VŠ z trochu jiného úhlu

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #495 kdy: 10. 10. 2012, 09:06:45 »
Na ČVUT FEL/FIT jste měli povinně management a marketing?
ano

My zase měli povinně šest semestrů tělocviku :D


Markus

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #496 kdy: 10. 10. 2012, 09:57:41 »
Gamlounek

Proč by se měl programátor učit matematiku 6 semestrů?
Mě ve Švédsku stačil jeden semestr.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #497 kdy: 10. 10. 2012, 10:01:15 »
Gamlounek

Žádný učený z nebe nespadl, ale blbce jako by shazovali.

mikrom

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #498 kdy: 10. 10. 2012, 10:02:57 »
Myslim, ze 500 by stacilo  8)

Lenin POWER!

  • ****
  • 434
  • Nekecat a delat!
    • Zobrazit profil
    • Tribut Leninovi
    • E-mail
Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #499 kdy: 10. 10. 2012, 11:28:15 »
Ozaj, Lenin, celkom by ma zaujímalo, akým spôsobom hľadáš ľudí so znalosťami mainframov (teda okrem vcelku známych náborov na tomto fóre).
No mne zajimalo jestli se tu najde alespon jeden co dokaze premyslet out of box. Nenasel se. Dlouhodobe mne tu zaujal Stehule a kapitanRUM. Tyhleti dva kdyby na sobe makli, tem bych i neco samostatnyho sveril. Stehule bohuzel na rizeni firmy ted nema, ale ridit projekt kdyby se mu urcovali priority vyvoje by mel zvladnout.

Par lidi co mi napsalo o praci neco dostalo za 50 USD/hodinu domu. Ale vsechny jsem postupem casu vyhazel kdyz na mne zacali zkouset ty svy hry - co si muzu na Lenina dovolit. Nemam cas na hrani s detma, tyhle hry si hrajte mezi sebou. Vyhazel jsem kvuli tomu i holky na stredni co se mnou chtely chodit. Ty si taky mysleli ze kdyby nezkouseli zadne podfuky tak ze by se okradli.

Keďže pre teba je kvalita dôležitá a nemáš problém kvalitných ľudí dobre zaplatiť, tak by to snáď v USA nemal byť problém.
Vzdyt to neni problem. Kdyby to byl pro mne problem tak bych MF nedelal.

Tak teda na ktorej? Vieš tam u vás o nejakej škole, ktorá by produkovala expertov na mainframy v tom zmysle, že ti stačí len prísť za absolventmi, ponúknuť svoj dobrý plat a máš expertov istých aj bez pohovoru?
Nektery skoly vyucuji MF. Tam kdyz vezmes absolventa tak vis ze s tim umi delat jako programator a zaklady administrace. Dobry plat studentum nenabizim, vyroste jim ego a jsou pak neovladatelni. Dostanou stejny nastupni plat jako javisti, ale maji vyrazne lepsi perspektivu rustu. Pokud nejsou naprosti debilove tak se dostanou na 125 tisic kdyz na sobe tak 6 let makaji. Vetsinou ale nechteji moc makat a tak skonci tak okolo 90ti, protoze jim ty penize staci.

Prestan premyslet jako looser nedavej do jedne vety slova JISTOTA a BEZ PRACE. Problem s vama je ze mate neuveritelne dementni zpusob mysleni, rodice a spolecnost vas vychovala jako tupou pracovni silu. Dokud nedokazete zmenit svoje mysleni tak nikdy uspesni nebudete a neni to o tom ze na to nemate schopnosti. Je to o tom ze nejste ochotni misto svy hlavy pouzivat docasne hlavu nekoho kdo tohle umi.

Ja se vzdycky ucil od naprosty elity, protoze moje rodina byli totalni looseri. Oni nedokazali vyresit ani ten nejmensi problem a nikdy nemeli odvahu jit s kuzi na trh protoze o vsem predpokladali ze by to prohrali a pak BY MELI MALO PENEZ. Malo penez neni zas takovy problem kdyz se tu hlady neumira, ale byt posera to je hodne velkej problem, protoze tim ztratis cely zivot.

