Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #150 kdy: 22. 12. 2020, 20:23:29 »
Tady má někdo veliký problém udržet informaci nebo rovnou vůbec pochopit psaný text. Přitom jsem to napsal ÚPLNĚ JASNĚ:

Nenapsal. Chybí informace např. o tom, jestli je po upgradu windows stejný adaptér, nebo jestli jestli se mu změnila identifikace. Nebo taky nepíšete o metrice, jakou jste nastavil. Našlo by se asi víc dotazů, ale rozhodně jste to nenapsal ÚPLNĚ ani JASNĚ.

+1

Taky by se hodil vystup z
Kód: [Vybrat]
route print a
Kód: [Vybrat]
arp -a


qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #151 kdy: 23. 12. 2020, 07:37:17 »
To je úplná hloupost. Naopak chci jako profesionál mít možnost vše konfigurovat z jednoho místa. Jedna úprava a stroj má adresu, jakou si přeji. Ze správné VLAN, kterou musím stejně z jednoho místa nastavit. Vy se bavíte o nějaké garážovce.

Slriptovat rutinní činosti není špatná ale dobrá praktika. U nás ve firmě, stovky pc, pravděpodobně přes tisíc strojů, mají všechny statickou adresu.

Podle toho, co máte na mysli. Běžná správa se scriptuje, ať už na Linuxu, nebo na Windows - resp. tam přednostně přes politiky skupin. Fungovat na statických adresách lze, ale má to své nevýhody. Podobně jako auto bez klimatizace: nemůže se sice porouchat, levněji se servisuje - ale nechladí.

Ve Windows Home jsou nástroje pro správu skupin zrušeny. Ono je to naopak, s dhcp nějak fungovat jde, prí laiky je to dobrý nástroj, protože se jim to nějak samo nastaví a nějak to většinou funguje (i když jsem si tedy užil se síťovým AVR, NAS a DLNA, které začlo být v domácnosti spolehlivé právě až po nastavení statických adres), ale pokud je síť spravovaná profesionály, kteří tomu rozumí, je jednodušší mít předvídatelné pevné/statické nastavení než náhodné dynamické.
Jak jste přišel na to, že se statické adresy nedají konfigurovat z jednoho místa?

qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #152 kdy: 23. 12. 2020, 07:46:02 »
A třetí pohled: core prvky mají statickou konfiguraci IP a zároveň jsou zadané v DHCP.

Ano, toto se používá právě u těch prvků, které musejí zajistit, aby vše ostatní už fungovalo samočinně. K takovému řešení se kloním, ale snažím se, aby těch závislých na statické konfiguraci bylo co nejméně.

Ono ostatně není na škodu, když se problém projeví co nejdříve. Pro jeho řešení je daleko lepší, než když něco nefunguje vůbec, než když nefunguje napůl. Přemíra užívání statických IP adres vede k tomu, že část služeb se "dovolá domů" a část ne. Pak příčiny hledají déle, než když to nefunguje vůbec. Nejen kvůli technikům - ti obvykle problém najdou - ale i kvůli uživatelům. Dokud "nefunguje jen něco", tak uživatel nemá motivaci (čas) volat podporu a raději pracuje v omezeném prostředí, aby jen dokončil svoje pracovní úkoly. Mezitím se problémy hromadí.

Jako příklad můžu uvést intranetovou appku. Ta na statických IP adresách bude fungovat, i kdyby bylo zemětřesení. Jenže ta appka samotná může dotahovat část dat z externích zdrojů, které na DNS závislé jsou. Setkal jsem se s tím, že uživatelé pracovali a ignorovali "drobné chyby", které jim to hlásilo, ale vše vypadalo, že běží. Během několika hodin se v datech udělalo tolik problémů, že je bylo potřeba dva dny ručně řešit. Kdyby appka spadla celá, protože DNS nejelo (dobře), zastavili by práci a problém by byl vyřešen rychleji.

Ale to jsme někde jinde, než jsme začali. U core prvků a serverových OS platí jiné zásady. Bavili jsme se o tom, že Windows na deskopu nejsou optimalizovány úplně "na klikačku" řešit více statických adres, metrik a přepínání mezi nimi. To je prostě fakt a důvodem je to, že se nepředpokládá, že by to byla úplně běžná situace v síti.

