Auta na baterky - má to budoucnost?

Auta na baterky - má to budoucnost?
« kdy: 27. 08. 2019, 12:12:40 »
Kvůli investování do akcií se zaobíral tím, jakou budoucnost mají auta na baterky oproti fosilním palivům v horizontu nadcházejících 40 let.

Já se v bateriích vcelku orientuju, měl jsem i e-bike, a přijde mi to jako docela bída kvůli pořizovací ceně, stárnutí baterie a s tím spojenou ztrátou kapacity, hmotnosti a možnosti selhání článku, kde stačí jediný vadný kus a může být problém.

Někde jsem četl, že jsme snad uz na 80% kapacity, jakou lze z chemických baterií dostat.

Co se týče ekologie mám zde velké pochybnosti že taková hromada kyselin je v pořádku. Navíc výfuk to má v elektrárně.

Co mi přijde super je snad jen to, že vyjma baterek už je zbytek pohonu relativně jednoduchý a zde dostává benzínový motor na frak.

Domnívám se, že u aut pro osobní potřebu nemaji elektroauta budoucnost - budou vždy příliš drahá a kvůli dojezdu, který už se moc nezlepší, i nepraktická. Tak samo i autodoprava. Výjimky však vidím v městské hromadné doprave.

Lidi nebudou mít peníze na koupení auta na baterky. Riziko však vidím v idiotsjych emisních limitech, ale u těch se domnívám, že dříve nebo později je musí uvolnit, protože jsou nesmyslné. Navíc euronormy platí jen v EU a ta představuje jen část světa.


mhi

  • *****
  • 500
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #1 kdy: 27. 08. 2019, 12:37:39 »
Bateriovy provoz na prvni pohled vypada jednoduse (clovek by rekl "jen elektromotor"), ale opak je pravdou. Je to mechanicky jednodussi, to je pravda, nicmene elektronicky uz ne. Treba pro Fiat 500E (elektroauto od FCA):

http://www.obdtester.com/ficom-eculist/fiat/500_2007_2019

Battery Pack Control Module
Electronic Vehicle Control Unit
On Board Charging Module (OBCM)
Power Inverter Module
Regenerative Brake Controller
EAC kompresor

+ casto je u aut jeste normalni prevodovka, protoze vyrobci tak nejak elektromotor roubuji na stavajici koncepci (coz neni priklad Tesly, ale treba myslim ze nejaky Renault to tak presne ma).

Realne si myslim, ze se to prodava jen kvuli dotacim v kalifornii a odtud se to po nejake lhute vozi do Norska, kde je dalsi dotace ...

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #2 kdy: 27. 08. 2019, 12:41:04 »
Bezpochyby velkou.

Je možné, že jen na přechodnou dobu, než je nahradí něco dalšího, předvídat dnes v horizontu 40 let je dost obtížné. Ale pokud si myslíte, že se uvolní emisní limity, tak jste buď slepý, nevnímáte realitu nebo jste fanatický příznivec V. Klause. :)

Pokud největší automobilová mocnost na světě kompletně přezbrojuje na elektro a výhledově na vodík, tak můžete vzít jed na to, že klasický spalovací motor to má spočítané. To neznamená, že elektro auto  bude v každé domácnosti. Hláška, že dobře už bylo, podle mne asi nejlépe charakterizuje nejbližší vývoj automobilové dopravy.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #3 kdy: 27. 08. 2019, 12:49:32 »
Bezpochyby velkou.

Je možné, že jen na přechodnou dobu, než je nahradí něco dalšího, předvídat dnes v horizontu 40 let je dost obtížné. Ale pokud si myslíte, že se uvolní emisní limity, tak jste buď slepý, nevnímáte realitu nebo jste fanatický příznivec V. Klause. :)

Pokud největší automobilová mocnost na světě kompletně přezbrojuje na elektro a výhledově na vodík, tak můžete vzít jed na to, že klasický spalovací motor to má spočítané. To neznamená, že elektro auto  bude v každé domácnosti. Hláška, že dobře už bylo, podle mne asi nejlépe charakterizuje nejbližší vývoj automobilové dopravy.

Do te doby nez budou odstaveny vsechny tepelne elektrarny, tak bych zmenil nazev na uhlomobil, at vime z ceho ta energie opravdu je.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #4 kdy: 27. 08. 2019, 12:52:02 »
na root.cz jsem se před pár lety dočetl, že strojové učení nemá budoucnost. Nového tu nikdo nebral vážně.

Realne si myslim, ze se to prodava jen kvuli dotacim v kalifornii a odtud se to po nejake lhute vozi do Norska, kde je dalsi dotace ...

prodává se hlavně v Číně. V Shenzhenu chtějí zakázat spalovací motory v blízké budoucnosti. Autobusy a taxíky jsou tam jen elektrické. Vyrábí se také hlavně v Číně, Tesla zdaleka není největší výrobce.

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-08-30/shenzhen-the-first-quieter-megacity-thanks-to-electric-vehicles
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 12:55:06 od gill »


gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #5 kdy: 27. 08. 2019, 13:09:34 »
globální prodej elektrických aut rostl o 20-30% ročně i v dobách laciné ropy. V roce 2019 se má prodat 3 miliony elektro-aut. V roce 2015 to bylo jen 0.5 milionu, v roce 2011 jen 50 tisíc.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #6 kdy: 27. 08. 2019, 13:49:47 »
Omezující je dnes stavba nových výrobních kapacit, ne poptávka. V Číně předpovídají 50% podíl elektrických aut na trhu do roku 2025.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #7 kdy: 27. 08. 2019, 14:31:38 »
Navíc výfuk to má v elektrárně.
Někdo někdy spočítal, že na výrobu jednoho galonu benzínu z ropy se spotřebuje zhruba 5 kWh elektřiny, což v elektrickém autě vystačí na ujetí přibližně stejné vzdálenosti, jakou ujede benzínové auto na onen jeden galon. Pokud bychom tedy dokázali přes noc všechna benzínová auta přestrojit na elektrická a ukončit výrobu benzínu, světová spotřeba elektřiny by se dramaticky nezměnila, nezměnily by se tedy ani její účinky na prostředí, jen by ubylo exhalací benzínových aut.

