Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?

gp

Bezkartáčový alternátor
« Odpověď #75 kdy: 01. 10. 2018, 16:40:07 »
Normální alternátor má budicí vinutí napájené z kotvy budiče přes komutátor (mechanický usměrňovač) a kroužky. Bezkartáčový alternátor má místo komutátoru a kroužků křemíkové diody, rotující s rotorem.


Radovan.

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #76 kdy: 01. 10. 2018, 18:02:55 »
Eee ... cože? Spadl jsi hlavou do mixéru?

Kotva/rotor je to co se točí. Na kotvě je budicí vinutí - jedna cívka s pólovými nástavci - a sběrací kroužky, žádný komutátor.

Stator je to co se netočí. Ve statoru je soustava cívek s diodovým usměrňovačem a uhlíky - kartáče, které přenášejí budící proud na kotvu. V moderních autoalternátorech jsou uhlíky obvykle součástí zabudovaného regulátoru.

Asi takhle: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alternator_%C5%A0koda_Felicia_cs.jpg
A tohle je komutátor: https://en.wikipedia.org/wiki/File:Universal_motor_commutator.jpg

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #77 kdy: 01. 10. 2018, 23:56:52 »
Rotor je to, co se točí. Kotva (indukt) je to, do čeho se indukuje napětí, což je u komutátorových strojů a asynchronních strojů ten rotor. U synchronních strojů je to překvapivě stator. Že to automechanici nevědí a říkají kotva rotoru, protože jsou tak zvyklí z dynama, ještě není důvod ke strkání hlavy do mixéru. V autech se bezkartáčové alternátory skutečně moc nepoužívají, protože kroužky a uhlíky jsou podstatně levnější než další dvě vinutí a málokterá automobilka touží nahradit součástku, která se opotřebuje, ale až dlouho po uplynutí záruky součástkou, která se neopotřebuje nikdy. Regulace výstupního napětí takového bezkartáčového alternátoru je velmi jednoduchá a snadno se docílí stálého napětí při všech otáčkách (stejně jako  při regulaci klasického alternátoru s klasickým rotačním budičem - dynamem).

Yokotashi

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #78 kdy: 02. 10. 2018, 00:38:12 »
gp: Muzes prosim trosku detailneji rozebrat ten bezkartacovy alternator? Kde se bere napeti pro ty diody, co se toci s rotorem? Jedine ne zcela absurdni reseni (nepocitam-li asynchronni generator kompenzovany kondenzatorovou baterii, ktery neodpovida popisu), ktere si umim predstavit je mit v jednom plasti dva stroje: Budici synchronni alternator s trifazovym vinutim na rotoru a budicim na statoru a vedle nej klasicky alternator. To je stroj, ktery ma 4 vinuti (2 jednofazova a 2 trifazova). To nejaky vyrobce dava do nejakeho auta? Do jakeho, ze bych si zasel na vrakac pro zajimavy elektricky stroj.

Ta kostrukce je tak slozita, ze je vyrazne jednodussi a levnejsi dat na rotor permanentni magnety a na stator trifazovy usmernovac se spinanym zdrojem dimenzovany na 180V.

Rikat statoru synchronniho stroje kotva jsem v zivote neslysel a to jsem to studoval. Ale to je jenom terminologie, to se muze zmenit mavnutim ruky stejne, jako se s hasicu stali pozarnici a zpatky.

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #79 kdy: 02. 10. 2018, 10:16:22 »
Jo, přesně tak to je, dva stroje v jednom plášti, akorátže jeden je "naruby" a stejnosměrné budicí vinutí má ve statoru a třífázové pracovní v rotoru a tohle pracovní vinutí  napájí přes rotující usměrňovač budicí vinutí toho druhého. Složitý je to jenom zdánlivě, nemá to žádný uhlíky, takže tomu nevadí prach a až na ložiska je to prakticky věčný, takže se to dává k velkejm motorům, třeba u stavebních strojů. Protos to u auta neviděl, ale to neznamená, že to mění výstupní napětí tak divoce, jaks popsal. Já jsem taky nikdy neslyšel, že by se statoru alternátoru říkalo kotva. Kotva vždycky byla indukt, že se u toho indukování někdy točí, je jaksi vedlejší. Terminologie se mávnutím ruky nemění, ta je stálá, to akorát soudruzi rádi přejmenovávali, aby bylo hned jasné, kdo je loajální. Nemám problém se domluvit s chasníkem, kterej potřebuje přetočit vopálený kroužky na kotvě, ale nenechám se školit vod někoho, kdo mi tvrdí, že kotva je totéž, co rotor.


