Pomoc se statistikou

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #15 kdy: 24. 11. 2021, 11:29:36 »
...Přednášející většinou neznají budoucnost studentů.
Ale přednášející by měl zpětnou vazbu, že je někdo, kdo tomu nerozumí a že by to buď měl pořádně vysvětlit [...]
Tak jasně že to má rozumně vysvětlit, ale ne u všeho může uvést, kde studenti probíranou věc využijí, něco je prostě jen obecný základ, na kterém se staví v dalším výkladu (nebo navazujících předmětech).


Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #16 kdy: 24. 11. 2021, 11:44:34 »
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku. A pokud toho zamotají ekonomiku... Rád bych pomohl, ale mě statistika šla jedním uchem dovnitř, druhým ven, v podstatě ani nechápu, jak jsem udělal semestrálku a zkoušku :-D

to, že tomu většina nerozumí přece neznamená, že to nemá význam? Kdyby se učili pouze věci, kterým lidi rozumí, moc se toho nenaučíme. Práce s daty se ukazuje právě i v dnešní době kruciálně důležitá a je vidět, že to neumí spousta lidí vč. těch, kteří o tom mají dále informovat.

Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty a nechání je napospas, pak samozřejmě si celá řada a z nich nenajde k té látce cestu.

Informace samozřejmě dohledávala, našla různé knihy, různé články na webu. Mluvila i s několika lidmi, kteří inzerovali doučování statistiky, ale nikdo to neznal s tím, že jde o ekonomickou statistiku. Nejde ani tak o teorii, jako její aplikaci v praxi. Dostala velmi obecné zadání na vypracování studie a neví, jaké parametry vybrat a proč.

Na které škole je? To tam nejsou starší studenti, kteří by jí za nějakou odměnu pomohli? Tohle vždy velice dobře fungovalo. Stejně tak řada vyučujících či doktorandů má zájem někoho naučit a pokud se půjde slušně zeptat a požádat o konzultace, moc nevěřím, že nikoho nenajde. Tahle látka není složitá a není to velký problém pochopit a doučit se, tak mě překvapuje, že má s tím takové problémy.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #17 kdy: 24. 11. 2021, 11:50:39 »
Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty
Nechci nikomu brát iluze, ale na Západě to funguje dost podobně (tedy aspoň v Německu a Británii, odkud mám osobní zkušenosti). V posledních dvou letech BSc je student zavalen množstvím vesměs náročných odborných textů a musí se tím prokousat víceméně sám (přednášející se snaží na konzultacích, ale základ je studium z odborných knih).

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #18 kdy: 24. 11. 2021, 11:53:17 »
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku.
Přes 60% lidí z ročníku tedy byli lemplové? Na označování vědních oborů za pavědu byli experti komouši, svého času jí údajně byla jazykověda, v začátcích kybernetika, jednu dobu genetika…

AM

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #19 kdy: 24. 11. 2021, 12:03:18 »
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho...

I tak se to dá vidět. V praxi se ale statistika, zejména pak testování hypotéz, používá velmi intenzivně. Například při vývoji nových léků nebo léčebných postupů. Medicína založená na důkazu (evidence based medicine) na tom staví.

Některé státy ukládají svým institucím, aby fungovaly podle medicíny založené na důkazu. Jinými slovy: aby se peníze daňových poplatníků nerozhazovaly na nesmysly, o kterých bylo prokázáno, že nefungují. Pokud vím, Česká republika taková nařízení nemá, i když budoucí lékaři se o EBM učí. Já osobně si myslím, že víc racionality by ČR vůbec neškodilo. Možná je problém v tom, že tu statistiku nechápalo přes 60% studentů  ;D .


Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #20 kdy: 24. 11. 2021, 13:02:12 »
Problém není v samotném předmětu, ale v přístupu jeho výuky, zejména na VŠ se u nás jede formou zavalení studentů technickými texty
Nechci nikomu brát iluze, ale na Západě to funguje dost podobně (tedy aspoň v Německu a Británii, odkud mám osobní zkušenosti). V posledních dvou letech BSc je student zavalen množstvím vesměs náročných odborných textů a musí se tím prokousat víceméně sám (přednášející se snaží na konzultacích, ale základ je studium z odborných knih).

Důležitá součást věty bylo i to "nechání napospas", viděl jsem jak to funguje v Bavorsku nebo Anglii, dávají tam daleko větší důraz na individuální konzultace a je tam daleko méně společných přednášek nebo cvičení. U nás (z toho málo co jsem viděl nebo zažil) prostor pro individuální konzultace je strašně malý, člověk se o něj musí zajímat sám a sám se snažit. Pravidelné open door (nebo dneska teda spíše open mic) je něco, co mi u nás chybí.

