Fórum Root.cz

Práce => Studium a uplatnění => Téma založeno: LB 23. 11. 2021, 15:08:11

Název: Pomoc se statistikou
Přispěvatel: LB 23. 11. 2021, 15:08:11
Čau,
vyznáte se prosím někdo ve statistice? Neteř dělá vysokou a chtěla po mně vysvětlit témata ze statistiky - viz níže. Učitel jim to neumí vysvětlit, jen předčítá poučky. Já vůbec netuším o co jde. Nejlépe online přes skype nebo tak něco, čas zaplatím. Můžete se mi prosím ozvat SZ? Díky moc.

Sigma konvergence
Beta konvergence
T-test
Testy významnosti
Lineární regrese
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: _Tomáš_ 23. 11. 2021, 15:15:05
to je úvod do statistiky. Nebude mít lepší si pohledat i jiné zdroje a naučit se to sama? Bude to horší a měla by se naučit jak se učit samostatně a dohledávat informace, tohle jsou základy na kterých se to dobře trénuje.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: LB 23. 11. 2021, 19:12:14
Informace samozřejmě dohledávala, našla různé knihy, různé články na webu. Mluvila i s několika lidmi, kteří inzerovali doučování statistiky, ale nikdo to neznal s tím, že jde o ekonomickou statistiku. Nejde ani tak o teorii, jako její aplikaci v praxi. Dostala velmi obecné zadání na vypracování studie a neví, jaké parametry vybrat a proč.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: alex6bbc 23. 11. 2021, 19:43:02
T-test: zjistuje, zda data maji normalni rozlozeni s predpokladanou stredni hodnotou
https://cs.wikipedia.org/wiki/T-test
-----------------------------------------
Testy významnosti: test statisticke hypotezy, zda data splnuji nejakou charakteristiku
https://cs.wikipedia.org/wiki/Testov%C3%A1n%C3%AD_statistick%C3%BDch_hypot%C3%A9z
-----------------------------------------
Lineární regrese: prolozeni dat s chybou nejakym vhodnym modelem, ktery data muze popsat.
metoda jak zjistit parametry modelu, aby data co nejlepe odpovidala modelu.
https://cs.wikipedia.org/wiki/Line%C3%A1rn%C3%AD_regrese
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: LB 23. 11. 2021, 19:51:18
@alex6bbc Dík za snahu, ale tohle už si našla sama jako první krok. Jako druhý krok hledala další informace na webu a třetí krok byl konzultace s lidmi, kteří statistiku doučují. Samozřejmě až poté, co konzultovala lidi, co se statistikou zabývají na univerzitě. Pár odkazů na wikipedii fakt nepomůže.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: alex6bbc 23. 11. 2021, 20:07:43
@alex6bbc Dík za snahu, ale tohle už si našla sama jako první krok. Jako druhý krok hledala další informace na webu a třetí krok byl konzultace s lidmi, kteří statistiku doučují. Samozřejmě až poté, co konzultovala lidi, co se statistikou zabývají na univerzitě. Pár odkazů na wikipedii fakt nepomůže.

myslim, ze kdyz necemu clovek nerozumi, tak kratka sumarizace mu pomuze pochopit o co v dlouhem popisu jde.
v tech odkazech jsou i ukazky s realnymi daty, takze je dobre si to sam osahat, clovek to pak lepe pochopi.
u statistiky je podle me dobre si vyzkouset ruzne metody s ruznymi daty, je to lepsi nez cteni suchoparneho textu.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: AM 23. 11. 2021, 20:58:23
Dešní studenti se (mimo jiné) učí z YouTube. Sigma a beta konvergence jsou ekonomické pojmy, to bude vysvětlené v nějakém videu o konvergenci v ekonomice. Zbytek je základní statistika. Videí na tohle téma je spousta. Současní studenti mají i své oblíbené YouTubery. Asi se na tom dá vydělávat. Chce to umět anglicky.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: veskotskujehnusne 23. 11. 2021, 23:45:56
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

