V IT po čtyřicítce

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #60 kdy: 22. 09. 2023, 16:24:45 »
Protože od toho je rodina, škola už jen staví a rozvíjí na základech která rodina postavila.

Škola má být vzdělávací instituce a vychovávací. Jsou tam učitelé/učitelky. A ne vychovatelé a vychovatelky. Ty jsou v jiných institucích.


Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #61 kdy: 22. 09. 2023, 16:35:44 »
Škola nemá vychovávat, má předávat vědomosti.

Těžko to oddělovat, výchova je dost široký pojem. Když jim u kybernetické bezpečnosti říkám, že na cizí systémy se bez dovolení nesahá a vysvětlím proč, tak je vychovávám, nebo jim předávám vědomosti?

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #62 kdy: 22. 09. 2023, 16:55:27 »
Tak to je jasné, a měl jsem za to že normální. Ale je smutné že dnešní mainstream to tak nevidí.

Chvíli jsem si říkal že bych si udělal minimum ( teď snad už ani není potřeba) a šel bych to zkusit. Ale když jsem se pak bavil s kamarádkami co učí, tak ani za zlatý prase. By si na mně nějakej týpek otevřel hubu, a už by letěl i s tím fakanem. A do toho ještě slavná inkluze? Díky ale ne. Všem co to dělají, klobouk dolu.

Díky za uznání, ale jestli se dobře pamatuju, tak za těch cca 18 let na střední škole si na mě nikdo hubu neotevřel. Ale možná mám jen štěstí na školu/obor/předměty/žáky/rodiče.

Ad minimum: odborník z praxe bez pedagogického vzdělání AFAIK může na střední škole mít až 10 vyučovacích hodin týdně.

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #63 kdy: 22. 09. 2023, 17:17:42 »
ze se tu pohybuji recruiteri, to jsem vedel. ale nenapadlo mne, ze je to i na ucitele.

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #64 kdy: 22. 09. 2023, 17:40:38 »
Je to práce jako každá jiná. I pokladní v Lídlu si může myslet, že plní nějaké poslání, a že bez ní by lidé umřeli hlady. Pokud to ty lidi baví, buďme rádi a važme si toho, ale i oni si musí vážit toho, že mohou dělat co je baví, i za cenu nižšího ohodnocení, stresu a podobně.

Stejně jako ve spoustě dalších oborů platí, že řada těch lidí by se jinak uživit nedokázala, a spousta z nich učit neumí a ještě mají potřebu moralizovat.

Osobně bych zrušil všemožné výchovy, pedagogové ať si jdou učit něco pořádného, nebo třeba kopat brambory. Dětem by zbylo více času na rozvíjení dovedností, které je opravdu zajímají. Jestli ten čas prosedí u televize nebo s venku cigaretou, to je věc rodičů.

Těžko asi vysvětlit, pokud to člověk nezažil. Znají to třeba lidi z pomáhajících profesí. Není to o tom, že si dotyčný myslí, že plní nějaké poslání. Je to o pozitivním pocitu, který člověka sám od sebe naplňuje, když přímo vnímá dopad své činnosti na druhé.

Uff, ten poslední odstavec na mě působí jak volání ze záhrobí, brr... :)


Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #65 kdy: 22. 09. 2023, 17:45:01 »
ze se tu pohybuji recruiteri, to jsem vedel. ale nenapadlo mne, ze je to i na ucitele.

 ;D
Každou chvíli někde narážím na zmínky o nekvalitním školství. Dokonce nabývám dojmu, že spoustě lidem nedochází, že to není o různých digitálních pomůckách, rámcových a školních vzdělávacích plánech apod., ale především o učitelích. Když zůstanu u odborného IT, tak kde ty učitele brát? Z pedagogických fakult? Nějak jich tamodsud moc nepřichází... Většina škol, alespoň co vím, řeší výuku odborného IT pomocí svých absolventů, co to mají např. jako přivýdělek při studiu (a často to dopadá dost dobře). Je to ta správná cesta? IMHO by bylo fajn, kdyby se k nim připojovali ostřílení IT matadoři (pokud tedy zrovna nevyznávají názor, že žactvo má především držet hubu a krok).

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #66 kdy: 22. 09. 2023, 18:03:16 »
a ja si myslel, ze problem je spise o neco vyse?

V politicich, rozpoctu, osnovach, posucich v Cermatu?

asi to neni to tim, ze matadori nejsou obecne ochotni.

_Jenda

  • *****
  • 1 638
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #67 kdy: 22. 09. 2023, 18:32:28 »
Tak to je jasné, a měl jsem za to že normální. Ale je smutné že dnešní mainstream to tak nevidí.

Chvíli jsem si říkal že bych si udělal minimum ( teď snad už ani není potřeba) a šel bych to zkusit. Ale když jsem se pak bavil s kamarádkami co učí, tak ani za zlatý prase. By si na mně nějakej týpek otevřel hubu, a už by letěl i s tím fakanem. A do toho ještě slavná inkluze? Díky ale ne. Všem co to dělají, klobouk dolu.
Můžeš si založit soukromou školu a dobře si vybírat. A díky FIRE (o kterém byla diskuze od začátku vlákna) ani nebudeš muset vybírat příšerně drahé školné.

V politicich, rozpoctu, osnovach, posucich v Cermatu?
Osnovy nemáme, máme RVP. A Cermat (jestli myslíš že se musí projít maturitou) je problém v čem? Ty jejich testy mi přišly rozumné (teda, konkrétně třeba ten z matematiky mi přišel extrémně lehký, asi tak na úrovní 9. třídy ZŠ; ostatní předměty jsem moc nezkoumal, ale před 10 lety jsem maturitu udělal a nějaké trauma jsem z toho neměl).

