Pomoc se statistikou

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #30 kdy: 25. 11. 2021, 14:00:03 »
Jako u jiných předmětů, pokud to člověk nechápe, tak nezbývá než nabiflovat a doufat že u u zkoušky budou chtít jen definice a info ze skript...
Pokud však člověk plánuje že společnosti něčím přispěje, tak je dobré, podle mého názoru, alespoň pochopit základy.
Protože jakmile se dostane k nějakému matematickému popisu reality, modelu, či po vás budou chtít (anebo i vy sami budete chtít znát) odpověď zda něco v reálu funguje v souladu s mat. predikcí nebo ne, anebo po vás někdo nedejbóže bude chtít takový model vyrobit, odpověď je schovaná právě za tímhle (pro vrozkrokkopkopalsony bezvýznamným) aparátem.
Gréta je nejlepší.


Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #31 kdy: 25. 11. 2021, 14:34:08 »
Zdravím, to biflování u statistiky bohužel moc nefunguje, já měl u zkoušky pouze celkem komplikované příklady a dost málo času na řešení v R-ku, člověk musí pochopit co vůbec počítat, jaké zkoumá závislosti(např. kvantitativní na kategoriální), jaký test pak použít(ANOVA, dvouvýběrový test, regrese, korelace apod.) Pěkné videa jsou na  http://www.ekofun.cz a sbírek příkladů je na každé VŠ plno, tak asi jinak než počítat to nepůjde.

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #32 kdy: 26. 11. 2021, 00:47:19 »
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

...
V žádném případě bychom ale neměli výuková videa na YouTube považovat za něco méněcenného. Některá jsou špičková. Zejména ta, která vizualizují dynamické děje. Tyhle procesy není snadné popsat slovy. Příklad z molekulární biologie je třeba zde: https://youtu.be/URUJD5NEXC8 .

Přesně. Nedávno jsem si díky YT zábavnou animovanou formou doplnil vzdělání o následující látku: Eulerův Meisterstück s komplexním číslem v exponentu, návazně na to Laplaceova a Z-transformace... uvnitř jako integrovaný bonus opáčko z násobení a umocňování komplexních čísel. Několik filmečků hýřících barevnými animacemi, doprovodným výkladem, a komentáři znalého publika, které autorovi pečlivě vytklo všechny hnidy a doplnilo hluchá místa. Myslím že by to těžko někdo dokázal přehledněji vysvětlit s křídou u tabule, nebo na pár stránkách v klasických černobílých skriptech.

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #33 kdy: 26. 11. 2021, 01:08:15 »
EDIT: Zapomněl jsem dost zásadní věc. Taky je možná problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.

Součet čtvercových odchylek, optimalizace (regrese) nejmenšími čtverci... ale už třeba rozptyl a směrodatná odchylka. Pamatuju si, jak nám na zkoušce přednášející dával pro zahřátí otázky typu "máme datovou sadu nějaké proměnné. Co se stane s rozptylem a směrodatnou odchylkou, když ke každému vzorku přičteme konstantu? Co se stane, když každý vzorek konstantou vynásobíme?" apod. Pokud tohle člověk nepobere, těžko nad tím bude chápat testy hypotéz :-/ A pak ta statistická rozdělení, co je na které ose... přiznám se, že detaily těch počtů s hladinami významnosti už si z hlavy nepamatuji, ale dodnes vím, jak to funguje "zvenčí". Jak ten nástroj použít, co nám jeho výstup říká.

Nedávno si jedna známá dodělávala dálkově Ph.D. - z jakéhosi humanitního oboru. A potřebovala statisticky zpracovat nějaký výzkum (dotazníkovou akci). Data už měla sebraná, jenom jsem si je zkovertoval do formátu CSV. Prohlédl jsem si několik aktuálních open-source softwarů na statistiku, a pro porovnání jsem si nastartoval jakousi paleolitickou verzi StatGraphicsu... no a ten statgraphics byl stejně pořád nejlepší. Nejbohatší výběr nástrojů a konfigurovatelných možností, smysluplný výstup, třeba při testech hypotéz je součástí výstupu podrobný textový komentář. Na pochopení učiva v této oblasti téměř ideální věc. Jenom má ten starý software takové místy neotesané uživatelské rozhraní - jako ajeťák s předchozí znalostí SG (ze školy před 25 lety) si s tím hravě poradím, ale bejt dnešní dítě, asi bych do SG na vlastní pěst nepronikl :-(

Čas někoho doučovat bohužel nemám. Mám sotva čas, kolem půlnoci si tady chvilku cintat pentli, než hodím čelo do klávesnice...

luvar

  • ***
  • 225
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #34 kdy: 26. 11. 2021, 06:37:02 »
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)). Frontálnou výukov odovzdané vedomosti (ako ich dostali predpokladám takmer všetci účastníci fóra) sa dali imho vpodstate len nabiflovať. Taký vzorec existuje a basta. Obdobne ako vzorec na objem gule a podobne... Keď človek ale dostane trinomickú kocku ako hračku https://duckduckgo.com/?q=trinomic+cube&t=ffab&iar=videos&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DBL7rKE61DFA tak je to imho rozdiel, ako keď pochopí integrál a vzorec pre guľu si už pamätať nemusí...