Dešní studenti se (mimo jiné) učí z YouTube. Sigma a beta konvergence jsou ekonomické pojmy, to bude vysvětlené v nějakém videu o konvergenci v ekonomice. Zbytek je základní statistika. Videí na tohle téma je spousta. Současní studenti mají i své oblíbené YouTubery. Asi se na tom dá vydělávat. Chce to umět anglicky.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: hurvajs spejbl 23. 11. 2021, 23:51:02
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku. A pokud toho zamotají ekonomiku... Rád bych pomohl, ale mě statistika šla jedním uchem dovnitř, druhým ven, v podstatě ani nechápu, jak jsem udělal semestrálku a zkoušku :-D
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: AM 24. 11. 2021, 00:25:27
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

Je třeba to vidět tak, že když na VŠ odchází studovat přes 50% populačního ročníku, tak od všech studentů nemůžete očekávat zázraky. Řada z nich má dvě možnosti: buď se smířit s tím, že to z přednášky nikdy nepochopí a zkouškami nějak proplují, nebo se to naučí z YouTube, kde se youtubeři právě na tuto skupinu zaměřují.

V žádném případě bychom ale neměli výuková videa na YouTube považovat za něco méněcenného. Některá jsou špičková. Zejména ta, která vizualizují dynamické děje. Tyhle procesy není snadné popsat slovy. Příklad z molekulární biologie je třeba zde: https://youtu.be/URUJD5NEXC8 .
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: mikrom 24. 11. 2021, 01:33:09
Čau,
vyznáte se prosím někdo ve statistice? Neteř dělá vysokou a chtěla po mně vysvětlit témata ze statistiky - viz níže. Učitel jim to neumí vysvětlit, jen předčítá poučky. Já vůbec netuším o co jde. Nejlépe online přes skype nebo tak něco, čas zaplatím. Můžete se mi prosím ozvat SZ? Díky moc.

Sigma konvergence
Beta konvergence
T-test
Testy významnosti
Lineární regrese
Sam som pred 20 rokmi ucil. Problem je ze mnohe decka na prednaske len sedia, tukaju do mobilu, nevnimaju a nedavaju spatnu vazbu vyucujucemu a potom ked sa im toho nakopi tak su zufali. Keby hned na prednaske kricali ze nerozumeju a pytali sa ucitela, musel by sa aj ucitel viac snazit a vysledok by bol lepsi. A keby sa ukazalo ze ani ucitel sam tomu nerozumie asi by ho museli vymenit :)

Kazdy ucitel - ci prednasajuci, alebo cviciaci, ma mat aj nejake konzultacie a tam by sa mohla na konkretny problem ist spytat.

Daslsi sposob je, ze by si nasla nejakeho cviciaho na skole kde studuje, co by ju za peniaze doucil. Ja som takto doucoval vela studentov aj z inych vysokych skol (ale to bolo pred 20 rokmi a uz neucim)
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: technomaniak 24. 11. 2021, 05:06:22
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

No já bych to nezatracoval. Když jsem si například rozmontovával notebook abych si vyměnil klávesnici tak jsem to dělal přesně krok po kroku podle YT návodu vše bylo OK.(a ano, žádný šroubek pro zpětné montáži nezůstal) A to je jenom jeden z mnoha návodů které jsem z YT použil.

Samozřejmě je rozdíl manuální návod, memorování, učení encyklopedických znalostí, apod ale rozhodně to může pomoci. Prakticky je podle mě jedno jestli např. přednášky z vysoké jsi na živo nebo sleduješ videopřenos, protože ve většině přednášek nedochází k interakci mezi přednášejícím a posluchačem.