To je naprosto zcestné a zvrácené. Datová bezpečnost a integrita postavená na tom, že radši všechno selže a uživatelé budou dřív hlásit problém, to je opravdu dobrý vtip.

qelurg

  • ****
  • 372
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #153 kdy: 23. 12. 2020, 08:05:19 »
Jenže to GUI stojí za houby. Třeba většinu rodičů by zajímalo řízení přístupu dětí ke hrám. Jenže GUI to neumí. Microsoftí správa rodiny funguje jen online přes web, což asi každý nebude chtít. I kdyby ano, nejde tam nastavit od kdy do kdy děti k jakému programu mohou, jen časový limit, což je úplně k ničemu. A vrchol všeho je, že hry z GOGu tam vůbec nejsou.

Ale prd. Většina rodičů s tím nechce mít žádné starosti - takže buďto svoje děti vychovají k poslušnosti (i bez vynucení v počítači), nebo si raději využijí ty možnosti, které se dnes nabízejí. Ten odklon je právě kvůli tomu, že lidé se s tím patlat nechtějí. Když se s tím patlají, zjistí, že akorát pak řeší spoustu nekompatibilit, spoustu vedlejších efektů, které neumějí domyslet a ke kterým jim nikdo podporu neposkytne. Nemluvě o tom, že děti převážně hrají na mobilech, případně konzolích - tam je potřeba kontrola daleko víc, než na počítačích, které už jsou okrajová platforma pro hry. Tam už se onlinu nevyhnete.

Ale prd, právě proto, že nechtějí mít starosti, tak potřebují jednoduchou správu programů pro své ratolesti. A windows k tomu nenabízí nic a proto nastavá odklon lidí od windows, je to předpotopní systém, který nejen jednoduše neřeší problémy lidí, ale dokonce jim hází klacky pod nohy a ruší i věci, které fungovaly.

A na androidu je to přitom tak jednoduché, mám tam kids place, v něm rozdělím programy na skupiny (telefon, vzdělání, hry, atd, co se mi zlíbí) a každé skupině nastavím od kdy do kdy může běžet a celkový čas po který může běžet. Tohle nastavení je per dítě. Jednoduché a efektivní, žádné patlání, nic na tom není. Ve Windows je to ale neřešitelný problém, to co nabízí microsoft prakticky nic neumí a ještě to nefunguje.

Zvláštní, zrovna MS Family zrovna mě funguje. Ale přes tu webovou stránku je to pravda debilní, mělo by to jít na rodičovském účtu na klientovi a přes microsoftí účet se to umět rozhrnout na ostatní zařízení.

BTW líbí se mi ten bumerang, kdy bych taky mohl prudit, že když to jednomu nefunguje nebo nesedí, znamená to že to je blbě. Ale kašlu na to.

Tak si schválně nainstaluj hru z GOGu, vůbec se v tom seznamu aplikací neobjeví, nedají se řídit. Také nedává žádný smysl nastavovat každé hře časový limit. Mně je přece jedno, zda dítě hraje jednu hru hodinu, nebo tři hry každou 20 minut. Chci aby dítě nehrálo víc než hodinu denně v pracovní den od 15 do 18 hod. a dvě hodiny o víkendu od 6 ro 18 hod. Jak to nastavuješ?

Jednoduše. Mají povolené provozní hodiny, školní věci na whitelistu, na hry co se tam objeví mají denní penzum, a co tam není, mi vyskočí na telefonu a buď zelenou dostanou, nebo ne. Vědí to a berou to na vědomí. A stačí to.