Mate v tom jasno, chcete MALO PRACE, LEHKOU PRACI, ABYCH SE NEMUSEL NIC UCIT, MOHL SE FLAKAT, NIC NERISKOVAT a k tomu HODNE PENEZ. Zakladni metoda pro dosazeni uspechu je PODVOD a VARENI Z VODY. Kdyz dostanete takovej hezkej darek jako 50 usd/hodinu za jednoduchou praci tak nedokazete si rict - budu delat 10 hodin denne a na svy zamestnani dlabu. Reknete si ja jsem ale chytrej - a zacnete hned neco zkouset. Lenine chci 200k czk mesicne jako zamestnani, ale ne za tu praci, protoze me strasne okradas.

Jak rikal Jezis:

24  A tak každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude podoben rozvážnému muži, který postavil svůj dům na skále.
25  Tu spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a vrhly se na ten dům; ale nepadl, neboť měl základy na skále.
26  Ale každý, kdo slyší tato má slova a neplní je, bude podoben muži bláznivému, který postavil svůj dům na písku.
27  A spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a obořily se na ten dům; a padl, a jeho pád byl veliký.“


Diskobolos

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #500 kdy: 10. 10. 2012, 11:46:07 »
500! :-D

ded kenedy

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #501 kdy: 10. 10. 2012, 13:01:46 »
Lenine, mel bys na sobe trochu vic makat a za vydelane dolarky si porid aspon slovnik, at konecne zjistis, jaky je rozdil mezi loser a looser.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #502 kdy: 10. 10. 2012, 14:11:24 »
Co zkusit toto?

http://www.daemonology.net/blog/2012-10-08-software-development-final-exam.html

Musim rict, ze bez Wikipedie mam docela problem, s nekterymi ulohami. :)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #503 kdy: 10. 10. 2012, 15:17:48 »
Proč by se měl programátor učit matematiku 6 semestrů?
Mě ve Švédsku stačil jeden semestr.
Super! Konečně někdo se zkušeností ze zahraničí. Mohl bys prosím trochu něco napsat o tom, o jakou školu se jednalo a jak tam výuka vypadala? V té jedné matematice jste probírali co a jakým způsobem? A co jste brali z teoretické informatiky?

Dík.

No mne zajimalo jestli se tu najde alespon jeden co dokaze premyslet out of box. Nenasel se. Dlouhodobe mne tu zaujal Stehule a kapitanRUM. Tyhleti dva kdyby na sobe makli, tem bych i neco samostatnyho sveril. Stehule bohuzel na rizeni firmy ted nema, ale ridit projekt kdyby se mu urcovali priority vyvoje by mel zvladnout.
Lenine, ty si vazne myslis, ze jsi schopnej lidi posoudit podle utrzku, co si prectes na webu?

Co zkusit toto?

http://www.daemonology.net/blog/2012-10-08-software-development-final-exam.html
Super nápad. A hlavně je dobrý se mrknout na tu matiku - žádný "dokažte že [nějaké matematické lemma]", ale všechno hezky aplikované na konkrétní počítačový problém.

To bude teda asi tím, že Oxford je učňák :) :)

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #504 kdy: 10. 10. 2012, 15:43:06 »
A hlavně je dobrý se mrknout na tu matiku - žádný "dokažte že [nějaké matematické lemma]", ale všechno hezky aplikované na konkrétní počítačový problém.

To mi připomnělo pár příhod ze zkoušek:

Zkoušející: "Definujte podgrupu A grupy B."
Student: "To neumím, ale mohu Vám definovat podgrupu H grupy G."

Anebo studenti měli na zkoušce modifikaci příkladu ze cvičení - příklad byl stejný, jen čísla byla jiná. No a jeden chytrák opravil čísla v zadání s tím, že v něm byla  špatně.

Také jsem zažil, jak se u státnic student pustil do zkoušejícího s tím, že prý bazíruje na detailech, když mu vyčítal, že chybějící kvantifikátor v definici mění její význam.

