Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním

blr

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #45 kdy: 21. 04. 2016, 19:47:00 »
Citace
Na škole budu smrdět dokud mě nevyhodí, pak to prostě bude o tom jít a makat na vlastní triko.

Myslíte tím podnikat? Bez pracovních zkušeností?


medvidek

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #46 kdy: 21. 04. 2016, 20:24:47 »
Myslím tím, že už nebudu moct kafrat, že budu muset dělat v nějaké firmě technika a nic moc inovativní práci, ale budu se muset sám vzdělat různýma kurzama, začít se sám učit, jak na FPGA, jak na ty layouty atd....

blr

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #47 kdy: 21. 04. 2016, 20:38:08 »
Určitě nic nezkazíte tím, když budete sám bastlit doma, ať jste na VŠ nebo ne. FPGA bych si schoval na jindy, nemyslím si, že je dobrý začínat hned tím. Spíš se mrkněte na klasické MCU...

Altium - program OK, ale dejte si pozor, abyste si sehnal do začátků dobrou knihovnu. Ještě lépe - nakreslit si svoji, ale k tomu zase je dobrý znát nějaký pravidla, aby se to dalo vůbec vyrobit atd. atd. Určitě Vám doporučím knihu Víta Záhlavy - Návrh a konstrukce DPS. Máte tam popsanou klasickou cestu vývoje DPS, technologie výroby, návrh pouzder.. a opět platí, že bych nezačínal vícevrstvou DPS/highspeed/VF, pěkně od začátku oboustranou...

Viky

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #48 kdy: 21. 04. 2016, 21:25:21 »

Já vystudoval FJFI-ČVUT a nemůžu si stěžovat, že by nám matiku pořádně nevysvětlili ve všech možných souvislostech a že bychom dokola počítali typové příklady.

To je zajímavý, že když jsem tam byl já, tak to bylo přesně naopak. Všechno nazpaměť a žádné pochopení. Když tě tak poslouchám, tak ty jsi jeden z těch studentů, kteří mi tam vadili. Všechno vám přišlo v pohodě, i když to bylo k ničemu. Dnes moji bývalí spolužáci samozřejmě nic moc náročného nedělají, protože počítání příkladů tě nikam neposune. V praxi potřebuješ umět řešit problémy a ne se učit nazpaměť už vyřešené.

Prostě FJFI je stejný a nebo podobný odpad jako ostatní školy, jen asi ne tak strašný. Přece si ale nebudeme hrát na menší odpad, ne?

To mi trochu přibliž - jak se dá nazpaměť naučit nekonečné množství příkladů? To mi furt není jasné.
A co děláš ty? Jak ses učil problémy řešit ty a jaké problémy teď řešíš? A proč myslíš, že tví bývalí kolegové z fakulty by je nevyřešili?

Vždyť to co tvrdíš nedává smysl. To je jako cítit se na zdolávání Himalájí, ale přitom nebýt ochoten (nebo ani schopen) vyškrábat se na Gerlach. To si jako opravdu myslíš, že by tě nějaká výprava vzala do party, kdybys jim řekl, že v Tatrách jsi nikdy nebyl, protože tě to přestalo bavit a připadalo ti to zbytečné a přitom náročné už v Krkonoších, ale zato máš spoustu praktických zkušeností, protože do práce jezdíš autem přes Cínovec...? Jenže to je přesně to, co se tu pokoušíte lidem namluvit, když zpochybňujete význam systematického vzdělání.
Lézt do Tater je podle vás buzerace a ztráta času, lézt do Krkonoš je podle vás buzerace a ztráta času, protože vy osobně stejně v praxi lezete leda na Milešovku a k tomu žádný trénink z Tater nepotřebujete, a ani by to ti horolezci podle vás na tu Milešovku nezvládli, protože jste je tam nikdy nepotkali. Toto je v kostce vaše "logika".

