Sdílená pracovní místa ve firmách

Sdílená pracovní místa ve firmách
« kdy: 21. 07. 2019, 09:51:40 »
Dobrý den,

můj zaměstnavatel se rozhodl naskočit na moderní vlnu a zavést sdílená pracovní místa. Je to horká novinka, nicméně zatím to vypadá tak, že ze stávající větší či menší kanceláře a vcelku rozumně členěné openspaces budou v celé několikapatrové budově nahrazeny jednou obrovskou plochou, na které budou sdílené stoly s monitory a pod., a místo na diskuse s kolegy. Každý zaměstnanec dostane maximálně skříňku na pár osobních věcí a hotovo. Občas k tomu nějaká ta zasedačka. Počítá se s overbookingem cca 125%. Zaměstnanci si budou připojovat svoje notebooky přes USB-C k dokině s monitorem a klávesnicí, pokud tedy nějaké místo najdou. Cílem je maximálně podporovat Home Office a lidi z baráku dostat ven.
Pracuji na technické pozici, v provozu, s kolegy běžně používáme dva a více monitorů (protokolová analýza, konfigurace OS, síťových prvků a aplikací). Používám linuxovou workstation s nezávislou (na office LAN) konektivitou. Běžně počítač nevypínám, mam otevřeno mnoho aplikací a terminálů, asi to znáte. Bylo indikováno, že tohle už nebude podporováno, notebook s Win10 pravděpodobně na firemní wifi musí stačit. Prostě muž s koženou brašnou...
S kolegy z toho tedy nejsme úplně nadšení, diametrálně to změní způsob práce nejen jednotlivce ale celého týmu. Nedovedu si představit, že že svůj setup každý den ráno vyndavám ze skříňky a po pracovní době jej tam zase vracím, tahám vlastní klávesnici a myš (už jen představa sdílení klávesnice je mi z hyg. důvodů odporná), k tomu hledám volné místo a židli...

Takže se zabývám různými variantami, jak k této změně přistoupit. Víceméně trvalý Home Office mi nepřijde pro adminy v provozu moc dobré řešení. Přicházíte o důležité informace, jsou věci, které musíte řešit nejlépe hned a s kolegy a kromě toho je to na palici. A webex to nezachrání. Takže se logicky nabízí změna zaměstnavatele, do které se mi úplně nechce, hlavně kvůli fajn partě, dobrému šéfovi, dojezdové vzdálenosti a tak. A protože nemám moc informací, jak to je dneska zvykem, chtěl bych se zde poptat, jestli sdílená místa jsou dnes ve firmách standard (bavíme se o Telco/IT v Praze) a nepomůžu si a prostě to budu muset nějak kousnout nebo jde o víceméně ojedinělý úlet? Vím, že ve Vodafonu je mají, s relativně malým overbookingem. Máte s tím nějaké zkušenosti? Je luxus mít dnes v zaměstnání trvalé pracovní místo?

Díky za názory.
A.


TakyPatrik

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #1 kdy: 21. 07. 2019, 12:37:56 »
U nás se teď zavádí totéž. Doposud měl každej svoje místo, ale office je běžně polopráznej, protože jsou lidi buď celý dny v zasedačkách, cestujou, home officujou či se jinak nenacházejí u svých stolů. Na druhou stranu pak přicházej nový lidi, který už si nemaji kam sednout.

Pokud už kapacita officu nestačí, je další možností, že se firma přestěhuje jinam. Může se pak ale snadno stát, že zmíněné výhody jako dojezdová vzdálenost a v důsledku toho i dobrá parta lidí, vezmou stejně za své.

Věřím tomu, že lidi kteří spolu chtějí/musí spolupracovat se zcela přirozeně sesadí do jedné oblasti officu. Naopak ten, kdo může většnu času pracovat z domova, se v officu moc ukazovat nebude.

