Ne elfek fakt vážně ne, možná tak skřetic.
Osobně se umím pohybovat jak ve vysoké abstrakci, tak i na nízké a můžu říct, všechno má své místo. Vést válku proti abstrakci je vadný, díky abstrakci jsi schopen v pro klienta přijatelném časovém horizontu dovalit výsledek. Díky vysoké abstrakci si schopen udělat i nějaký trošku větší osobní projekt dřív než se dostaneš do důchodu. Naopak pokud někde něco dře, a děláš v C++, můžeš to kupříkladu napsat v ASM. Kompilery ale obvyke uměj to ASM umění líp, takže se chytneš maximálně při použití SIMD instruktcí, protože s těma se kompilery zatím moc nemuckaj.
Záleží na situaci. Jak jsem psal, všechno má svoje místo. Problém je v tom, že dneska nikdo neřekne, můžeme to napsat rychle, levně a zpraseně, každého půl roku potom stačí přihodit pár jader a něco RAMky a pojede vám to krásně, nebo to bude trvat dýl, napíšeme to líp, bude to dražší, zoptimalizujeme to a dalších pár let na to nemusíte sáhnout. Pro nějaký osobní one man show, kde nehrozí, že za rok bude 10x víc uživatelů a 20x víc dat je to v pohodě. Co se týče používání ASM ve vyšších jazycích... jak kdy. Už to nikdy nebude multiplatformní, ale také to má význam. Například, pokud se jedná o nějakou hromadnou úpravu dat, konverze atd, dá se to udělat slušně i v C++, C#, Javě, ale taky se dají vzít data řádek po řádku, pěkně si to zobjektovat, v rámci přehlednosti si triviální úkon rozdělit do 20ti ještě triviálnějších kroků a pak se divit, že to běží několik hodin. Nebo se to dá přepsat do ASM, vynechat zbytečnosti a ejhle, najednou je to v řádu minut a potřebuje to 5x míň paměti. Ano, já vím, paměť nestojí nic a CPU je levnější, než slušný programátor, ale když něco takového chcete řešit na nějakých big data na pořádným clusteru, tam už může jít jeden node do milionů a spotřeba taky není zanedbatelná. A to je přesně místo, kde skončí 95% mladých všeználků a nastupují mistři za úplně jiné peníze, ze kterých si zaslouží každou korunu a kteří se nakonec i vyplatí.