Lamák

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #49 kdy: 21. 04. 2016, 21:42:46 »
Souhlasím. Složitější HW má výrobní cenu klidně i 30k a to jde třeba o desku 1dm^2 (je to kusová výroba a to prostě stojí balík) a teď se zkus třeba 8x splést, nebo jenom odhadovat proč ti to nefunguje bez nějakých důkazů.  HF techniku radši ani nekomentuju. Tyhle věci se doma jen tak nenaučíš, nebo musíš mít hodně peněz. Ve škole se dá sehnat grant na kde jakou ptákovinu :)).

Můžete to napsat konkrétně? Co např. stojí tolik a tolik? Máte na mysli výrobu DPS s BGA obvody (viz. FPGA)? HF techniku, která mi dle Vašeho komentáře silně zavání VF technikou - tu mě naučí na VŠ? Jako navrhovat třeba antény, vlnovody? Jako že to tam někdo dělá, tak že se tím uživí (sem tam se někdo najde, přiznávám)? Proč teda dělá na VŠ a ne pro firmu, kde najde mnohonásobně větší uspokojení z práce, kreativitu, peníze, atd. atd.? Říká vám něco boloňský proces? Víte, jak vůbec současná VŠ funguje z interního hlediska, správa, peníze, ... ?

Nemám chuť se tady s vámi nějak zvlášť přetahovat, jen jsem napsal, že podle mého názoru je dobré si VŠ dodělat. Vy v tom vidíte jenom to, že mě všechno do detailu naučí na VŠ a snažíte se mě tu utlouct argumenty. Nic takového jsem nenapsal. Jde o to, že VŠ dá člověku dobrý technický přehled a základ, na spousty věcí i finance. Netvrdím, že přehled si  nemůžete získat i jinde. HF = High Frequency, takže ano. Co do příkladů, tak do technologií se trefujete správně, tím z mé strany obhajoba v tomto ohledu končí. Byl jsem ve škole nedávno (5 let zpět), tedy už v době ESF a "výběrových řízení na odpor za 0,10Kč" .... všechno se dá řešit. Každopádně souhlasím s vaším příspěvkem z 20:38:08 ..... teda až na stahování dobré knihovny. Jako dobrý vzor pro vlastní jistě postačí knihovny z Altium Vault, akorát si nejsem úplně jistý, zda to lze z "nezakoupené" verze. Určitě nemůžete ze dne na den skočit do 8 vrstvé desky, není od věci si projít leptáním DPS doma v kůlně :).


pepa

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #50 kdy: 21. 04. 2016, 22:04:08 »
To mi trochu přibliž - jak se dá nazpaměť naučit nekonečné množství příkladů? To mi furt není jasné.
A co děláš ty? Jak ses učil problémy řešit ty a jaké problémy teď řešíš? A proč myslíš, že tví bývalí kolegové z fakulty by je nevyřešili?

Vždyť to co tvrdíš nedává smysl. To je jako cítit se na zdolávání Himalájí, ale přitom nebýt ochoten (nebo ani schopen) vyškrábat se na Gerlach. To si jako opravdu myslíš, že by tě nějaká výprava vzala do party, kdybys jim řekl, že v Tatrách jsi nikdy nebyl, protože tě to přestalo bavit a připadalo ti to zbytečné a přitom náročné už v Krkonoších, ale zato máš spoustu praktických zkušeností, protože do práce jezdíš autem přes Cínovec...? Jenže to je přesně to, co se tu pokoušíte lidem namluvit, když zpochybňujete význam systematického vzdělání.
Lézt do Tater je podle vás buzerace a ztráta času, lézt do Krkonoš je podle vás buzerace a ztráta času, protože vy osobně stejně v praxi lezete leda na Milešovku a k tomu žádný trénink z Tater nepotřebujete, a ani by to ti horolezci podle vás na tu Milešovku nezvládli, protože jste je tam nikdy nepotkali. Toto je v kostce vaše "logika".

Nekonečné množství stejných příkladů je k ničemu. To je jako kdybys třistakrát vylezl na nějakou tu tvou horu a pak všem tvrdil, že to byl záhul.

