Nemohu se zbavit dojmu, že místní odpůrci matematiky jsou spíše zaklomplexovaní jedinci, kteří si na matematice vylámali zuby. A přestože se třeba i programováním nyní úspěšně živí, vždycky bude existovat hranice, za kterou je kvůli tomu žádný rozumný zaměstnavatel nepustí a pustí-li, vylámou si na tom zuby opět, a obecně se dá říci, že vůči těm, co to dali, budou mít vždycky handicap - srovnáno s lidmi jinak stejných kvalit.
Eliminovat v kursech výpočetní technice matematiku je jako eliminovat v evropské historii latinu nebo archeologii. Ani v jednom případě nejde o cíl toho kursu, ale o velmi důležitý prostředek, jak toho skutečného cíle dosáhnout.
Ať se to komu líbí nebo ne, výpočetní technika a programování jsou prostě obory, na něž pasuje obrovské množství poznatků, ke kterým došla právě matematika. Codd by nikdy nebyl vytvořil teorii relačních databází, kdyby neznal matematiku. Backus by nikdy nemohl spoluvytvářet teorii překladačů bez matematiky. McCarthy by býval nikdy nevytvořil zcela nové paradigma bez znalosti matematiky. Nikdy by nebylo možné vytvořit řídící počítač k atomové elektrárně nebo k raketoplánu bez matematiky. A nikdy by je nebylo možné spolehlivě naprogramovat. Stejně tak bych nechtěl mít oko operované laserem, který programoval nějaký nedouk, jemuž dělalo problém spočítat trojný integrál. A co mu ještě všechno dělalo problémy, hm? Na co všechno se kde vykašlal a mě to bude stát zrak?
Že se takové věci týkají jen málokoho? Jenže vysoká škola je od toho vysokou školou, aby její absolventi měli předpoklady toto všechno dělat! Jestli to někomu připadá příliš, tak proč lezl na vysokou školu? To je jakoby zdravotní sestra láteřila nad tím, že stejně bude celý život akorát mýt pacientům p..e tak proč se má učit anatomii mozku? Odpověď je jednoduchá - oni ji totiž připravují na to, že se v tom mozku eventuálně bude třeba někdy hrabat a celé je to tedy nedorozumění. Měla jít jinam, rozhodně ne na všeobecné lékařství.
Není pravdou, že si to dotyčný může dostudovat. Dotyčný totiž musí vědět, že něco takového vůbec existuje! Z matematiky se beztak učí jen základy, spousta místních rozumbradů nemá představu, jak rozsáhlou vědou matematika ve skutečnosti je. Diferenciální a integrální počet na konečné dimenzi a komplexním tělese, základy lineární algebry, tj. lin. zobrazení, operátory na konečně rozměrných lineárních prostorech a nějaká ta analytická geometrie, tj. variety, vzájemná poloha, plus nějaké ty základy teorie grafů a diskrétní matematiky - to je přece úplné minimum, jako když plivne do moře vzhledem k tomu, co třeba musí ovládat fyzik. To není žádná teoretická matematika ani žádná onanie profesora, který to učí. To je jen základní společný jazyk pro všechny exaktní a technické vědy, do nichž samozřejmě výpočetní technika patří! A samozřejmě tu také hraje roli, že mladý mozek některé věci prostě pochopí rychleji a lépe, než mozek starý. Učit se na stará kolena matematickou analýzu je prostě kravina!
Mně připadá šílené, že by absolvent výpočetní techniky na VŠ neznal Booleovu algebru (no jak by mohl, když to je speciální případ obecné algebry, kterou se neučil, takže mu nutně bude unikat logika toho všeho a navíc se mu to bude těžko vysvětlovat, když nezná jazyk, kterým je to popsané), že by nic nevěděl o lineární optimalisaci (no jak by mohl, ze stejného důvodu), že by horko těžko chápal grafiku (opět ze stejného důvodu), statistiku, překladače, regulární výrazy (tj. proč je to zrovna tak a ne jinak, jak postupovat při jejich zpracování - když neví, co to je regulární gramatika a stavový automat a jak to spolu všechno souvisí), databáze...
Ona se každá z těch věcí dá vysvětlit i bez té "vyšší" matematiky, ale je to hrozně zdlouhavé. Jednodušší je prostě vysvětlit nejdřív tu matematiku a tím si ušetřit práci u následujícího výkladu. Pak už stačí říct "toto je uspořádaná množina, toto je relace, toto je regulární lineární operátor, toto je vektor" a každý hned ví, co si pod tím má představit, jaké to má vlastnosti a co se s tím dá dělat.
No a nakonec - student takto promasírován všemi těmi vzájemnými souvislostmi a principy jak je odhalovat a využívat to pochopitelně může pak v praxi zúročit. Naučí se vidět věci v souvislostech - v těch matematických souvislostech. Nematematikovi bude dělat poměrně potíže pochopit, jak funguje v grafice transformační matice, co se s nimi dá dělat atp. a když se k tomu přidá fakt, že je 4x4, je to pro mnohé úplná alchymie a spousty tutoriálů snažící se to nematematicky vysvětlovat to jen potvrzují. Když řeknu, že jde o afinní transformaci, je vše vysvětlené. Tedy pro člověka, který ví, co to je. Když budu chtít optimalisovat parametry wifi pojítka, bude to pro nematematika pokus-omyl. Matematik v tom uvidí jen nějaký vektor v nějakém prostoru, na němž se dá definovat nějaká hodnotící funkce a existují metody, jak tu funkci extremalisovat. A protože je to dynamický systém, bude uvažovat o algoritmu, který tuto optimalisaci provádí průběžně. Pro nematematika to bude celé objevování Ameriky, pokud ho vůbec napadne, že něco takového je možné a v jeho silách (nejspíš ne). Takových příkladů se najdou spousty a spousty a tvrdí-li někdo, že ne, tak je zkrátka na úrovni té zdravotní sestry v lepším případě (v horším na úrovni zdravotní sestry, jež si o sobě myslí, že je lékařem).
Stručně a krátce - tvrdí-li někdo, že vysokoškolsky vzdělaný člověk v oboru výpočetní technika/IT se obejde bez základů matematiky asi tak v tom rozsahu, jako tu někdo dával odkaz na MFF, tak je prostě diletantem, který sám neví, která bije, a je na úrovni té zdravotní sestry, která posuzuje, co všechno by měl zvládat lékař podle toho, co dělá ona.