Sdílená klávesnice a myš je fuj, takže vlastní set ve skříňce to jistí.

alex6bbc

  • *****
  • 1 432
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #2 kdy: 21. 07. 2019, 13:43:20 »
Vlastni mys bych si nosil urcite, i klavesku.

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #3 kdy: 21. 07. 2019, 14:01:17 »
Tak uz jen vymyslet, jak do skrinky dostanu vlastni 32" 4k monitor...

Jose D

  • *****
  • 850
    • Zobrazit profil
Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #4 kdy: 21. 07. 2019, 15:26:09 »
..se zabývám různými variantami, jak k této změně přistoupit
Spíše než tady bych situaci popsal nadřízenému, včetně konkrétních usecasů více monitorů.

Je dost možné, že se ukáže, že projekty na kterých pracuješ jsou důležitější, než echo trendů z devadesátých let a dostaneš normální místo.

Přestože jsem ve firmě se shared-desk policy pracoval, měl jsem nakonec normální místo. Ze stejných důvodů které tu popisuješ. Je rozdíl mezi obchoďákem, accounťákem a engineer pozicí. Jedna policy není pro všechy, zvlášť pokuď jsi v technologické firmě a vyděláváš firmě peníze.


Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #5 kdy: 21. 07. 2019, 18:05:47 »
Ja by som naopak dosť uvítal, keby viaceré firmy pristúpili na prácu z domu. Tým ako doprava vo veľkých mestách čoraz viac kolabuje (Brno špeciálne), spoplatňuje sa parkovanie, ale všetky sľuby o P&R parkoviskách su nerealizované, parkovacie miesta firmy často ani nie sú schopné zabezpečiť (zdravím brnenské CTP a ich výnimky pri vybavovaní stavebného povolenia) zatiaľ čo modré a neviem aké zóny sú už realita, tak buď nech radikálne firmy zvyšia mzdy alebo aspoň neterorizujú zamestnancov vyžadovaním sedenia na pracovisku tam, kde to nedáva žiadny zmysel. A nie každý si pri cenách bývania dnes môže dovoliť hypo a to ani s nadpriemerným platom, nehovoriac o tom, že ani bývať v meste nie je vždy výhra, opäť narážam na Brno a jeho dopravný kolaps o ktorom absolútne neverím, že sa ešte niekedy zlepší. Neviem ako je to v Prahe, dúfam, že lepšie.

Klávesnica a myš sa snáď vojde do tej skrinky, určite by som to neťahal so sebou. A ten 4k monitor, ja mám také pravidlo, do cudzej firmy, nech je akákoľvek, sa NIKDY nenosia vlastné veci. Z firmy sa tak maximálne odnáša. Jedného dňa sa ti môže stať, že dostaneš výpoveď a odniesť si ten monitor späť bude problém.

Uznávam, že je to zvláštne zrazu nemať pevné pracovné miesto, ale človek nemôže mať všetko. Aj vedenie firmy musí uvažovať racionálne a zohľadňovať ich náklady.

Mohli by ste si s kolegami dohodnúť povedzme 1-2 dni v týždni, kedy budete mať meetingy, vybavíte všetko čo sa zle vybavuje cez IM\e-mail\videocally a zvyšok v pohodičke pracujte z domu, ak môžete.

Ako som už písal, mám skôr opačný problém, že home-office je rarita než pravidlo. Všetka česť tým firmám ktoré s tým problém nemajú. Ja rozumiem, že predavač či pracovník vo fabrike nemôže pracovať z domu, ale programátor, správca a pod. prečo nie? Prečo nie je problém mať tím rozlezený po celom svete a všetci komunikujú cez komunikátory, ale aby ma ušetrili pekelnej dopravy a absurdných poplatkov za všetko okolo auta, tak to zrazu je obrovský problém. Taktiež, skôr si nájdem prácu v zahraniči na full-remote ako kontraktor, než prácu lokálne, kde by nebol problém home-office, a to ani nechcem full HO lebo človeku tiež začne hrabať po čase, keď sedí len zavretý doma. Opakujem, buď nech idú mzdy radikálne nahor, pretože rast miezd absolútne nezodpovedá rastú cien nemovitostí, potravín a dopravy alebo nech zvolia cestu home-officu. Niečo je hnilé v štáte Dánskom.

