Mozte si to samozrejme takto tautologicky postavit.
Nechápu, co je na tom tautologického. Jak posoudím, jestli je rohlík levný nebo drahý? Tím, že jeho cenu porovnám se substituty. Cenu akcie takhle přímo porovnávat nemůžu (kupuju jinou věc, čili cena může být "férově" úplně jiná), proto potřebuju cenu nějak normalizovat - a jeden z dobrých způsobů, jak to udělat, je ji normalizovat právě ziskem. Tím dostanu nějaký základ pro rozmýšlení. K němu samozřejmě musím připočíst svoje očekávání - pokud si o nějakém podniku myslím, že jeho zisky budou v nejbližší době prudce stoupat, pak moje (subjektivní!) ocenění tohodle očekávání může převýšit i vysokou "normalizovanou cenu" akcie. No a já tvrdím, že normalizovná cena FB je tak vysoká, že bych musel mít velice vysoká očekávání, abych nákup sám před sebou obhájil.
No a tohle vysoké očekávání bych asi měl nějak zdůvodnit. Čili měl bych sám před sebou vyargumentovat, proč si myslím, že zisky FB se v blízké době zestonásobí. (Všimněme si, že jenom díky té normalizaci vím, že to číslo je STO - ne deset ani tisíc. Jenom díky normalizaci mám v ruce nějaká čísla a ne jenom dojmy "je to supr firma").
Řečeno jinak:
pokud neuznávám jakýkoli typ normalizace ceny, jak posoudím, která cena je ještě dobrá a která už ne?Pokud se bavíme konkrétně o FB, já tam vidím jedno velký nebezpečí - ten tzv. "sociální marketing" je teď momentálně v hypu. Kdejaký student bez jakýchkoli znalostí marketingu si vytvoří stránky, kde o sobě prohlásí, že je "specialista na sociální média" a firmy mu poměrně ochotně platí. Nejsem na marketing odborník, ale co jsem tak od odborníků zaslechl, je to nejspíš dost bublina a až se k tomu začne přistupovat rozumně, sktuečné efekty na *reálné prodeje* se změří, dost možná se zjistí, že král je nahý. Dopad na FB je jasný.
Spravne to je inak: sluzi to na odhad ci ma cenu investovat. Akurat, ze to nie je vsemocne pravidlo, napriklad je ho dost nezmyselne pouzit pri zacinajucich projektoch (za co pri IPO bolo myslitelne oznacit aj uvadzany Facebook).
To je pravda. U začínajících projektů by měl konzervativní investor být *ještě přísnější*, protože musí započítat riziko investice do firmy bez historie

BTW, zapomněl jsem reagovat na tohle:
To, ze konkretne v pripade Facebooku ta cena vyletela koli predstave investorov, ze narast ktory Vy oznacujete za nemozny je realizovatelny, je vec spravneho posudenia prave tych ostatnych faktorov.
Myslíte to, jak cena vyletěla o mínus 33% za nějakých deset měsíců?
A když už jsme u těch specifik mladých firem po IPO, díval jste se někdy na graf cen po IPO RedHatu?
Systemu nastavenemu na permanentnu inflaciu to samozrejme vadi.
Ked rozoberiete do podrobna argumenty o skodlivosti deflacie, dopracujete sa k tomu, ze problem je v rigidnom zakonniku prace a pod.
Zákoník práce vem čert. Prostě se nasmlouvá, že platy se budou periodicky snižovat. Stejně tak půjčky se dají vyřešit záporným úrokem.
Co ale s tím, co jsem psal: měna sama o sobě motivuje držet, ne utrácet. Nejlepší investicí je na měně sedět a hlavně ji nedávat do oběhu...
Ale temer naisto to ziadna katastrofa nebude a prinosy pre bezny lud budu nezanedbatelne.
(uz len fakt, ze bezny clovek nebude musiet studovat kapitalovy trh v obrane pred inflaciou je znacny spolocensky benefit)
To je samozřejmě nesmysl. Místo inflace bude muset studovat deflaci, aby si mohl vypočítat, jak velký záporný úrok z půjček pro něj bude ještě přijatelný. O žádném jiném benefitu deflace nevím, to by mě zajímalo, rád si to poslechnu.