Programátorův pohled na svět

lobo

Re:mysleni pana Programatora
« Odpověď #30 kdy: 04. 01. 2016, 21:20:40 »
Programátor musí umět myslet jako stroj, dobře to ilustruje tento vtip:

Žena posílá manžela programátora na nákup: “Kup dvě nožičky klobásy a když budou mít vajíčka, kup jich deset.” Muž jde na nákup: “Máte vajíčka?” “Ano.” “Tak mi dejte deset nožiček klobásy.”


12 :-)


Radovan.

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #31 kdy: 05. 01. 2016, 02:59:41 »
Ten výtah je zrovna pěkný příklad programátorského myšlení. Hned se tu začaly řešit proměnné a další serepetičky, přitom stačí pár relátek a funguje to úplně stejně ;D

Naopak Airbus není dobrý příklad, ale nikoliv vinou programátora. Tři příklady:
  • Pilot chtěl při nízké rychlosti začít stoupat, dal plný tah a přitáhl řízení k sobě, ale počítač usoudil že pro stoupání je potřeba nejdřív nabrat rychlost, a aby toho dosáhl co nedřív, sklopil čumák dolů, kde byl kopec a les.
  • Pilot chtěl zrychlit klesání aby nepřeletěl letiště, ale potlačil řízení příliš rychle, počítač to vyhodnotil jako stav nouze a nastavil dvounásobnou výchylku výškovky. Pilotovi o tom nedal nijak vědět a ten ve tmě neviděl že je nad kopcem.
  • Pilot chtěl provést manévr, už si přesně nepamatuji jaký, ale počítači se zdál nebezpečný a neudělal vůbec nic. Letadlo spadlo.
Výsledek byly tři rozbité Airbusy a tři hromady mrtvol. Přitom ve všech případech jednal počítač (program!) správně, dokonce podle nejlepších úmyslů, přesto způsobil havárii. Kdyby ta letadla nebyla řízená počítačem, nedošlo by k tomu.

Cts

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #32 kdy: 05. 01. 2016, 03:17:52 »
Další ilustrační vtípeček: Kouká pesimista na skleničku a řiká si jak je smutně poloprázdná. Kouká na ní optimista a řiká si, jak je vesele poloplná. Pak přijde programátor a řiká si "Safra, proč je ta sklenka 2x větší než je potřeba...?"

Sten

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #33 kdy: 05. 01. 2016, 05:39:05 »
Bohužel neuvádíte žádné podrobné informace, ale zkusím odhadnout, které lety jste měl na mysli. Vaše popisy vypadají jako ze  seriálu Mayday, který má tendence to přehnaně dramatizovat.

Pilot chtěl při nízké rychlosti začít stoupat, dal plný tah a přitáhl řízení k sobě, ale počítač usoudil že pro stoupání je potřeba nejdřív nabrat rychlost, a aby toho dosáhl co nedřív, sklopil čumák dolů, kde byl kopec a les.

Air France 296. Pilot prý přidal, ale letadlo nereagovalo. Ve skutečnosti (podle záznamů, které se bez vědomí pilota přenášely i přes rádio) pilot přidal až ve chvíli, kdy byl pouhých 30 stop nad terénem, a motorům trvá několik sekund, než dostatečně zvýší výkon. V tu dobu už ale letadlo škrtalo stromy.

Pilot chtěl zrychlit klesání aby nepřeletěl letiště, ale potlačil řízení příliš rychle, počítač to vyhodnotil jako stav nouze a nastavil dvounásobnou výchylku výškovky. Pilotovi o tom nedal nijak vědět a ten ve tmě neviděl že je nad kopcem.

Nejspíš Air Inter 148. Pád způsobilo několik faktorů: příliš vysoká rychlost při přibližování (kvůli snaze být rychlejší než TGV), špatné informace o poloze letadla vůči ranveji od věže (tj. piloti si mysleli, že jsou jinde a terén pod nimi je mnohem níž), chybějící GPWS (varování před blízkým terénem) a hlavně to, že piloti zaměnili rychlost klesání a úhel klesání (tedy klesali výrazně rychleji). Letadlo při simulacích netrefilo terén, dokud do simulace nepřidali turbulence, na které autopilot reaguje trochu větším klesáním (stejně jako by to udělal lidský pilot či autopilot od Boeingu, aby zabránili možnosti stallu).