Navíc je to hlavně u tom studujícím, ten sám by měl nejvíce vědět jaký styl výuky je pro jeho mozek nejefektivnější.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Vrozkrokkop Kopalsson 24. 11. 2021, 09:54:02
...Navíc je to hlavně u tom studujícím, ten sám by měl nejvíce vědět jaký styl výuky je pro jeho mozek nejefektivnější.
Kdybych ještě jednou měl studovat VŠ, tak bych chtěl po přednášejícím, aby mi vysvětlil, k čemu ten který pojem co o něm přednášel budu potřebovat ve svém oboru. Možná bych ho tím přivedl do úzkých.
Když jsem chtěl pochopit co znamená nějaký matematický pojem a z přednášek ani ze skript jsem se to nedozvěděl, sáhnul jsem po knížce "Přehled užité matematiky", kde to obvykle bylo lidsky vysvětleno. Koukal jsem se do obsahu, něco o statistice je tam taky. I o pravděpodobnosti co mi po těch letech splývá. Ale studovat to nebudu. Ta kniha se dá stáhnout na UložTo.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 10:21:09
...Navíc je to hlavně u tom studujícím, ten sám by měl nejvíce vědět jaký styl výuky je pro jeho mozek nejefektivnější.
Kdybych ještě jednou měl studovat VŠ, tak bych chtěl po přednášejícím, aby mi vysvětlil, k čemu ten který pojem co o něm přednášel budu potřebovat ve svém oboru.
Přednášející většinou neznají budoucnost studentů.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Vrozkrokkop Kopalsson 24. 11. 2021, 11:00:29
...Přednášející většinou neznají budoucnost studentů.
Ale přednášející by měl zpětnou vazbu, že je někdo, kdo tomu nerozumí a že by to buď měl pořádně vysvětlit nebo se o tom zmínit jen okrajově (jako že něco takového existuje, ale zkoušet to nebude). Tedy pokud mu to není profesor Putna.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 11:29:36
...Přednášející většinou neznají budoucnost studentů.
Ale přednášející by měl zpětnou vazbu, že je někdo, kdo tomu nerozumí a že by to buď měl pořádně vysvětlit [...]
Tak jasně že to má rozumně vysvětlit, ale ne u všeho může uvést, kde studenti probíranou věc využijí, něco je prostě jen obecný základ, na kterém se staví v dalším výkladu (nebo navazujících předmětech).
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: _Tomáš_ 24. 11. 2021, 11:44:34
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku. A pokud toho zamotají ekonomiku... Rád bych pomohl, ale mě statistika šla jedním uchem dovnitř, druhým ven, v podstatě ani nechápu, jak jsem udělal semestrálku a zkoušku :-D

to, že tomu většina nerozumí přece neznamená, že to nemá význam? Kdyby se učili pouze věci, kterým lidi rozumí, moc se toho nenaučíme. Práce s daty se ukazuje právě i v dnešní době kruciálně důležitá a je vidět, že to neumí spousta lidí vč. těch, kteří o tom mají dále informovat.

Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty a nechání je napospas, pak samozřejmě si celá řada a z nich nenajde k té látce cestu.

Informace samozřejmě dohledávala, našla různé knihy, různé články na webu. Mluvila i s několika lidmi, kteří inzerovali doučování statistiky, ale nikdo to neznal s tím, že jde o ekonomickou statistiku. Nejde ani tak o teorii, jako její aplikaci v praxi. Dostala velmi obecné zadání na vypracování studie a neví, jaké parametry vybrat a proč.

Na které škole je? To tam nejsou starší studenti, kteří by jí za nějakou odměnu pomohli? Tohle vždy velice dobře fungovalo. Stejně tak řada vyučujících či doktorandů má zájem někoho naučit a pokud se půjde slušně zeptat a požádat o konzultace, moc nevěřím, že nikoho nenajde. Tahle látka není složitá a není to velký problém pochopit a doučit se, tak mě překvapuje, že má s tím takové problémy.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 11:50:39
Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty
Nechci nikomu brát iluze, ale na Západě to funguje dost podobně (tedy aspoň v Německu a Británii, odkud mám osobní zkušenosti). V posledních dvou letech BSc je student zavalen množstvím vesměs náročných odborných textů a musí se tím prokousat víceméně sám (přednášející se snaží na konzultacích, ale základ je studium z odborných knih).
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 11:53:17
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku.
Přes 60% lidí z ročníku tedy byli lemplové? Na označování vědních oborů za pavědu byli experti komouši, svého času jí údajně byla jazykověda, v začátcích kybernetika, jednu dobu genetika…
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: AM 24. 11. 2021, 12:03:18
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho...

