Otázky na audiofilov - načo sú optické audio výstupy a káble toslink?

Moja PCIe zvukovka Sound Blaster Z má okrem analógových vstupov a výstupov (5 jackov) aj dva digitálne. Googlil som si čo to je. Ale moc nechápem ako by som to mohol využiť? K zvukovke mám pripojenú takú vežičku so zosilovačom subwooferom a dvomi reprákmi (len 2.1, lebo 5.1 by sa mi do kanclu nezmestilo) ale tá veža nemá optický vstup (len RCA). Takže ju mám so zvukovkou prepojené analógovo jack a potom redukcia na RCA.

Keby som si kúpil toslink kábel a pripojil naň nejaký D/A prevodník a na to pripojol RCA a viedol to do veže získal by som tým niečo? Akú výhodu má ten toslink? Teda tuším že asi bude menenj náchylný na rušenie keďže je vedený opticky a ešte digitálne. Takže na to nebudú mať vplyv typické rušenia. Ale zase ten analógový kábel neni ničím rušený. A myslím že už aj tá zvukovka má v sebe zabudovaný dosť kvalitný D/A prevodník.

Joo a ešte doplňujúca otázka nedávno som si nakupoval rôzne zbytočnosti a kúpil som aj 2 elektrónkové predzosilovače. Má to zmysel pripojiť na vstup tej veže? Počul som že elektrónky majú úplne iný zvuk (iné skreslenie) ako polovodiče (lampový zvuk) a že je to oveľa príjemnejšie na počúvanie. Keď si to pripojím na vstup tej veže získam tým nejakú výhodu? Alebo načo by som to mohol využiť ešte? Na vianoce plánujem postaviť vlastný audiosystém založený RPI 4 tam by to mohlo mať využitie?


Kombinovat tranzistotrový zesilovač a elektronkový předzesilovat IMHO nedává smysl. Tím méně dává smysl kombinovat digitální zpracování a elektronky.

Smysl dává postavil si analogové HIFI s elektronkami, pro nadšence. Vypadá to hezky a člověk se vrátí ke zvuku jak za starých časů. Jako zdroj zvuku vinyl nebo třeba magnetofonové pásky.

Je to pro nadšence, pro ostatní tu jsou kvalitní konvenční HIFI.

Elektronky si lze i sám vyrobit, to už je nejvyšší level  :) https://www.youtube.com/watch?v=EzyXMEpq4qw

PS: Jinak výhoda toho digitálního výstupu, že se dá připojit k dalšímu digitálnímu zařízení bez ztráty kvality. Zda je kabel optický nebo metalický je IMHO vedlejší. Má to smysl pro propojení komponent, které zpracovávají signál komplet digitálně - zamezí se opakovanému DA-AD převodu. Také to umožňuje použít jiný DA převodník, než který máte v počítači. Můžete například pracovat s vyšší bitovou hloubkou apod. Význam to má spíš pro audiofily či profesionály.

Používám toslink a můžu říct, že to pro tebe asi nemá praktický smysl. Pouze pokud by převodník na druhé straně byl opravdu kvalitní - pak ano.
toslink má limit, že protlačí jen stereo, dolby digital ac3 (<=640kbit/s 48khz/20bit) nebo DTS(<=1536kbit/s myslím také jen 48khz/24bit) nic jiného oficiálně. Optika by odfiltrovala brum, ale zase trpí na jitter.

Obojí mimo jiné vkládá určité zpoždění do výstupu, protože ten proces je pochopitelně celkem složitý.
Ani pro audiofily to nemá žádný smysl, je to prostě jen relikt minulosti. Pokud to lze zapojit a není jiné digitální řešení, tak dobré.
« Poslední změna: 02. 12. 2020, 14:27:09 od Jan Forman »
„Řemeslo se naučí každý. Umění nikdo.“
„Jednoduchost je nejvyšší úroveň sofistikovanosti.“
- Leonardo Da Vinci

Dobe vedieť. Ďakujem Vám obidvom za informácie.


Můžu popsat z vlastní zkušenosti. Donedávna jsem používal u počítače normální Hi-Fi věž. Dva obří reproduktory, každá se dvěma membránami. Pro každý reproduktor dva kanály. Do věže jsem vedl z počítače zvuk přes jack-cinch. Nebylo to špatné. Obzvlášť při scénách s hlubokými zvuky to mělo dost výkonu, aby se třásla podlaha, takže jsem byl spokojený.
Jenže situace se změnila. Počítač se přesunul, věž se k němu nevešla a já chvíli existoval na mobilním repráčku. To mě štvalo, tak jsem si nakonec koupil pod monitor stereosoundbar. Protože mám na počítači optický výstup zvuku, řekl jsem si, že to stojí za prubnutí a šel do toho.
Vyplatilo se to. Basy sice nezvládá tak, jako věž, ale to je plně vynahrazeno plností zvuku (do té doby jsem myslel, že je to jen marketingový kec) a přesnou směrovostí. Když zapnu třeba Skyrim, slyším "zezadu" i to, když na mě někdo mluví zezadu. Další obrovská výhoda je to, že když chci někam přenést lepší reprodukci zvuku, nemusím řešit kabely k reproduktorům, obří tělo věže a podobně. Prostě vezmu soundbar a jdu. Bavíme se přitom o soundbaru za dva tisíce.
Takže ano, pokud jde o stereoreprodukci, optiku můžu jen doporučit. Má to něco do sebe.
Možná existuje i lepší řešení, ale tady se díky technologii přenosu nemusí řešit kvalitní kabeláž, stínění nebo konektory. Prostě zapojím toslink prakticky libovolné délky a funguje to.

crown

  • ****
  • 390
    • Zobrazit profil
Velka vyhoda, zejmena u opticke verze je absence ruseni. Kdyz se analogovy kabel tahne za skrini blizko 230V kabelu, tak se do nej indukuje brum. Pres optiku je to naprosto ciste. Ja pouzivam opticke propojeni hlavne kvuli tomuto. Dalsi duvod je, ze prevodnik v pocitaci nebo levnych zarizenich vetsinou neni dobry, kvalitni receiver ma lepsi.