No, to jen tak pro pobavení :)

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #505 kdy: 10. 10. 2012, 15:48:43 »
Super nápad. A hlavně je dobrý se mrknout na tu matiku - žádný "dokažte že [nějaké matematické lemma]", ale všechno hezky aplikované na konkrétní počítačový problém.

A zkousel jsi to? Ona se totiz na to ta teorie zatracene hodi. ;)

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #506 kdy: 10. 10. 2012, 16:14:33 »
A zkousel jsi to? Ona se totiz na to ta teorie zatracene hodi. ;)
Zjevně jsi pořád nepochopil, že nemám nic proti teorii, ale jenom proti nepoužitelné teorii.

Viky

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #507 kdy: 10. 10. 2012, 16:39:21 »
Nemohu se zbavit dojmu, že místní odpůrci matematiky jsou spíše zaklomplexovaní jedinci, kteří si na matematice vylámali zuby. A přestože se třeba i programováním nyní úspěšně živí, vždycky bude existovat hranice, za kterou je kvůli tomu žádný rozumný zaměstnavatel nepustí a pustí-li, vylámou si na tom zuby opět, a obecně se dá říci, že vůči těm, co to dali, budou mít vždycky handicap - srovnáno s lidmi jinak stejných kvalit.
Eliminovat v kursech výpočetní technice matematiku je jako eliminovat v evropské historii latinu nebo archeologii. Ani v jednom případě nejde o cíl toho kursu, ale o velmi důležitý prostředek, jak toho skutečného cíle dosáhnout.

Ať se to komu líbí nebo ne, výpočetní technika a programování jsou prostě obory, na něž pasuje obrovské množství poznatků, ke kterým došla právě matematika. Codd by nikdy nebyl vytvořil teorii relačních databází, kdyby neznal matematiku. Backus by nikdy nemohl spoluvytvářet teorii překladačů bez matematiky. McCarthy by býval nikdy nevytvořil zcela nové paradigma bez znalosti matematiky. Nikdy by nebylo možné vytvořit řídící počítač k atomové elektrárně nebo k raketoplánu bez matematiky. A nikdy by je nebylo možné spolehlivě naprogramovat. Stejně tak bych nechtěl mít oko operované laserem, který programoval nějaký nedouk, jemuž dělalo problém spočítat trojný integrál. A co mu ještě všechno dělalo problémy, hm? Na co všechno se kde vykašlal a mě to bude stát zrak?
Že se takové věci týkají jen málokoho? Jenže vysoká škola je od toho vysokou školou, aby její absolventi měli předpoklady toto všechno dělat! Jestli to někomu připadá příliš, tak proč lezl na vysokou školu? To je jakoby zdravotní sestra láteřila nad tím, že stejně bude celý život akorát mýt pacientům p..e tak proč se má učit anatomii mozku? Odpověď je jednoduchá - oni ji totiž připravují na to, že se v tom mozku eventuálně bude třeba někdy hrabat a celé je to tedy nedorozumění. Měla jít jinam, rozhodně ne na všeobecné lékařství.

Není pravdou, že si to dotyčný může dostudovat. Dotyčný totiž musí vědět, že něco takového vůbec existuje! Z matematiky se beztak učí jen základy, spousta místních rozumbradů nemá představu, jak rozsáhlou vědou matematika ve skutečnosti je. Diferenciální a integrální počet na konečné dimenzi a komplexním tělese, základy lineární algebry, tj. lin. zobrazení, operátory na konečně rozměrných lineárních prostorech a nějaká ta analytická geometrie, tj. variety, vzájemná poloha, plus nějaké ty základy teorie grafů a diskrétní matematiky - to je přece úplné minimum, jako když plivne do moře vzhledem k tomu, co třeba musí ovládat fyzik. To není žádná teoretická matematika ani žádná onanie profesora, který to učí. To je jen základní společný jazyk pro všechny exaktní a technické vědy, do nichž samozřejmě výpočetní technika patří! A samozřejmě tu také hraje roli, že mladý mozek některé věci prostě pochopí rychleji a lépe, než mozek starý. Učit se na stará kolena matematickou analýzu je prostě kravina!