Povolené provozní hodiny není to samé, jako omezený časový limit. A ten je přece podstatný. Je úplně jedno jestli si dítě zahraje v pracovní den ve dvě nebo v sedm či o víkendu v sedm ráno nebo v sedm večer. Podstatné je, že u toho nebude sedět déle než hodinu, ti mladší půl hodiny. Jak toho docílíte? Také mám několik různých skupin programů, pro každé mám jiné limity. Nejsou jen školní věci a hry, já je mám na androidu rozdělené na 6 skupin. Ppvolené provozní hodiny to nejen neřeší, ale jsou také krátké na prázdniny, svátky atd. To bych musel nastavovat to kdy v pídstatě pro každý den zvlášť, protože ani pondělí není jako pondělí, jinak je to v sudých, jinak v lichých týdnech. A je to prostě jedno, kdy, důležité je kolik. Takže kdy je dobré pro omezení, aby nehrálá v noci míst spaní a tím to končí, ten podstatný nástroj microsoft nenabízí. To, že windows o řadě programů a her ani neví a nejdou nastavit z této záležitosti dělá zcela nepoužitelnou věc.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #154 kdy: 26. 12. 2020, 21:14:22 »
kolega odmítá, to nechme stranou, jeho boj. Rozhoduje kdo to platí, tečka - na tom se myslím nikdy nic nezmění.

S vaším tvrzením dost zásadně nesouhlasím, vidím tu SPOF při selhání jedné služby jako kráva:
 
- DHCP na levném SOHO prvku: shit správa, mizerné nebo žádné možnosti customizace
(...)
Pokud cokoli z toho nastane, máte trabl i pokud se vám povede navázat do té sítě VPN. Takže za mě: core infra vždy na statických adresách, pokud core infra není sama osobě redundantní jak aplikačně, tak hardwarově.

No, Barracudy bych za shitoidní SOHO úplně neoznačoval, ale i kdyby, není to můj problém, protože 1) jejich použití si stanovil zákazník, 2) jak bude udělaná síť si stanovil zákazník, 3) jejich servis a provoz VPN uzlu si řeší taky zákazník, 4) že s ohledem na váhu, přepravitelnost a peníze tam jsou SPOF, zákazník ví od začátku a je s tím srozumněn. Účel to plní, když se něco vysype, je stanoven postup řešení.
Sečteno a podtrženo: pro mě je to PNJ (problém někoho jiného).
O tom, jak je řešená síť, to ale nebylo. Od začátku (a píšu to celkem už asi poosmé) to bylo o tom, že nastavení sítě ve W10 dává v konkrétní situaci jiné výsledky při nastavení v GUI (nahodile ne/funguje), a jiné při nakrmení přes netsh (funguje vždy a všude).


Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #155 kdy: 26. 12. 2020, 21:20:17 »
Jenže to GUI stojí za houby. Třeba většinu rodičů by zajímalo řízení přístupu dětí ke hrám. Jenže GUI to neumí. Microsoftí správa rodiny funguje jen online přes web, což asi každý nebude chtít. I kdyby ano, nejde tam nastavit od kdy do kdy děti k jakému programu mohou, jen časový limit, což je úplně k ničemu. A vrchol všeho je, že hry z GOGu tam vůbec nejsou.

Ale prd. Většina rodičů s tím nechce mít žádné starosti - takže buďto svoje děti vychovají k poslušnosti (i bez vynucení v počítači), nebo si raději využijí ty možnosti, které se dnes nabízejí. Ten odklon je právě kvůli tomu, že lidé se s tím patlat nechtějí. Když se s tím patlají, zjistí, že akorát pak řeší spoustu nekompatibilit, spoustu vedlejších efektů, které neumějí domyslet a ke kterým jim nikdo podporu neposkytne. Nemluvě o tom, že děti převážně hrají na mobilech, případně konzolích - tam je potřeba kontrola daleko víc, než na počítačích, které už jsou okrajová platforma pro hry. Tam už se onlinu nevyhnete.

Ale prd, právě proto, že nechtějí mít starosti, tak potřebují jednoduchou správu programů pro své ratolesti. A windows k tomu nenabízí nic a proto nastavá odklon lidí od windows, je to předpotopní systém, který nejen jednoduše neřeší problémy lidí, ale dokonce jim hází klacky pod nohy a ruší i věci, které fungovaly.

