VŠ z trochu jiného úhlu

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #195 kdy: 07. 10. 2012, 14:50:34 »
<vtip>A semestr čeho potřebuju k tomu, abych zastrčil síťový kabel do switche ;-)</vtip>
Slabej :)


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #196 kdy: 07. 10. 2012, 14:56:16 »
Tak neví, jestli je MAGISTR Radovan Kaluža důkaz absolutního selhání našeho vzdělávacího systému nebo důkaz jeho absolutního úspěchu. Někdo kvalifikovaný by měl na toto téma provést šetření a vypracovat zprávu.
Jinak se zdá, že z RUM z toho a s přihlédnutím k výše uvedeným faktům, vyvázl ještě dobře ;D
Podle mě je Kaluža ukázkou toho, že když univerzity cílí svoje absolventy kamsi do nesmyslných výšin, tak vzniká na trhu díra - poptávka po lidech, kteří jsou ODBORNÍCI právě na ty konkrétní technologie. VOŠ je na to málo, na VŠ se to neučí. Tak to zaplní Kaluža. Výsledkem je diletantismus, kterej vidíme na každým kroku a v každém druhém (až prvním) IT projektu. To je přesně to, o čem mluví Kapitán - kvalitní lidi se znalostí praxe prostě nejsou. Jsou jenom polovzdělaní teoretici z VŠ a pár lidí, kteří byli natolik inteligentní, že se nespolehli na to, že by je VŠ něco mohla naučit a zařídili se po svým - a tihle lidi jako hladoví psi shání nějaké konkrétní informace, učebnice, manuály. Protože tyhle informace jim VŠ není schopná poskytnout.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #197 kdy: 07. 10. 2012, 14:56:42 »
Slabej :)

Alespoň je přesný, když už je slabý :)

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #198 kdy: 07. 10. 2012, 14:58:01 »
Citace
Opět stejná odpověď: pokud je za tím těžká matika, stejně to stokrát líp vyřeší matematik. Jediné, co (v bujné fantazii) potřebuje programátor, je podívat se na to a říct si "aha, to je ale obchodní cestující, tak to je špatný".

Jednak nevím, co si představujete pod spojením "těžká matika". Dále pochybuji, že každý matematik zná složitost.

Citace
Aha. Čili se musím na ten kód podívat a ověřit si, že index se  každém volání sníží o jedničku a při nule skončí. A k tomu potřebuju semestr čeho?!

Pro začátek se hodí znát něco o dobře uspořádaných multimnožinách a o induktivních a rekurzivních definicích.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #199 kdy: 07. 10. 2012, 15:08:36 »
Pro začátek se hodí znát něco o dobře uspořádaných multimnožinách a o induktivních a rekurzivních definicích.
Hele, je sice hezký, že se mě snažíš opít rohlíkem, ale jak už jsem tady psal, několik let dělám částečně ve výzkumu, zrovna zítra letím do Kanady prezentovat článek, za svůj život jsem programoval ve spoustě programovacích jazyků všech základních paradigmat, věnuju se multiagentním systémům (masivní paralelizace), mimo to teď právě pracuju na síťovém bootloaderu pro Atmel a převážně teď k naprosté spokojenosti používám Erlang.

Ne že bych se tím potřeboval chlubit, nic k chlubení to není. Chci tím jenom říct, že jsem dělal a dělám na věcech, který jsou "poněkud nadstandardní" a co člověk REÁLNĚ potřebuje k rekurzivnímu programování nebo masivně paralelnímu programování tak nějak trochu tuším. A můžu s čistým svědomím říct, že jsem k tomu NIKDY nepotřeboval si na papír napsat jediný důkaz nebo nějak překotně dumat nad složitostí. Pokud bych to opravdu potřeboval a bylo to důležitý, raději bych se obrátil na někoho, kdo tomu rozumí poněkud víc než já.


Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #200 kdy: 07. 10. 2012, 15:27:45 »
Citace
A můžu s čistým svědomím říct, že jsem k tomu NIKDY nepotřeboval si na papír napsat jediný důkaz nebo nějak překotně dumat nad složitostí.

Že jste to nepotřeboval vy neznamená, že to nepotřeboval nikdo. Naopak pro programátory, kteří formálně verifikují části určitých systémů, jsou tyto znalosti nezbytné. A živoucí důkaz, že složitost je důležitá, je darcs před verzí 2 a jeho mergovací algoritmus.

Citace
věnuju se multiagentním systémům (masivní paralelizace)

No vidíte, to jste se možná setkal s různými procesními kalkuly, jenž mají opět blízko k matematice.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #201 kdy: 07. 10. 2012, 15:30:58 »
Rád bych viděl ten konkrétní příklad. Opravdu bych chtěl vidět ten kus kódu a ty dva důkazy.

Napriklad nedavno jsem prepisoval kus naseho kodu, protoze jsme to chteli zrychlit, a ocividne to bylo kvadraticke, a samozrejme to slo udelat lip. Nikdo nemel poneti, ze je to prave v tomhle, dokud jsem na to nepustil profiler a nepodival se, co presne ten kod dela.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #202 kdy: 07. 10. 2012, 15:42:22 »
Naopak pro programátory, kteří formálně verifikují části určitých systémů, jsou tyto znalosti nezbytné.
Schválně, zkuste si tipnout, kolik procent programátorů pracuje na formálně verifikovaných systémech? A kolik procent programátorů pracuje na programech účetních?

To je přesně to, o čem píšu výš, fakt už to zopakuju naposledy: VŠ nemá lidi učit něco, co využije půl procenta z nich, a nechat je absolutně neznalé ve věcech, které bude používat 99%.

