EDIT: Zapomněl jsem dost zásadní věc. Taky je možná problém v tom, že vnučka nezná terminologii, základy atp. Např. pokud chci pochopit, co to znamená t-test, tak už musím dobře chápat co je to náhodný výběr, normální rozdělení, střední hodnota... a všechny další přidružené termíny.
Součet čtvercových odchylek, optimalizace (regrese) nejmenšími čtverci... ale už třeba rozptyl a směrodatná odchylka. Pamatuju si, jak nám na zkoušce přednášející dával pro zahřátí otázky typu "máme datovou sadu nějaké proměnné. Co se stane s rozptylem a směrodatnou odchylkou, když ke každému vzorku přičteme konstantu? Co se stane, když každý vzorek konstantou vynásobíme?" apod. Pokud tohle člověk nepobere, těžko nad tím bude chápat testy hypotéz :-/ A pak ta statistická rozdělení, co je na které ose... přiznám se, že detaily těch počtů s hladinami významnosti už si z hlavy nepamatuji, ale dodnes vím, jak to funguje "zvenčí". Jak ten nástroj použít, co nám jeho výstup říká.
Nedávno si jedna známá dodělávala dálkově Ph.D. - z jakéhosi humanitního oboru. A potřebovala statisticky zpracovat nějaký výzkum (dotazníkovou akci). Data už měla sebraná, jenom jsem si je zkovertoval do formátu CSV. Prohlédl jsem si několik aktuálních open-source softwarů na statistiku, a pro porovnání jsem si nastartoval jakousi paleolitickou verzi StatGraphicsu... no a ten statgraphics byl stejně pořád nejlepší. Nejbohatší výběr nástrojů a konfigurovatelných možností, smysluplný výstup, třeba při testech hypotéz je součástí výstupu podrobný textový komentář. Na pochopení učiva v této oblasti téměř ideální věc. Jenom má ten starý software takové místy neotesané uživatelské rozhraní - jako ajeťák s předchozí znalostí SG (ze školy před 25 lety) si s tím hravě poradím, ale bejt dnešní dítě, asi bych do SG na vlastní pěst nepronikl :-(
Čas někoho doučovat bohužel nemám. Mám sotva čas, kolem půlnoci si tady chvilku cintat pentli, než hodím čelo do klávesnice...