I tak se to dá vidět. V praxi se ale statistika, zejména pak testování hypotéz, používá velmi intenzivně. Například při vývoji nových léků nebo léčebných postupů. Medicína založená na důkazu (evidence based medicine) na tom staví.

Některé státy ukládají svým institucím, aby fungovaly podle medicíny založené na důkazu. Jinými slovy: aby se peníze daňových poplatníků nerozhazovaly na nesmysly, o kterých bylo prokázáno, že nefungují. Pokud vím, Česká republika taková nařízení nemá, i když budoucí lékaři se o EBM učí. Já osobně si myslím, že víc racionality by ČR vůbec neškodilo. Možná je problém v tom, že tu statistiku nechápalo přes 60% studentů  ;D .
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: _Tomáš_ 24. 11. 2021, 13:02:12
Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty
Nechci nikomu brát iluze, ale na Západě to funguje dost podobně (tedy aspoň v Německu a Británii, odkud mám osobní zkušenosti). V posledních dvou letech BSc je student zavalen množstvím vesměs náročných odborných textů a musí se tím prokousat víceméně sám (přednášející se snaží na konzultacích, ale základ je studium z odborných knih).

Důležitá součást věty bylo i to "nechání napospas", viděl jsem jak to funguje v Bavorsku nebo Anglii, dávají tam daleko větší důraz na individuální konzultace a je tam daleko méně společných přednášek nebo cvičení. U nás (z toho málo co jsem viděl nebo zažil) prostor pro individuální konzultace je strašně malý, člověk se o něj musí zajímat sám a sám se snažit. Pravidelné open door (nebo dneska teda spíše open mic) je něco, co mi u nás chybí.

To je ale jedno, i tak VŠ beru jako nutnost se naučit pracovat s textem a informace, umět si látku dohledat a z velké části zvádnout sám, nikdo mě věčně za ručičku vodit nebude a nebude mi vše polopaticky vysvětlovat.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 13:58:51
viděl jsem jak to funguje v Bavorsku nebo Anglii, dávají tam daleko větší důraz na individuální konzultace a je tam daleko méně společných přednášek nebo cvičení
V Anglii jo, ale v Německu jsem to zažil stejné jako u nás (ovšem před 20 lety, třeba se to od té doby změnilo).
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Idris 24. 11. 2021, 14:00:28
To je ale jedno, i tak VŠ beru jako nutnost se naučit pracovat s textem a informace, umět si látku dohledat a z velké části zvádnout sám, nikdo mě věčně za ručičku vodit nebude a nebude mi vše polopaticky vysvětlovat.
Za ručičku se vodí možná ve školce, a i to jen obrazně. Kdo není na VŠ schopen studovat samostatně, asi tam neměl vůbec chodit.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: cziss 24. 11. 2021, 15:26:12
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku. A pokud toho zamotají ekonomiku... Rád bych pomohl, ale mě statistika šla jedním uchem dovnitř, druhým ven, v podstatě ani nechápu, jak jsem udělal semestrálku a zkoušku :-D

To že někdo něco nepochopí z toho ještě nedělá pavědu...
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: cziss 24. 11. 2021, 15:39:39
Ahoj, já jsem VŠ ekonomku vystudoval a statistky jsem měl 2 nebo 3 semestry a rozhodně se nedá říct, že by mi to šlo samo o sobě  ;D

Upřímně, to co tu popisujete si už nepamatuji - je to dlouho a nepoužívám to. Můžu ale poradit jinak. Jsou předměty, které vysvětlit zle a jsou u kterých to nelze a nebo to dokáže jenom zlomek lidí, kteří danou látku dobře ovládají. Statistika je právě ten druhý případ. Neztrácel bych tedy čas hledáním nějakého zázračného "vysvětlovače".

