Fórum Root.cz

Ostatní => Odkladiště => Téma založeno: Johny 19. 04. 2013, 12:10:21

Název: 5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 12:10:21
Zdravím,
k motoru chci schovat GPS lokátor a ten vyžaduje 5V pro nabíjení.
Když vezmu stabilizátor 7805 5V sice dostanu, ale musím použít dostatečný chladič.
V obvodu je zapojena tavná pojistka...

Otázka zní jestli je tento způsob bezpečný? Odjedu s tím autem ještě za týden(nevycucne to tu baterku)?
Odběr je tam něco kolem 200 - 500 mA podle toho jestli je baterka OK nebo se občerstvuje...

Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: gamer 19. 04. 2013, 12:17:11
Počítej se mnou, v autě je baterka s kapacitou 60Ah, tvoje zařízení má odběr 500 mA, takže za 120 hodin je baterka úplně vybitá.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Franta. 19. 04. 2013, 12:17:35
Radši bych tam dal nezávislý zdroj – druhou baterku + její dobíjení, když běží motor. Ono to bude i bezpečnější, protože zloděj může odpojit hlavní baterku nebo si měřit, jestli je tam nějaká spotřeba – takhle nic nenajde a lokátor neodstraní.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 12:28:15
No ono to má vlastní baterii co vydrží dva dny.
I tak to ale musím dobíjet. S autem se sice jezdí každý den, ale i tak co když bude týden někde stát?
Pokud je baterka uvnitř ok tak je odběr něco kolem 200 mA.
Takže teoreticky je to stálý odběr, protože je baterka v lokátoru pořád nabita.

Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: nereknu 19. 04. 2013, 12:32:20
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.

GPS lokalizatory se bezne spinaj po vlozeni a otoceni klicek od auta. je velmi nepravdepodobne, ze by ti nejaky zlodej odtahl auto. Druha vec je ta, ze profi zlodej ma rusicku GSM signalu a stejne se ho nedopatras. Myslim, ze nejvhodnejsi je tam dat nejaky pekne hlucny alarm a vsude polepit auto nalepkama, ze auto ma alarm a GPS lokalizator :))
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: prezek 19. 04. 2013, 12:45:48
nereknu: pokud se použije lineární stabilizátor (např. zmíněný 7805), tak je jedno, jestli má bat. 6,5V, 10V, 12V, 15V, nebo třeba 100V. Při odběru 500mA a kapacitě 60Ah bude výdrž 120h. Zbylý výkon (v případě 12V a 500mA to je nezanedbatelných 3,5W) jde do tepla na chladiči stabilizátoru. Použitím spínaného step-down stab. by se výdrž prodloužila a nebyly b takové problémy s chlazením.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 12:47:30
že se spustí až po zasunutí klíčku? To mi nějak nehraje. Takže pokud mi borec ukradne auto a odjede s ním někam a tam ho nechá stát půl roku tak jako nebudu schopnej ho lokalizovat dokud nenastartuje? se mi nějak nezdá...
Nic méně to pořád neřeší pořád můj problém.
Jak takovému zařízení zajistit dostatečně dlouho dobu provozu v podobě napájení?
Já nejsem teda elektrotechnik, ale není něco lepšího co bude zařízení efektivněji zajišťovat nabíjení?
Třeba jestli nejsou moc vysoké ztráty  na tom stabilizátoru atp...
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 12:50:25
Co třeba něco takového?
Jasně vybral bych to a upravil to ať to v tom autě přežije
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 12:52:23
Nepřiložil sem odkaz...

