Jde o to, jak moc „společensky prospěšný“ má být ten cíl. Například z vyhledávačů vypadávají docela hezké věci (trendy, různé vazby…) a z chování uživatelů vůbec. Třeba YouTube, sloupec souvisejících videí vpravo: uživatel „sobecky“ kliká na další video, které chce vidět, a tím pomáhá rozlišovat, které z nabízených videí je relevantní a které ne. Díky němu mají další návštěvníci kvalitnější nabídku souvisejících videí. Podobných příkladů se dá najít mraky, v podstatě každá větší firma analyzuje data, která má k dispozici, nicméně z toho těží zejména jen ta jedna firma.
Nebo používání navigací, které mají údaje o provozu (Waze?). Uživatel využívá navigaci, a současně dává vědět, kde je, a podle rychlosti a kumulace uživatelů pak lze rozpoznat, kde je dopravní zácpa.
Taky mě napadá vytváření pluginů k jakémukoli dalšímu SW - uživatel udělá plugin proto, aby mu něco lépe fungovalo a ideálně aby na tom ještě třeba něco vydělal. Jako vedlejší efekt přitáhne pozornost k tomu programu, ke kterému ten plugin je.
Jinak jak psal Waseihou (ale možná to zapadlo): Bitcoin. Minéři sobecky pálí výkon na to, aby našli blok a vydělali peníze, a jako vedlejší efekt zajišťují nepadělatelnost transakcí decentralizované měny.