Ti kolegové mají třeba stejnou pozici jako já a méně peněz, i když mám menší praxi. To mi přijde docela zvláštní, když umějí nekonečně příkladů. Asi ale neumí nic nového vyřešit...

PetrM

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #51 kdy: 22. 04. 2016, 07:18:07 »
Na FEKTu co vyučující, to jiný přístup.
BMA1, to bylo o nadrcení se derivací a integrálů.
BMA2, tam to bylo štěstí v neštěstí, že jsem měl na přednášky Kolářovou, která to uměla vysvětlit a kontrolovala, jestyli to chápeme, takže i když člověk udělal početní chybu, tak ji zajímal spíš postup.
BMA3, tam to bylo o tom, že na přednášce nám týpek vysvětlit základy a pak ty příklady, co se počítaly za body, byly špeky a člověk u toho musel přemýšlet. Byla to dřina, ale šlo to na první pokus. A hlavně, všechno to pozděj našlo uplatnění v odborných předmětech.

Oproti tomu BEL2 bylo vyloženě popraviště. Osm příkladů na zkoušce, dvě hodiny. Dva příklady za nulu, celá zkouška za nulu. Příklady typu přechodový děje pomocí Laplacea, telegrafní rovnice, komplexní matice,... Brr. To bylo fakt na čtvrtý pokus po dlouhým tréninku rychlocvakání na kalkulačce (determinant komplexní matice 3x3 za 20s - dal to někdo z vás?).

gl

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #52 kdy: 22. 04. 2016, 14:34:04 »

Já vystudoval FJFI-ČVUT a nemůžu si stěžovat, že by nám matiku pořádně nevysvětlili ve všech možných souvislostech a že bychom dokola počítali typové příklady.

To je zajímavý, že když jsem tam byl já, tak to bylo přesně naopak. Všechno nazpaměť a žádné pochopení. Když tě tak poslouchám, tak ty jsi jeden z těch studentů, kteří mi tam vadili. Všechno vám přišlo v pohodě, i když to bylo k ničemu. Dnes moji bývalí spolužáci samozřejmě nic moc náročného nedělají, protože počítání příkladů tě nikam neposune. V praxi potřebuješ umět řešit problémy a ne se učit nazpaměť už vyřešené.

Prostě FJFI je stejný a nebo podobný odpad jako ostatní školy, jen asi ne tak strašný. Přece si ale nebudeme hrát na menší odpad, ne?

Jednoduché a často se opakující problémy není od věci umět nazpaměť. Pochybuji, že jste se tou vaší praxí naučil konstruovat jaderné elektrárny.

hu

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #53 kdy: 22. 04. 2016, 16:27:06 »

Já vystudoval FJFI-ČVUT a nemůžu si stěžovat, že by nám matiku pořádně nevysvětlili ve všech možných souvislostech a že bychom dokola počítali typové příklady.

To je zajímavý, že když jsem tam byl já, tak to bylo přesně naopak. Všechno nazpaměť a žádné pochopení. Když tě tak poslouchám, tak ty jsi jeden z těch studentů, kteří mi tam vadili. Všechno vám přišlo v pohodě, i když to bylo k ničemu. Dnes moji bývalí spolužáci samozřejmě nic moc náročného nedělají, protože počítání příkladů tě nikam neposune. V praxi potřebuješ umět řešit problémy a ne se učit nazpaměť už vyřešené.

Prostě FJFI je stejný a nebo podobný odpad jako ostatní školy, jen asi ne tak strašný. Přece si ale nebudeme hrát na menší odpad, ne?

Jednoduché a často se opakující problémy není od věci umět nazpaměť. Pochybuji, že jste se tou vaší praxí naučil konstruovat jaderné elektrárny.

Reseni jedoduchych problemu si neni treba pamatovat uz z principu, a u tech casto se opakujicich zalezitosti je treba si pamatovat jen v hrubych rysech postup, kterak se reseni odvodit.