Mě pomohlo ke zkoušce počítat, počítat a počítat. Bez přehánění jsem popsal 2 bloky. Takže je třeba najít zadání, aplikaci té dané teorie a snaž se spočítat případy. Dobrý byl https://www.wolframalpha.com/ (v mé době byl zdarma a ukázal i postup jak došel k výsledku). Případně najít slovní příklady, kde budete mít výsledky, ty jsou ve statistice časté. Tímto brutálním drcením to člověk, pokud na to má, to i pochopí. Pamatuju si, že u hodně věcí to u mě bylo furt nic a pak blik a bylo mi to naprosto jasné...

Jinak statistika, mikro a makro ekonomie jsou předměty, kde je potřeba pochopit po vlastní ose, prostě některé věci, se vysvětlit polopatě nedají - právě proto to jsou na eko VŠ vylejvací předměty.

Držím palce, je to boj. Příprava na tyhle zkoušky klidně vezme 2x tolik času co na zbytek semestru.

EDIT: Zapomněl jsem dostat zásadní věc. Taky je možné problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: cziss 24. 11. 2021, 15:55:42
Ahoj, já jsem VŠ ekonomku vystudoval a statistky jsem měl 2 nebo 3 semestry a rozhodně se nedá říct, že by mi to šlo samo o sobě  ;D

Upřímně, to co tu popisujete si už nepamatuji - je to dlouho a nepoužívám to. Můžu ale poradit jinak. Jsou předměty, které vysvětlit zle a jsou u kterých to nelze a nebo to dokáže jenom zlomek lidí, kteří danou látku dobře ovládají. Statistika je právě ten druhý případ. Neztrácel bych tedy čas hledáním nějakého zázračného "vysvětlovače".

Mě pomohlo ke zkoušce počítat, počítat a počítat. Bez přehánění jsem popsal 2 bloky. Takže je třeba najít zadání, aplikaci té dané teorie a snaž se spočítat případy. Dobrý byl https://www.wolframalpha.com/ (v mé době byl zdarma a ukázal i postup jak došel k výsledku). Případně najít slovní příklady, kde budete mít výsledky, ty jsou ve statistice časté. Tímto brutálním drcením to člověk, pokud na to má, to i pochopí. Pamatuju si, že u hodně věcí to u mě bylo furt nic a pak blik a bylo mi to naprosto jasné...

Jinak statistika, mikro a makro ekonomie jsou předměty, kde je potřeba pochopit po vlastní ose, prostě některé věci, se vysvětlit polopatě nedají - právě proto to jsou na eko VŠ vylejvací předměty.

Držím palce, je to boj. Příprava na tyhle zkoušky klidně vezme 2x tolik času co na zbytek semestru.

EDIT: Zapomněl jsem dostat zásadní věc. Taky je možné problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.

Ještě jsem si vzpomněl na jedno. Někteří spolužáci si zakládali něco jako studijní kroužky o 5 - 10 ti lidech, kdy se v prostorách fakulty nebo jinde snažili látku naučit, počítali příklady společně atd. Mě to nikdy nelákalo, ale Vaše vnučka možná bude ten typ, které by tento přístup mohl vyhovovat. Určitě se to děje i dneska :)
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Vrozkrokkop Kopalsson 25. 11. 2021, 00:55:00
Tak mne napadlo, přímo v hlavě, že (nejen) neteř by potřebovala vysvětlit smysl oněch termínů postupem "lži_dětem", jak to bylo popsané v knize (snad, nechce se mi to hledat) "Věda na Zeměploše".
Přednášejícímu je to (aspoň si myslím) jasné a předpokládá (možná mylně), že je to jasné i studentům. A studenti se to nabiflují, odříkají při zkoušce a stejně jim to nic neřekne. Taky jsem si připomněl z knihy pana Feynmanna (mám ji v knihovně, ale zase se mi to nechce hledat) jak se v Brazílii (ne)učí fyzika.

Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: RDa 25. 11. 2021, 01:56:11
Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?

