1. Zadny zakon neuklada povinnost platit nejakou fakturu, se kterou nesouhlasite. Uklada jenom povinnost platit za sluzby ceny platne v dobe jejich poskytovani. Jestli takove ujednani ale odsouhlasite ve smlouve, je to vase chyba, je ovsem na povazenou, jestli by v pripade sporu soud takove ujednani nezrusil jako ujednani v rozporu s dobrymi mravy. Napriklad, jestli zacne mit podnik problemy s cash flow, muze je resit tim, ze kazdemu zakaznikovi posle fakturu na 10 000 KC, kterou budou muset zaplatit, a pak jim to za par mesicu v reklamacnim konani vrati? Pochybuju, ze by se nejaky soudce stotoznil s tim, ze moznosti, ktere takove ujednani poskytuji, jsou vyrovnane pro podnik i odberatele.
2. Vice svetla o tom, jestli je smouva vubec platna nebo ne nam da zakon o elektronickych komunikacich, ktery udava povinnost podniku zvedejnit navrh smlovy spolu s VOP. Tezko muzeme predpokladat, ze rozsah telefonickeho hovoru da vubec moznost domluvit cokoli jineho do te miry, ze podnik je schopen prokazat, ze zakaznik je plne informovan a chape podminky, i to, ze by mel podnik zajem domlouvat s nim jine podminky nez VOP. Teda dale predpokladejme, ze smlouva byla domluvena podle VOP. VOP stanovuje proces uzavreni smlouvy stylem: zakaznik poda navrh (pisemne nebo ne) a O2 navrh prijme a nebo ne. Jestli O2 navrh prijme a navrh nebyl uzavren pisemne, staci ji zridit sluzbu jako projev akceptace navrhu.
Proto je hodne dulezite vedet, jestli ten hovor mel charakter navrhu na zrizeni sluzby ze strany zakaznika nebo ne. Jestli zakaznik rekl neco ve stylu "poslete mi smlouvu a ja se na ni podivam", je to neco uplne jineho nez "to zni dobre, tak mi prosim tu sluzbu zridte na jmeno ABC na adrese XYZ". Ve druhem pripade je ovsem zakaznik porad vazan jenom VOP a tim navrhem, ktery padnul v telefonu, vcetne vsech ustne projednanych podminek, obzvlast jestli pisemnou smlouvu nepodepise. V tom pripade totiz plati navrh projednany telefonicky, O2 implicitne akceptovany (zrizenim sluzby), a ten papir uz nema zadnou vahu - smlouva uz plati bez ohledu na to, jestli to podepise nebo ne.
Takze podle "nejsem si vědom, že bych s nimi po telefonu uzavíral smlouvu, objednaval jsem službu, to ano" to vypada, ze zakaznik udelal po telefonu navrh (objednavku) a O2 ho akceptovalo (zrizenim sluzby), a smlouva je tedy platna. Zakaznik na zadnou pisemnou smlouvu cekat nemusi, ani zadnou pisemnou smlouvu podpisovat nemusi (neni duvod aby ji znovu posilali), ale musi platit za sluzby, ktere jsou mu fakturovane a jsou v souladu s jeho objednavkou a spotrebou. V pripade, ze by O2 chtelo fakturovat cokoli navic, nemaji sanci, ocitli by se v dukazne nouzi, to ze poslali nejaky papir neznamena vubec nic.