Fórum Root.cz

Hlavní témata => Vývoj => Téma založeno: Wal-De-Mar 02. 02. 2019, 12:22:03

Název: Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Wal-De-Mar 02. 02. 2019, 12:22:03
Wasm je vo verzii 1.0, podpora v prehliadačoch výborná: https://caniuse.com/#search=webassembly (https://caniuse.com/#search=webassembly), ale záujem? Čistá nula. Frontendu naďalej, vlastne ČORAZ VIAC, dominuje JavaScript a React a nikde ani len náznak, že by sa to najbližšie roky zmenilo - po nejakom wasm ani pes neštekne. Čo sa to deje? Kde je ten koniec JS? Obzvlášť tu, na forum.root.cz, tak často skloňovaný v súvislosti s príchodom wasm?
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 12:55:55
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Wal-De-Mar 02. 02. 2019, 13:08:53
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example

A "že to príde", to usudzuješ z tých osamelých výkrikov do tmy v podobe zbytočných príkladov, z akých jeden si aj ty sám uviedol? A ty to fakt dávaš do súvislosti ešte aj s Flash?? :) Trošku súdnosti chlapec ;) Nie, nepríde to, si totálne mimo, nikde ani náznak revolúcie, JS v štatistikách rastie, príchod wasm ostal kompletne odignorovaný.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 13:10:40
Aha, Ty jsi nepřišel diskutovat a přemýšlet, ale už máš jasno. U toho být nemusím.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: gll 02. 02. 2019, 13:12:17
Možná se to rozšíří u aplikací kreslících do canvas. U aplikací manipulujících s DOM jsou náročné právě ty DOM manipulace. Tam by to nic nepřineslo. U obyčejných formulářových aplikací se to doufám nerozšíří. Zbytečná obfuskace navíc.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: gll 02. 02. 2019, 13:14:52
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example

HTML5 už dokáže více než plnohodnotně nahradit flash minimálně 5 let.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 13:27:00
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example

HTML5 už dokáže více než plnohodnotně nahradit flash minimálně 5 let.

Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: gll 02. 02. 2019, 13:32:03
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example

HTML5 už dokáže více než plnohodnotně nahradit flash minimálně 5 let.

Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 13:34:11
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: gll 02. 02. 2019, 13:39:44
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html

https://www.crazygames.com/t/webgl
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: tomvec 02. 02. 2019, 13:56:52
Hry nehraju, tak jsem to neznal, ale je to teda hustý :-)
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 14:00:19
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html

https://www.crazygames.com/t/webgl

OK, rozumím dobře, že je to psané v Unity 3D? Pak doporučuju tento odkaz: https://blogs.unity3d.com/2018/08/15/webassembly-is-here/
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 14:08:29
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html

https://www.crazygames.com/t/webgl

OK, rozumím dobře, že je to psané v Unity 3D? Pak doporučuju tento odkaz: https://blogs.unity3d.com/2018/08/15/webassembly-is-here/

A přímo ve hrách na dané stránce se tahá například https://files.crazygames.com/unityloaders/UnityLoader-2018-3-3-wasmfix.js - možná to něco znamená.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Idris 02. 02. 2019, 14:25:11
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 14:31:41
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.

WASM chápat nepotřebují. Ve zmiňovaném Unity byl překlad C# -> C++ -> JS, ten se nahradí, coby "pouhý assembler", vhodnějším WASM. A C# je poměrně přívětivý jazyk.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Wal-De-Mar 02. 02. 2019, 15:28:06
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.

Pozri si napríklad Blazor, budúcnosť smeruje k tomu, aby neskôr aj s wasm šli veci robiť jednoducho. Inými slovami, aby aj lepiči ako ty vedeli vyprodukovať niečo pre web ;)

Pre ostatných: a čo tak uvedomiť si, že "to nikdy nepríde", lebo wasm nikdy nebolo myslené ako náhrada za JS?
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Mlocik97 02. 02. 2019, 16:34:00
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 16:44:17
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

Kašli na něj, je to troll. Ale pokud máš další zajímavé odkazy na WASM weby, budu rád, tahle problematika mě zajímá.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: gll 02. 02. 2019, 16:56:37
Tak mi pověz, kde jsou porty všech těch flashových her. Čistě náhodou o HTML5 problematice něco vím a náhrada 1:1, co se týče toolingu apod. to tedy není. Lepší se to, to jistě.

není poptávka. Jednoduché hry se dnes hrají na mobilu. V browseru si zahrajete i 3d hry. To flash neuměl.

Příklad?