A živoucí důkaz, že složitost je důležitá, je darcs před verzí 2 a jeho mergovací algoritmus.
A živoucí důkaz, že je důležité účetnictví, je SAP. A co jako?

Napriklad nedavno jsem prepisoval kus naseho kodu, protoze jsme to chteli zrychlit, a ocividne to bylo kvadraticke, a samozrejme to slo udelat lip. Nikdo nemel poneti, ze je to prave v tomhle, dokud jsem na to nepustil profiler a nepodival se, co presne ten kod dela.
No, to je přesně příklad té základní znalosti, kterou jsem říkal, že by programátor mít MĚL: že nějaké třídy složitosti jsou a jak je rozeznat. To se ovšem dá naučit za jednu, maximálně dvě vyučovací hodiny.

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #203 kdy: 07. 10. 2012, 15:58:12 »
Citace
To je přesně to, o čem píšu výš, fakt už to zopakuju naposledy: VŠ nemá lidi učit něco, co využije půl procenta z nich, a nechat je absolutně neznalé ve věcech, které bude používat 99%.

Na IT VŠ vás naučí základy oboru, a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete. Tohle je stejné ve všech oborech (doktor, matematik, sociolog, překladatel, …).

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #204 kdy: 07. 10. 2012, 16:08:38 »
Na IT VŠ vás naučí základy oboru, a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.
To je sice pěkné tvrzení, ale ničím nepodložené. Mám podobné: stačí denně čtyři hodiny sedět v lotosu a dělat óhm, čímž se vám otevře mysl a pak už je jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete - medicínu, fyziku, geologii, informatiku...

Tohle je stejné ve všech oborech (doktor, matematik, sociolog, překladatel, …).
Jaký z těch oborů jste vystudoval, že si tohle troufnete tvrdit?

Já jsem vystudoval Bc. sociologie a můžu říct, že to je přesně opačně, než píšete - učili jsme se tam naprosto konkrétní metodologii výzkumu, dokonce nás i učili, jak používat jeden konkrétní program pro zpracování statistických dat. Matematika tam nebyla žádná - a taky nám nakrásně mohli dát dva semestry statistiky na matematice a říct "jak se to v praxi používá, to už si dostudujete sami" - jenže to neudělali, protože nejsou padlí na hlavu.  A to prosím bylo na stejné univerzitě, takže žádný "učňák vs. univerzita".

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #205 kdy: 07. 10. 2012, 16:22:55 »
Jaký z těch oborů jste vystudoval, že si tohle troufnete tvrdit?

Já mám nějaké to malé povědomí o biologii na přírodovědecké fakultě a příjde mi, že tam se také hodně jde po tom obecném základu.

Já jsem vystudoval Bc. sociologie a můžu říct, že to je přesně opačně, než píšete - učili jsme se tam naprosto konkrétní metodologii výzkumu, dokonce nás i učili, jak používat jeden konkrétní program pro zpracování statistických dat.

Zde se nabízí otázka, zda jsi se tomu pak věnoval i v praxi, abys mohl posoudit, že tě opravdu naučili vše, co budeš potřebovat na 90% pracovních pozic.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #206 kdy: 07. 10. 2012, 16:25:31 »
Zde se nabízí otázka, zda jsi se tomu pak věnoval i v praxi, abys mohl posoudit, že tě opravdu naučili vše, co budeš potřebovat na 90% pracovních pozic.
To sice ne, to je pravda, ale myslím, že to umím odhadnout líp než předřečník. Hlavně vím naprosto jistě, že k hraní si na "vyučování obecného základu" měli prostor, ale neudělali to.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #207 kdy: 07. 10. 2012, 16:32:07 »
Mimochodem, myslím úplně jasně je absurdnost téhle argumentace vidět na právu - přestože se zákony mění překotně a co platí dneska, nebude platit za 20 let, přesto se právní logicky učí současné platné právo SPOLU s teorií práva. Je nepředstavitelný, že by právník vyšel ze školy bez jakékoli znalosti současného platného práva s tím, že zná obecné principy a ty konkrétní paragrafy už se doučí v praxi...

No nic, myslím, že téma už jsme vyčerpali, jak říká Kniha, kdo má uši k slyšení, slyš :)

tak se pojďme věnovat tomu doučování se věcí, které se nám na VŠ jaksi neuráčili sdělit :)

Radovan

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #208 kdy: 07. 10. 2012, 16:32:48 »
... a když máte základy, je docela jednoduché si doplnit, co zrovna potřebujete.

Na gymnáziích zrovna teď frčí SmallBasic, takže každý absolvent co takhle zvládne "základy oboru" si už pak bez problémů všechno co potřebuje doplní, žejo... Loni jsem takhle jedné studentce pomáhal vyřešit pyramidu z barevných kostiček, ta nejspíš do pěti let převálcuje IBM :-D

Radek Miček

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #209 kdy: 07. 10. 2012, 16:34:53 »
Citace
Já jsem vystudoval Bc. sociologie a můžu říct, že to je přesně opačně, než píšete - učili jsme se tam naprosto konkrétní metodologii výzkumu, dokonce nás i učili, jak používat jeden konkrétní program pro zpracování statistických dat.

Teď sám potvrzujete, že to jsou úplné základy. Co, když se jinde používá jiná metodologie nebo jiný program? Když tam neučí ani základy statistiky, jak pak můžete vyhodnocovat výsledky různých výzkumů nebo interpretovat, co vám různé programy spočítaly?

Citace
Jaký z těch oborů jste vystudoval, že si tohle troufnete tvrdit?

Žádný. Vyvozuji to především z délky studia a studijního plánu.