Toto imho chýba v mnohých predmetoch/školách a je to primárne o metodike nastavenej štátom a v druhom rade o osobe vyučujúceho...

Osobne mám veľmi fajn skúsenosť s algebrou (grupoidy, pologrupy a obdobné srandy. dodnes si pamatam skratku poset = partialy ordered set a z toho si viem odvodit aj definiciu a hadam aj par axiom platiacich pre ne). Vyucujuci sice nabuchal tri trivialne poucky na tabulu, zistil, ci chapeme, a potom sa spytal, ci je relacia "byt kamarat" reflexivna,.... symetricka,... tranzitivna a antisymetricka. Na krepom priklade ukazal kopu veci a potom dal dalsiu definiciu, ktoru by sme spravili aj sami (aspon polovica v sale). Vzdy po dvoch, ci troch, pouckach nasledoval "aha" moment a vysvetlil pouzitie a idealne priklad z praxe. To bol predmet, kde som sa takmer ucit nemusel. Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test". Ja suhlasim. Napriklad nieco ako: Vymyslite najmensi mozny poset, ktorý je homomorfný s ciastocne definovanym posetom, kde operacia * znamena "x leti rychlejsie a dalej, ako b"...


Ink

  • *****
  • 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #35 kdy: 26. 11. 2021, 13:19:49 »
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)). Frontálnou výukov odovzdané vedomosti (ako ich dostali predpokladám takmer všetci účastníci fóra) sa dali imho vpodstate len nabiflovať. Taký vzorec existuje a basta. Obdobne ako vzorec na objem gule a podobne... Keď človek ale dostane trinomickú kocku ako hračku https://duckduckgo.com/?q=trinomic+cube&t=ffab&iar=videos&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DBL7rKE61DFA tak je to imho rozdiel, ako keď pochopí integrál a vzorec pre guľu si už pamätať nemusí...

Tenhle rozklad pro 3. mocninu se da odvodit uplne trivialne. Hrani s kostickama k tomu nepotrebuju. Nerikam, ze se nekdy nehodi nejake nazorne priklady, ale tohle me zrovna nepresvedcilo. Krome toho, pokud neni clovek matematik, stejne nejlip funguje nabiflovat - umet pouzit - vedet kde to najdu - cast nabifovaneho vesele zapomenout.

mikrom

  • ****
  • 321
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #36 kdy: 26. 11. 2021, 13:57:54 »
...
prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3))
...
to binomicka veta

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #37 kdy: 27. 11. 2021, 09:14:40 »
Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test".
:-D jojo, IQ test, ale baseline nastavený pro matfyzáky.

Což mi připomíná, že první půlrok matiky v první třídě u nás na základce byly "veselé množiny". Možná chtěl minulý režim selektovat materiál pro VŠ hezky od útlého věku - ale v tom případě to nakonec nějak nedotáhli, protože si nepamatuju, že by známka z matiky z prvního půlroku první třídy ZŠ měla nějaký vliv u přijímaček na SŠ nebo VŠ ;-) Asi hrálo roli, že jsem končil základku až po převratu...

Ink

  • *****
  • 654
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #38 kdy: 27. 11. 2021, 09:45:31 »
Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test".
:-D jojo, IQ test, ale baseline nastavený pro matfyzáky.

Což mi připomíná, že první půlrok matiky v první třídě u nás na základce byly "veselé množiny". Možná chtěl minulý režim selektovat materiál pro VŠ hezky od útlého věku - ale v tom případě to nakonec nějak nedotáhli, protože si nepamatuju, že by známka z matiky z prvního půlroku první třídy ZŠ měla nějaký vliv u přijímaček na SŠ nebo VŠ ;-) Asi hrálo roli, že jsem končil základku až po převratu...

Množiny jsme měli na základce i my starší. Někteří rodiče z toho chytali psotník, protože to pro ně bylo asi abstraktní a divné, ale mně to přišlo jako - no, učivo z prvního stupně základky.

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #39 kdy: 27. 11. 2021, 10:13:58 »
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)).

IMO kdo zvladne precist ty vzorce, zvladne roznasobit tu zavorku nalevo.

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #40 kdy: 27. 11. 2021, 11:26:14 »
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

Treba pojem "ucit se" neznamena jenom to, co si pod nim predstavujete vy....