VŠ z trochu jiného úhlu

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #135 kdy: 07. 10. 2012, 01:21:00 »
A na závěr ještě trocha matematiky:
Vy si takového xindla vezmete = musíte mu dát alespoň 20 tisíc, protože za méně nebude chodit do práce = stojí Vás cca 27 000,- a prachy za kancl. On dostane cca 16000 na ruku. (rozdíl 27000-16000 je bakšiš aby měli politici z čeho krást).
Tj. máte xindla, který nic neumí a stojí Vás 30 000,- měsíčně.
Protože nic neumí, musíte se mu věnovat = stojí Vás měsíčně Váš plat i jeho.
Protože nic neumí, musíte ho poslat na nějaké školení = nevydělá ani to málo, které by mohl a ještě cálujete za školení.
Platíte mu nemocenskou a ještě mu zaplatíte další prachy na dovolenou, páč na ní má ze zákona nárok i když je úplně k ničemu.
-------------------------------------------- náklady: 12 * 30 000 + 40 000 školení + 3 platy někoho, kdo ho školí ------------------
-------------------------------------------- zisk: cca prd -----------------------------------------------------------------------------------
A po roce Vám řekne, že se na to může vykašlat, že absolvent VŠ s praxí přece nebude brát 20 hrubého ne?
 ;D ;D ;D ;D
Pánové, to je ta nejdůležitější matematika!


Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #136 kdy: 07. 10. 2012, 01:21:07 »
No počkej, Kapitáne, ty to slízneš! Předpokládám, že ti bude přinejmenším řečeno, aby sis honil ego někde jinde, že tady se vede seriozní debata o tam, jak matematika učí lidi myslet a jakej že jsi debil, že jsi toho červenodiplomáka nevzal, protože by se to PHP naučil za odpoledne a pak valil jak kometa :)

Hele, ale příště se těch uchazečů zeptej, jestli na něco hrají, protože:

- Do you think mathematics and/or physics are an important skill for a programmer? Why?

Dave Thomas:
Maybe. But, to be honest, Ihaven’t seen much of a correlation either way between these types of discipline and good software developers.
However, I_have_ seen astrong correlation between people who have some music in their background and programming skills. Ihave no idea why, but Isuspect that some of the areas of the brain that make someone musical also make them good at software development.
http://goo.gl/vBtfT

:)

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #137 kdy: 07. 10. 2012, 01:29:13 »
Ať se po mě teďka vozí kdo chce, jednak mám v sobě láhev rumu a jednak zrovna hladím jednorožce, navíc mě Brumbál právě láká abych našal další láhev.

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #138 kdy: 07. 10. 2012, 01:37:02 »
Kdyby mi tu o práci škemraly alespoň nějaký šukézní a né moc vybíravý ženský ::)
Seru na počítače, musím změnit obor a začít dělat něco, kde budu šoustat první ligu, vydělám hodně peněz a budu jezdit v Lambu!


Rax

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #139 kdy: 07. 10. 2012, 10:00:13 »
Nedávno mi taky přišel jeden, že má červenej diplom a že je hrozně dobrej v matematice, že by chtěl práci.
Ptám se: Umíš Widlo servery? Ne. Umíš Linux? Ne. Umíš PHP? Ne. Umíš nastavit směrování, znáš bezpečnostní politiky? Ne. A co tedy umíš? Spočítat Integrál!

Tohle se mi děje dnes a denně v bledě modrém a nejhorší jsou ti z MFF UK, ale když se na to dovolím poukázat tak jsem za blbce já :)

Pánové, to je ta nejdůležitější matematika!

Řešíme to přijímacím testem, to moc nestojí, uchazeč dostane deset A4 triviálních otázek a musí to bez počítače písemně odpovědět, žádné okecávání. Samozřejmě nejlépe uspějí jen ti kdo při škole dělali i něco mimoškolně. Obvykle ten kdo zvládne test si i na sebe vydělá nástupní plat.


JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #140 kdy: 07. 10. 2012, 10:02:42 »
Citace
Vždyť se stačí podívat na to, jaké se tady na fóru objevují dotazy. Kolik je tady dotazů typu "nevíte někdo o algoritmu, který by řešil X se složitostí O(n log n)"?
Jestli ono to nebude tím, že ti tazatelé ani nevědí, že něco takového existuje, tudíž se na to logicky ani nemůžou zeptat ;-) Praktickým dopadem pak je to, že sem tam nějaká firma zkrachuje nebo je zastaven nějaký ten projekt.