Do te doby nez budou odstaveny vsechny tepelne elektrarny, tak bych zmenil nazev na uhlomobil, at vime z ceho ta energie opravdu je.
Dokud bude v síti aspoň jedna fotovoltaická elektrárna, změnil bych název na solární auto, ať víme, z čeho ta energie opravdu je.

kmarty

  • ***
  • 193
    • Zobrazit profil
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #8 kdy: 27. 08. 2019, 15:03:53 »
... Pokud bychom ... , světová spotřeba elektřiny by se dramaticky nezměnila...
Nejsem uplne zbehly v rafinaci ropy, ale mam dojem ze to takhle nefunguje. Prijde mi to jako tvrzeni ze slivovice by mohla byt vyrobne levnejsi, kdyby se cast energie(tepla) nespotrebovala na vyrobu metanolu.

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #9 kdy: 27. 08. 2019, 15:23:23 »
Navíc výfuk to má v elektrárně.
Někdo někdy spočítal, že na výrobu jednoho galonu benzínu z ropy se spotřebuje zhruba 5 kWh elektřiny, což v elektrickém autě vystačí na ujetí přibližně stejné vzdálenosti, jakou ujede benzínové auto na onen jeden galon. Pokud bychom tedy dokázali přes noc všechna benzínová auta přestrojit na elektrická a ukončit výrobu benzínu, světová spotřeba elektřiny by se dramaticky nezměnila, nezměnily by se tedy ani její účinky na prostředí, jen by ubylo exhalací benzínových aut.

Do te doby nez budou odstaveny vsechny tepelne elektrarny, tak bych zmenil nazev na uhlomobil, at vime z ceho ta energie opravdu je.
Dokud bude v síti aspoň jedna fotovoltaická elektrárna, změnil bych název na solární auto, ať víme, z čeho ta energie opravdu je.

1 galon je 3,8litru benzínu, na to snad nějaké superusporne auto dokáže ujet i 100km při 80kmh. Co říkal Elon Musk:

“You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline,” he asserts. “You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the [Tesla] Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours.”
https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

Tzn. Říkáš to blbe, Tesla na to ujede jen 20mil. A další problém je, že co říkal Musk je nejspíš cele kravina.


Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #10 kdy: 27. 08. 2019, 15:34:59 »
S akciemi a investicemi opatrně. Když se spočte kolik GWattů jezdí po silnicích, tak to potřebuje nejmíň zdvojnásobit výrobu elektřiny. ITER by to vyřešil, kdyby každých 30 let neoznámil, že na základní výzkum potřebuje dalších 30 let. Takže pomalu se vývoj posunuje vpřed. Pro informaci - solární články ČSR prezentovalo na světové výstavě v Atomiu v Bruselu.
  Mechanická převodovka je něco jako sabotáž rozvoje eaut. Jak se chovají baterky když se eauto nechá stát v zimě venku by mně taky zajímalo.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #11 kdy: 27. 08. 2019, 16:24:41 »
1 galon je 3,8litru benzínu, na to snad nějaké superusporne auto dokáže ujet i 100km při 80kmh. Co říkal Elon Musk:

“You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline,” he asserts. “You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the [Tesla] Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours.”
https://www.cfr.org/blog/do-gasoline-based-cars-really-use-more-electricity-electric-vehicles-do

Tzn. Říkáš to blbe, Tesla na to ujede jen 20mil. A další problém je, že co říkal Musk je nejspíš cele kravina.

článek ze stránky Council on Foreign Relations je z roku 2011, kdy byly elektromobily v plenkách, je nesmyslný. Podle autora se energie pro rafinaci získaná spalováním části ropy nepočítá.

Za vším hledejte skrytou agendu. Americká závislost na ropě vyhovovala určitým zájmovým skupinám a státům. Council on Foreign Relations je pro-izraelský think tank, autor Michael A. Levi je podle jména žid.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #12 kdy: 27. 08. 2019, 16:44:39 »
Elon Musk: oil campaign against electric cars is like big tobacco lobbying

https://www.theguardian.com/environment/2013/oct/24/elon-musk-oil-electric-cars-tobacco-tesla
« Poslední změna: 27. 08. 2019, 16:48:45 od gill »

Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #13 kdy: 27. 08. 2019, 16:49:28 »
globální prodej elektrických aut rostl o 20-30% ročně i v dobách laciné ropy. V roce 2019 se má prodat 3 miliony elektro-aut. V roce 2015 to bylo jen 0.5 milionu, v roce 2011 jen 50 tisíc.
Se "správnou" legislativou a dotacemi by se prosadila i auta na sušený jačí trus.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Auta na baterky - má to budoucnost?
« Odpověď #14 kdy: 27. 08. 2019, 16:52:26 »
globální prodej elektrických aut rostl o 20-30% ročně i v dobách laciné ropy. V roce 2019 se má prodat 3 miliony elektro-aut. V roce 2015 to bylo jen 0.5 milionu, v roce 2011 jen 50 tisíc.
Se "správnou" legislativou a dotacemi by se prosadila i auta na sušený jačí trus.

dotace zanedlouho nebudou potřeba, ti kteří dotovali budou ovládat trh.