To je ale jedno, i tak VŠ beru jako nutnost se naučit pracovat s textem a informace, umět si látku dohledat a z velké části zvádnout sám, nikdo mě věčně za ručičku vodit nebude a nebude mi vše polopaticky vysvětlovat.

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #21 kdy: 24. 11. 2021, 13:58:51 »
viděl jsem jak to funguje v Bavorsku nebo Anglii, dávají tam daleko větší důraz na individuální konzultace a je tam daleko méně společných přednášek nebo cvičení
V Anglii jo, ale v Německu jsem to zažil stejné jako u nás (ovšem před 20 lety, třeba se to od té doby změnilo).

Idris

  • *****
  • 2 286
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #22 kdy: 24. 11. 2021, 14:00:28 »
To je ale jedno, i tak VŠ beru jako nutnost se naučit pracovat s textem a informace, umět si látku dohledat a z velké části zvádnout sám, nikdo mě věčně za ručičku vodit nebude a nebude mi vše polopaticky vysvětlovat.
Za ručičku se vodí možná ve školce, a i to jen obrazně. Kdo není na VŠ schopen studovat samostatně, asi tam neměl vůbec chodit.

cziss

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #23 kdy: 24. 11. 2021, 15:26:12 »
tady je krásně vidět, že statistika je prostě pavěda naprosto o ho... Pamatuji si, že když to nás cpali, tak to nechápalo přes 60% lidí z ročníku. A pokud toho zamotají ekonomiku... Rád bych pomohl, ale mě statistika šla jedním uchem dovnitř, druhým ven, v podstatě ani nechápu, jak jsem udělal semestrálku a zkoušku :-D

To že někdo něco nepochopí z toho ještě nedělá pavědu...

cziss

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #24 kdy: 24. 11. 2021, 15:39:39 »
Ahoj, já jsem VŠ ekonomku vystudoval a statistky jsem měl 2 nebo 3 semestry a rozhodně se nedá říct, že by mi to šlo samo o sobě  ;D

Upřímně, to co tu popisujete si už nepamatuji - je to dlouho a nepoužívám to. Můžu ale poradit jinak. Jsou předměty, které vysvětlit zle a jsou u kterých to nelze a nebo to dokáže jenom zlomek lidí, kteří danou látku dobře ovládají. Statistika je právě ten druhý případ. Neztrácel bych tedy čas hledáním nějakého zázračného "vysvětlovače".

Mě pomohlo ke zkoušce počítat, počítat a počítat. Bez přehánění jsem popsal 2 bloky. Takže je třeba najít zadání, aplikaci té dané teorie a snaž se spočítat případy. Dobrý byl https://www.wolframalpha.com/ (v mé době byl zdarma a ukázal i postup jak došel k výsledku). Případně najít slovní příklady, kde budete mít výsledky, ty jsou ve statistice časté. Tímto brutálním drcením to člověk, pokud na to má, to i pochopí. Pamatuju si, že u hodně věcí to u mě bylo furt nic a pak blik a bylo mi to naprosto jasné...

Jinak statistika, mikro a makro ekonomie jsou předměty, kde je potřeba pochopit po vlastní ose, prostě některé věci, se vysvětlit polopatě nedají - právě proto to jsou na eko VŠ vylejvací předměty.

Držím palce, je to boj. Příprava na tyhle zkoušky klidně vezme 2x tolik času co na zbytek semestru.

EDIT: Zapomněl jsem dostat zásadní věc. Taky je možné problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.
« Poslední změna: 24. 11. 2021, 15:43:57 od cziss »

cziss

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #25 kdy: 24. 11. 2021, 15:55:42 »
Ahoj, já jsem VŠ ekonomku vystudoval a statistky jsem měl 2 nebo 3 semestry a rozhodně se nedá říct, že by mi to šlo samo o sobě  ;D

Upřímně, to co tu popisujete si už nepamatuji - je to dlouho a nepoužívám to. Můžu ale poradit jinak. Jsou předměty, které vysvětlit zle a jsou u kterých to nelze a nebo to dokáže jenom zlomek lidí, kteří danou látku dobře ovládají. Statistika je právě ten druhý případ. Neztrácel bych tedy čas hledáním nějakého zázračného "vysvětlovače".

Mě pomohlo ke zkoušce počítat, počítat a počítat. Bez přehánění jsem popsal 2 bloky. Takže je třeba najít zadání, aplikaci té dané teorie a snaž se spočítat případy. Dobrý byl https://www.wolframalpha.com/ (v mé době byl zdarma a ukázal i postup jak došel k výsledku). Případně najít slovní příklady, kde budete mít výsledky, ty jsou ve statistice časté. Tímto brutálním drcením to člověk, pokud na to má, to i pochopí. Pamatuju si, že u hodně věcí to u mě bylo furt nic a pak blik a bylo mi to naprosto jasné...