A na androidu je to přitom tak jednoduché, mám tam kids place, v něm rozdělím programy na skupiny (telefon, vzdělání, hry, atd, co se mi zlíbí) a každé skupině nastavím od kdy do kdy může běžet a celkový čas po který může běžet. Tohle nastavení je per dítě. Jednoduché a efektivní, žádné patlání, nic na tom není. Ve Windows je to ale neřešitelný problém, to co nabízí microsoft prakticky nic neumí a ještě to nefunguje.

Zvláštní, zrovna MS Family zrovna mě funguje. Ale přes tu webovou stránku je to pravda debilní, mělo by to jít na rodičovském účtu na klientovi a přes microsoftí účet se to umět rozhrnout na ostatní zařízení.

BTW líbí se mi ten bumerang, kdy bych taky mohl prudit, že když to jednomu nefunguje nebo nesedí, znamená to že to je blbě. Ale kašlu na to.

Tak si schválně nainstaluj hru z GOGu, vůbec se v tom seznamu aplikací neobjeví, nedají se řídit. Také nedává žádný smysl nastavovat každé hře časový limit. Mně je přece jedno, zda dítě hraje jednu hru hodinu, nebo tři hry každou 20 minut. Chci aby dítě nehrálo víc než hodinu denně v pracovní den od 15 do 18 hod. a dvě hodiny o víkendu od 6 ro 18 hod. Jak to nastavuješ?

Jednoduše. Mají povolené provozní hodiny, školní věci na whitelistu, na hry co se tam objeví mají denní penzum, a co tam není, mi vyskočí na telefonu a buď zelenou dostanou, nebo ne. Vědí to a berou to na vědomí. A stačí to.

Povolené provozní hodiny není to samé, jako omezený časový limit. A ten je přece podstatný. Je úplně jedno jestli si dítě zahraje v pracovní den ve dvě nebo v sedm či o víkendu v sedm ráno nebo v sedm večer. Podstatné je, že u toho nebude sedět déle než hodinu, ti mladší půl hodiny. Jak toho docílíte? Také mám několik různých skupin programů, pro každé mám jiné limity. Nejsou jen školní věci a hry, já je mám na androidu rozdělené na 6 skupin. Ppvolené provozní hodiny to nejen neřeší, ale jsou také krátké na prázdniny, svátky atd. To bych musel nastavovat to kdy v pídstatě pro každý den zvlášť, protože ani pondělí není jako pondělí, jinak je to v sudých, jinak v lichých týdnech. A je to prostě jedno, kdy, důležité je kolik. Takže kdy je dobré pro omezení, aby nehrálá v noci míst spaní a tím to končí, ten podstatný nástroj microsoft nenabízí. To, že windows o řadě programů a her ani neví a nejdou nastavit z této záležitosti dělá zcela nepoužitelnou věc.

S tím se dá souhlasit, ale ono to fakt stačí. Přes den program mají, na školní věci mají času dost, a když si je splní, nemám problém s tím, aby si zahráli trochu déle. Klíčové je, aby nehráli v noci a přes den si na ně dohlídnout dokážu. Když večer nemají splněno, další den mají funkční JEN školní věci. Bylo to zatím potřeba celkem asi dvakrát.

Re:Proč se ve školách a firmách používají MS Produkty?
« Odpověď #156 kdy: 06. 01. 2021, 16:56:12 »
Trochu odskočím a vrátím se k tématu.

OS je daný hlavně požadavky programů, které chcete používat. A spousta věcí prostě chce Windows. Jak je nemáte, je všechno složitější až nemožné. V té škole nemáte OS pro OS, ale pro práci. A k práci potřebujete ne jen věci na výuku IT, ale i provoz kanceláří, komunikaci s okolím, rodiči, úřady. Musíte řešit i legislativní požadavky jako třeba různé epodpisy, spisová služby, účetnictví, mzdy, reportování zřizovateli, ČŠI, veřejné zakázky, statistika. Vedle toho někde máte povinnosti Orgánu veřejné moci.

Pak máte ve škole takové věci jako je třeba jídelna, objednávky, skladové hospodářství, hlídání spotřebního koše, platby, návaznosti na banky, výdejové /objednávkové terminály. Docházka, přístupový systém do školy. Vedle toho třeba nastavování technických věcí jako topení, EZS, kamerový systém, dnes někde i školní zvonek.