Mam za to, ze se jedna o vyraz pouzivany k popsani realnecho chovani ekonomik - kde jde o to, ze se jejich rozdil odmazava, kdyz maji urcite vazby a ovlivnuji se.

Pokud bych to vzal z jineho oboru - treba v mechanickem pojeti se jedna o podobu vlastnosti synchronizace vicero metronomu - kdy fyzikalne slozity system zacne vykazovat zesilovani jevu ve fazi, a potlacovat jevy v protifazi.

Zatimco u fyziky, je mozne tento jev vysvetlit ciste matematicky, u te sigma konvergence se spis jedna o psychologicky efekt, ktery pak by az nasledne popsan matematickou teorii.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: AM 25. 11. 2021, 01:59:19
Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?

Sigma konvergence znamená, že se časem snižují rozdíly mezi regiony. Je to ekonomický koncept, nejde o matematickou konvergenci ve smyslu limit. Existuje několik statistik, popisujících ten rozdíl. Shrnuté je to třeba tady: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/work/200801_convergence.pdf. V životě to určitě potřebovat nebudete. Snad jedině kdybyste to chtěl doučovat budoucí ekonomy nebo ekonomky.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: _Tomáš_ 25. 11. 2021, 12:07:51
Sigma konvergence měří rozdíl HDP na obyvatele mezi různými regiony, oblastmi, státy (jako vstup je vždy jejich seznam) a výsledné kladné číslo je koeficient rozdílu, kde 0 znamená žádný rozdíl. V matematice se jedná o variační koeficient. Při výpočtu je pak potřeba dát pozor z jakých dat se počítá, ekonomové často přidávají termíny jako reálný HDP, potenciální produkt, běžné či stálé parity. Sleduje se primárně jako vývoj v čase, právě na základě téhle metriky často slýcháme to, že za 20 let dohoníme Německo.

Znát tuhle metriku je potřeba pro jakékoliv makroenokomické výpočty, zahraniční politiku nebo třeba v praxi s tím pracujeme při plánování expanze firem do zahraničí. Jedná se o metriku, která je často přítomna v různých srování zemí mezi sebou, takže je dobré vědět co mi to vlastně řiká, neřekl bych, že to je úplně zbytečná v praxi.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Pajaha 25. 11. 2021, 14:00:03
Jako u jiných předmětů, pokud to člověk nechápe, tak nezbývá než nabiflovat a doufat že u u zkoušky budou chtít jen definice a info ze skript...
Pokud však člověk plánuje že společnosti něčím přispěje, tak je dobré, podle mého názoru, alespoň pochopit základy.
Protože jakmile se dostane k nějakému matematickému popisu reality, modelu, či po vás budou chtít (anebo i vy sami budete chtít znát) odpověď zda něco v reálu funguje v souladu s mat. predikcí nebo ne, anebo po vás někdo nedejbóže bude chtít takový model vyrobit, odpověď je schovaná právě za tímhle (pro vrozkrokkopkopalsony bezvýznamným) aparátem.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Scendel 25. 11. 2021, 14:34:08
Zdravím, to biflování u statistiky bohužel moc nefunguje, já měl u zkoušky pouze celkem komplikované příklady a dost málo času na řešení v R-ku, člověk musí pochopit co vůbec počítat, jaké zkoumá závislosti(např. kvantitativní na kategoriální), jaký test pak použít(ANOVA, dvouvýběrový test, regrese, korelace apod.) Pěkné videa jsou na  http://www.ekofun.cz a sbírek příkladů je na každé VŠ plno, tak asi jinak než počítat to nepůjde.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: František Ryšánek 26. 11. 2021, 00:47:19
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

...
V žádném případě bychom ale neměli výuková videa na YouTube považovat za něco méněcenného. Některá jsou špičková. Zejména ta, která vizualizují dynamické děje. Tyhle procesy není snadné popsat slovy. Příklad z molekulární biologie je třeba zde: https://youtu.be/URUJD5NEXC8 .