http://www.ebay.com/itm/5V-3A-Dual-USB-Car-Charger-for-Samsung-Galaxy-Note-2-N7100-N7105-/310628552575?pt=US_Tablet_eReader_Chargers_Sync_Cables&hash=item4852e78f7f (http://www.ebay.com/itm/5V-3A-Dual-USB-Car-Charger-for-Samsung-Galaxy-Note-2-N7100-N7105-/310628552575?pt=US_Tablet_eReader_Chargers_Sync_Cables&hash=item4852e78f7f)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: prezek 19. 04. 2013, 12:58:39
Kup si to, rozdělej, prověř použité součástky (jestli je tam spínaný zdroj, nebo lineární - lineární by nevydržel asi ani 5 minut, ale dají se koupit různé šílenosti), prověř napětí (setkal jsem se s tím, že podobný zdroj dával na jednom pinu 7,5V, ale zjistil jsem to až po tom, co mi přestal fungovat mp3 přehrávač.), připoj tracker a po pár minutách prověř funkčnost a teplotu.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: nereknu 19. 04. 2013, 13:12:07
že se spustí až po zasunutí klíčku? To mi nějak nehraje. Takže pokud mi borec ukradne auto a odjede s ním někam a tam ho nechá stát půl roku tak jako nebudu schopnej ho lokalizovat dokud nenastartuje? se mi nějak nezdá...
Nic méně to pořád neřeší pořád můj problém.
Jak takovému zařízení zajistit dostatečně dlouho dobu provozu v podobě napájení?
Já nejsem teda elektrotechnik, ale není něco lepšího co bude zařízení efektivněji zajišťovat nabíjení?
Třeba jestli nejsou moc vysoké ztráty  na tom stabilizátoru atp...
Ber to tak, ze na lokalizaci mas obvykle max par hodin. Navic v dnesni dobe se pouzivaj rusicky GSM, tak ti je to stejne k nicemu.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 13:37:10
No tak vím že se dají koupit rušičky za pár kaček do autozapalovače.
Z toho důvodu tu zásuvku odpojím :D jako prevence a stejně ji nepoužívám.
Ale to teď nechci řešit.

Je tedy možný vít něco takového ? http://www.ebay.com/itm/5V-3A-Dual-USB-Car-Charger-for-Google-Nexus-7-10-Tablet-/360614866491?pt=AU_TabletAccessories&hash=item53f6522e3b (http://www.ebay.com/itm/5V-3A-Dual-USB-Car-Charger-for-Google-Nexus-7-10-Tablet-/360614866491?pt=AU_TabletAccessories&hash=item53f6522e3b) s tím že to bude schopno tomu lokátoru dodávat delší dobu energii?
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: tuxmartin 19. 04. 2013, 13:52:57
Pouzivat linearni stabilizatory (jako 7805) je imho blbost...
Vy potrebujete spinane stabilizatory, ktere se daji sehnat kolem 12Kc. Jednim z nejpouzivanejsich je MC34063 (http://www.gme.cz/vyhledavani/?q=mc34063). Ale to se nevyplati doma vyrabet - objedejte si z Ciny za 33Kc hotovou nabijecku (http://dx.com/p/mini-usb-2-0-car-cigarette-powered-charger-for-iphone-nokia-htc-black-12v-137551). Idelane z ni muzete sundat kryt. Pouziva stejny stabilizator.
Takhle vypada (https://plus.google.com/photos/104764428723596534693/albums/5868522337454937649) uvnitr.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Johny 19. 04. 2013, 13:54:48
No takze klasicka cigaretovka do auta :o)
Ok dekuju koupim a rozkucham :o)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: PotatoJesus 19. 04. 2013, 16:23:29
nereknu: pokud se použije lineární stabilizátor (např. zmíněný 7805), tak je jedno, jestli má bat. 6,5V, 10V, 12V, 15V, nebo třeba 100V. Při odběru 500mA a kapacitě 60Ah bude výdrž 120h. Zbylý výkon (v případě 12V a 500mA to je nezanedbatelných 3,5W) jde do tepla na chladiči stabilizátoru. Použitím spínaného step-down stab. by se výdrž prodloužila a nebyly b takové problémy s chlazením.
Kdybych měl dva lineární stabilizátory na sebe paralerně, bude ten úbytek menší?
Díky
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Jenda 19. 04. 2013, 16:43:12
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: j 19. 04. 2013, 17:00:50
Ad odtah - normalne se to dela tak, ze si krabka vyhodnocuje polohu sama, a v pripade, ze se pohne o vic nez X, posila zpravu. Polohu muze takhle vyhodnocovat trebas jen jednou za minutu, i dyl => ma to nasobne mensi odber nez standardni GPS. Zaroven se to samo pripojuje na nejakou vlastni baterku - sehnat neco kolem 6Ah (se davaj do mopedu a spol) ...