Radovan.

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #80 kdy: 02. 10. 2018, 17:34:58 »
Budiž, co si tedy představíš, když řeknu "asynchronní motor s kotvou nakrátko"?

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #81 kdy: 03. 10. 2018, 12:39:23 »
Motor z Astry ( to je tramvaj, zrovna dneska ráno jsem na něj myslel). Kotva je rotor jenom u komutátorových a asynchronních strojů. U synchronních strojů kotva není rotor a rotor není kotva, protože kotva je ta část stroje, do které se indukuje napětí. S čím máš problém?

Yokotashi

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #82 kdy: 03. 10. 2018, 13:58:38 »
gp: u kontrukce, kterou popisujes se napeti samozrejme nemeni v pomeru otacek, protoze je rizene buzenim i kdyz neprimo. U drahych stavebnich stroju do tezkych podminek tomu bez problemu verim. Ale s tim, jake zhovadilosti dokazi udelat v ramci vylevneni automobilky by me fakt prekvapilo, kdybych to videl v jakemkoliv normalnim osobnim aute.

Jinak mam pocit, ze jsme kotva rikali i rotoru synchronniho motoru (klasickeho na 3 faze) a snad i rotoru u schrage. Ale uz to je dlouho a vic me zajimaly detaily funkce, nez detaily terminologie. Jsem presvedcen, ze termin indukt jsem v zivote neslysel. O funkci se nehadam i kdyz bych si dovolil poznamenat, ze napeti se indukuje do rotoru i do statoru (viz. reakce kotvy).

Radovan.

Re:Bezkartáčový alternátor
« Odpověď #83 kdy: 03. 10. 2018, 15:59:55 »
Problém mám s tímhle:
Normální alternátor má budicí vinutí napájené z kotvy budiče přes komutátor (mechanický usměrňovač) a kroužky.
Namíchal jsi tam alternátor, motor a dynamo dohromady.

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #84 kdy: 04. 10. 2018, 00:29:20 »
Normální alternátor má budicí vinutí napájené z kotvy budiče přes komutátor (mechanický usměrňovač) a kroužky.
Namíchal jsi tam alternátor, motor a dynamo dohromady.

Kdepak. V klasickém, železo-měď- žádné-polovodiče je budič dynamo řádově menšího výkonu než alternátor, a je obvykle připojen  na opačném konci hřídele alternátoru, než turbína nebo pístový motor. Budič napájí budicí vinutí na rotoru alternátoru stejnosměrným proudem přes kroužky na tomto rotoru. S megawattovou turbínou jako muzejní exponát:
https://edu.techmania.cz/sites/default/files/katalog/exponaty/galerie/turbo2.jpg

V moderním polovodičovém provedení už se proud pro buzení nevyrábí dynamem, ale odebírá se ze statoru alternátoru buď přímo (v autě) nebo přes trafo (v elektrárně) a usměrňuje se diodami nebo tyristory.

Radovan.

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #85 kdy: 04. 10. 2018, 04:55:20 »
Tak tady máš ještě jednou normální alternátor, jaký se poměrně často vyskytuje v blízkosti čerpacích stanic: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Alternator_%C5%A0koda_Felicia_cs.jpg

Mohl bys mi tam výrazně označit místo, kterému ty říkáš komutátor? Já ho totiž opravdu nevidím, zato polovodičů je tam poměrně dost. U škodovek už skoro čtyřicet let.

Poslední vozidla, kde jsem viděl komutátor ve zdrojové soustavě, byly Praga V3S a Tatra 148. Také muzejní exponáty, a stále v provozu. I stavebních strojů jsem pár viděl (skutečně jen pár), ale na bezkartáčový alternátor jsem v nich nenarazil, na rozdíl od filtrů vzduchu. Nic zajímavého. Spíš mě zaujala opatření proti vnikání vody do alternátoru na vojenských vozidlech...

