Čo sa stalo s WebAssembly?

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #15 kdy: 02. 02. 2019, 15:28:06 »
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.

Pozri si napríklad Blazor, budúcnosť smeruje k tomu, aby neskôr aj s wasm šli veci robiť jednoducho. Inými slovami, aby aj lepiči ako ty vedeli vyprodukovať niečo pre web ;)

Pre ostatných: a čo tak uvedomiť si, že "to nikdy nepríde", lebo wasm nikdy nebolo myslené ako náhrada za JS?


Mlocik97

  • *****
  • 606
  • Linuxák, JS dev.
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #16 kdy: 02. 02. 2019, 16:34:00 »
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

Ink

  • ****
  • 388
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #17 kdy: 02. 02. 2019, 16:44:17 »
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

Kašli na něj, je to troll. Ale pokud máš další zajímavé odkazy na WASM weby, budu rád, tahle problematika mě zajímá.

gll

  • ****
  • 429
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #18 kdy: 02. 02. 2019, 16:56:37 »
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html

https://www.crazygames.com/t/webgl

OK, rozumím dobře, že je to psané v Unity 3D? Pak doporučuju tento odkaz: https://blogs.unity3d.com/2018/08/15/webassembly-is-here/

některé hry jsou v Unity 3d, některé jsou v čistě webových herních enginech, většina newebových enginů podporuje kompilaci emscriptenem už minimálně 5 let. Webasm na tom moc nemění. Fungovalo to docela dobře i s asm.js. websm má stejné nevýhody, možná je načítání trochu rychlejší.

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #19 kdy: 02. 02. 2019, 17:29:29 »
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.


Ink

  • ****
  • 388
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #20 kdy: 02. 02. 2019, 18:03:55 »
některé hry jsou v Unity 3d, některé jsou v čistě webových herních enginech, většina newebových enginů podporuje kompilaci emscriptenem už minimálně 5 let. Webasm na tom moc nemění. Fungovalo to docela dobře i s asm.js. websm má stejné nevýhody, možná je načítání trochu rychlejší.

No jde o to, že asm.js i webasm jsou lepší platforma než "normální" JS. Nicméně by mě zajímalo, které čistě webové enginy se tam používají a v kterých hrách, pokud to máš v hlavě. A zajímalo by mě hlavně, jaké nevýhody máš na mysli.

Idris

  • *****
  • 1 568
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #21 kdy: 02. 02. 2019, 18:17:46 »
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.
Pozri si napríklad Blazor, budúcnosť smeruje k tomu, aby neskôr aj s wasm šli veci robiť jednoducho.
Skvělý nápad, napsat aplikaci pro web v .NET a pak ji v prohlížeči pustit v .NET runtimu napsaném ve WebAssembly  ::)

Jak se říká, chytrým se napovídá, tebe lze jen trknout: než se pustíš do hloubání o něčem složitějším, udělej si nejdříve domácí úkoly s Karlem ;)

Mlocik97

  • *****
  • 606
  • Linuxák, JS dev.
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #22 kdy: 02. 02. 2019, 20:38:32 »
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.
nejsem nerd, a hry hravam minimum, okrem toho šachu hram len lolko a starcraft a obe su to desktop hry, ne browser hry... Nikde som netvrdil že WASM má predbehnúť JS, taky že WASM je špecifický nástroj pre taký obsah, také aplikácie a služby, ktoré nie sú primárnym obsahom celého "Internetu", pretože WASM neslúži na tvorbu obyčajných webstránok... Ale když si pozrieš tú akože "štatistiku" pre práve "webaplikace" kde by bolo vhodné použiť WASM tak zistíš že sa na vätšine reálne používa WASM. Proste nezrovnávaj jablká s hruškami... WASM nemá nahradiť JS, a je jasné že JS bude rozšírenejší, keďže i "obyčajné" webstránky sú rozšírenejšie.
« Poslední změna: 02. 02. 2019, 20:44:35 od Gabriel Mlocik »

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #23 kdy: 03. 02. 2019, 10:07:00 »
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.

Ze ty budes ten lepic javascriptu, ktory sa poklada za developera? ;)

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #24 kdy: 03. 02. 2019, 13:36:48 »
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?