Já jsem audiofilně naprosto hluchý (nemám problém poslouchat jazz z 3W chrastítek za sedm stovek), ale digitální audio má nepopiratelnou výhodu absence rušení. Je jedno, jak daleko, okolo čeho, a jak levným kabelem to táhnete - dokud to nepřestane fungovat úplně, tak to funguje perfektně.
Když člověk chce mít přitáhlý audiokabel od počítače k zesilovači, který je připojený v zásuvce na druhé straně místnosti, tak tam vznikne zemní smyčka (tj. rušení způsobené střídavým úbytkem napětí na zemním vodiči) a není problém dočkat se pak hlasitějšího bzučení než signálu.
Co se týče digitálního koaxu vs. optiky, tam už žádný praktický rozdíl není. Tipuji, že vytvoření zemní smyčky (přes zem koaxu) může zarušit něco jiného i když audio to neovlivní, ale nejsem si jistý jak moc a zdali to může čemukoliv pomoct. Za jedinou reálnou výhodu TOSLinku oproti koaxu považuju nezaměnitelnost konektoru.
Používejte háčky a čárky. Bez nich se to hůř čte.

Některé základní desky pro PC mají optický výstup, což se hodí, pokud máte špatnou zvukovku (levná zvukovka = špatný D/A převodník). Z PC tak můžete vytáhnout přímo digitální kvalitu do HIFI sestavy, kde je pravděpodobně lepší D/A převodník, který signál převede na analog. D/A převodník je první věc, na které závisí výsledná kvalita zvuku (pokud vynechám kvalitu nahrávky jako takové). Ale dneska zesilovače frčí přes wifi, takže je to jedno.

_Jenda

  • *****
  • 1 606
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
+1, to není kvůli audiofilství, ale kvůli zemním smyčkám, a tam to může velmi pomoct.

Elektronkové audiozesilovače jsou taky na nic, pokud chceš ten zkreslený zvuk, tak si to ofiltruj v počítači…

Hamparle

  • ****
  • 365
  • junior developer ucho
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Ještě Federman, kabely z beskydský katý mědi, nadávání na  tranzistorové zesilovače co mají tu hnusnou lichou harmonickou místo starých dobrých analogových co mají jenom ty pěkné sudé  nebo řešení, zda místnost poslechu je vůbec hodna k poslechu audia kvůli dozvuku

a dostáváte se na tenký led

á propos, víte že Proutkaři byly uzákoněni? http://blog.aktualne.cz/blogy/frantisek-hastik.php?itemid=37885 www.nuv.cz/t/5-sada2

Vztah digitálního a analogového světa je skvělé téma na filosofickou diskuzi (bez urážky). Já bych elektronkové audiozesilovače nezatracoval, ty stroje mají svoje kouzlo a zaobírat se s nimi může být věc osobního zalíbení. Někdo vyřezává ze dřeva a jiný vyrábí elektronky :) Tím nepopírám jejich z dnešního pohledu nedokonalosti (technické i zvukové).

Optický výstup se používal na bezztrátové přepojení s jinými hifi zařízeními (třeba externí zesilovač) nebo primárně na nahrávání (mastering) až si počítač používal jako mixpult či střižnu. Taky se dal využít jako zdroj pro Minidisc Walkmany a měl si pak čistě digitální nahrávku.

Pro tebe nejrozumnější využití bude na připojení externího DAC. To je řešení hlavně pro netopýry kterým blasterovský DAC nesedí, nebo tvoje PC je špatně odstíněno a zvukovka chytá brumy z okolí  - pak je lepší signál digitálně odvést mimo PC a zpracovat externím DAC. Takže až si koupíš sluchátka od 700$ výše tak to začne mít smysl :-)

Hamparle

  • ****
  • 365
  • junior developer ucho
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Mimochodem, síří mě jedna věc na telefonu při zapojeném headsetu(a tedy využívání mikrofonu toho headsetu, přes comboJack): nahrávaný zvuk je totálně zmršený jakýmsi šumem, tipl bych si na stejné úrovni hlasitosti. Je to kombinace šumu a takového řinčení (něco jako zvuk měniče u elektroauta).

Mám 4 stejné telefony a stává se to u dvou ze čtyř. Na zbylých dvou je nahrávaný zvuk čistý. Zkoušel jsem to i se  dvěma různýma sluchátkama, pouze se liší charakter šumu.

O jaký jde problém (na straně telefonů evidentně)?

Tiez mam Soundblaster Z a Toslink mam pripojeny do receivera domaceho kina (5.1 DTS). Vo vela hrach sa da nastavit viackanalovy zvuk. SZ-Z ho enkoduje do DTS a po Toslinku ide do receivera. Nemusim mat receiver a SB prepojeny troma analogovymi kablami.