VŠ z trochu jiného úhlu

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #210 kdy: 07. 10. 2012, 16:42:05 »
... a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.

Na gymnáziích zrovna teď frčí SmallBasic, takže každý absolvent co takhle zvládne "základy oboru" si už pak bez problémů všechno co potřebuje doplní, žejo

Ne tak to není, jen prostě netušís, co to je základ oboru :D


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #211 kdy: 07. 10. 2012, 16:43:53 »
Co, když se jinde používá jiná metodologie nebo jiný program?
No to je přeci to, co jsem psal:

Teze 1: když znám teorii, snadno se doučím praxi
Teze 2: když znám praxi včerejší, snadno pochopím zítřejší (když znám C, snadno se doučím javu)

Pokud chci tvrdit, že teorie je NUTNÁ, potom musím nějak vyvrátit Tezi 2. Pokud chci tvrdit, že znát teorii je NUTNÉ, abych držel krok s rychle se měnící technologií, potom opět musím vyvrátit Tezi 2. Pokud tvrdím, že ti, kdo dobře znají teorii, jsou v praxi efektivnější, musím navíc dokázat Tezi 3: se znalostí teorie pochopím novou technologii rychleji než se znalostí technologie staré.

A když se to postaví takhle, odpověď je vždycky stejná: je to tak a kdo si to nemyslí, je cvičená opice.

Ale už toho fakt nechme, už se točíme v kruhu.

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #212 kdy: 07. 10. 2012, 17:11:19 »
Citace
když znám praxi včerejší

Myslím, že tohle (skoro vždy) implikuje znalost teorie.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #213 kdy: 07. 10. 2012, 17:15:37 »
Citace
když znám praxi včerejší
Myslím, že tohle (skoro vždy) implikuje znalost teorie.
Opět nepravdivé tvrzení - a dokonce máme tvrdá data: jenom cca polovina pracovníků v IT má VŠ. O tom, že všichni VŠ znají teorii si můžeme nechat jenom zdát. O tom, že programátoři se SŠ vzděláním se po večerech drtí důkazy ze složitosti, aby mohli programovat v PHP taky. Čili pokud by to tvrzení mělo být pravdivé, potom drtivá většina lidí pracujících v IT nezná praxi. Aha.

Radovan

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #214 kdy: 07. 10. 2012, 17:25:07 »
... a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.

Na gymnáziích zrovna teď frčí SmallBasic, takže každý absolvent co takhle zvládne "základy oboru" si už pak bez problémů všechno co potřebuje doplní, žejo

Ne tak to není, jen prostě netušís, co to je základ oboru :D

Bez multimnožin se programovat dá, bez IF ne. Co z toho je tedy základ oboru? ;-)
Co by na to asi řekl tenhle člověk: http://youtube.googleapis.com/v/DPioENtAHuY


Radim

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #215 kdy: 07. 10. 2012, 17:25:55 »
Jak já to vidím,nic nového pod sluncem. Zaměstnavatelé hledají absolventy, co přijdou, sednou a hned po dni, dvou dnech začnou samostatně makat. Ve skutečnosti průměrný absolvent potřebuje zaučit do konkrétního oboru a praxe často i půl roku, rok a někdy iněkolik let. A naprůměrní absolventi s IQ takových 140 a víc, kteří se většinu toho zvládnou naučit za ty dva dny, za týden, zase za půl roku utečou, protože ta práce bude pro ně nudná. nebo se musí udržet pořádně vysokým platem.
Jenže zaučovat absolventy se žádné firmě nechce, protože je to drahé a dneska v konkurenčním prostředí o to víc, tak všichni tlačí na státem financované vysoké školství, aby takové absolventy schopné okamžitě pracovat, produkovalo. Jenže to zase vysoké školství nemůže, protože ve skutečnosti IT stejně jako většina ostatních technických oborů je dneska rozděleno do plno všelijakých specializací a student nemůže studovat víc než jednu, dvě specializace a to ještě v rámci jednoho studijního oboru, jinak je nezvládne tak, jak dneska ve firmě v praxi požadují. A často to ani profesoři neumí, protože ti mají naučenou jinou specializaci.
Takže okamžitě makat umí jen někteří absolventi, hlavně ti, kteří už během studia dělali už v té specializaci nějaké práce nebo ještě ti, kteří se šťastnou náhodou dostali k té specializaci při studiu.
Všichni ostatní buď při dnešním přístupu firem k zaučování absolventů jsou nekvalifikovaný odpad, který sežene jen nějakou náhradní IT práci nebo se to budou muset doučit sami na svoje náklady samostudiem.

