Já mám asi podobné zkušenosti s ekonomií jako se sociologií.
Jo, myslím, že to, co jsi popsal, platí skoro přesně na moji zkušenost. Jednak ti to přinese vůbec znalost nějakých základních pojmů a konceptů, se kterými pak snadněji a přesněji operuješ, navíc jsi schopný i dělat nějaké konkrétní věci - jak ty píšeš o nějakých reportech ziskovosti, tak sociolog je třeba zase schopný udělat nějaký výzkum. Např. nějakou satisfaction survey, nebo i nějaké takové ty produktové průzkumy apod. Ona víceméně žádná znalost, schopnost a zkušenost není úplně k zahození, ale konkrétně třeba sociologie, psychologie, ekonomie, právo jsou v IT vyloženě dobře využitelné, když už pro nic jinýho, tak proto, že lidí se znalostí obojího je málo.
Jinak do těch konkrétních příkladů se mi fakt moc nechce, protože se tady nechci nechat někým hloupě tahat za nohu, ale jedna věc, která je snad ne-kontroverzní a nevyvolá to, mě napadla. Čistě příklad, blbůstka:
Dejme tomu, že zkoumáš nějaký produkt a zamýšlíš se nad tím, jak ho zlepšit. Logicky teda dojde k úvaze nad tím, proč lidi vlastně ten produkt používají, jaký problém jím řeší. No a na tom se zasekneš, protože ti ten produkt přijde jako v podstatě děsná békovina a vůbec nechápeš, proč ho lidi používají. Zákys, se kterým nehneš. No a když's studoval sociologii, tak ses zaručeně potkal s pojmy "referenční skupina", "significant other" apod. - a dojde ti, že ti zákazníci vlastně produktem neřeší žádnou svoji konkrétní potřebu, ale používají ho proto, že se tím chtějí přiblížit své referenční skupině. Čili hledat konkrétní řešený problém nemá smysl, není tam. Když si tuhle hypotézu nějakým způsobem potvrdíš, můžeš pak s produktem pracovat tak, aby vypadal jako víc vázaný na tu referenční skupinu, víc jí odpovídal. Může to být cokoli: bude to vypadat víc motorkářsky, metlošsky, bude to víc hozený do ekologie...
Jesně, není to žádná raketová chirurgie, je to v podstatě banalita, ale pokud by ses s tím konceptem referenční skupiny nikdy nepotkal, tak tě to taky nemusí vůbec napadnout a budeš se točit na místě...
...to jenom taková jedna hloupá ilustrace, která mě tak napadla cestou pro děcka do školy