Projekty využívajúce silu skupiny ľudí

Michal Folk

Projekty využívajúce silu skupiny ľudí
« kdy: 03. 08. 2012, 18:05:03 »
Zdravím,
zaujímam sa o internetové projekty, ktoré využívajú silu veľkej skupiny ľudi, pre dosiahnutie nejakého spoločensky prospešného cieľa. Tento spoločensky prospešný cieľ nemusí byť prioritou z pohľadu používateľa aplikácie, nemusí byť dôvodom, prečo používateľ aplikáciu/službu používa. Môže to byť akýsi vedľajší produkt využívania aplikácie a jej používatelia o ňom nemusia ani vedieť. Aby bolo jasnejšie, aké projekty mám na mysli, uvediem konkrétne príklady:
Poznáte ďalšie podobné projekty, ktoré spadajú do tejto kategórie? Ďakujem.
« Poslední změna: 06. 08. 2012, 09:28:52 od Petr Krčmář »


Waseihou

nemusí => může

http://tatoeba.org/
- překlad pomocí dobrovolníků

http://www.wikipedia.org/
- přirozeně

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_distributed_computing_projects
- mnohé distribuované výpočetní projekty, třeba BitCoin a nebo Seti@home, často to jede nad BOINCem takže bych mrkl i na to

Jenda

Tor, Freenet, Tahoe-LAFS.

Openstreetmap.

A vůbec všechny OSS projekty.

Michal Folk

Skúsim to trochu modifikovať. Chcel by som spoznať projekty, ktoré využijú cieľ/motiváciu ich používateľov k tomu, aby prostredníctvom týchto používateľov dosiahli nejaký iný cieľ, ktorý sa odlišuje od cieľa používateľa. Nech je to akási symbioza medzi používateľom a daným projektom. Primárnou motiváciou používateľa by nemal byť altruismus. Naopak, mali by to byť skôr jeho "sebecké" sklony, pričom v konečnom dôsledku jeho počin spôsobí, že urobí nejakú dobrú, pre inú skupinu ľudí prospešnú vec (nie je však nutné, aby o tom vôbec vedel).

Opäť skúsim byť konkrétnejší pomocou príkladov. Použijem projekty z môjho prvého príspevku. Majme človeka A, človeka B a projekty reCAPTCHA a Duolingo:
  • v prípade projektu reCAPTCHA nech je používateľom (človekom A) administrátor webu, ktorého cieľom je rozoznať človeka od nečloveka pri odosielaní formulára. Použíje preto reCAPTCHU, aby tento cieľ dosiahol. Administrátor sa teší, že má vyrešený problém so spamom (splnil si svoj "sebecký" cieľ) a vo výsledku sa nejaký čitateľ (človek  B) teší, že si môže stiahnuť knihu do svojej čítačky, pričom táto kniha bola zdigitalizovaná pomocou projektu reCAPTCHA. Jej digitálna podoba nevznikla preto, že človek A (resp. ktokoľvek, kto vypĺňal formulár) je fanúšik elektronických kníh a venoval svoj čas jej digitalizácií.
  • iným príkladom nech je projekt Duolingo. Človek A sa potrebuje naučiť cudzí jazyk. Ako doplnok v procese učenia použije práve službu Duolingo. Vďaka tomuto kroku prekladá v rámci jednotlivých cvičení nejaký iný web. Nie je dôležité, či o tom vie, alebo nie. Jeho motiváciou nie je konanie dobra v podobe prekladania webu. Duolingo používa, pretože ho považuje za kvalitnú službu, ktorá mu pomáha a je s ňou spokojný. Jeho "sebeckým" cieľom je naučiť sa jazyk. Vďaka tomu a vďaka danej službe sa však človek B môže tešiť, že jeho blog je preložený a ďalší človek C je rád, že môže čítať zaujímavý blog, ktorý je preložený do jazyka, ktorému rozumie.
Z tohto upresnenia by malo vyplývať, že by som do tejto kategórie nezaradil všetky OSS projekty. Pozrel som sa na projekty, ktoré napísal Waseihou a Jenda a hoci by som niektoré snáď aj zaradil do mnou popisovanej kategórie, tak z niektorých mám pocit, že sú závislé na sympatiách a altruistických sklonoch ich používateľov a podporovateľov (napr. Tatoeba: prečo by som mal prekladať vety?, alebo Openstreetmap: prečo by som mal vytvárať a zdokonaľovať mapy?).

alef0

Foursquare: vdaka gamifikacii chcu ludia zbierat body za navstevu podnikov a popri tom vyplnaju mapu s ich polohami a ponukou.


Michal Folk

Skvelé alef0. Presne niečo takéto som mal na mysli. Díky.

Jde o to, jak moc „společensky prospěšný“ má být ten cíl. Například z vyhledávačů vypadávají docela hezké věci (trendy, různé vazby…) a z chování uživatelů vůbec. Třeba YouTube, sloupec souvisejících videí vpravo: uživatel „sobecky“ kliká na další video, které chce vidět, a tím pomáhá rozlišovat, které z nabízených videí je relevantní a které ne. Díky němu mají další návštěvníci kvalitnější nabídku souvisejících videí. Podobných příkladů se dá najít mraky, v podstatě každá větší firma analyzuje data, která má k dispozici, nicméně z toho těží zejména jen ta jedna firma.