Co se napajeni tejce, tak se to dela tak, ze krabka jede z vlastni baterky, ktera vydrzi rekneme tejden az 14 dnu (a pak proste smula), a dobijeni probiha jen pokud bezi motor.

Tak jako tak, potrebujes jeste druhy auto, protoze znalost polohy je ti jaksi uplne nanic. A pocitej s tim, ze pokud nejsi odhodlan a ozbrojen, a budes cekat na PCR ... tak za ty 2-3 hodiny, kdy se ti je povede dokopat k tomu aby prijeli, bude tvoje kara rozebrana na dily.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: radek 19. 04. 2013, 19:17:26
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru? Nejdriv si precti na co odpovidam a pak pis ;)

Samozrejme s linearem je to jiny. A hlavne, linearni stabilizator bych nepouzil :) jsou na to jine, mnohem lepsi soucastky, preci jen 200mA nepotrebuje linearni stabilizator.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: PotatoJesus 19. 04. 2013, 19:19:11
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Pavouk106 19. 04. 2013, 20:20:19
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Honzas 19. 04. 2013, 20:22:08
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html (http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Jenda 19. 04. 2013, 20:25:33
gamer: ano, ale je tam 12V baterie, takze vydrz bude 2,2x delsi ;) zakladni skola cca 7.trida.
Jenže 7805 je lineární stabilizátor, takže proud na vstupu bude stejný, jak na výstupu (+ pár mA ztráty ve stabilizátoru). Základní škola, cca. 6. třída.

PotatoJesus: Jak to myslíš? Můžeš to popsat trošku blíž?

Tazatel: 200 mA 5 V (1 W)  je strašně moc, rozhlédni se po něčem normálním… Můj Garmin eTrex žere sedminu i s displejem!
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru? Nejdriv si precti na co odpovidam a pak pis ;)
Tazatel psal o 7805, což je lineární stabilizátor.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Pavouk106 19. 04. 2013, 20:27:10
Odkaz co poslal Honzas je step-up = zvyšuje napětí, Ty bys potřeboval step-down, kterej snižuje.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Honzas 19. 04. 2013, 20:55:15
On sice má v popisu step up, ale je plynule regulovatelný trimrem. Tzn. je step up, i step down, podle aktuální situace.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: gamer 19. 04. 2013, 21:38:20
a psal nekde neco o linearnim stabilizatoru?

Já jsem základní školu absolvoval a mímo fyziky mě tam naučili i číst:

Když vezmu stabilizátor 7805

http://www.gme.cz/linearni-regulatory-napeti-pevne/7805-stm-p330-149/
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: prezek 21. 04. 2013, 22:39:59
On sice má v popisu step up, ale je plynule regulovatelný trimrem. Tzn. je step up, i step down, podle aktuální situace.
DC-DC s indukčností se dají rozdělit na 3 tipy:
1) Step Down - na výstupu může být napětí od 0 do vstupního napětí mínus úbytek na cívce a spínacím tranzistoru
2) Step Up - na výstupu je napětí od vstupního napětí mínus úbytek na diodě v propustném směru ( např 0,3V)
3) BuckBoost - kombinací předchozích můžou zvyšovat i snižovat.

Z obrázku je jasné, že doporučený DC-DC (pokud je jeho zapojení podobné obrázku) z 12V 5V neudělá (snad jen kdyby z něj někdo cucal několik ampér). Proud ze vstupu nemá po cestě do výstupu žádný spínací prvek, který by umožnil výrazné snížení napětí a tak může být na výstupu při odběru 200mA 11,7V - 35V podle nastavení poměru odporů R1 a R2
(http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Diagram/dcdc2.thumbnail.gif)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: PotatoJesus 21. 04. 2013, 23:34:54
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html (http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html)
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.