Pilot chtěl provést manévr, už si přesně nepamatuji jaký, ale počítači se zdál nebezpečný a neudělal vůbec nic. Letadlo spadlo.

To vůbec netuším, co by mělo být. Možná TAM 3054? Tam to bylo způsobeno tím, že letadlo umožňovalo nastavit pro každý motor jiný směr tahu, tedy počítač do toho naopak vůbec nekecal. Nebo XL 888T? Tam došlo k chybě při údržbě, kdy zamrzla voda v senzorech, kvůli které selhala právě testovaná detekce nadměrného úhlu náběhu (stall), aniž by si posádka všimla, že se dostala do stallu. Nebo Air France 447? Tam se vypínalo varování před stallem, když byly hodnoty tak extrémní, že se počítač domníval, že jsou vadné senzory, což možná zmátlo pilota.

lojza

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #34 kdy: 05. 01. 2016, 07:28:36 »
kdyz jsme u toho Mayday, tak letadla maji nejaky ILS - za letu si kolem sebe vytvari nejaky trirozmerny prostor do nejake vzdalenosti a vcas varuje pilota pred letadlem na koliznim kurzu - to muselo byt take hezke programovani ...

to same navadeni na pristani pokud je letiste vybavene prislusnou moderni technikou je uz plne v rezii pocitace ?

treba mne prekvapuje ze dosud neni pro piloty zajisteno "nocni videni, videni skrz mlhu" a stale se operuje s "dohlednosti", ostatne to videni v mlze by se hodilo i ridicum automobilu

za posledni dobu jako nejvetsi hmatatelne produkty vedy v realnem svete povazuju mobily, drony a uz nastupujici autonomni automobily

a pral bych si aby se zvladla termojaderna fuze (zkrotit vodikovou bombu), to by lidstvu prineslo energii za hubicku a asi dost zmenilo pomery sil "na bojisti"


Re:mysleni pana Programatora
« Odpověď #35 kdy: 05. 01. 2016, 08:14:57 »
... To je něco, čeho nejsou například věřící lidé schopni - zbavit se v okamžiku víry, i když je jim ukázána logická chyba. ...

 :o
CO má víra společného s logikou?
(já tu vidím nepochopení reálného života)

Alois

Re:mysleni pana Programatora
« Odpověď #36 kdy: 05. 01. 2016, 08:29:26 »
CO má víra společného s logikou?
(já tu vidím nepochopení reálného života)

Hodně :) Tak třeba dnešní průměrný "programátor" webů je věřící člověk, nemá šajn co se v počítači přesně děje a tak se řídí vírou v soubor pravidel a postupů ne nepodobných náboženství :)

Webař

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #37 kdy: 05. 01. 2016, 10:05:00 »
Vy se z toho elitářství jednou poserete. Programuju přes polovinu života, prošel jsem si od basicu přes pascal a céčko až k webovým aplikacím, které dělám, protože to dneska prostě sype. Podle trolla Aloise jsem ale retard, co má v židli vyříznutou díru, protože kvůli nízkému IQ neudrží moč a stolici, o programování neví v podstatě nic a za každým enterem vykřikne haleluja. Přitom jsem nejspíš první program napsal, když on ještě říkal hovnu koko. Ale klidně si dál hoňte ega, to je stejně tak všechno, co s tím naděláte.

Alois

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #38 kdy: 05. 01. 2016, 10:13:34 »
prošel jsem si od basicu přes pascal a céčko až k webovým aplikacím

Nepochopil jste to, Vás se to netýká.

Kit

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #39 kdy: 05. 01. 2016, 13:08:20 »
kdyz jsme u toho Mayday, tak letadla maji nejaky ILS - za letu si kolem sebe vytvari nejaky trirozmerny prostor do nejake vzdalenosti a vcas varuje pilota pred letadlem na koliznim kurzu - to muselo byt take hezke programovani ...

To není tak těžké. Stačí umět numericky řešit diferenciální rovnice.

Citace
to same navadeni na pristani pokud je letiste vybavene prislusnou moderni technikou je uz plne v rezii pocitace ?