_Jenda

  • *****
  • 1 550
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #6 kdy: 21. 07. 2019, 18:42:08 »
Neviem ako je to v Prahe, dúfam, že lepšie.
Haha, nope.

Prečo nie je problém mať tím rozlezený po celom svete a všetci komunikujú cez komunikátory, ale aby ma ušetrili pekelnej dopravy a absurdných poplatkov za všetko okolo auta, tak to zrazu je obrovský problém.
Na druhou stranu není tu problém jezdit do práce na kole.

Uznávam, že je to zvláštne zrazu nemať pevné pracovné miesto, ale človek nemôže mať všetko. Aj vedenie firmy musí uvažovať racionálne a zohľadňovať ich náklady.
Já tohle nechápu. Schopný ajťák stojí na personálních nákladech (superhrubá mzda + režie) klidně přes 100kKč/měsíc, oproti tomu pronájem kanceláří může stát kolik, 300 Kč/m2/měsíc? Takže ušetřit třeba 4 m2 místa, což je asi tak 1 % nákladů na toho programátora, za cenu, že mu kvůli tomuto opruzu spadne určitě alespoň o 10 % produktivita, mi přijde jako strašný nesmysl. A přesto vidím kolem sebe jak to spousta firem dělá. Mohl by mi to nějaký ekonom vysvětlit?

TakyPatrik

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #7 kdy: 21. 07. 2019, 19:01:54 »
Podle mě ani tak nejde jako náklady za metr2 ale o celkové náklady na stěhování/rozšiřování, kdy je potřeba často podepsat nájemní smlouvu na několik let dopředu, což je pro některé "dynamické" firmy moc velký závazek. Může se totiž snadno stát, že za dva roky se firma prodá jiné firmě, nebo přesune do rumunska a co pak s prázdnými prostory...

Zatím u nás sdílí stoly jen IT lidi, co jsou většinu častu stejně někde pryč. Pochopitelně se s nima svezla i spousta lidí, kteří roky sedí denně na jednom místě, ale ti si stejně permanentně obsadí sdílené stoly...

Lidi od kterých se očekává denní přítomnost v officu mají svoje stoly.

Osobně nevidím HO jen jako nutnost sedět doma na zadku, ale možnost sedět na zadku v podstatě kdekoliv, kde je internet. Což je dneska prakticky všude. Můžu si jít sednou do parku, do nákupáku, do hospody nebo třeba do vlaku... Klidně se můžu sebrat a jet na tejden k moři a tam pracovat někde pod slunečníkem.

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #8 kdy: 21. 07. 2019, 19:03:56 »
Na druhou stranu není tu problém jezdit do práce na kole.
To nejde ak nebývaš priamo v meste, ale okolitých dedinách a máš rodinu. Musíš rozviesť deti do škôlky\školy a pod.
Já tohle nechápu. Schopný ajťák stojí na personálních nákladech (superhrubá mzda + režie) klidně přes 100kKč/měsíc, oproti tomu pronájem kanceláří může stát kolik, 300 Kč/m2/měsíc? Takže ušetřit třeba 4 m2 místa, což je asi tak 1 % nákladů na toho programátora, za cenu, že mu kvůli tomuto opruzu spadne určitě alespoň o 10 % produktivita, mi přijde jako strašný nesmysl. A přesto vidím kolem sebe jak to spousta firem dělá. Mohl by mi to nějaký ekonom vysvětlit?
K tým cenám sa neviem vyjadriť, nevidím do toho, ale chápem to správne tak, že podľa teba HO = zníženie produktivity? Možno máš šťastie, že tvoj zamestnávateľ nemá open space, ale pre mňa ako introverta extrémne citlivého na hluk je to čisté peklo. Na jednej strane firmy nariekajú a pláču, že nemajú dosť ľudí, na strane druhej odmietajú výjsť v ústrety a zaviesť to, čo na západe dávno funguje.

