Ta statistická fyzika snad byla výjimka, že přednášejícího a zkoušejícího studenti z předchozích ročníků otrávili protože se o jeho předmět nezajímali, tak na to házel bobek, prostě si odpřednášel své, došel pro peníze a nechtěl se $rát opravnými termíny. Možná dobře.
To by mohlo být. Statistická fyzika ani kvantovka se nedá učit bez základů teoretické mechaniky a ta z osnov jaksi vypadla. Asi pro značnou míru abstrakce, ale můj osobní názor je, že se zde používá princip nejmenší akce, který je ve své podstatě teleologický. Bolševik to nerozlišil od slova teologický, prostě to zakázal a už to tak zůstalo.
Matice a vektory jsem zatím nepotřeboval. Jeden student se prý vyjádřil, že ho ve škole učili vysokou matematiku, on po škole dělal mistra na pásu kde bylo třicet ženských a z vysoké matematiky potřebovat akorát, aby si uměl vypočítat kdy která půjde na mateřskou.
To se dá také pochopit. I když děláte vývoj, v podstatě tvůrčí práci, praxe vás tlačí svými termíny, takže to nějak splácáte dohromady s tím co znáte a tím to zpravidla skončí.
Sám jsem začínal jako návrhář hardware, po změně poměrů se to nějak překlopilo spíš do návrhu firmware pro jednočipy. Dělal jsem v malé softwarové firmě jednoúčelový hardware, který se prostě nedal koupit. Do 8051 se toho moc nevešlo, ale dnes je jiná doba, v jednočipu může běžet i to, co dřív potřebovalo sálový počítač. Už 2D grafika může používat matice, pak máte různé senzory jako magnetometry, gyroskopy, které produkují vektor ve 3D, tam už se bez toho celkem neobejdete. Zpracování signálů a pokročilejší metody přenosu dat vyžadují integrální transformace atd. Sice na to jsou knihovny, ale stále si myslím, že je potřeba alespoň trochu tomu rozumět, jinak se vám bude dost blbě hledat případná chyba.
A když po vás chce zákazník nesmysl, což je velmi častý případ, musíte mít základ pro nějakou argumentaci. Pokud je to opravdu blbec, dokážete to poznat a vymluvíte mu i relativně rozumnou věc, do které se vám prostě nechce. Bez znalostí to prostě nejde.