reklama

Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?

Yokotashi

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #90 kdy: 04. 10. 2018, 18:38:48 »
gp: ja nemam problem s existenci takoveho stroje. Jen postujuji, ze jsem nic takoveho v aute nikdy nevidel a neocekavam, ze bych videl. Pro drahe a specializovane stavebni stroje mi to dava smysl.

PetrM: nekolik poznamek predposlednimu prispevku:

> Rotor se "krmí" kvůli regulaci a kvůli silnějšímu mag. poli (silnější pole = vyšší proudy ve statoru) pomocí kroužků. Jinak by to dal i permanentní magnet!

Neodymovy magnet udela silnejsi pole. Rotor se slozite pres krouzky krmi jen a pouze kvuli moznosti regulace.

> V dynamu komutátor je, ale díky němu je vždycky část rotoru odpojená. Pokud je v daný okamžik připojená 1/2 rotoru,

V dvoupolovem dynamu jsou odpojeny nanejvys dve civky (v n-polovem 2*n civek) rotoru z mnoha - a to ty, na kterych se prave neindukuje zadne napeti, protoze jsou kolmo na magneticke pole. Diky reakci kotvy je to trosku slozitejsi (pole je trosku natocene, natoeni zavisi na odebiranem proudu, uhliky jsou typicky natocene na nejaky ocekavany proud).

Civky jdou odpojit pouze zkratovanim. Jina moznost odpojeni v bezne navinutem stejnosmernem stroji neni. Zkratovat civku, na ktere se prave induki maximalni napeti z mnoha duvodu nechcete (ucinnost, ohrev, poskozeni komutatoru, poskozeni uhliku ...).

Tech zminenych civek tam je tolik, kolik vidite na komutatoru polu. Treba 20, nebo i mnohem vice.

reklama


xhamsterr

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #91 kdy: 04. 10. 2018, 22:09:09 »
Nevim co je "čerpaček obilí/kovu", ale vidět nějakou tak telefon raději vypnu.

gp

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #92 kdy: 05. 10. 2018, 09:13:23 »
Pro PetraM jasněji: Pokud je budičem alternátoru dynamo, tak z kotvy budiče přes komutátor budiče na kroužky rotoru alternátoru.

Představa, že komutátor některé cívky připojuje a některé odpojuje, je zjednodušená a platí pro ukázkové školní stroje.  Ve skutečných strojích je každá lamela komutátoru elektricky spojená se všemi ostatními lamelami. (Doporučuji mi nevěřit a ověřit si to ohmmetrem  s kotvou v ruce). Ono je výhodnější využít i ty cívky, které zrovna nejsou kolmo na magnetické pole.

Yokotashi:

Radovan.

Re:Bezkartáčový alternátor
« Odpověď #93 kdy: 06. 10. 2018, 11:45:53 »
Neřekl bych že Yokotashi je zaostalý jedinec, který nedokáže použít libovolný vyhledávač a zadat do něj dvě slova. Tedy v případě, že by mu zrovna nestačily vlastní znalosti. Takže ještě jednou, pro blondýny, policajty a gp:
Normální alternátor má budicí vinutí napájené z kotvy budiče přes komutátor (mechanický usměrňovač) a kroužky.
Když se teď trochu nadzvednu a podívám z okna, vidím spoustu normálních alternátorů stát i jezdit kolem, a v těch bych komutátor marně hledal. Ale pokud mám špatné informace, mohl bys mi jasně (stále ještě na to čekám od minula) označit místo, které se tak nazývá: https://www.allaboutcircuits.com/textbook/experiments/chpt-4/automotive-alternator/

Respektive tady, kde můžeš vidět, čemu se v normálním alternátoru normálně říká "kotva": http://ok1zed.sweb.cz/s/06-ele-oop/reg-alter-web.htm

Nehodlám polemizovat o tom, jestli je víc kartáčových nebo bezkartáčových alternátorů a které vyprodukují větší výkon. Pokud by se k těm druhým měla počítat i magneta, vyskytující se všude od jízdních kol, přes sekačky, motorové pily, elektrocentrály, mopedy a jiné potvory až po letadla, bude jich určitě víc než těch kartáčových. Jedno takové je i v mojí baterce na kličku, kterou mám u postele. Ale ani tahle nemají žádný komutátor.

Jistěže není problém podívat se do skutečného bezkartáčového alternátoru, ale i tam cokoliv podobného komutátoru hledám marně: http://www.tznj.cz/uploads/ucebnice_top1/files/05.html

Samozřejmě, pokud ho tam najdeš, tak mi ho můžeš jasně označit.

Takže zatím setrvávám v názoru, že alternátor s komutátorem je blbost. Dovedu si takový stroj představit, ale je to blbost (stejně jako legendární pneumatická lopata dávných úderníků). Kdybys však měl k ukázání nějaký konkrétní příklad skutečného používaného zařízení téhle konstrukce, rád si ho prohlédnu. Nic takového jsem totiž na vlastní oči ještě neviděl (ač jsem viděl hada srát, koně blít, stíhačku couvat), a opravdu by mě to zajímalo. Nejde mi totiž do hlavy, jaký smysl by mělo nahrazení sběracích kroužků, které produkují jiskření spíš výjimečně v případě zanedbané údržby, komutátorem, který jiskří neustále a mnohem víc, už z principu svojí funkce silového přepínače. A byl by tedy ve výbušném prostředí naprosto nepoužitelný, aspoň u zařízení chlazeného okolním vzduchem.

Jak vidíš, není problém sem vložit odkaz na stať nebo obrázek odkudkoliv z webu, tak mi najdi aspoň jeden takový, a popiš kde se obvykle vyskytuje.

Jen pro jistotu, tohle je komutátor, jakých je v každém moderním automobilu až několik desítek:

Yokotashi

Re:Je nutné vypínat telefon v blízkosti čerpaček obilí/kovu?
« Odpověď #94 kdy: 06. 10. 2018, 14:00:04 »
Jsem rad, ze nemam v automobilu nekolik desitek komutatoru.

Ohledne komutatoru v alternatoru - dovedu si predstavit alternator s komutatorem postaveny na principu motoru schrage. V motorickem rezimu to umoznuje regulovat otacky natacenim uhliku (uhliky jsou 3 u dboupoloveho stroje a na kazdy jde jedna faze), takze v rezimu generatoru by to mozna mohlo regulovat napeti nezavisle na otackach jen natacenim uhliku. Ve svete bez polovodicu by to mozna mohlo mit smysl, ale wattuv regulator natacejici uhliky je precijen o neco slozitejsi, nez klasicke releove rizeni buzeni dynama. Jedna se pouze o myslenkovy experiment - nic takoveho jsem nikdy nevidel a nejsem si ani jist, zda by se povedlo motor schrage nejak nabudit, aby zacal dodavat proud (i kdyz hadam, ze kondenzatorova baterie by to asi spravila).


 

reklama