Přesně. Nedávno jsem si díky YT zábavnou animovanou formou doplnil vzdělání o následující látku: Eulerův Meisterstück s komplexním číslem v exponentu, návazně na to Laplaceova a Z-transformace... uvnitř jako integrovaný bonus opáčko z násobení a umocňování komplexních čísel. Několik filmečků hýřících barevnými animacemi, doprovodným výkladem, a komentáři znalého publika, které autorovi pečlivě vytklo všechny hnidy a doplnilo hluchá místa. Myslím že by to těžko někdo dokázal přehledněji vysvětlit s křídou u tabule, nebo na pár stránkách v klasických černobílých skriptech.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: František Ryšánek 26. 11. 2021, 01:08:15
EDIT: Zapomněl jsem dost zásadní věc. Taky je možná problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.

Součet čtvercových odchylek, optimalizace (regrese) nejmenšími čtverci... ale už třeba rozptyl a směrodatná odchylka. Pamatuju si, jak nám na zkoušce přednášející dával pro zahřátí otázky typu "máme datovou sadu nějaké proměnné. Co se stane s rozptylem a směrodatnou odchylkou, když ke každému vzorku přičteme konstantu? Co se stane, když každý vzorek konstantou vynásobíme?" apod. Pokud tohle člověk nepobere, těžko nad tím bude chápat testy hypotéz :-/ A pak ta statistická rozdělení, co je na které ose... přiznám se, že detaily těch počtů s hladinami významnosti už si z hlavy nepamatuji, ale dodnes vím, jak to funguje "zvenčí". Jak ten nástroj použít, co nám jeho výstup říká.

Nedávno si jedna známá dodělávala dálkově Ph.D. - z jakéhosi humanitního oboru. A potřebovala statisticky zpracovat nějaký výzkum (dotazníkovou akci). Data už měla sebraná, jenom jsem si je zkovertoval do formátu CSV. Prohlédl jsem si několik aktuálních open-source softwarů na statistiku, a pro porovnání jsem si nastartoval jakousi paleolitickou verzi StatGraphicsu... no a ten statgraphics byl stejně pořád nejlepší. Nejbohatší výběr nástrojů a konfigurovatelných možností, smysluplný výstup, třeba při testech hypotéz je součástí výstupu podrobný textový komentář. Na pochopení učiva v této oblasti téměř ideální věc. Jenom má ten starý software takové místy neotesané uživatelské rozhraní - jako ajeťák s předchozí znalostí SG (ze školy před 25 lety) si s tím hravě poradím, ale bejt dnešní dítě, asi bych do SG na vlastní pěst nepronikl :-(

Čas někoho doučovat bohužel nemám. Mám sotva čas, kolem půlnoci si tady chvilku cintat pentli, než hodím čelo do klávesnice...
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: luvar 26. 11. 2021, 06:37:02
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)). Frontálnou výukov odovzdané vedomosti (ako ich dostali predpokladám takmer všetci účastníci fóra) sa dali imho vpodstate len nabiflovať. Taký vzorec existuje a basta. Obdobne ako vzorec na objem gule a podobne... Keď človek ale dostane trinomickú kocku ako hračku https://duckduckgo.com/?q=trinomic+cube&t=ffab&iar=videos&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DBL7rKE61DFA tak je to imho rozdiel, ako keď pochopí integrál a vzorec pre guľu si už pamätať nemusí...

Toto imho chýba v mnohých predmetoch/školách a je to primárne o metodike nastavenej štátom a v druhom rade o osobe vyučujúceho...