čumil

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #54 kdy: 22. 04. 2016, 16:52:14 »
Čumila pokud možno ignoruj. Má nějaké komplexy. Jestli v určitých odvětvích softwarařiny (web) dnes můžeš uspět bez vzdělání, tak v elektronice teda určitě ne a to co tu plká jsou naprosté žvásty. Už jen z toho důvodu, že vývoj hardwaru je relativně mnohem dražší než u softwaru a nikdo nebude riskovat, že mu nějaký hobbybastler zbytečně pro..be statisíce, protože nemá dost teoretických znalostí k tomu, aby mu navrhl zařízení, které vůbec má šanci fungovat aspoň teoreticky a nebude zkoušet naslepo desítky nesmyslných iterací v podobě nových a nových návrhů, kdy každá změna stojí nemalé peníze.

Nevím, co tím čumil sleduje, ale jsou to neskutečné kecy. Od A do Z.
Upřímně. Jako zakomplexovanej idiot zníš spíš ty  ;D Asi tě vnitřně žere fakt, že nejsi nic extra, se školou i bez ní a tak si musíš honit ego na ostatních  8)

V plno oborech je VŠ opravdu nezbytná. Příklad: jako budoucí doktor prostě potřebuješ pitvat mrtvoly, to nejde bez VŠ.

Co se týče IT a Elekto, škola není nutná pokud jsi schopen sám sehnat informace a naučit se je.

To, že ty si toho schopen nebyl je tvůj problém, proto si šel na VŠ.

Nemůžu ale vystát když si nějaká škeble myslí že s VŠ je bůh, a zbytek je jen banda nezasvěcených idiotů.

BTW: Já jsem nikdy neřekl že teorie je k hovnu, to si do mne projektuješ někoho jiného (asi si měl blbej den a potřeboval sis do někoho kopnout, viď, chudáčku). Já jsem pouze řekl že univerzita není patent na znalosti a do cíle se de dostat i sám.

medvidek

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #55 kdy: 22. 04. 2016, 17:05:59 »
Je pravda, že s trochou angličtiny a snahy člověk sežene spoustu a spoustu literatury, mám tu "Art od black magic" a je úžasná.
Ty knížky jsou pěkně drahé, když má ale člověk kamaráda tiskaře a umí hledat...
Každopádně na výšce je to občas zajímavé v tom, že profesoři někdy vytáhnou na přednášce problém, který kdysi řešili a seznámí nás s ním, řeknou, co jak a proč, a tak je to trochu poutavější teorie (jindy nuda k ukousání).
Mě by jen zajímalo, jako někoho, kdo by layout dělat chtěl, jak takový nástup do zaměstnání vypadá ?
Je to kupa školení, cvičení, dělají si z něj odborníka dle svého gusta, nebo jak to vypadá ?
Možná je to až moc specifický dotaz, ale kdyby třeba Čumil věděl, byl bych rád.

čumil

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #56 kdy: 22. 04. 2016, 18:10:41 »
Je pravda, že s trochou angličtiny a snahy člověk sežene spoustu a spoustu literatury, mám tu "Art od black magic" a je úžasná.
Ty knížky jsou pěkně drahé, když má ale člověk kamaráda tiskaře a umí hledat...
Každopádně na výšce je to občas zajímavé v tom, že profesoři někdy vytáhnou na přednášce problém, který kdysi řešili a seznámí nás s ním, řeknou, co jak a proč, a tak je to trochu poutavější teorie (jindy nuda k ukousání).
Mě by jen zajímalo, jako někoho, kdo by layout dělat chtěl, jak takový nástup do zaměstnání vypadá ?
Je to kupa školení, cvičení, dělají si z něj odborníka dle svého gusta, nebo jak to vypadá ?
Možná je to až moc specifický dotaz, ale kdyby třeba Čumil věděl, byl bych rád.
Ano, VŠ má i své přednosti, jako ostatně všechno.

Já jsem programátor, nikdo jsem se neživil elektronikou takže detaily z el praxe nevytáhnu.

Pokud vztáhnu své zkušenosti z IT na tvůj obor. Pak očekávej, že po přijetí prostě budeš hozenej do vody, dostaneš zadání, s čím máš dělat a kutej. Pokud něco neznáš, musíš se to naučit za chodu (a rychle). Alespoň tak jsem to vždy zažil já.