No jo, dalo se tušit že v tom bude ještě nějaká finta  :).
Ještě jeden dotaz, s tímhletím http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bli%C4%8D_nap%C4%9Bt%C3%AD by to nějak nešlo vyčarovat?
Nechce se mi věřit, žeby neexistoval nějaký hodně jednodůchý způsob, jak výkon toho zdroje rozdělit.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: radek 22. 04. 2013, 06:44:29
Ztráta se sice rozdělí na 2 stabilizátory, ale v součtu je stejná jako u jednoho viz. Kirchhoffův zákon. Řešením je DC to DC měnič, třeba http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html (http://www.buyincoins.com/new_en/details/new-lm2577-dc-dc-to-dc-adjustable-converter-step-up-circuit-board-module-product-11860.html)
No, napadlo mě, že kdyby se dvanáct voltů baterky rozdělilo na dva (nebo víc) stabilizátorů, tak by měl být i menší přebytek na těch stabilizátorech, jestli se to počítá jako (vstupní napětí-výstupní napětí)*proud.
Takže kdyby se těch dvanáct voltů rozdělilo na šest a šest pro dva stabilizátory, ztráta by byla (6-5)*0.5+(6-5)*0.5=1W. No, a to je míň než 3.5W kdyby to procházelo jenm jedním stabilizátorem.

Jde predevsim o to, ze baterka dava cca 10-19V, nikoliv 12V. Tech 19 je extrem, ale i to jsem videl :-)

Jenže ono by se v paralelním zapojení nerozdělilo napětí, ale proud. Tím pádem by akorát byly potřeba menší chladiče na obou stabilizátorech, ale ztráty by byly stejné.

Napětí by šlo pomocí seriového zapojení, ale takhle se stabilizátory zapojit nedají.

No jo, dalo se tušit že v tom bude ještě nějaká finta  :).
Ještě jeden dotaz, s tímhletím http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bli%C4%8D_nap%C4%9Bt%C3%AD by to nějak nešlo vyčarovat?
Nechce se mi věřit, žeby neexistoval nějaký hodně jednodůchý způsob, jak výkon toho zdroje rozdělit.
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: radek 22. 04. 2013, 08:07:35
Jde predevsim o to, ze baterka dava cca 10-19V, nikoliv 12V. Tech 19 je extrem, ale i to jsem videl :-)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: chozetm 22. 04. 2013, 08:36:31
Ovšem akumulátor, který i při malém odběru dává 10V, je záruka imobility :)
Název: Re:5V zdroj do auta
Přispěvatel: Pavouk106 22. 04. 2013, 11:05:06
Ještě jeden dotaz, s tímhletím http://cs.wikipedia.org/wiki/D%C4%9Bli%C4%8D_nap%C4%9Bt%C3%AD by to nějak nešlo vyčarovat?

No, jednoduše - musel bys mít rezistory odpovídajícího výkonu (protože by se na nich to napětí muselo "ztratit" = vyzářit teplem = dražší a větší rezistory, pořád ale dostupný). A druhá věc - dělič napětí lze použít pouze u stabilího vstupního napětí. A to v autě nemáš. Nakouslá abterka má 12, řpi nabíjení má zase 14,5V, takže dělič nelze. To už použij ten stabilizátor, protože pro Tebe jako (bez urážky) neznalýho je to to samý (na výstupu 5V), ale pro tu elektroniku je to košer, správný.

Takže nejjdnodušší je stabilizátor (doslova několik součástek a menší chladič na stabilizátor, jesti umíš pájet, uděláš si sám), nejefektivnější je step-down converter (DC-DC měnič směrem dolů, c si ve watech řekne spořebič, to si vezme ve watech z baterky + trošičku sám měnič; nejjednodušší koupit hotovej, na dx.com je asi za 3-4 dolary). Jiná možnost neni. (abych nekecal, samozřejmě je, třeba externí napájení, ale tyhle dvě jsou nejjednodušší, co můžou pro Tebe bejt).

Suma sumárum - kup (třeba na dx.com) step-down converter a jsi za vodou. Na IN připojíš baterku, na OUT lokátor a nazdar.