpracování. Pak by ještě bylo zajímavé se hádat, jestli do zahraniční odcházejí tyto údaje v dostatečně anonymizované podobě... Ale tohle bych až tolik neřešil, protože tomu dostatečně nerozumím.
Všichni tady melou o sledování, ale ještě tu nezaznělo co konkrétně kde kdo sleduje a jak si to spojuje s konkrétní osobou. Proč asi? Protože je to blbost.

A když je někdo paranoik, ať si spustí anonymní session browseru/maže v browseru data, reklama se rootu započte a nebude možno propojit ani ty anonymní informace. Blokovat reklamu i v situaci, kdy vím že to ohrožuje existenci webu, může jen úplný šmejd.

noname

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #341 kdy: 07. 06. 2014, 14:12:23 »
Řekl bych, že to, co reklamní systémy sbírají, se za osobní údaje nepovažuje.

Je pravda, že tady jsem se vyjádřil nepřesně, podle definice se pravděpodobně bude jednat o citlivé údaje, protože je pravda, že sbírané informace nevedou přímo k jednoznačné identifikaci účastníka, tedy reklamní agentura nezná mé jméno, příjmení, rodné číslo a podobně. Co ale zná je podrobný osobní profil účastníka, tedy kde se pohybuje, co má rád, jak dlouhou dobu by mohl trávit na internetu, jaké jsou jeho koníčky. Tento by v případě propojení s ostatními databázemi s osobními údaji dal k dispozici velice detailní informace o konkrétní osobě, případně o dostatečně malém množství osob, aby se konkrétní osoba dala odhadnout. Že jsou takové údaje dnes zneužívány je jasné.

Tonda

  • *****
  • 693
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #342 kdy: 07. 06. 2014, 14:16:58 »
Protože to tak reálně bude a ta údajná ochota jsou jen demonstrativní kecy. Až se tu platební systém zavede, tak se vyrojí spousta podobně absurdních záminek proč to nejde podobně jako nyní se sledováním, už vidím ty kecy, že je to nepřiměřeně drahé, že chci platit jen za dobré články, že mě platba za články obtěžuje a chci předplatné, že platební systém není dost anonymní, že chci platit bitcoiny, že mi ten či onen platební způsob nevyhovuje a chci jiný, oni si tihleti týpci vždycky něco najdou, o tom není pochyb. To ukázal už ten flatter.
To není jasné, dokud se to nepodloží čísly. U Flatteru byla z obchodního hlediska (přestože jsem jej nezažil) chyba v tom, že čtenáři upadli do stereotypu. Tím, že se někde přidá nějaké tlačítko se automaticky přispívání nezajistí. To je důvod, proč jsem nadával na obchoďáky, protože přestože nemám tolik informací, kolik by měli mít oni, něco málo o tom, jak motivovat zákazníka vím a díky tomu si dokážu představit, co by měli se svými znalostmi dokázat oni. Jenže tyhle věci jsou především na širší debatu.
Je to jasné, tihle prostě nezaplatí ani korunu, je to esenciální podstata jejich charakteru, respektive bezcharakternosti.

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #343 kdy: 07. 06. 2014, 14:22:11 »
Co mě zajímá je, že když někdo z té masy začne být z nějakého důvodu zajímavý, někdo šáhne do databáze a najde informace o uživateli XY, o kterém najednou ví obrovské množství informací.
No tak to jiná, to už se dostáváme k docela rozumné argumentaci. Ok, tak zkus nahodit nějaký scénář, který považuješ za pravděpodobný.

Vykopávám:

Za deset let se stanu kandidátem na šéfa BIS a v rámci prověrky se z nějaké databáze zjistí, že jsem před deseti lety byl na webu http://www.aircrack-ng.org/ Na základě toho mě prohlásí za podezřelého ze spolupráce s kyberzločinem a pronikne to do médií. Já mediím řeknu "jo, jasně, před deseti lety jsem dělal admina, takže jsem musel sledovat, jaké crackovací nástroje jsou k dispozici". Tohle vysvětlení ale nebude přijato a tu práci nedostanu.

Pořádně se zamysli, kolik ten příběh má inherentních předpokladů a jak absurdní ty předpoklady jsou. A ukaž mi nějaký jiný příběh, který považuješ za pravděpodobný a který tě děsí. Fakt jsem zvědavej...

Jakub Galgonek

Re:Lišta o blokování reklamy
« Odpověď #344 kdy: 07. 06. 2014, 14:27:17 »
Řekl bych, že to, co reklamní systémy sbírají, se za osobní údaje nepovažuje.

Je pravda, že tady jsem se vyjádřil nepřesně, podle definice se pravděpodobně bude jednat o citlivé údaje, protože je pravda, že sbírané informace nevedou přímo k jednoznačné identifikaci účastníka

Podle jaké definice? Podle zákona o Ochraně osobních údajů to citlivý údaj není (protože ten by musel být osobní).


Co ale zná je podrobný osobní profil účastníka, tedy kde se pohybuje, co má rád, jak dlouhou dobu by mohl trávit na internetu, jaké jsou jeho koníčky. Tento by v případě propojení s ostatními databázemi s osobními údaji dal k dispozici velice detailní informace o konkrétní osobě, případně o dostatečně malém množství osob, aby se konkrétní osoba dala odhadnout.

Jak by to propojení mělo proběhnout? Předpokládáš, že root jim tajně předává třeba data z registrace? Přípdně že jim ISP předává informace o zákazníkovi?