5V zdroj do auta

Jenda

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #15 kdy: 19. 04. 2013, 16:43:12 »
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!


j

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #16 kdy: 19. 04. 2013, 17:00:50 »
Ad odtah - normalne se to dela tak, ze si krabka vyhodnocuje polohu sama, a v pripade, ze se pohne o vic nez X, posila zpravu. Polohu muze takhle vyhodnocovat trebas jen jednou za minutu, i dyl => ma to nasobne mensi odber nez standardni GPS. Zaroven se to samo pripojuje na nejakou vlastni baterku - sehnat neco kolem 6Ah (se davaj do mopedu a spol) ...

Co se napajeni tejce, tak se to dela tak, ze krabka jede z vlastni baterky, ktera vydrzi rekneme tejden az 14 dnu (a pak proste smula), a dobijeni probiha jen pokud bezi motor.

Tak jako tak, potrebujes jeste druhy auto, protoze znalost polohy je ti jaksi uplne nanic. A pocitej s tim, ze pokud nejsi odhodlan a ozbrojen, a budes cekat na PCR ... tak za ty 2-3 hodiny, kdy se ti je povede dokopat k tomu aby prijeli, bude tvoje kara rozebrana na dily.

radek

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #17 kdy: 19. 04. 2013, 19:17:26 »
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru? Nejdriv si precti na co odpovidam a pak pis ;)

Samozrejme s linearem je to jiny. A hlavne, linearni stabilizator bych nepouzil :) jsou na to jine, mnohem lepsi soucastky, preci jen 200mA nepotrebuje linearni stabilizator.

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #18 kdy: 19. 04. 2013, 19:19:11 »
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.
Bible Kralická, přísloví 26

3 Bič na koně, uzda na osla, a kyj na hřbet blázna.
7 Jakož nejednostejní jsou hnátové kulhavého, tak řeč v ústech bláznů.
14 Dvéře se obracejí na stežejích svých, a lenoch na lůži svém.
27 Kdo jámu kopá, do ní upadá, a kdo valí kámen, na něj se obrací.

Krleš!

Pavouk106

  • *****
  • 2 395
    • Zobrazit profil
    • Můj blog
    • E-mail
Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #19 kdy: 19. 04. 2013, 20:20:19 »
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.


Honzas

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #20 kdy: 19. 04. 2013, 20:22:08 »
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html

Jenda

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #21 kdy: 19. 04. 2013, 20:25:33 »
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru? Nejdriv si precti na co odpovidam a pak pis ;)
Tazatel psal o 7805, což je lineární stabilizátor.

Pavouk106

  • *****
  • 2 395
    • Zobrazit profil
    • Můj blog
    • E-mail
Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #22 kdy: 19. 04. 2013, 20:27:10 »
Odkaz co poslal Honzas je step-up = zvyšuje napětí, Ty bys potřeboval step-down, kterej snižuje.

Honzas

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #23 kdy: 19. 04. 2013, 20:55:15 »
On sice má v popisu step up, ale je plynule regulovatelný trimrem. Tzn. je step up, i step down, podle aktuální situace.

gamer

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #24 kdy: 19. 04. 2013, 21:38:20 »
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru?

Já jsem základní školu absolvoval a mímo fyziky mě tam naučili i číst:

Když vezmu stabilizátor 7805

http://www.gme.cz/linearni-regulatory-napeti-pevne/7805-stm-p330-149/

prezek

  • ***
  • 229
    • Zobrazit profil
Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #25 kdy: 21. 04. 2013, 22:39:59 »
On sice má v popisu step up, ale je plynule regulovatelný trimrem. Tzn. je step up, i step down, podle aktuální situace.
DC-DC s indukčností se dají rozdělit na 3 tipy:
1) Step Down - na výstupu může být napětí od 0 do vstupního napětí mínus úbytek na cívce a spínacím tranzistoru
2) Step Up - na výstupu je napětí od vstupního napětí mínus úbytek na diodě v propustném směru ( např 0,3V)
3) BuckBoost - kombinací předchozích můžou zvyšovat i snižovat.

Z obrázku je jasné, že doporučený DC-DC (pokud je jeho zapojení podobné obrázku) z 12V 5V neudělá (snad jen kdyby z něj někdo cucal několik ampér). Proud ze vstupu nemá po cestě do výstupu žádný spínací prvek, který by umožnil výrazné snížení napětí a tak může být na výstupu při odběru 200mA 11,7V - 35V podle nastavení poměru odporů R1 a R2

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #26 kdy: 21. 04. 2013, 23:34:54 »
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.

No jo, dalo se tušit že v tom bude ještě nějaká finta  :).
Ještě jeden dotaz, s tímhletím http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bli%C4%8D_nap%C4%9Bt%C3%AD by to nějak nešlo vyčarovat?
Nechce se mi věřit, žeby neexistoval nějaký hodně jednodůchý způsob, jak výkon toho zdroje rozdělit.
Bible Kralická, přísloví 26

3 Bič na koně, uzda na osla, a kyj na hřbet blázna.
7 Jakož nejednostejní jsou hnátové kulhavého, tak řeč v ústech bláznů.
14 Dvéře se obracejí na stežejích svých, a lenoch na lůži svém.
27 Kdo jámu kopá, do ní upadá, a kdo valí kámen, na něj se obrací.

Krleš!

radek

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #27 kdy: 22. 04. 2013, 06:44:29 »
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jde predevsim o to, ze baterka dava cca 10-19V, nikoliv 12V. Tech 19 je extrem, ale i to jsem videl :-)

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.

No jo, dalo se tušit že v tom bude ještě nějaká finta  :).
Ještě jeden dotaz, s tímhletím http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bli%C4%8D_nap%C4%9Bt%C3%AD by to nějak nešlo vyčarovat?
Nechce se mi věřit, žeby neexistoval nějaký hodně jednodůchý způsob, jak výkon toho zdroje rozdělit.

radek

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #28 kdy: 22. 04. 2013, 08:07:35 »
Jde predevsim o to, ze baterka dava cca 10-19V, nikoliv 12V. Tech 19 je extrem, ale i to jsem videl :-)

Re:5V zdroj do auta
« Odpověď #29 kdy: 22. 04. 2013, 08:36:31 »
Ovšem akumulátor, který i při malém odběru dává 10V, je záruka imobility :)