Ale některé věci člověk ovlivnit nemůže. Například různé nehody, nemoci, jak se narodí atd. Já si myslím, že určité věci jsou dané osudem a člověk je nemůže změnit.
Spoustu veci nemuzeme ovlivnit a nektere muzeme ovlivnit jen castecne. To ale neznamena ze ty veci co neovlivnime byli jiz dopredu pripravene osudem jako trest pro nasi osobu. Nehody se stavaji dnes a denne s urcitou pravdepodobnosti a nekdo se stane jejich obeti. Nemuzeme se tomu jako lidstvo vyhnout protoze ty nehody jsou nasledkem nasi vrozene nedokonalosti. Tyto veci nemame resit, protoze jednak nejsou vubec pod nasi kontrolou a jednak se smrti nikdo nevyhne. Umrit musime tak jako tak. Neni proto moudre resit proc nekdo umrel nehodou nasledkem defektu a ne treba na najakou nemoc. Je to neproduktivni diskuze protoze stejne nekdy umrit musel. Smrt neni primarni problem co mame resit. Mame resit nas navrat k Bohu neboli pokani. To je zcela v nasi kompetenci a mame nad tim zda se obratime k Bohu nebo ne 100%ni kontrolu.
— O Božích trestech
1 Právě tehdy k němu přišli někteří se zprávou o Galilejcích, jejichž krev smísil Pilát s krví jejich obětí. 2 On jim na to řekl: „Myslíte, že tito Galilejci byli větší hříšníci než ti ostatní, že to museli vytrpět? 3 Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni podobně zahynete. 4 Nebo myslíte, že oněch osmnáct, na které padla věž v Siloe a zabila je, byli větší viníci než ostatní obyvatelé Jeruzaléma? 5 Ne, pravím vám, ale nebudete-li činit pokání, všichni právě tak zahynete.“
Může se z nich poučit.
To nas prakticky nepouci. Vzdyt mi uz od malicka vime ze se tyto veci cas od casu stavaji. To neni nic tajneho co bychom nevedeli.
Možná to jsou něco jako životní zkoušky.
Zivotni zkousky jsou jen nase predstava. Kdyz se nam stane neco spatneho tak rikame ze nas zkousi Buh, ale to neni pravda protoze on je vsevedouci a nema naprosto zadny duvod proto aby to delal. Kdyz se chce neco dozvedet tak nemusi experimentovat. Je dokonaly.
Bible hovori casto v dopisech o zkouskach, ale to je jen protoze nemame k popisovani techto udalosti vhodnejsi terminologii. Hezky to vysvetluje Jakub:
Jakub 1, 13 Kdo prochází zkouškou, ať neříká, že ho pokouší Pán. Bůh nemůže být pokoušen ke zlému a sám také nikoho nepokouší. 14 Každý, kdo je v pokušení, je sváděn a váben svou vlastní žádostivostí. 15 Žádostivost pak počne a porodí hřích, a dokonaný hřích plodí smrt.
Ve skutecnosti proste svadime sami sebe. Nase hluboce zakorenena snaha zit stylem 'urvi co se da a dokud se da' bojuje s nasi inteligenci ktera nam rika, no tohleto to bys delat nemel. Ve skutecnosti kdyz se do nektere z techto situaci dostaneme tak si prakticky vyzkousime jak dobre mame duchovni zivot natrenovan. Kdyz ho kazdy den poctive trenujeme tak svoje hrisne sklony bez problemu zvladneme. Mame pak radost ze jsme se dobre zachovali v narocne situaci. Tim prekoname nas strach takto jednat i v budoucnu, protoze uvidime ze to proste nic neni.
Ta narocna situace na nas necekala ani za odmenu ani za trest. Takove situace proste s urcitou pravdepodobnosti nastavaji a my bychom meli byt predem vyskoleni jak je zvladat.
To mate podobne jako v letadle. Cas od casu selze motor i kdyz mu delate vsechny prohlidky co se maji delat. Piloti jsou proto trenovani jak tyto situace zvladat a jak se leta s ledadlem na jeden motor nebo jak se plachti bez motoru na nejblizsi letiste. Ten motor neselze za trest nebo aby pilota vyzkousel jak daval pri kurzech pozor. To je proste nasledek defektu ktery mechanik neodhalil pri kontrole.