Mně připadá šílené, že by absolvent výpočetní techniky na VŠ neznal Booleovu algebru (no jak by mohl, když to je speciální případ obecné algebry, kterou se neučil, takže mu nutně bude unikat logika toho všeho a navíc se mu to bude těžko vysvětlovat, když nezná jazyk, kterým je to popsané), že by nic nevěděl o lineární optimalisaci (no jak by mohl, ze stejného důvodu), že by horko těžko chápal grafiku (opět ze stejného důvodu), statistiku, překladače, regulární výrazy (tj. proč je to zrovna tak a ne jinak, jak postupovat při jejich zpracování - když neví, co to je regulární gramatika a stavový automat a jak to spolu všechno souvisí), databáze...
Ona se každá z těch věcí dá vysvětlit i bez té "vyšší" matematiky, ale je to hrozně zdlouhavé. Jednodušší je prostě vysvětlit nejdřív tu matematiku a tím si ušetřit práci u následujícího výkladu. Pak už stačí říct "toto je uspořádaná množina, toto je relace, toto je regulární lineární operátor, toto je vektor" a každý hned ví, co si pod tím má představit, jaké to má vlastnosti a co se s tím dá dělat.

No a nakonec - student takto promasírován všemi těmi vzájemnými souvislostmi a principy jak je odhalovat a využívat to pochopitelně může pak v praxi zúročit. Naučí se vidět věci v souvislostech - v těch matematických souvislostech. Nematematikovi bude dělat poměrně potíže pochopit, jak funguje v grafice transformační matice, co se s nimi dá dělat atp. a když se k tomu přidá fakt, že je 4x4, je to pro mnohé úplná alchymie a spousty tutoriálů snažící se to nematematicky vysvětlovat to jen potvrzují. Když řeknu, že jde o afinní transformaci, je vše vysvětlené. Tedy pro člověka, který ví, co to je. Když budu chtít optimalisovat parametry wifi pojítka, bude to pro nematematika pokus-omyl. Matematik v tom uvidí jen nějaký vektor v nějakém prostoru, na němž se dá definovat nějaká hodnotící funkce a existují metody, jak tu funkci extremalisovat. A protože je to dynamický systém, bude uvažovat o algoritmu, který tuto optimalisaci provádí průběžně. Pro nematematika to bude celé objevování Ameriky, pokud ho vůbec napadne, že něco takového je možné a v jeho silách (nejspíš ne). Takových příkladů se najdou spousty a spousty a tvrdí-li někdo, že ne, tak je zkrátka na úrovni té zdravotní sestry v lepším případě (v horším na úrovni zdravotní sestry, jež si o sobě myslí, že je lékařem).

Stručně a krátce - tvrdí-li někdo, že vysokoškolsky vzdělaný člověk v oboru výpočetní technika/IT se obejde bez základů matematiky asi tak v tom rozsahu, jako tu někdo dával odkaz na MFF, tak je prostě diletantem, který sám neví, která bije, a je na úrovni té zdravotní sestry, která posuzuje, co všechno by měl zvládat lékař podle toho, co dělá ona.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #508 kdy: 10. 10. 2012, 16:47:38 »
Aha. Takže opět dogmata. Matematika je potřeba, protože je potřeba. A kdo si to nemysli, ten je zakomplexovanej.

Roma locuta, causa finita.

(A samozřejmě v tom všem opět argumentujeme úplně mimo mísu proti něčemu, co nikdo netvrdí. To aby bylo jasno, že nás matematika naučila myslet.)

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #509 kdy: 10. 10. 2012, 17:00:56 »
Aha. Takže opět dogmata.

Příjde mi, že tvrzení, že nejsou potřeba, tu jsou často také pronášena jen jako dogmata. Ale od toho teď trochu stranou. Padlo tady vůbec, jaké informatické předměty by měly být povinné? A bylo nějak nedogmaticky vysvětleno proč?