Vezmu to za sebe.
Všiml jsem si tohoto: Přestal jsem věřit lidem a hlavně pak sobě.
Proč? Inu chyby v myšlení a chyby při práci člověk dělá velmi často. U programování mívají z velké části fatalní následek (program něběží, padá a pod.). I když se programátor snaží, věnuje se programování naplno a pečlivě, vždy se tam nějaká chyba objeví. Uvědomil jsem si, že lidský mozek (i když se zdá, že funguje perfektně) dělá často chyby a zkracuje uvažování pomocí heuristik a odhadů.
Co to mělo za následek?
Pokud mi člověk přednese nějaké důležité tvrzení, prozkoumám jej opravdu důkladně. Rozložím jej stejně jako když řeším/implementuji nějaký problém. A často naleznu chybné logické závěry, kontradikce a pod., kterých si sdělovatel není vědom.
Dále jsem si všiml, že se mi zlepšilo logické a dedukční uvažování a jsem (doufám) méně chybový při sestavování logických závěrů. Nebo se alespoň častěji kontroluji. Taky jsem si všiml, že jsem schopen změnit názor na danou věc velmi rychle, pokud se ukáže logická chyba v mém uvažování. To je něco, čeho nejsou například věřící lidé schopni - zbavit se v okamžiku víry, i když je jim ukázána logická chyba.
Také jsem si všiml, že spousta věcí ve světě je navržena velmi neefektivně, redundantně, chybně. Zvlášť si toho člověk všimne, když programuje nějaký realným program, který se zabývá člověkem definovanými pravidly.
Jsem zvyklý na vysokou kvalitu kódu a to ne jen z pohledu, jak je to napsáno, ale hlavně z pohledu, jak je to vymyšleno.
Také si člověk všímá věcí, které jsou opravdu velmi pěkně vymyšleny a je slast je studovat a implementovat. Zvlášť se jedná o čistě matematické věci.
Pro mne vystavení intenzivnímu přemýšlení a programování v průběhu mnoha let znamenalo pozitivní změnu v mém uvažování.
Samozřejmě, toto nemusí platit, jen o programování. Programování (testování, verifikování) ale dává neustálou zpětnou vazbu.
Navíc dává člověku schopnost realný problém správně rozložit na podčásti a vztahy mezi nimi a ty pak popsat pomocí základních matematických formulí a struktur. Tím pak lépe chápe význam a fungování dané věci, (ale často i chyby autora dané věci).