A teď konečně k výuce. Programy pro tvorbu podkladů, prezentací ještě celkem dobře vyřešíte. Tam klidně místo MS Office sáhnete k Libre office nebo něčem podobném a jsou školy, kde to dělají. Jenže pak přijdou na řadu věci jako třeba systémy pro interaktivní tabule, digitální mikroskopy, pak třeba různé měřící sondy, multimetry. Pokud pak máte ve škole i něco specializovanějšího, jako třeba laboratorní přístroje (dnes už běžně se třeba chromatografy řídí počítačem a ne tlačítky na přístroji a nepoužívají se zapisovače, ale výsledek máte na zpracování rovnou z přístroje v počítači), CNC a podobně. Pak specializované programy na SŠ dle zaměření, třeba různé CADy. Vedle toho přijdou třeba jazykáři s interaktivní podobou své učebnice pro promítání na projektoru s přehráváním poslechů a podobně rovnou pohodlně v počítači a ne složitém hledáním někde na CD/DVD. Už jen provozování některého výukového softu dělaného ještě pomalu pro Win3.11 bez adekvátní moderní náhrady je problém.

To všechno Vám bude celkem v pohodě fungovat v 99% případů na windows. Jakmile budete jen na Linuxu, tak budete dost nahraný, všechno bude stát výrazně více času, pokud se to vůbec podaří. Pokud budete kombinovat, je to cesta do pekel. Jak pro Vás jako správce (musíte udržovat více prostředí více způsoby, více znalostí, více stejné práce). Většinou se často o síť ve škole stará někdo, kdo učí IT a vedle toho na několik hodin spravuje síť. V lepších případech pak má nějakou firmu, co mu dělá složitější věci a pomáhá dávat dohromady koncepčnější věci. Takže i pro něj je jednoduší a lepší řešit vše na jednotném systému. To pak třeba než byste od uživatele zjistil, kde že má ten problém, u kterého počítače sedí s jakým systéme, tak to máte při jednotném prostředí po telefonu vyřešené.

Nemluvě o kolezích, ti budou nadšení, když každý druhý systém bude jiný, budou muset mít na každý krapet jiné znalosti a řešit jak třeba přenášet data mezi systémy. Pro ně je počítač prostě nástroj a ne hračka.

Pokud to chcete mít pak na výuku IT, zejména, pokud jste IT zaměřená škola, tak tyto znalosti potřebujete od lidí, kteří to učí, což už nejsou běžní uživatelé, tak si můžete vytvořit za účelem výuky lab/učebnu po výuku. Stejně jako třeba zdravotnická škola má učebny, kde si žáci učí zachraňovat lidi na figurínách. To už není "normální" škola. Na ZŠ máte dnes povinně myslím jednu hodinu ICT týdně ve dvou ročnících. To jen k tomu, kolik máte času na učení různých alternativ.

Odpověď proč MS jako OS je tedy to, že na tom můžete provozovat co potřebujete, máte jednotné prostředí, které se lépe spravuje. Proto mají školy drtivě OS Windows. Servery už jsou někde mix, někde dokonce Linux (ale je to složité, často i serverové části aplikací nerozjedete na Linuxu). A prostředí MSO365 vs. Google apps a dalšími už je mezi školami více rozprostřené. Ale třeba i metodická a školící podpora škol ze strany MS je větší a v češtině. A pak je jednoduší se to učit používat.

Cenově to tak strašné není, jednak MS má extra ceny pro školy a jak už bylo zmíněno, jsou tu i programy jako Campus agreement, kde když se to pak propočítá na množství počítačů ve škole, tak to není vůbec hrozné a máte v tom i přístup k poměrně drahým věcem pro správu toho všeho, jako je třeba SCCM. Integrovat si to po svém z OSS dá dost práce, musíte to pak také oprašovat a až vám ten jeden člověk, co ho máte na správu sítě, odejde, tak ho složitě vyměníte. A třeba celé prostředí budete dost předělávat. Na MS máte relativně standardizované řešení, je tam v menší míře co kus to originál.