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #68 kdy: 22. 09. 2023, 21:22:07 »
aabsolvovali jsme se synem CERMAT pro 8 lety gymplu a kvuli prestupu podruhe pro 6 lety gympl.
A nas nazor se shoduje s 90% ostatnich rodicu.


Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #69 kdy: 22. 09. 2023, 21:52:07 »
a ja si myslel, ze problem je spise o neco vyse?

V politicich, rozpoctu, osnovach, posucich v Cermatu?

asi to neni to tim, ze matadori nejsou obecne ochotni.

Jasně, problémů je dost na různých místech, ze jmenovaných především v politicích i rozpočtu, z ostatních třeba v některých postojích společnosti ke vzdělávání (ono je to dost propojené). Projevuje se to pak ale právě na tom, kdo a jak na školách učí, tam je podle mého to citlvé místo, kde se to všechno láme. Mít na ten samý předmět v těch samých organizačních a materiálních podmínkách dobrého nebo špatného učitele může být opravdu hodně velký rozdíl.

Určitě to není tím, že by matadoři nebyli obecně ochotní, jejich větší zapojení drhnoucí systém jako takový nespraví. Ale možná to může (kromě odbornosti výuky) aspoň trochu pomoct vzájemnému porozumění a to zas bude užitečné při dalších změnách v systému vzdělávání.

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #70 kdy: 22. 09. 2023, 21:58:25 »
tak to urcite.
Musime zacit u nas, dole. Defenestrace jeste nikdy nicemu nepomohla.

(ironie)

a ja si myslel, ze problem je spise o neco vyse?

V politicich, rozpoctu, osnovach, posucich v Cermatu?

asi to neni to tim, ze matadori nejsou obecne ochotni.

Jasně, problémů je dost na různých místech, ze jmenovaných především v politicích i rozpočtu, z ostatních třeba v některých postojích společnosti ke vzdělávání (ono je to dost propojené). Projevuje se to pak ale právě na tom, kdo a jak na školách učí, tam je podle mého to citlvé místo, kde se to všechno láme. Mít na ten samý předmět v těch samých organizačních a materiálních podmínkách dobrého nebo špatného učitele může být opravdu hodně velký rozdíl.

Určitě to není tím, že by matadoři nebyli obecně ochotní, jejich větší zapojení drhnoucí systém jako takový nespraví. Ale možná to může (kromě odbornosti výuky) aspoň trochu pomoct vzájemnému porozumění a to zas bude užitečné při dalších změnách v systému vzdělávání.
« Poslední změna: 22. 09. 2023, 22:01:31 od pruzkumbojem »

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #71 kdy: 22. 09. 2023, 23:53:47 »
Dobrého učitele lze sehnat z praxe. Ale z praxe se do učení nikomu teda moc nechce, protože by si finančně hodně pohoršili.

Já znám jen jednoho člověka, se kterým jsem pracoval, a který šel učit programování... na soukromou školu. Takže asi tak.

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #72 kdy: 23. 09. 2023, 08:55:31 »
Těžko asi vysvětlit, pokud to člověk nezažil. Znají to třeba lidi z pomáhajících profesí. Není to o tom, že si dotyčný myslí, že plní nějaké poslání. Je to o pozitivním pocitu, který člověka sám od sebe naplňuje, když přímo vnímá dopad své činnosti na druhé.
To si ale pak může třeba doktor, který jede léčit černoušky do afriky stěžovat, že není odstatečně finančně ohodnocen. Buď něco dělám pro peníze, nebo pro dobrý pocit, kdy jen málo komu se podaří najít ideální rovnováhu mezi obojím.

Lidí, kteří se minuli profesí není třeba litovat, ale motivovat ke změně.

Jestli někoho nebaví sedět 12 hodin za kasou, nebo za katedrou, může jít třeba vytírat podlahu. Lítost není na místě.

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #73 kdy: 23. 09. 2023, 10:10:24 »
Těžko asi vysvětlit, pokud to člověk nezažil. Znají to třeba lidi z pomáhajících profesí. Není to o tom, že si dotyčný myslí, že plní nějaké poslání. Je to o pozitivním pocitu, který člověka sám od sebe naplňuje, když přímo vnímá dopad své činnosti na druhé.
To si ale pak může třeba doktor, který jede léčit černoušky do afriky stěžovat, že není odstatečně finančně ohodnocen. Buď něco dělám pro peníze, nebo pro dobrý pocit, kdy jen málo komu se podaří najít ideální rovnováhu mezi obojím.

Lidí, kteří se minuli profesí není třeba litovat, ale motivovat ke změně.

Jestli někoho nebaví sedět 12 hodin za kasou, nebo za katedrou, může jít třeba vytírat podlahu. Lítost není na místě.

Ano, motivace ke změně, přesně tam jsem mířil. Jestli jsem to pochopil správně, tak zakladatel vlákna má určitý pocit vyprázdněnosti a uvažuje, jestli se může posouvat dál jen přes managemet. Nabídnul jsem tedy alternativu, pro někoho možná těžko pochopitelnou, nic víc.

Tím posunem samozřejmě nemám na mysli stránku financí, tam by to bylo naopak. Pro někoho by to ale překážka být nemusela.
« Poslední změna: 23. 09. 2023, 10:19:00 od Petr Zima »

Re:V IT po čtyřicítce
« Odpověď #74 kdy: 23. 09. 2023, 10:39:50 »
A jen chci doplnit původní myšlenku, že člověk se nemusel nutně minout profesí, ale třeba jen postupem času změnil životní priority a hodnoty, stejně jako se zatím změnily hodnoty okolního světa.