Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)



RDa

  • *****
  • 2 467
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)
« Odpověď #16 kdy: 21. 11. 2021, 19:20:41 »
A nestacilo by nasadit spis nejake lepsi UI, kde si ridici vyberou svuj preferovany rajon/cluster a pak to monitorovat? Napr. ve vztahu k osobe, zbozi, denni dobe a lokaci - na kolik efektivne se da dany bod zvladnout.

Ve druhe fazi by to pak generovalo ty trasy a clustery automaticky - z naucenych dat, a individualni plan bych nechal na ridici. Snad neni blbej ze by vzal body z jednosmerky od posledniho :)

Ale asi taky zalezi na pomeru bodu, vozu a vzdalenosti.. nekdo musi objet malo mist na velke vzdalenosti a nekdo hodne mist na male.


Re:Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)
« Odpověď #18 kdy: 22. 11. 2021, 16:19:47 »
nevim jestli je to spravne forum na tyto dotazy. vas dotaz neni na programatora ale spis na nekoho kdo resi matematicke optimalizace nebo operacni vyzkum.

zcela zjednodusene, cim vic mate moznych variant, tim mene je pravdepodobne ze clovek se dobere k dobremu reseni. vzhledem k tomu ze potrebujete resit vehicle routing problem(np uloha) a soucasne chcete zohlednit dopravni situaci na nejake optimalni reseni muzete ve vetsine pripadu zapomenout.

reseni firem co mate v odkazech maji az prekvapive velke mnozstvi referenci a soucasne na tom pracuje relativne male mnozstvi lidi. coz vypada na to, ze prodavaji pomerne lehce upravitelne krabicove reseni s vysledky ktere jsou akceptovatelne.


Re:Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)
« Odpověď #19 kdy: 22. 11. 2021, 19:41:20 »
Sami efektivní plánování logistických tras nespočítáte - nechci vás podceňovat, ale i velcí hráči na logistickém trhu si kupují hotová řešení.
Pokud jste zmiňoval Plantour, tak ten konkrétně doporučit mohu - vím, že ho používají nejméně tři velcí hráči na českém trhu. ALE určitě i tak budete muset mít alespoň základní představu, na jaký parametr plánování tras přesně cílí - zda na rychlost (čas), na nákladovost, na co nejmenší počet vozidel v terénu, na dodržování pracovní doby apod. Ideální řešení neexistuje, a to ani v době AI a poměrně komplexních datových modelů. Může se také stát, že naplánovaný "matrix" bude tak složitý a provázaný, že si s ním neporadí vaši dispečeři nebo řidiči. Někdy zkrátka méně znamená více.


Re:Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)
« Odpověď #20 kdy: 24. 11. 2021, 22:49:45 »
Rád bych poděkoval za zajímavé téma a příjemnou dosavadní debatu.

Ze školy si pamatuji zmínku o problému obchodního cestujícího. Reálný systém pro plánování tras toho samozřejmě musí řešit a brát v úvahu mnohem víc, než akademický abstraktní modýlek, kde je problém oholen na naprostý základ.

Vrtá mi hlavou, kolik místa v RAMce zabere kompletní mapa ČR - obsahující všechny ulice a čísla popisná. Jenom relevantní grafová data pro plánování tras.

Díky za vtipnou poznámku ohedně Waze - že bere v úvahu jenom aktuální stav, jak je kde hustý provoz, ale nedokáže predvídat vývoj. K tomu bych dodal, že on i statický model silniční sítě (mapa) je zřejmě poměrně objemný - a mít k tomu data o obvyklé zátěži jednotlivých komunikací třeba v průběhu dne, to je celá další dimenze :-) Jednak se nafouknou data k prohledávání (tzn. potřebný objem RAM), jednak algoritmus "prohledávání prostoru řešení" má najednou o dimenzi navíc...

Kolik asi lidí v takové běžné dopravní zácpě používá Waze? Pokud by jich bylo hodně, mohlo by docházet k zajímavým efektům - jako že by Waze všechny posílala cestou, která vypadá volněji, akorát že by tam těch aut přibylo moc najednou. Tímto způsobem by Waze mohla zácpy *způsobovat* :-) Tzn. pokud by došlo k masovému nasazení Waze v autech, tak už by tato služba nemohla fungovat jako route-planner obohacený o aktuální data ohledně zácp a uzavírek, ale bylo by žádoucí, aby pracovala taky s kapacitami komunikací a snažila se provoz nějak komplexně řídit, férově rozkládat zátěž.

A pak jsou místa jako Praha, kde je dlouhá ranní a odpolední špička, kdy se celé město změní prakticky v popojíždějící parkoviště... software pro plánování tras musí nutně dojít k závěru, že rozvážet zásilky po Praze lze prakticky jedině mezi osmou hodinou večer a šestou hodinou ráno :-)

PanVP

Re:Software pro plánování tras (->snížení nákladů na dopravu)
« Odpověď #21 kdy: 25. 11. 2021, 08:52:00 »

https://www.lidovky.cz/byznys/muz-z-nemecka-prevezl-google-umele-vytvoril-dopravni-zacpu-v-prazdne-ulici.A200203_163412_firmy-trhy_ele

Ad paměť:
Pro plánování tras stačí mít v paměti hlavní trasy.
Používají se podobné výpočty jako u síťového provozu
D1 má cenu třeba 10, uzavírky jí zvednou na 20, takže v noci tě to nebude cpát přes kotěhůlky.
Ale zácpa u uzavírky dále zvedá cenu, až je cena objížďky nižší.
Jsou různé přístupy, bohužel asi žádný skvělý.
Bohužel.....tak, jak je zprasená Praha....nezabere nic.

Ale nechci se pasovat na odborníka tohoto oboru.