Jo a že Flash neuměl 3D? Podle mě ano: https://www.adobe.com/devnet/flashplayer/stage3d.html

https://www.crazygames.com/t/webgl

OK, rozumím dobře, že je to psané v Unity 3D? Pak doporučuju tento odkaz: https://blogs.unity3d.com/2018/08/15/webassembly-is-here/

některé hry jsou v Unity 3d, některé jsou v čistě webových herních enginech, většina newebových enginů podporuje kompilaci emscriptenem už minimálně 5 let. Webasm na tom moc nemění. Fungovalo to docela dobře i s asm.js. websm má stejné nevýhody, možná je načítání trochu rychlejší.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Wal-De-Mar 02. 02. 2019, 17:29:29
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 02. 02. 2019, 18:03:55
některé hry jsou v Unity 3d, některé jsou v čistě webových herních enginech, většina newebových enginů podporuje kompilaci emscriptenem už minimálně 5 let. Webasm na tom moc nemění. Fungovalo to docela dobře i s asm.js. websm má stejné nevýhody, možná je načítání trochu rychlejší.

No jde o to, že asm.js i webasm jsou lepší platforma než "normální" JS. Nicméně by mě zajímalo, které čistě webové enginy se tam používají a v kterých hrách, pokud to máš v hlavě. A zajímalo by mě hlavně, jaké nevýhody máš na mysli.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Idris 02. 02. 2019, 18:17:46
po nejakom wasm ani pes neštekne
WASM je složitější na použití. BJSL (=běžný JS lepič) WASM nepochopí a JS je pro většinu uživatelů good enough.
Pozri si napríklad Blazor, budúcnosť smeruje k tomu, aby neskôr aj s wasm šli veci robiť jednoducho.
Skvělý nápad, napsat aplikaci pro web v .NET a pak ji v prohlížeči pustit v .NET runtimu napsaném ve WebAssembly  ::)

Jak se říká, chytrým se napovídá, tebe lze jen trknout: než se pustíš do hloubání o něčem složitějším, udělej si nejdříve domácí úkoly s Karlem ;)
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Mlocik97 02. 02. 2019, 20:38:32
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.
nejsem nerd, a hry hravam minimum, okrem toho šachu hram len lolko a starcraft a obe su to desktop hry, ne browser hry... Nikde som netvrdil že WASM má predbehnúť JS, taky že WASM je špecifický nástroj pre taký obsah, také aplikácie a služby, ktoré nie sú primárnym obsahom celého "Internetu", pretože WASM neslúži na tvorbu obyčajných webstránok... Ale když si pozrieš tú akože "štatistiku" pre práve "webaplikace" kde by bolo vhodné použiť WASM tak zistíš že sa na vätšine reálne používa WASM. Proste nezrovnávaj jablká s hruškami... WASM nemá nahradiť JS, a je jasné že JS bude rozšírenejší, keďže i "obyčajné" webstránky sú rozšírenejšie.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: PeterMuller 03. 02. 2019, 10:07:00
Ja poznám tucet webov využívajúcich WASM, samozrejme vätšina je zahraničných, na Slovensku či v Česku je to akosi ešte nerozšírené... Ale každý deň navštivujem minimálne zo 4 weby (a to denne navštivujem len zo 15 webov celkovo), ktoré využívajú WASM,.. napríklad vo WASM beží implementácia StockFish 10+ Enginu na lichess.org (pokiaľ teda nemá k dispozícii PNACL). Takže neviem, ja bych nevravel že sa na WASM "sere"...

No a ja vravel, a štatistika mi dá zapravdu. To, že si jeden z nerdov ktorí navštevujú vysoko špecifické weby, alebo hrajú hry v prehliadači, to tomu nijak nepodporuje. Aj o 5 rokov budú webstránky či webaplikácie využívajúce wasm tvoriť max. tak 0.01% zo všetkých webov. Tá technológia nie len že nie je náhradou za JS, ona ani nie je poriadne využiteľná. Hoci je vo verzii 1.0 a slušne podporovaná v prehliadačoch, všetci sa aj tak v jednom zhodujú: je to MVP, nie technológia do praxe, a už vôbec nie replacement niečoho iného.

Ze ty budes ten lepic javascriptu, ktory sa poklada za developera? ;)
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: nehalem 03. 02. 2019, 13:36:48
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 03. 02. 2019, 14:10:34
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?