Osobne mám veľmi fajn skúsenosť s algebrou (grupoidy, pologrupy a obdobné srandy. dodnes si pamatam skratku poset = partialy ordered set a z toho si viem odvodit aj definiciu a hadam aj par axiom platiacich pre ne). Vyucujuci sice nabuchal tri trivialne poucky na tabulu, zistil, ci chapeme, a potom sa spytal, ci je relacia "byt kamarat" reflexivna,.... symetricka,... tranzitivna a antisymetricka. Na krepom priklade ukazal kopu veci a potom dal dalsiu definiciu, ktoru by sme spravili aj sami (aspon polovica v sale). Vzdy po dvoch, ci troch, pouckach nasledoval "aha" moment a vysvetlil pouzitie a idealne priklad z praxe. To bol predmet, kde som sa takmer ucit nemusel. Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test". Ja suhlasim. Napriklad nieco ako: Vymyslite najmensi mozny poset, ktorý je homomorfný s ciastocne definovanym posetom, kde operacia * znamena "x leti rychlejsie a dalej, ako b"...
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Ink 26. 11. 2021, 13:19:49
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)). Frontálnou výukov odovzdané vedomosti (ako ich dostali predpokladám takmer všetci účastníci fóra) sa dali imho vpodstate len nabiflovať. Taký vzorec existuje a basta. Obdobne ako vzorec na objem gule a podobne... Keď človek ale dostane trinomickú kocku ako hračku https://duckduckgo.com/?q=trinomic+cube&t=ffab&iar=videos&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DBL7rKE61DFA tak je to imho rozdiel, ako keď pochopí integrál a vzorec pre guľu si už pamätať nemusí...

Tenhle rozklad pro 3. mocninu se da odvodit uplne trivialne. Hrani s kostickama k tomu nepotrebuju. Nerikam, ze se nekdy nehodi nejake nazorne priklady, ale tohle me zrovna nepresvedcilo. Krome toho, pokud neni clovek matematik, stejne nejlip funguje nabiflovat - umet pouzit - vedet kde to najdu - cast nabifovaneho vesele zapomenout.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: mikrom 26. 11. 2021, 13:57:54
...
prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3))
...
to binomicka veta
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: František Ryšánek 27. 11. 2021, 09:14:40
Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test".
:-D jojo, IQ test, ale baseline nastavený pro matfyzáky.

Což mi připomíná, že první půlrok matiky v první třídě u nás na základce byly "veselé množiny". Možná chtěl minulý režim selektovat materiál pro VŠ hezky od útlého věku - ale v tom případě to nakonec nějak nedotáhli, protože si nepamatuju, že by známka z matiky z prvního půlroku první třídy ZŠ měla nějaký vliv u přijímaček na SŠ nebo VŠ ;-) Asi hrálo roli, že jsem končil základku až po převratu...
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: Ink 27. 11. 2021, 09:45:31
Sranda ale bola na skuske. Ziaden priklad z minulych rokov sa neopakoval a spoluziaci tu skusku nazvali "IQ test".
:-D jojo, IQ test, ale baseline nastavený pro matfyzáky.

Což mi připomíná, že první půlrok matiky v první třídě u nás na základce byly "veselé množiny". Možná chtěl minulý režim selektovat materiál pro VŠ hezky od útlého věku - ale v tom případě to nakonec nějak nedotáhli, protože si nepamatuju, že by známka z matiky z prvního půlroku první třídy ZŠ měla nějaký vliv u přijímaček na SŠ nebo VŠ ;-) Asi hrálo roli, že jsem končil základku až po převratu...

Množiny jsme měli na základce i my starší. Někteří rodiče z toho chytali psotník, protože to pro ně bylo asi abstraktní a divné, ale mně to přišlo jako - no, učivo z prvního stupně základky.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: A.P.Hacker 27. 11. 2021, 10:13:58
Vsuvka k diskusii... Spominate si na svoje prve stretnutie s trinomickou vetou? ((a+b)^3=a^3+3a^2b+3ab^2+3b^3)).

IMO kdo zvladne precist ty vzorce, zvladne roznasobit tu zavorku nalevo.
Název: Re:Pomoc se statistikou
Přispěvatel: neregistrovany 27. 11. 2021, 11:26:14
Jasně, ti, co se něco naučili z YT jsou vůbec ti nejlépe uplatnitelní, to je směroplatný. Když čtu o učení a YT v jedné větě, mám chuť se zastřelit.

Treba pojem "ucit se" neznamena jenom to, co si pod nim predstavujete vy....