A uprimne receno, jelikoz vidim, ze takove dotazy tu nikdo nepoklada, nevim, proc bych si mel myslet, ze dostanu lepsi odpoved tady nez na Wikipedii/Stackoverflow/Mathoverflow. Nebo nez v knize.

Radim

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #141 kdy: 07. 10. 2012, 10:03:16 »
Když už se (opět) rozvířila debata o kvalitě našich VŠ, docela by mě zajímala jedna věc z trochu jiného soudku:

Dejme tomu, že jsem zaměstnavatel a hledám specialisty pro určitou oblast. Na které naší VŠ bych měl podle vás hledat lidi s opravdu *hlubokou* a *perfektní* znalostí konkrétních oblastí IT? Něco na způsob lékaře-specialisty s atestací na řekněme gastroenterologii.

Hm, nedá mi do této diskuze zasáhnout.
Když se pomine technický vývoj v IT, tak před takovými 20 lety by jsi jako zaměstnavatel do výroby,  firmy , fabriky hledal podobné specialisty na specializované střední škole. Obvykle místní, v okrese nebo maximálně kraji, kde firma sídlí. Pokud by to byla velká firma, tak by to byla škola při té firmě, tudíž by pedagogové přesně věděli, co je ve firmě a už od začátku to ty 4 roky vtloukali do studentů a už tak druhý roky by studenti chodili o prázdninách do firmy na brigády. A tak by studenti věděli přesně, co se mají učit a firma by si vytypovala ty nejlepší a ti by jako absolventi rovnou nastoupili. A byli by z těch brigád už zaučení, takž by rovnou mohli naplno a samostatně makat na nějakých juniorských pozicích.
Podobné by to bylo, kdyby to byla střední škola ve stejném okresu nebo i kraji, pokud by to nebyla úplně bezvýznamná firmička, obvykle by se vědělo, co tam je za technologie a studenti by na ni byli školeni.
Pokud by jsi tehdy hledal lidi ne do výroby, ale do výzkumu a vývoje, tak by jsi hledal na vysokých školách.
Rozdíl by potom byl automatický. V úrovni pracovních pozic i platu......Většina specialistů ze střední by potom ve výrobě zůstala, ti lepší a zapálení v oboru by se potom dalším studiem mohli vypracovat a třeba přejít do toho výzkumu a vývoje k vysokoškolákům.

Dneska je situace taková, že specializované střední školy byly zrušeny a pokud ne, staly se z hlediska konečného vzdělání bezvýznamné.  Veškerá vzdělanost se žene přes vysoké školy a tak se stejným diplomem hledá práci i nějaký čičmunda, který má schopnost maximálně na nějaké pracovní rutinní úkony ve výrobě i vysoce výkoný specialista schopný špičkové práce či výzkumu a vývoje.... A teď se v tom změstnavateli vyznej a vyber si ty své optimální zaměstnance. Ten čičmunda by logicky, když má stejný diplom, rád i stejně vysoký plat jako ten specialista...a občas udělají chybu a potom se na ten vysoký plat i dostane.....

Přitom vysoké školy jsou už z své podstaty nezávislé školy, které si udržují od firem odstup, logicky tedy nemohou produkovat specialisty vyškolené přesně pro konkrétní výrobu , ale univerzály...
A až se budete podivovat nad vysokými odvody ze mzdy, je podstatně levnější udělat odborníky na výrobu do firem čtyřletým studiem na střední , kterou ukončí v 17 - 19 letech než je udělat studiem na univerzální střední a potom ještě na vysoké, kterou ukončí v 23 - 25 letech.
Asi tak.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #142 kdy: 07. 10. 2012, 10:17:27 »
Hm, nedá mi do této diskuze zasáhnout.

Pod to bych se naprosto podepsal. Jednoduse (z historickych duvodu) nemame IT ucnaky, kde by se lide naucili vecem jako nakonfigurovat server nebo databazi. Na to neni potreba zadne velke abstraktni mysleni.

