To je krásný příklad špatně použité metody 5x proč.
Kdybys jí chápal, věděl bys, proč je stejně špatně tohle:
1) Proč to tak je? Protože nemají na výběr.
2) Proč nemají na výběr? Protože je to monopol.
Tj. ke kořenu problému se dá dostat nejpozději ve druhém kroku.
A přesto je to stejně špatně, jak ta tvá fabulace.
Tahle konstrukce stojí na hypotéze, že vlastníci domén nemají a nikdy neměli na výběr.
Před vznikem domény .cz ji ale nikdo použít nemohl, po jejím vzniku nastal stav, kdy si musela vybojovat místo. Nikdy nebylo její používání vynuceno právním předpisem ani tím, že by zaměstnanci cz.nic s obušky obcházeli firmy. Pokud taková (nebo podobná) situace nastala, jistě nemáš problém s odkazem na ni.
V podstatě nikdo ji v době vzniku neznal a musela se dostat do podvědomí jak provozovatelů služeb, tak i jejich klientů. Přesto se dostali do stavu, kdy je .cz nejenom používaná, ale preferovaná (i když mají hendikep v tom, že pokud neuvedu v prohlížeči TLD, hodí tam automaticky .com). A tento zlom nastal se současným systémem registrací, současným správcem, současným systémem řízení,...
Nacionalismus za tím taky nehledej, čech je nacionalista jenom v případě, že zrovna vyhráváme v hokeji a malá část v případě, že si oholí hlavu a jde lynčovat jiný etnika.
Prostě .cz je dominantní díky práci cz.nic, jiný vysvětlení nemám.