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #9 kdy: 21. 07. 2019, 19:59:46 »
...
Takže ušetřit třeba 4 m2 místa, což je asi tak 1 % nákladů na toho programátora, za cenu, že mu kvůli tomuto opruzu spadne určitě alespoň o 10 % produktivita, mi přijde jako strašný nesmysl. A přesto vidím kolem sebe jak to spousta firem dělá. Mohl by mi to nějaký ekonom vysvětlit?

Nejsem ekonom, ale tipuju že je levnější (a jednodušší) přijít o 10% produktivity než uplatit (a najít) dostatečně kompetentní manažery.

gill

  • ****
  • 270
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #10 kdy: 21. 07. 2019, 20:12:55 »
S tim nemam problem, bezne stridam nekolik pracovnich pocitacu. Cloveka to donuti pouzivat snadno replikovatelne nastaveni.

_Jenda

  • *****
  • 1 550
    • Zobrazit profil
    • https://jenda.hrach.eu/
    • E-mail
Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #11 kdy: 22. 07. 2019, 01:15:14 »
K tým cenám sa neviem vyjadriť, nevidím do toho, ale chápem to správne tak, že podľa teba HO = zníženie produktivity?
Ne, měl jsem na mysli ten hlavní problém popisovaný v zakládajícím příspěvku, tedy sdílené stoly = snížení produktivity (tak jak to autor napsal -- sebrali mu workstation a „kutloch“, musí řešit věci okolo).

Možno máš šťastie, že tvoj zamestnávateľ nemá open space, ale pre mňa ako introverta extrémne citlivého na hluk je to čisté peklo.
Jsem kontraktor, a klient, pro kterého letos dělám nejvíc, je zvláštní v tom, že si objednal vývoj hardware, ale nějak neodhadl, co to znamená (pájka, horkovzduška, zdroj… a skříň plná součástek). Takže dělám doma ve svém kutlochu z tohoto důvodu.

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #12 kdy: 22. 07. 2019, 01:43:14 »
Pracujem pre medzinarodnu firmu a mame office. Kedze firma je roztahana po celom svete, tak to spaja vsetky nevyhody. Sedis v office a 90% veci riesis nadialku s Londynom, US a support s Aziou. Cize je jedno ci si v office alebo homeoffice.
Trivialna vec trvaaa a trvaaa dni a tyzdne.
Ak mas ludi pokope, tak zhrabnes ludi co potrebujes na 15min kavu a problem je uz takmer vyrieseny.

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #13 kdy: 22. 07. 2019, 06:59:14 »
Pracujem pre medzinarodnu firmu a mame office. Kedze firma je roztahana po celom svete, tak to spaja vsetky nevyhody. Sedis v office a 90% veci riesis nadialku s Londynom, US a support s Aziou. Cize je jedno ci si v office alebo homeoffice.
Trivialna vec trvaaa a trvaaa dni a tyzdne.
Ak mas ludi pokope, tak zhrabnes ludi co potrebujes na 15min kavu a problem je uz takmer vyrieseny.

ano toto sa deje ale nechapem, preco ta to stve (tak sa mi zda). to je ich problem, ze to je neefektivne, nie tvoj. vyloz si nohy alebo (v lepsom pripade) rob nieco mezdi tym pre "tvoj prospech".

Re:Sdílená pracovní místa ve firmách
« Odpověď #14 kdy: 22. 07. 2019, 07:00:23 »
inak k teme a OP - plne zdielam tvoju frustraciu a obavy. Jedina dlhodoba cesta je home office alebo prenajom tvojej vlastnej kancelarie, ktoru si hodis do nakladov.