Franta

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #216 kdy: 07. 10. 2012, 17:27:12 »
Opět nepravdivé tvrzení - a dokonce máme tvrdá data: jenom cca polovina pracovníků v IT má VŠ.
Nezapomínej na to, že do „pracovníků v IT“ se obvykle počítají všichni, včetně brigádníků, kteří mění tonery v tiskárnách, radí uživatelům, jak si obnovit zapomenuté heslo, oprašují nějaké ty zavšivené widle a podobné práce, na které VŠ opravdu potřeba není. Lepič PHP kódu je oproti nim expert.

Franta

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #217 kdy: 07. 10. 2012, 17:33:49 »
Ve skutečnosti průměrný absolvent potřebuje zaučit do konkrétního oboru a praxe často i půl roku, rok a někdy iněkolik let.

Ještě je tu u absolventů jedno riziko :-) Vidí, co všechno se v té firmě dělá blbě a jak by to šlo dělat líp. Začnou do toho šťourat a navrhovat změny, nebo o tom minimálně přemýšlet, což je brzdí při rutinní práci. Zatímco nějaký nedouk by prostě sedl a dělal to, co se mu řeklo a žádný pokrok.

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #218 kdy: 07. 10. 2012, 17:34:58 »
Citace
drtivá většina lidí pracujících v IT nezná praxi. Aha.

To si myslím. Koneckonců mnoho lidí včetně mě neumí pořádně ani jeden programovací jazyk - protože tyto jsou zkrátka příliš složité (například volatile v C; overloading + podtypový a parametrický polymorfismus v Javě; Java Memory Model; polymorfní varianty v OCamlu). Teorie vám pomůže tu složitost trochu zvládnout.

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #219 kdy: 07. 10. 2012, 17:58:40 »
Teorie vám pomůže tu složitost trochu zvládnout.

S tím by se ovšem dalo naprostou souhlasit, kdyby vyprávěná teorie byla k tématu a ne k tomu, jak řešit integrály ;D

Je to jako by se GYNEKOLOG učil o tom, jak to dělají motýlci s tím, že je to tak nějak podobné  ;D

Uchazeč: Rád bych práci.
Zaměstnavatel: A co umíte z toho, co požadujeme?
Uchazeč: Nic, ale na VŠ jsem se dokonale naučil sedět na zadeki! A proto už zvládnu všechno!
Zaměstnavatel: Výborně!

Přesto bych význam VŠ nepodceňoval.
Člověku s VŠ IT vzděláním můžete dát sebeimbecilnější úkol a on se ho i tak pokusí dokončit.
Lidé se SŠ mají obvyklé méně pochopení pro zbytečné a nesmyslné úkoly, ta trpělivost hrabat se v kokotinách a vytvářet papíry pro papíry, učení se naprosto nesmyslných věcí, naučená snaha překousnout sebevětší hovadinu, to je nesmírně důležitá vlastnost především ve státní správě!
VŠ vzdělaný člověk také s větší pokorou přijímá příkoří, protože je už zvyklý z VŠ. Zatímco středoškolák bouchne dveřmi, VŠ z IT se ohne a ještě by rád lezl do zadnice ;D

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #220 kdy: 07. 10. 2012, 18:07:50 »
... a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.