Jinak statistika, mikro a makro ekonomie jsou předměty, kde je potřeba pochopit po vlastní ose, prostě některé věci, se vysvětlit polopatě nedají - právě proto to jsou na eko VŠ vylejvací předměty.

Držím palce, je to boj. Příprava na tyhle zkoušky klidně vezme 2x tolik času co na zbytek semestru.

EDIT: Zapomněl jsem dostat zásadní věc. Taky je možné problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.

Ještě jsem si vzpomněl na jedno. Někteří spolužáci si zakládali něco jako studijní kroužky o 5 - 10 ti lidech, kdy se v prostorách fakulty nebo jinde snažili látku naučit, počítali příklady společně atd. Mě to nikdy nelákalo, ale Vaše vnučka možná bude ten typ, které by tento přístup mohl vyhovovat. Určitě se to děje i dneska :)

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #26 kdy: 25. 11. 2021, 00:55:00 »
Tak mne napadlo, přímo v hlavě, že (nejen) neteř by potřebovala vysvětlit smysl oněch termínů postupem "lži_dětem", jak to bylo popsané v knize (snad, nechce se mi to hledat) "Věda na Zeměploše".
Přednášejícímu je to (aspoň si myslím) jasné a předpokládá (možná mylně), že je to jasné i studentům. A studenti se to nabiflují, odříkají při zkoušce a stejně jim to nic neřekne. Taky jsem si připomněl z knihy pana Feynmanna (mám ji v knihovně, ale zase se mi to nechce hledat) jak se v Brazílii (ne)učí fyzika.

Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?

RDa

  • *****
  • 2 699
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #27 kdy: 25. 11. 2021, 01:56:11 »
Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?

Mam za to, ze se jedna o vyraz pouzivany k popsani realnecho chovani ekonomik - kde jde o to, ze se jejich rozdil odmazava, kdyz maji urcite vazby a ovlivnuji se.

Pokud bych to vzal z jineho oboru - treba v mechanickem pojeti se jedna o podobu vlastnosti synchronizace vicero metronomu - kdy fyzikalne slozity system zacne vykazovat zesilovani jevu ve fazi, a potlacovat jevy v protifazi.

Zatimco u fyziky, je mozne tento jev vysvetlit ciste matematicky, u te sigma konvergence se spis jedna o psychologicky efekt, ktery pak by az nasledne popsan matematickou teorii.

AM

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #28 kdy: 25. 11. 2021, 01:59:19 »
Tak schválně: Dokáže mi někdo vysvětlit, co to znamená pojem, například Sigma konvergence, k čemu je dobrý, tak nejvýše třemi větami aniž by k tomu potřeboval popsat půlku tabule (to až pak, kdybych z toho vysvětlení usoudil, že by bylo dobré, abych to uměl používat, protože se mi to může hodit)?

Sigma konvergence znamená, že se časem snižují rozdíly mezi regiony. Je to ekonomický koncept, nejde o matematickou konvergenci ve smyslu limit. Existuje několik statistik, popisujících ten rozdíl. Shrnuté je to třeba tady: https://ec.europa.eu/regional_policy/sources/docgener/work/200801_convergence.pdf. V životě to určitě potřebovat nebudete. Snad jedině kdybyste to chtěl doučovat budoucí ekonomy nebo ekonomky.

Re:Pomoc se statistikou
« Odpověď #29 kdy: 25. 11. 2021, 12:07:51 »
Sigma konvergence měří rozdíl HDP na obyvatele mezi různými regiony, oblastmi, státy (jako vstup je vždy jejich seznam) a výsledné kladné číslo je koeficient rozdílu, kde 0 znamená žádný rozdíl. V matematice se jedná o variační koeficient. Při výpočtu je pak potřeba dát pozor z jakých dat se počítá, ekonomové často přidávají termíny jako reálný HDP, potenciální produkt, běžné či stálé parity. Sleduje se primárně jako vývoj v čase, právě na základě téhle metriky často slýcháme to, že za 20 let dohoníme Německo.

Znát tuhle metriku je potřeba pro jakékoliv makroenokomické výpočty, zahraniční politiku nebo třeba v praxi s tím pracujeme při plánování expanze firem do zahraničí. Jedná se o metriku, která je často přítomna v různých srování zemí mezi sebou, takže je dobré vědět co mi to vlastně řiká, neřekl bych, že to je úplně zbytečná v praxi.