Ink

  • ****
  • 388
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #25 kdy: 03. 02. 2019, 14:10:34 »
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?

Používám ho často, protože se mi líbí. Nika (angl. niche) je nějaká oblast, kde se daří konkrétnímu druhu živočicha nebo rostliny. V přeneseném slova smyslu se poměrně často používá (aspoň v angličtině) jako označení nějaké domény, pro kterou se používá nějaký prog. jazyk, aplikace, knihovna... - zpracování textu, zvuku, generování obsahu webu, já nevím co dalšího.

Idris

  • *****
  • 1 568
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #26 kdy: 03. 02. 2019, 15:13:58 »
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?
Používám ho často, protože se mi líbí. Nika (angl. niche) je nějaká oblast, kde se daří konkrétnímu druhu živočicha nebo rostliny. V přeneseném slova smyslu se poměrně často používá (aspoň v angličtině) jako označení nějaké domény, pro kterou se používá nějaký prog. jazyk, aplikace, knihovna... - zpracování textu, zvuku, generování obsahu webu, já nevím co dalšího.
Mě by zcela vážně zajímalo, proč se to slovo v češtině používá v této formě s “k”, když původní výslovnost je se “š” (niːʃ).

Ink

  • ****
  • 388
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #27 kdy: 03. 02. 2019, 15:27:54 »
Mě by zcela vážně zajímalo, proč se to slovo v češtině používá v této formě s “k”, když původní výslovnost je se “š” (niːʃ).

No a původní latinské slovo bylo nidus, co už. Ale že jsi to Ty, našel jsem v knihovně etymologický slovník a v něm se píše, že české nika vychází z italského nicchia.
« Poslední změna: 03. 02. 2019, 15:32:49 od Ink »

Zrzka

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #28 kdy: 04. 02. 2019, 09:29:41 »
Wasm je vo verzii 1.0, podpora v prehliadačoch výborná: https://caniuse.com/#search=webassembly, ale záujem? Čistá nula. Frontendu naďalej, vlastne ČORAZ VIAC, dominuje JavaScript a React a nikde ani len náznak, že by sa to najbližšie roky zmenilo - po nejakom wasm ani pes neštekne. Čo sa to deje? Kde je ten koniec JS? Obzvlášť tu, na forum.root.cz, tak často skloňovaný v súvislosti s príchodom wasm?

Podle čeho usuzuješ? Třeba Rust & WASM je můj denní chléb. Používáme ho na knihovny kde chceme sdílet kód, který má ve výsledku běžet nativně, v NodeJS a v prohlížeči. Dřív bylo všechno v JS, ale to nám už na IoT zařízeních nevyhovuje, proto tahle cesta. Jeden zdroják a z něho generuju Rust crates (knihovny) a NPM balíčky pro použití v JS.

Ještě to není tak rozšířené, i když už je to lepší, protože nástroje jsou stále nedokonalé. Ve smyslu balení NPM balíčků (wasm-pack, ...), generování JS wrapperu (wasm-bindgen, ...), atd. Funguje to, ale má to své mouchy. A zároveň ještě nedávno nebylo úplně jednoduché napsat něco co běží všude - např. když jsi používal náhodné generátory, ... Teď už je to celkem pohoda.

Třeba CloudFlare přidal WASM workery: https://blog.cloudflare.com/webassembly-on-cloudflare-workers/  To, že to nevidíš neznamená, že se to nikam nehýbe :)

Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
« Odpověď #29 kdy: 04. 02. 2019, 12:06:51 »
Je komické sledovat výkřiky script kiddies.

Ačkoliv je WASM ve verzi 1.0, je to stále jen MVP (minimum viable product). To znamená, že jej lze použít a bude fungovat, ale jeho použití bude přinášet mnohá ale. Co všechno ještě chybí bylo pěkně ukázáno na webu mozilly (https://hacks.mozilla.org/2018/10/webassemblys-post-mvp-future/). Některé věci se od té doby pohnuly, ale stále to bude trvat ještě nějakou dobu, než bude možné mluvit o masivnějším bezproblémovém nasazení.