Používám ho často, protože se mi líbí. Nika (angl. niche) je nějaká oblast, kde se daří konkrétnímu druhu živočicha nebo rostliny. V přeneseném slova smyslu se poměrně často používá (aspoň v angličtině) jako označení nějaké domény, pro kterou se používá nějaký prog. jazyk, aplikace, knihovna... - zpracování textu, zvuku, generování obsahu webu, já nevím co dalšího.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Idris 03. 02. 2019, 15:13:58
To přijde, neboj se. Příští rok skončí Flash a otevře se nika pro výkonné, binární, multiplatformní grafické aplikace. Mrkni na tohle, Rust přeložený do wasm pluginů embedovaný v "normálním" Rustu, tohle je možná budoucnost výkonných, bezpečných a rozšiřitelných systémů: https://github.com/wasmerio/wasmer-rust-example
Co znamena slovo "nika" a preco ho tak casto pouzivas?
Používám ho často, protože se mi líbí. Nika (angl. niche) je nějaká oblast, kde se daří konkrétnímu druhu živočicha nebo rostliny. V přeneseném slova smyslu se poměrně často používá (aspoň v angličtině) jako označení nějaké domény, pro kterou se používá nějaký prog. jazyk, aplikace, knihovna... - zpracování textu, zvuku, generování obsahu webu, já nevím co dalšího.
Mě by zcela vážně zajímalo, proč se to slovo v češtině používá v této formě s “k”, když původní výslovnost je se “š” (niːʃ).
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 03. 02. 2019, 15:27:54
Mě by zcela vážně zajímalo, proč se to slovo v češtině používá v této formě s “k”, když původní výslovnost je se “š” (niːʃ).

No a původní latinské slovo bylo nidus, co už. Ale že jsi to Ty, našel jsem v knihovně etymologický slovník a v něm se píše, že české nika vychází z italského nicchia.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Zrzka 04. 02. 2019, 09:29:41
Wasm je vo verzii 1.0, podpora v prehliadačoch výborná: https://caniuse.com/#search=webassembly (https://caniuse.com/#search=webassembly), ale záujem? Čistá nula. Frontendu naďalej, vlastne ČORAZ VIAC, dominuje JavaScript a React a nikde ani len náznak, že by sa to najbližšie roky zmenilo - po nejakom wasm ani pes neštekne. Čo sa to deje? Kde je ten koniec JS? Obzvlášť tu, na forum.root.cz, tak často skloňovaný v súvislosti s príchodom wasm?

Podle čeho usuzuješ? Třeba Rust & WASM je můj denní chléb. Používáme ho na knihovny kde chceme sdílet kód, který má ve výsledku běžet nativně, v NodeJS a v prohlížeči. Dřív bylo všechno v JS, ale to nám už na IoT zařízeních nevyhovuje, proto tahle cesta. Jeden zdroják a z něho generuju Rust crates (knihovny) a NPM balíčky pro použití v JS.

Ještě to není tak rozšířené, i když už je to lepší, protože nástroje jsou stále nedokonalé. Ve smyslu balení NPM balíčků (wasm-pack, ...), generování JS wrapperu (wasm-bindgen, ...), atd. Funguje to, ale má to své mouchy. A zároveň ještě nedávno nebylo úplně jednoduché napsat něco co běží všude - např. když jsi používal náhodné generátory, ... Teď už je to celkem pohoda.

Třeba CloudFlare přidal WASM workery: https://blog.cloudflare.com/webassembly-on-cloudflare-workers/  To, že to nevidíš neznamená, že se to nikam nehýbe :)
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: ivoszz 04. 02. 2019, 12:06:51
Je komické sledovat výkřiky script kiddies.

Ačkoliv je WASM ve verzi 1.0, je to stále jen MVP (minimum viable product). To znamená, že jej lze použít a bude fungovat, ale jeho použití bude přinášet mnohá ale. Co všechno ještě chybí bylo pěkně ukázáno na webu mozilly (https://hacks.mozilla.org/2018/10/webassemblys-post-mvp-future/). Některé věci se od té doby pohnuly, ale stále to bude trvat ještě nějakou dobu, než bude možné mluvit o masivnějším bezproblémovém nasazení.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Ink 06. 02. 2019, 07:25:52
Podle čeho usuzuješ? Třeba Rust & WASM je můj denní chléb. Používáme ho na knihovny kde chceme sdílet kód, který má ve výsledku běžet nativně, v NodeJS a v prohlížeči. Dřív bylo všechno v JS, ale to nám už na IoT zařízeních nevyhovuje, proto tahle cesta. Jeden zdroják a z něho generuju Rust crates (knihovny) a NPM balíčky pro použití v JS.

Ještě to není tak rozšířené, i když už je to lepší, protože nástroje jsou stále nedokonalé. Ve smyslu balení NPM balíčků (wasm-pack, ...), generování JS wrapperu (wasm-bindgen, ...), atd. Funguje to, ale má to své mouchy. A zároveň ještě nedávno nebylo úplně jednoduché napsat něco co běží všude - např. když jsi používal náhodné generátory, ... Teď už je to celkem pohoda.