Ale ono to souvisi jeste s necim jinym. Skutecny aplikovany vyzkum mohou realne delat jen velke firmy, kde existuje neco jako "genius loci" (pro urcitou oblast). I sebelepsi teoretik sam o sobe nema sanci, potrebuje zazemi, minimalne manazerske. Prakticke problemy muzou byt z tohoto hlediska zajimave vsude, ale toto silne omezuje aplikaci tech teoretickych znalosti. Jinak receno, je tezke managementu vysvetlit, ze na neco potrebujete treba 2 roky resit strojove uceni, pokud to oni sami neznaji. Muzete byt pritom sebelepsi teoretik a praktik a vedet, ze to je realne resitelne, a presto to v praxi neprosadite.

alfa

tak se postupně ten úhel změnil
« Odpověď #143 kdy: 07. 10. 2012, 10:30:53 »
Dejme tomu, že jsem zaměstnavatel a hledám specialisty pro určitou oblast. Na které naší VŠ bych měl podle vás hledat lidi s opravdu *hlubokou* a *perfektní* znalostí konkrétních oblastí IT? Něco na způsob lékaře-specialisty s atestací na řekněme gastroenterologii.

    Kde bych třeba mohl očekávat, že je standardem, že absolvent daného oboru/specializace je fakt hardcore unixář? (tj. zná na slušné úrovni všechny aspekty unixového systému + v něčem je fakt drsoň (např. ví přesně, jak je co implementovaný v jádře BSD a proč to je tak a ne jinak)
    Kde hledat školu s takovou specializací, že když uvidím diplom z ní, můžu se spolehnout, že takový člověk je schopný si sednout a z gruntu napsat celý operační systém?
    Na které škole najdu takovou specializaci na síťařinu, že se za samozřejmost považuje, že její absolvent by z fleku udělal prvních x Cisco certifikátů?
    Na které škole by mohl Lenin masově nabrat lidi s perfektní znalostí mainframových technologií? (tak, aby nemusel mít starost o jejich znalosti a bohatě by mu stačil diplom bez toho, aby si je musel nějak proklepávat)
    Na kterém oboru se za standard považuje, že každý absolvent si umí sednout a z gruntu až do posledního šroubku zkontruovat robota s pokročilými kognitivními schopnostmi?
    Ze kterého oboru které školy vycházejí absolventi, kteří mají v malíčku bezpečnost - na úrovni nejenom techniké, ale i manažerské? (různé ty analýzy rizik a jánevímco všechno tihlé mágové dělají)
    Ze které školy houfně odcházejí perfektně připravení adepti na CIO? Lidi, kteří jsou schopní detaily ISO/IEC 20000 vysvětlit i spíce na baru po deseti panácích?


Ne, neptám se na to, kde najdu chytré lidi, kteří se tohle všechno při škole naučili sami. Ptám se, která škola je sama ochotna/schopna k těmhle dovednostem lidi dovést. Nebo tohle všechno jsou ty zlé podřadné praktické věci, které se na VŠ učit nemají, protože na VŠ se učí hóch teoretické základy? Jsou snad tohle všechno dovednosti, které kdyby se na VŠ učily, byl bych z nich "učňák pro průmysl", jak  popisuje svoji (zřejmě) největší noční můru pan profesor Zlatuška?

(Ano, nejspíš vám to došlo, jde mi o to, čemu vlastně říkáme "hluboká znalost" našeho oboru a na které škole je záruka, že mi s jejím získáním pomůže)

Radim

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #144 kdy: 07. 10. 2012, 11:05:18 »


Pod to bych se naprosto podepsal. Jednoduse (z historickych duvodu) nemame IT ucnaky, kde by se lide naucili vecem jako nakonfigurovat server nebo databazi. Na to neni potreba zadne velke abstraktni mysleni.


Z jakých historických důvodů? Učňáky a průmyslovky byly po roce 1990 prostě ponechány bez ochrany k zrušení, protože jacísi chytří úředníci v tehdejších vládách si usmysleli, že dohoníme vzdělanostní statistiku západní Evropy, jejich počet vysokoškoláků s diplomem. Kdyby zůstaly dodnes, příslušné učební obory a předměty by si ty školy prostě vytvořily.
Teď máme na vysoké 60 % mladé populace a absolventi s diplomem tak obsazují i fleky, které před těmi 20 lety obsazovali lepší učni a dělají práci, kterou tehdy dělali oni a víceméně i za podobnou mzdu. Přirozeně kromě rozdílu daného technickým pokrokem. Jinak rozdíl není žádný, kromě toho dïplomu a kromě nákladů na studia takového člověka.

