Nyni se (bohuzel) hra po siti/primo po internetu moc nenosi, vse jede v cloudech a clovek si malokdy muze neco zahrat po LANu nebo ciste jen po internetu bez nejakeho servru prostrednika. Je to skoda, protoze to znamena, ze kdyz po par letech se vyrobce rozhodne, ze mu uz hra nenense, tak zavre servry a hru muzete vyhodit do kose.
Nejenom to, ale už i IoT srandy - nedávno nějakou firmu koupila jiná, aby zlikvidovala konkurenci, a po pár měsících vypnuli servery...
A ideál je to i pro "telemetrii" a šmírování...

Nehledě na SPOF spojeným s provozem serveru.
A i vývojářům to komplikuje život. Před dvěma rokama jsem dělal na zařízení pro automatizaci do domácnosti, připojeným do LAN. Požadavky zákazníka:
- Možnost ovládat to z patlafounu.
- Reakce na změnu nastavení z patlafounu do 5s.
- Roční odběr cca 30k ks/rok po dobu 5 let.
Ideální situace: Zařízení dostane šifrovaný UDP paket z mobilu, nastaví parametry a spustí asynchronní zpracování. Pokud se změní parametry lokálně, mobil dostane UDP paket s aktualizací dat.
Praktická situace:
1. Server s veřenou IP, na který se zařízení periodicky dotazuje co 2s.
2. Vzhledem k šifrování a identifikaci (sériový číslo, typ zařízení, reportování změn nastavení,...) paket pro ping zabere 0,5kB, odpověď taky 0,5kB, takže tok z jednoho zařízení 0,5kB/s.
3. Pro 30k ks je traffic na server 15MB/s, po pěti letech 75MB/s (= 600Mbps) (bez započítaní update, provozních dat, mobilů,...)
4. Když počítám přístup z mobilu v průměru 3x denně, tak z 43200 komunikací/den jsou relevantní tři výměny dat a i to jde dvojicí paketů, místo jednoho šifrovanýho UDP na veřejnou IP. To znamená 99,9931% komunikace zbytečně jenom kvůli NATu (samo že v TCP, aby to šlo NATem zpátky).
5. Server musí cachovat parametry a ID. Dvě kopie od zařízení + klíče + provozní data + data pro grafy na mobilu, co nejdou vyčítat přímo ze zařízení, možnost několika mobilů - vycházelo to na 100kB/zařízení, takže po pěti letech cca 15GB live dat
6. Hosting, vývoj server side řešení,...
7. Pokud se podaří prodat to ještě pěti zákazníkům s jejich logem a změnou layoutu, tak se vše násobí a je z toho pěkná serverová farma s 40Gbps konektivitou
8. Náklady na tuhle zbytečnou parádu se dají buďto počítat dopředu do ceny výrobku, nebo měsíčním výpalným.