A nechceš se pochlubit víc? Firma, nějaké technologické zajímavosti ohledně wasm targetu, jak dlouho používáte Rust, jestli jedete na stable verzi apod.? Díky předem.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Zrzka 06. 02. 2019, 10:28:27
A nechceš se pochlubit víc? Firma ...

Firma je https://www.balena.io/ (https://www.balena.io/).

Citace
Nějaké technologické zajímavosti ohledně wasm targetu

To je tak široce položená otázka, že nevím co na to napsat. Obecně, jak už tu zaznělo, WASM je v podstatě MVP. Má to spoustu limitací, které člověk musí znát. Občas jsem si pořádně nabil, protože jsem začal něco dělat, neodzkoušel to s WASM / JS a pak jsem měl problémy. Musel jsem změnit implementaci v Rustu a nebo přidat nějaký „šílený“ wrapper pro WASM / JS.

Můj předchozí příspěvek zněl asi až moc optimisticky, tak uvedu příklad, který jsem musel řešit. Už jsem tu zmiňoval třeba náhodný generátor. Lidi kolem Rustu se snaží, přidávají podporu pro wasm32 kde to jde, například ...


... ale stejně narážíte na špeky, že ne všechny knihovny fungují ...


... protože si občas musíte vybrat jestli stdweb, wasm-bindgen, podle toho zapnout / vypnout nějakou vlastnost, cargo to nedělá tranzitivně, takže se stejná vlastnost (jako má rand) musela přidal i do uuid-rs ...


... atd.

Jedna rada, resp. je potřeba si uvědomit, že pokud se vydáte na cestu Rust & WASM, stanete se jedním z pionýrů a budete muset řešit problémy i v ostatních knihovnách, přidávat podporu, ... Když to funguje, tak je to paráda. Jinak musíte přiložit ruku k dílu (PR) a nebo to alespoň nahlásit jako issue. A to nemluvím o Rustích knihovnách, které mají závislosti na C knihovnách a chcete je ve WASM. To už je zase úplně jiná úroveň problémů. Pustit wasm-pack nebo cargo build --target wasm32-unknown-unknown mnohdá nestačí.

Dost mi to připomíná situace kdy jsem v dávných dobách (±20 let) na Linuxu začal řešit uspávání, framebuffery, ... Když to jelo, bezva. Ale občas jsem toho měl plný zuby.

Pokud chcete začít s Rustem & WASM & JS/NPM, tak starovací čára je tady:


Pokud C/C++ & WASM, tak tady:


A to všechno následováno google.com ;)

Citace
Jak dlouho používáte Rust, jestli jedete na stable verzi apod.?

Já osobně víc jak 2 roky. Firma taky tak nějak. Od doby co vyšla edice 2018 tak jenom stable. Dříve to byla víceméně kombinace stable & nightly. Nightly jen pro clippy-preview a rustfmt-preview. Teď už to běží na stable, -preview suffix byl odstraněn a nightly tak není potřeba. Suma sumárum, pokud si nehrajeme, tak je všude stable.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Zrzka 06. 02. 2019, 10:39:13
Jinak doporučuji neminout zprávičku https://www.root.cz/zpravicky/rustpython-je-implementace-jazyka-python-3-napsana-pomoci-rust/ kde jsou odkazy na RustPython, což je Python v Rustu a celé to běží v prohlížeči (WASM).
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Vít Šesták (v6ak) 06. 02. 2019, 20:59:32
Wasm má své výhody i nevýhody. Pokud chcete portovat třeba LaTeX do JS, je to dobrý nástroj. Pokud chcete napsat „obyčejnou“ webovou stránku, která bude komunikovat se serverem a zobrazovat nastylovaný text a obrázky, může to mít spíše nevýhody.

Podrobněji: WebAssembly (aspoň zatím) nemá garbage collector: https://github.com/WebAssembly/proposals/issues/16 Při portování Cčkového kódu do WA je to úplně jedno. Pro velkou část webových stránek to je překážka: Buď bude potřeba spravovat paměť ručně (opravdu to chcete?), nebo k tomu musíte přibalit i nějakou knihovnu pro GC. Celkově bych pak čekal (nejen kvůli té knihovně pro GC) objemnější výsledný JS. Znamená to, že se stránka bude déle načítat (to uživatel může pocítit). Pokud ta stránka ale bude provádět spíše network-bound operace (což je IMHO celkem časté), čas vykonávání JS můžeme zkrátit třeba i o 90 %, ale uživatel to nepozná.