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #145 kdy: 07. 10. 2012, 11:11:28 »
Jen bych skromně podotkl, pánové, že věci, o kterých jsem psal, se NEDAJÍ v rámci střední školy zvládnout. Dokonce mi bylo řečeno, že tak rozhodnou spcializaci nemůžu chtít ani po lidech na VŠ.

Takže nechápu, co by v tomhle směru řešil učňák. Ale možná je v tom zase nějaká Magická Síla (tm) učňáku...

KapitánRUM

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #146 kdy: 07. 10. 2012, 11:46:30 »
Učňák bych jako takový nezatracoval, obvykle je to tak, že je člověk 3 roky na učňáku a pak další 2 roky na SŠ.
(Kdo by vzal někoho JEN s učňákem na správu IT?)
Pokud se na tom učňáku učí práci elektrikáře/elektronika, tak se mu taková průprava rozhodně neztratí.
Dneska jsou "ajťáci", kteří s voltmetrem neumí zacházet a i když by všichni, kdo se hrabou v peckách, měli mít vyhlášku 50 nejméně paragraf 5. Můžu říct, že mi je člověk s elektro učňákem a maturou sympatičtější, než matematický specialista.

Bohužel je to tak, že pokud se nejedná vyloženě o člověka, kterého to baví a vzdělal se sám, chce to nabírat člověka s minimálně 3-5ti lety praxe bez ohledu na to, jestli má SŠ nebo VŠ. 

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #147 kdy: 07. 10. 2012, 11:49:56 »
Jen bych skromně podotkl, pánové, že věci, o kterých jsem psal, se NEDAJÍ v rámci střední školy zvládnout. Dokonce mi bylo řečeno, že tak rozhodnou spcializaci nemůžu chtít ani po lidech na VŠ.

Protoze zkratka cekas moc od te skoly. Takovi lide co chces, pokud existuji, to nestuduji 5 ale treba 30 let. Je to asi jako kdyby ses ptal: Kde najdu fakultu stavebni takovou, jejiz absolvent bude schopen si zcela sam postavit dum, vcetne instalaterstvi a elektriny?

Tvoje otazka je jednoduse hloupa, protoze na stavbu domu jsou potreba ruzne skillsety a taky jsou na to pak ruzne skoly a delaji to jini lide. Neni vyloucene, ze takovy clovek se najde, ktery si umi postavit dum se vsim vsudy, ale jak rikam - to je nekdo kdo se tomu venuje treba desitky let.

A proto ti na to rikame, ze neni ukolem stavebni VS ucit nekoho zednictvi nebo instalaci elektriny, maximalne na teoreticke urovni, kudy maji ty rozvody vest, aby nevznikl pozar.

JS

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #148 kdy: 07. 10. 2012, 11:53:42 »
Můžu říct, že mi je člověk s elektro učňákem a maturou sympatičtější, než matematický specialista.

My uz jsme to od tebe slyseli a je nam jasne, ze jako spravce IT hledas urcity typ cloveka. Ale jsou i oblasti IT (jako treba vyvoj), kde je ten matematik uzitecnejsi. Takze to nejde zobecnovat.

Jakub Galgonek

Re:VŠ z trochu jiného úhlu
« Odpověď #149 kdy: 07. 10. 2012, 11:53:56 »
Dokonce mi bylo řečeno, že tak rozhodnou spcializaci nemůžu chtít ani po lidech na VŠ.

Možná by stálo za to koukat se zvlášť na effectiveness (tj. zda VŠ dělají správnou věc) a efficiency is (tj. zda to dělají správně).

Ty výtky na skladbu povinných teoretických předmětů se týkají spíše efficiency. Výtky KapitánaRUMa jsou pak typickou stížností na effectiveness.

Takže se, pokud nás tu ještě někdo čte, ptám, co by měl dle vás informatik z VŠ umět? Bez mučení se přiznám, že z toho, co jmenoval KapitánRUM, bych uspěl tak akorát u toho Linuxu.