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #86 kdy: 04. 10. 2018, 12:33:33 »
Napsal jsem to jasně, ne? Z kotvy budiče přes komutátor (samozřejmě, že komutátor toho budiče). Když tam není budič, není tam ani  komutátor. Cílem nebylo Tě vyprudit, cílem bylo vysvětlit Yokotashimu, že fakt existujou bezkartáčový alternátory, i když je nikdy neviděl. Teď je cílem vysvětlit Tobě, že ještě pořád existuje dost elektráren a dieselagregátů v klasickém uspořádání prvotní motor-synchronní alternátor-rotační budič, aby bylo možno toto řešení považovat za normální. Dokonce bych řekl, že v instalovaném výkonu i ve výrobě přečíslí ty automobilní.



PetrM

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #87 kdy: 04. 10. 2018, 15:24:53 »
A jak moc je v souvislosti s harmonizací s EU ČSN ještě závazná
Odpovím si sám: NENÍ! http://www.unmz.cz/urad/prehlrub.asp?cd=53&typ=c

Není, ale:

1) Definuje minimální bezpečnostní standard. Pokud nedodržíš normu ohledně bezpečnosti, musíš při průšvihu dokazovat (resp. přesvědčit soudce, který tomu nerozumí pomocí znaleckých posudků), že tvoje řešení bylo na stejné nebo vyšší úrovni, než říká norma.
2) Některý normy musí být dodrženy prostě proto, že se na ně odkazuje zákon nebo vyhláška. Pokud stavební zákon řekne, že je potřeba vyhodnotit riziko úderu blesku, tak jinou možnost,, než analýzu podle ČSN EN 62305-1 ed. 2 prostě legálně nemáš. Ostatně, stavební normy jsou zezávazněny všechny a pirátům dal s jejich volným zpřístupněním s tímto argumentem za pravdu i soud.
3) Dodržení normy nebo standardu ti zajistí kompatibilitu se zbytkem světa.
4) a v důsledku bodu 3 se ti bude materiál, který normy nesplňuje, blbě a draho shánět. Skus si schválně poptat třeba 100m osmižilovýho kabelu v barvách žlutá, fialová, oranžová, růžová, červenobílá, tyrkysová, zelená s červenýma puntíkama a béžová s průřezem 3,14mm2.

Takže k smíchu jsou blbouni, kteří mají pocit, že můžou normy klidně ignorovat.

PetrM

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #88 kdy: 04. 10. 2018, 15:50:22 »
Napsal jsem to jasně, ne? Z kotvy budiče přes komutátor ...

 :o :o :o :o :o :o

Komutátor komutuje (obrací polaritu), tam jsou na rotující části kontaktní plošky rozdělený rovnoběžně s osou a při otáčení se kartáč/uhlík postupně dotýká různých kontaktů.

Kroužky jsou kontakty rozdělený kolmo na osu, kartáč/uhlík se dotýká pořád jednoho a toho samýho kontaktu po celou otáčku.

Komutátor jiskří, kroužek ne (nedochází k rozpojování obvodu).

Alternátor (= zdroj střídavýho (alternujícího) proudu) k ničemu nepotřebuje komutátor. Rotor se "krmí" kvůli regulaci a kvůli silnějšímu mag. poli (silnější pole = vyšší proudy ve statoru) pomocí kroužků. Jinak by to dal i permanentní magnet!

Rotací permanentního (elektro)magnetu vznikne točivý magnetický pole, to pak stator promění na několikafázový střídavý proud. A ten chceme, protože alternátor na jednotku hmotnosti a ceny podává vyšší výkon, než stejnosměrný dynamo* a přeměnit několikafázovou střídavinu na stejnosměrný proud je už jenom otázka levnýho můstkovýho usměrňovače ( 2*n diod, kde n je počet fází / vinutí statoru).

------------

*) V dynamu komutátor je, ale díky němu je vždycky část rotoru odpojená. Pokud je v daný okamžik připojená 1/2 rotoru, je potřeba dvojnásobek vinutí s dvojnásobným průřezem, tj. 4x víc materiálu a 2x víc práce s namotáním.

PetrM

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #89 kdy: 04. 10. 2018, 15:55:00 »
Btw, k těm kovům a výbušnosti - SRB (Solid Rocket Booster) u raketoplánu měl jako palivo práškový hliník, smíchaný s okysličovadlem. A jak to krásně hořelo... Termit je taky docela zábavný prášek a kdo někdy zkoušel zapálit hořčík, ví, jaká s ním může být sranda.