Pro koncového uživatele tedy čekám většinou spíše zhoršení. Má to výhody pro programátora? IMHO moc ne. Dnes je spousta transpilerů, takže programátor má i bez wasm spoustu možností. Webasm ty možnosti může rozšířit. Dokud ale bude obtížné si držet reference na nativní DOM objekty, hitparáda to nebude. Dovedu si představit nějaký workaround, ale jestli podobnou šílenost někdo někde implementoval…

Jak jsem psal výše, výjimky se najdou. LaTeX – máme existující kód (benefit pro programátora), který můžeme díky webasm spustit rychleji (benefit pro uživatele) a který nepotřebuje přístup k DOMu (odpadá nám nevýhoda). Tady to může stát za to. Kolik takových případů ale máme? To IMHO jejich počet odpovídá využití webasm.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: LarryLin 06. 02. 2019, 23:49:55
Wasm má své výhody i nevýhody. Pokud chcete portovat třeba LaTeX do JS, je to dobrý nástroj. Pokud chcete napsat „obyčejnou“ webovou stránku, která bude komunikovat se serverem a zobrazovat nastylovaný text a obrázky, může to mít spíše nevýhody.
Já myslím, že WebAssembly rozhodně není a nebylo dělané na tvorbu celých webových stránek. Tam by přece nefungovalo ani SEO. Už je to nějaký čas co jsem se zajímal o WA, ale co vím, tak měl být určený hlavně pro aplikace v C/C++. Pokud by se do WA přidal i interpret Pythonu (aby se nemuselo transpilovat Python->C/C++), tak se otevírají další možnosti. WA je správný krok, který rozšířuje možnosti a rozhodně nemá za cíl porazit HTML,CSS.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Mlocik97 07. 02. 2019, 10:29:55
Wasm má své výhody i nevýhody. Pokud chcete portovat třeba LaTeX do JS, je to dobrý nástroj. Pokud chcete napsat „obyčejnou“ webovou stránku, která bude komunikovat se serverem a zobrazovat nastylovaný text a obrázky, může to mít spíše nevýhody.
Já myslím, že WebAssembly rozhodně není a nebylo dělané na tvorbu celých webových stránek. Tam by přece nefungovalo ani SEO. Už je to nějaký čas co jsem se zajímal o WA, ale co vím, tak měl být určený hlavně pro aplikace v C/C++. Pokud by se do WA přidal i interpret Pythonu (aby se nemuselo transpilovat Python->C/C++), tak se otevírají další možnosti. WA je správný krok, který rozšířuje možnosti a rozhodně nemá za cíl porazit HTML,CSS.

To som už psal.... lenže retardi to nechápu
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Idris 07. 02. 2019, 11:42:12
Wasm má své výhody i nevýhody. Pokud chcete portovat třeba LaTeX do JS, je to dobrý nástroj. Pokud chcete napsat „obyčejnou“ webovou stránku, která bude komunikovat se serverem a zobrazovat nastylovaný text a obrázky, může to mít spíše nevýhody.
Já myslím, že WebAssembly rozhodně není a nebylo dělané na tvorbu celých webových stránek. Tam by přece nefungovalo ani SEO. Už je to nějaký čas co jsem se zajímal o WA, ale co vím, tak měl být určený hlavně pro aplikace v C/C++. Pokud by se do WA přidal i interpret Pythonu (aby se nemuselo transpilovat Python->C/C++), tak se otevírají další možnosti. WA je správný krok, který rozšířuje možnosti a rozhodně nemá za cíl porazit HTML,CSS.
To som už psal.... lenže retardi to nechápu
Ale no tak, snad není nutné hned Waldemara urážet.
Název: Re:Čo sa stalo s WebAssembly?
Přispěvatel: Vít Šesták (v6ak) 07. 02. 2019, 13:41:29
Asi se celkem shodneme, až na jednu věc: Jde o WebAssembly v dnešním stavu. Pokud podle svých plánů doplní podporu věcí jako GC a reference na JS objekty, mohou padnout některé dnešní nevýhody a může se z toho stát zajímavý target pro transpilery. Ale to už je otázka budoucnosti, z hlediska otázky, proč se to nepoužívá moc dnes je to celkem irelevantní.

SEO – to záleží a sem bych to netahal. S webasm je to stejný problém jako s JS a má to snad úplně stejná řešení.

Python – no, nevím. Co jsem viděl Linuxové binárky Pythonu 3.{6,7}, jsme v řádu MiB. Přijde mi, že tady nasbíráte různé zmiňované nevýhody a ještě to ani nebude moc rychlé.