Nebo používání navigací, které mají údaje o provozu (Waze?). Uživatel využívá navigaci, a současně dává vědět, kde je, a podle rychlosti a kumulace uživatelů pak lze rozpoznat, kde je dopravní zácpa.

Taky mě napadá vytváření pluginů k jakémukoli dalšímu SW - uživatel udělá plugin proto, aby mu něco lépe fungovalo a ideálně aby na tom ještě třeba něco vydělal. Jako vedlejší efekt přitáhne pozornost k tomu programu, ke kterému ten plugin je.

Jinak jak psal Waseihou (ale možná to zapadlo): Bitcoin. Minéři sobecky pálí výkon na to, aby našli blok a vydělali peníze, a jako vedlejší efekt zajišťují nepadělatelnost transakcí decentralizované měny.

Hmmm

Uz dlho som nevidel niekoho opisat jednoduchu vec tak neskutocne zlozitym sposobom :)

Michal Folk

Hoci som sa snažil vymyslieť nejakú definíciu tej spoločenskej prospešnosti v tomto kontexte, tak zatiaľ každú, ktorú som vymyslel, som v zápätí dokázal sám spochybniť. Z tohto dôvodu to zatiaľ nechám na každého intuícií, aké projekty by do tejto kategórie zaradil. Dokonca si nie som istý, či nebude viac na škodu sa snažiť presne vymedziť mantinely. Mám pocit, že každá moja snaha o upresnenie to v konečnom dôsledku viac komplikuje (a Hmmm by asi s týmto tvrdením súhlasil :) ).

Michale, opravdu hezký téma, díky za něj. Oba dva ty projekty, který jsi zmínil, jsou bezvadný a neznal jsem je.

Momentálně mě podobný projekt nenapadá, ale zajímalo by mě, proč vlastně takové projekty hledáš. Můžeš o tom něco málo napsat? Souvisí to nějak s ekonomií? Vzpomněl jsem si hnedka na Sedláčkovu Ekonomii dobra a zla, kde právě otázku, jestli sobectví může vést k blahu, docela rozebírá (z pohledu historie ekonomie).

Ještě jednou díky za pěkný téma.

Hmmm

Hoci som sa snažil vymyslieť nejakú definíciu tej spoločenskej prospešnosti v tomto kontexte, tak zatiaľ každú, ktorú som vymyslel, som v zápätí dokázal sám spochybniť. Z tohto dôvodu to zatiaľ nechám na každého intuícií, aké projekty by do tejto kategórie zaradil. Dokonca si nie som istý, či nebude viac na škodu sa snažiť presne vymedziť mantinely. Mám pocit, že každá moja snaha o upresnenie to v konečnom dôsledku viac komplikuje (a Hmmm by asi s týmto tvrdením súhlasil :) ).
Michal, ja som to pochopil tak, ze potrebujes projekty, ktore mimo svojej funkcie mali pozitivny nepriamy dopad na svojich uzivatelov. Cize napr. geocaching, ktory taha do prirody ludi, ktori by inak nikdy nezdvihli svoje zadky zo stolicky.

Michal Folk

Hmmm: ten pozitívny dopad nemusí byť nutne na svojich používateľov. Kľudne to môže byť iná skupina ľudí, ktorý nijakým spôsobom daný projekt nepoužívajú (viď príklady, ktoré som uvádzal vyššie).


Michal Folk

Miroslav: krátka odpoveď by bola, že uvažujem nad spôsobom, ako dosiahnuť, aby sa ľudia podeľali pri plnení nejakých "vyšších" cieľov. Sú projekty, kde je podľa mňa nutnosť zapojenia širokého spektra obyčajných ľudí ak majú tieto projekty fungovať (napríklad projekt RDF - http://www.w3.org/RDF/ z oblasti sémantického webu, pri ktorom neverím, že bude fungovať bez zapojenia širokej verejnosti). Myslím si, že najúčinnejšia motivácia je tá, ktorá je postavená na "sebeckosti" ľudí (dôležité je uvedomiť si, že sebeckosť myslím v tomto kontexte v pozitívnom zmysle slova). Nejako intuitívne tuším, že by mohlo fungovať toto využitie rôznych potrieb ľudí a transformácia práce, ktorú vynaložili pre splnenie svojej potreby, k tomu, aby bola prospešná aj pre niekoho iného, možno v úplne rozdielnom kontexte. Akúrat potrebujeme nástroj, ktorý túto transformáciu umožní. Chcel by som si preto overiť, či je tákáto úvaha správna, a či skutočne fungujú projekty na nej postavené. A vďaka za záujem.

Michal Folk

Jose D: Dík za nasmerovanie. Oblasť hier ma zatiaľ nenapadla a GWAP pritom priamo implementujú túto myšlienku.