Zavést čistě meritokratický systém. Sjednocené testy na všech školách ve všech předmětech. Tím odstraníte možnost protekce ze strany učitelů.
Protekce ze strany učitele = lepší známka, než si žák zaslouží. Ale vzdělání tou protekcí nenahradí. Na konci možná bude jedničkář, který ale v životě na konec pohoří. Z Vašeho postoje je patrné, že stavíte školní hodnocení nad skutečné vzdělání a rozhled.
Sjednocování testů (jakékoliv centrální řízení) vede ke zpomalení vývoje odvětví. V této chvíli existuje jakási konkurence škol. Některé školy začínají výuku v 8, jiné v 9. Některé mají už od první třídy dvě, tři hodiny cizího jazyka, ačkoliv to ve výukových plánech není, jiné mají jen jednu.
Tato přirozená soutěž povede k tomu, že špatné směry řízení postupně vymřou, a ty, které se osvědčí, budou přebírat další školy. A takto to půjde dál a dál. Centrálně vedenému školství chybí tento hnací motor.
Elitní školy ano, ale na základě výsledků a ne peněz rodičů. Rovné startovací podmínky pro všechny.
Vidíte nějakou souvislost, důvod, proč by státem hrazené školství nemohlo být dostatečně kvalitní? Tím, že zrušíte soukromé (placené) školy přeci nezvednete úroveň těch státních. Zároveň ale není reálné, aby např. stát plošně zajistil zahraniční školy - tedy školy, kde je celá výuka vedena v cizím jazyce. Nevidím důvod, proč zakazovat rodiči, aby svému dítěti takovou školu zaplatil. To bychom pak také mohli dojít k tomu, že bohatší rodiče mají na to se odstěhovat do zahraničí, nebo platit dětem zahraniční internát. I to bychom měli zakazovat? Z těchto důvodů došel minulý režim až k nutnosti vybudovat železnou oponu.
Takový systém funguje i v kapitalistických zemích s dobrým vzdělávacím systémem. V Jižní Korei dokonce zakázali soukromé doučování a jazykové kurzy dětí na prvním stupni, aby nebyly zvýhodněné děti bohatých rodičů.
On je rozdíl, jestli opatřeními zajistíte, aby se měli všichni stejně dobře (=lépe, pozitivní vývoj), nebo zajistíte, aby se měli všichni stejně špatně (=hůře, negativní posun). Určitě je lepší mít dobře vzdělaných aspoň pár dětí, než mít všechny "hloupé".
Preferování neschopných dětí bohatých rodičů znamená neschopné budoucí elity.
Ano, ale to, co navrhujete, povede k nivelizaci úrovně vzdělání a ke snížení průměru. Nijak to nepomůže těm, kteří peníze nemají.