Nevím jak ty úplně nejnovější, ale Airbus zavedl už dříve fly-by-wire, Boeing se držel klasických (posilovaných) lanovodů.
No, spis asi hydrauliky, on takovy 30 a vice metru dlouhy bowden neni tak uplne idealni, presneji receno stoji dost za hovno. A tu hydrauliku asi bude mit i Airbus, ledaze by misto hydraulickych serv narvali elektromotory a podarilo se jim zachovat spolehlivost.
Fly by wire neznamena, ze neco je rizeno po nejake sbernici, ale ze do toho rizeni keca pocitac a joystickem pilot tomu pocitace pouze dava najevo, jake ma umysly. V Boeingu pilot vse ovlada primo.
Fly-by-wire ve skutečnosti znamená řízení bez mechanické vazby mezi ovládacími prvky a řídicími plochami, a to konkrétně po metalickém vedení. Pokud se používá optika, označuje se to jako fly-by-light. Jestli do toho kecá počítač není relevantní.
A s tím bowdenem není problém ani tak kvůli ovládacím silám (protože pokud je ovládací plocha navržena tak, že plocha před vs. plocha za osoou otáčení jsou 1:1, je aerodynamický odpor proti vychýlení nulový, a síly v řízení jsou dány pouze odpory v mechanismu), nýbrž kvůli:
- hmotnosti
- náročnosti na údržbu a seřizování
- tepelné dilataci
- nutnosti antikorozní ochrany
- nutnosti revizí fyzického stavu
- riziku zablokování a mechanického poškození při tvarových změnách lanového kanálu
- riziko poškození při nevhodném parkování v místě, kde na stroj zezadu můžou působit výtokové plyny z motorů ostatních letadel, nebo při nárazu větru na stojánce (představ si, co se stane když ti do řídicích ploch v nedefinované poloze někdo zezadu foukne motorovou zkoušku; nedávno běžel díl "Leteckých katastrof", kde ukazovali jak na to na Bahamách zařvalo přes 30 lidí, protože se utrhl načatý lanovod výškovky)
atd.
FBW/FBL je proti tomu (při správné volbě konektorů a způsobu montáže) relativně bezúdržbová záležitost a před letem víceméně stačí automaticky změřit kabely a provést kontrolní kalibraci výchylek.
Zákaz používání elektroniky během vzletu a přistání platí kvůli minimalizaci rizik v důsledku rušení řízení a přístrojů; v hladině s tím problém není a moderní letadla mají zákaz provozu bezdrátových rozhraní jen jako doporučení.