Neočekávej že tě v práci něco budou učit.

mln

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #57 kdy: 22. 04. 2016, 18:29:36 »
Citace
Oproti tomu BEL2 bylo vyloženě popraviště. Osm příkladů na zkoušce, dvě hodiny. Dva příklady za nulu, celá zkouška za nulu. Příklady typu přechodový děje pomocí Laplacea, telegrafní rovnice, komplexní matice,... Brr. To bylo fakt na čtvrtý pokus po dlouhým tréninku rychlocvakání na kalkulačce (determinant komplexní matice 3x3 za 20s - dal to někdo z vás?).

Z vlastnej skusenosti viem že pokial tieto vedomosti človek pravidelne necvičí, tak ich za rok- dva skoro uplne zabudne. Aspon ja som mal pociť že to bolo vyučované strašne rýchlo strašne vela. Najviac som si zapametal z predmetov z inižnierskeho studia, ked už toho nebolo tolko naraz. Takže teraz ani nie po roku praxe ve vyvoji elektroniky raz za týžden hodinu v praci strávim opakovaním príkladov z analýzy elektrických obovodov.

RHtronix

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #58 kdy: 22. 04. 2016, 18:38:23 »
Mě by jen zajímalo, jako někoho, kdo by layout dělat chtěl, jak takový nástup do zaměstnání vypadá ?
Je to kupa školení, cvičení, dělají si z něj odborníka dle svého gusta, nebo jak to vypadá ?

Můžu mluvit za jednu nadnárodní společnost z automotive průmyslu. Layoutéry máme dva. Oba dva jsou čerství absolventi a ani jeden nebyl v layoutech zběhlý. Oba nastupovali jako "junioři". Jedna z prvních věcí byla absolvování školení v Zukenu (dost drahé).
V rámci pohovoru byl "domácí úkol" navrhnout DPS v eagle (v naší firmě rozšířený systém pro prototypy). Bylo to velmi jednoduché - něco se 7805. Takže žádné extra věci nebyly potřeba
Samozřejmě zkušenosti a znalosti pravidel návrhu (hlavně s ohledem na EMC) se hodí, ale hlavní slovo a zodpovědnost má HW designer, ne layoutér. Taky je to hodně o vyrobitelnosti a testovatelnosti, ale na to jsou interní pravidla a směrnice...

V případě dotazů můžu dát další info...

pepa

Re:Vývoj elektroniky se SŠ vzděláním
« Odpověď #59 kdy: 22. 04. 2016, 19:24:10 »

Já vystudoval FJFI-ČVUT a nemůžu si stěžovat, že by nám matiku pořádně nevysvětlili ve všech možných souvislostech a že bychom dokola počítali typové příklady.

To je zajímavý, že když jsem tam byl já, tak to bylo přesně naopak. Všechno nazpaměť a žádné pochopení. Když tě tak poslouchám, tak ty jsi jeden z těch studentů, kteří mi tam vadili. Všechno vám přišlo v pohodě, i když to bylo k ničemu. Dnes moji bývalí spolužáci samozřejmě nic moc náročného nedělají, protože počítání příkladů tě nikam neposune. V praxi potřebuješ umět řešit problémy a ne se učit nazpaměť už vyřešené.

Prostě FJFI je stejný a nebo podobný odpad jako ostatní školy, jen asi ne tak strašný. Přece si ale nebudeme hrát na menší odpad, ne?

Jednoduché a často se opakující problémy není od věci umět nazpaměť. Pochybuji, že jste se tou vaší praxí naučil konstruovat jaderné elektrárny.

A to jako proč? To jako na VŠ budeš mít praxi v továrně? To by šlo, ne? Vlastně ono to tam už tak je, jen to není u pásu.

Proč bych se učil něco, co nechci dělat? Kdo z absolventů by to dokázal? To jsou kecy kompletně mimo. Když budu chtít stavět elektrárny, tak se to naučím. Jak že se jmenoval ten obor na stavění?