Na gymnáziích zrovna teď frčí SmallBasic, takže každý absolvent co takhle zvládne "základy oboru" si už pak bez problémů všechno co potřebuje doplní, žejo

Ne tak to není, jen prostě netušís, co to je základ oboru :D

Bez multimnožin se programovat dá, bez IF ne. Co z toho je tedy základ oboru? ;-)

Pořád si myslím, že SmallBasic není základ oboru.

Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #221 kdy: 07. 10. 2012, 18:11:14 »
To si myslím. Koneckonců mnoho lidí včetně mě neumí pořádně ani jeden programovací jazyk - protože tyto jsou zkrátka příliš složité (například volatile v C; overloading + podtypový a parametrický polymorfismus v Javě; Java Memory Model; polymorfní varianty v OCamlu). Teorie vám pomůže tu složitost trochu zvládnout.

Ale p*d, volatile je třeskutý praktický detail a k tomu teorie snad ani není, overloading a polymorfismus pochopí střízlivý programátor za 10 minut z toho 8 minut mu trvá než dešifruje šifru název polymorfismus do češtiny, Java Memory Model je nic než praxe a opět není jisté že k tomu vůbec existuje nějaká teorie.

Radovan

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #222 kdy: 07. 10. 2012, 18:17:55 »
... a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.

Na gymnáziích zrovna teď frčí SmallBasic, takže každý absolvent co takhle zvládne "základy oboru" si už pak bez problémů všechno co potřebuje doplní, žejo

Ne tak to není, jen prostě netušís, co to je základ oboru :D

Bez multimnožin se programovat dá, bez IF ne. Co z toho je tedy základ oboru? ;-)

Pořád si myslím, že SmallBasic není základ oboru.
Tak na tom se shodneme ;D

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #223 kdy: 07. 10. 2012, 19:06:49 »
Citace
Ale p*d, volatile je třeskutý praktický detail a k tomu teorie snad ani není

Problém volatile je v tom, že je nedostatečně specifikován a je těžké ho v kompilátoru korektně implementovat (v některých situacích ani není jasné, co to je korektně - například, zda a kdy má kompilátor vložit bariéru). Zde by právě pomohl teoretický přístup.

Citace
overloading a polymorfismus pochopí střízlivý programátor za 10 minut z toho 8 minut mu trvá než dešifruje šifru název polymorfismus do češtiny

Měl jsem na mysli interakci všech 3 (overloadingu, podtypového a parametrického polymorfismu). Nedávno jsem ukazoval následující hádanku. Zkuste bez kompilátoru říct, co a proč udělá následující program:
a) program se přeloží a vypíše Integer
b) program se přeloží a vypíše Object
c) program se nepřeloží

Kód: [Vybrat]
interface A<T> {
  void doIt(T x);
}

class B implements A<Integer> {
  public void doIt(Integer x) { System.out.println("Integer"); }
  public void doIt(Object x) { System.out.println("Object"); }
}

class Main {
  public static void main(String[] args) {
    B b = new B();
    b.doIt(null);
  }
}

Díky teorie pochopíte, proč to tak je.

Citace
Java Memory Model je nic než praxe a opět není jisté že k tomu vůbec existuje nějaká teorie.

To, že má Java specifikovaný paměťový model je skvělá věc. Na druhou stranu to opět není úplně triviální (a ještě k tomu se tam vyskytují pojmy jako lineární a částečné uspořádání, podmnožina atd.) - jednodušší by bylo zakázat sdílení proměnných více vlákny.

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #224 kdy: 07. 10. 2012, 19:27:15 »
Zkuste bez kompilátoru říct, co a proč udělá následující program:

Výborný příklad! tj. studenti VŠ mají potřebné základy a proto 9 z 10 bude schopných odpovědět správně, oproti tomu lidé bez VŠ základy nemají a proto 9 z 10 ti musí odpovědět špatně!

Ano, to by mohlo jako důkaz toho "že naše VŠ za něco stojí" stačit.
Tak ukaž!