Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?

bastler

Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« kdy: 11. 04. 2017, 21:26:44 »
Zajímalo by mě, jak je udělané, že se elektromobil, údajně hundai electric nabíjí stejnosměrným rychlonabíjením "za 24 minut na 80%"? (Při kapacitě baterie 28kWh to dělá průměrnou rychlost 56 kW)?  není to moc hustý kafe? jaká je tam elektronika řídící nabíjení? Jak tlusté má vodiče?
Jak jsou poskládané baterie a s potažmo jaký je nabíjecí proud (v místě konektoru auta a zásuvky)?

PS: co na tom, že z obyč 230V se nabije za den...
« Poslední změna: 11. 04. 2017, 21:34:32 od Petr Krčmář »


Kit

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #1 kdy: 11. 04. 2017, 21:41:32 »
Ten kabel je dost tlustý. Když to podělíš, tak na každou fázi ti vyjde cca 80 A.

Doma je samozřejmě výhodnější to nabíjet přes noc pomaleji.

robotron

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #2 kdy: 11. 04. 2017, 21:46:46 »
V nn siti by to chtelo 3 x 50A (x400V). To je, pravda, 2x vic, nez hodnota jistice, co mam doma. Trifaz se da synchronnim usmernovacem usmernit krasne i bez filtracnich kondiku a napeti 400..600V ss je docela pohodlna hodnota -- je na to dimenzovana spousta polovodicu a pouziva se to bezne, treba v menicich pro motory, varnejch deskach atd. Na prurezy medi to pri tomhle napeti je porad jeste dost v pohode, v beznym pasmu, kde se rekneme dilenska (ani ne prumyslova) instalace pohybuje.

Majalesik

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #3 kdy: 11. 04. 2017, 22:50:49 »
Tesla Supercharger nabíjí až 120kW jedno auto - viz - https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station#Technology . Taky jsem na to před nedávnem pop přečtení jednoho blogu od uživatele Tesly S koukal..

Sten

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #4 kdy: 12. 04. 2017, 10:57:39 »
Na prurezy medi to pri tomhle napeti je porad jeste dost v pohode, v beznym pasmu, kde se rekneme dilenska (ani ne prumyslova) instalace pohybuje.

Průřez je daný proudem, ne napětím. Napětím je daná tloušťka izolace.

Tesla Supercharger nabíjí až 120kW jedno auto - viz - https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_station#Technology . Taky jsem na to před nedávnem pop přečtení jednoho blogu od uživatele Tesly S koukal..

Dost by mě zajímalo, jak to tam bude s napětím a proudem. Na 400 V jako současný supercharger to už asi nebude, víc než 300 A se těmi kabely neprotlačí…


Turi

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #5 kdy: 12. 04. 2017, 11:25:54 »
Dost by mě zajímalo, jak to tam bude s napětím a proudem. Na 400 V jako současný supercharger to už asi nebude, víc než 300 A se těmi kabely neprotlačí…

Je to vždy obchod mezi energetickou úsporou a lehkostí kabelu (kdyby byl stejně neohrabaný, jako je benzínová hadice u pumpy, tak 300 A je úplně v pohodě i při konzervativní proudové hustotě 10 A/mm2, ale to by nebylo cool). U svářečky jsou také kabely jako noha (a na rozdíl od nabíjení auta s nimi potřebujete často a jemně manipulovat).

Tady ty nabíjecí kabely zkoušejí chladit kapalinou, i když se zdá, že skutečné problémy s teplem (180 F, tj. >80 stupňů C) pozorovali až u konektoru.
https://chargedevs.com/newswire/teslas-liquid-cooled-supercharger-cable-could-enable-faster-charge-times/

Třeba by pomohlo ty kontakty namazat galiem - není o moc dražší než stříbro, nerezaví, zastudena je pevné a při ohřátí nad 30 stupňů se rozteče a udělá dokonalý kovový kontakt, a to i v prašném prostředí. Ale to jsem zatím nikde neviděl.

P_V

  • ***
  • 227
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #6 kdy: 12. 04. 2017, 11:37:10 »
Třeba by pomohlo ty kontakty namazat galiem - není o moc dražší než stříbro, nerezaví, zastudena je pevné a při ohřátí nad 30 stupňů se rozteče a udělá dokonalý kovový kontakt, a to i v prašném prostředí.
Jak bys to pak rozpojil? Horkovzdušnou pistolí?

Kit

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #7 kdy: 12. 04. 2017, 11:55:57 »
Třeba by pomohlo ty kontakty namazat galiem - není o moc dražší než stříbro, nerezaví, zastudena je pevné a při ohřátí nad 30 stupňů se rozteče a udělá dokonalý kovový kontakt, a to i v prašném prostředí. Ale to jsem zatím nikde neviděl.

Mám obavu, že galium je nejen toxické (podobně jako např. rtuť), ale že rozleptává další kovy.

Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #8 kdy: 12. 04. 2017, 12:07:50 »
Baví mně číst když se lidi z IT baví o elektrotechnice...

PetrM

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #9 kdy: 12. 04. 2017, 13:06:05 »
@mirek:

To jsme dva... Ani rozdělení výkonu a proudů do tří fází to neumí, ale vodní chlazení kabelů řeší. To už je jako u tuningářů ohledně ogg nebo mp3.

evzen

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #10 kdy: 12. 04. 2017, 21:17:16 »
50kW , to je 17kW  fázi, to při troše štěstí to zvládne 4x 16mm2 kabel, horší to bude se zásuvkou 80A třífázová zástrčka se vytahuje dost těžko.

evzen

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #11 kdy: 12. 04. 2017, 21:26:30 »
Wiki tvrdí, že :

Specifications for DC charging in the IEC 62196-3 draft give a range up to 125 A with up to 850 V.

Takže v klidu, starší tramvaj ... i když ty běhají na 600, nebo 750V

j

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #12 kdy: 13. 04. 2017, 08:35:49 »
...  není to moc hustý kafe?...
Je, zkus si predstavit, ze takhle bude chtit dobijet smesnych 100 lidi nekde na parkovisti pred kanclem ... a pak si predstav 1M jen v CR ... elektricky auta nemaj zadnou budoucnost, tohle je naprosto mimo realitu. Ono i kdyby ty lidi rekli, ze si vystacej s 10A pri 230V (tzn pres noc bys dostal nejakych 20kWh) ... tak je to nerealny.

Vem si, za aktualni stredni odber domacnosti muze bejt rekneme 200kWh ... mesicne a ty bys ho (pri tech 10A) zvednul na 800kWh mesicne ...

PetrM

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #13 kdy: 13. 04. 2017, 09:11:25 »
No je to mazec. Ono to bude zajímavý, jestli bude potřeba o 100% navýšit kapacitu sítě, nebo jí dát "inteligenci", aby autům řekla, kolik si kdy můžou vzít...

Mirek

Re:Opravdu se elektromobil nabíjí 50 kW?
« Odpověď #14 kdy: 13. 04. 2017, 09:25:07 »
To je jednoduché. Každý majitel elektromobilu bude muset doma mít nainstalovanou baterii, větrník a solární panel. V odpadu bude navíc malá vodní elektrárna, Baterie se bude pomalu dobíjet v průběhu celého dne a následně večer naráz nabije 2-3 rodinná auta.

No, a na komerčních nabíječkách se budou řidiče předem objednávat aby "čerpačka" nepřekračovala sjednaná 1/4 hodinová maxima s dodavatelem energie. Navíc, v případě krátkodobého nedostatku energie v síti, bude ze všech připojených elektromobilů pokryt chybějící výkon.

A všichni budou spokojeni. Halelujáh!