Totéž. Jen je potřeba do toho systému zanést externí hodnoty, jako např. stav počasí na letišti. Pokud jsou signály z čidel v pořádku, letadlo přistane samo i za nulové viditelnosti. Piloti však obvykle dělají poloautomatické přistání, aby nevyšli ze cviku a také aby se nenudili.

Citace
treba mne prekvapuje ze dosud neni pro piloty zajisteno "nocni videni, videni skrz mlhu" a stale se operuje s "dohlednosti", ostatne to videni v mlze by se hodilo i ridicum automobilu

Piloti to nepotřebují, viz výše. Přistávací radar je užitečnější. Řidičům automobilů by se vidění v mlze jistě hodilo.

Sten

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #40 kdy: 05. 01. 2016, 14:29:22 »
kdyz jsme u toho Mayday, tak letadla maji nejaky ILS - za letu si kolem sebe vytvari nejaky trirozmerny prostor do nejake vzdalenosti a vcas varuje pilota pred letadlem na koliznim kurzu - to muselo byt take hezke programovani ...

To je v podstatě detekce kolizí z počítačových her :)

treba mne prekvapuje ze dosud neni pro piloty zajisteno "nocni videni, videni skrz mlhu" a stale se operuje s "dohlednosti", ostatne to videni v mlze by se hodilo i ridicum automobilu

Moderní velká letadla dokáží přistát sama a piloti umí přistávat jen na přístroje. Ale pořád se operuje s tím, že při neočekávané události mohou přístroje selhat a letadlo nepočká na lepší počasí.

Problém není to dát do auta, některá auta to i mají (resp. měla to S Klasse). Problém je, že to vypadá jinak, než když to vidíte ve spektru viditelného světla, a tak to vyžaduje výcvik, aby řidič dokázal poznat, co ten obraz v IR (či radarovém, pokud by se použil ten) vidění vlastně je a jak má reagovat. Mnohem užitečnější se ukazují automatické systémy předcházení kolize, které nemají problém poznat, co se děje, a auto zastavit, aniž by se řidič musel cokoliv učit (nová S Klasse).

Kit

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #41 kdy: 05. 01. 2016, 15:29:12 »
kdyz jsme u toho Mayday, tak letadla maji nejaky ILS - za letu si kolem sebe vytvari nejaky trirozmerny prostor do nejake vzdalenosti a vcas varuje pilota pred letadlem na koliznim kurzu - to muselo byt take hezke programovani ...

To je v podstatě detekce kolizí z počítačových her :)


To by bylo poněud pozdě, nemyslíš? Ten přístroj nemá kolizi detekovat, ale má před ní s předstihem varovat a sjednat nápravu.

Sten

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #42 kdy: 05. 01. 2016, 15:58:36 »
kdyz jsme u toho Mayday, tak letadla maji nejaky ILS - za letu si kolem sebe vytvari nejaky trirozmerny prostor do nejake vzdalenosti a vcas varuje pilota pred letadlem na koliznim kurzu - to muselo byt take hezke programovani ...

To je v podstatě detekce kolizí z počítačových her :)


To by bylo poněud pozdě, nemyslíš? Ten přístroj nemá kolizi detekovat, ale má před ní s předstihem varovat a sjednat nápravu.

Což jenom znamená, že detekuje kolizi, pokud promítne následujících několik desítek sekund/minut při stabilním kurzu (stejně se ve hrách počítají kolize při střelbě). Sjednání nápravy ty jednodušší systémy (GPWS) buď nedělají, to má udělat pilot, nebo dělají jednoduché kroky (zvýšení tahu a stoupání).

Kit

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #43 kdy: 05. 01. 2016, 16:33:24 »
To by bylo poněud pozdě, nemyslíš? Ten přístroj nemá kolizi detekovat, ale má před ní s předstihem varovat a sjednat nápravu.

Což jenom znamená, že detekuje kolizi, pokud promítne následujících několik desítek sekund/minut při stabilním kurzu (stejně se ve hrách počítají kolize při střelbě). Sjednání nápravy ty jednodušší systémy (GPWS) buď nedělají, to má udělat pilot, nebo dělají jednoduché kroky (zvýšení tahu a stoupání).

Takže už jsi zohlednil první derivaci, ale je nutné zahrnout přinejmenším i druhou derivaci.

Jeden stroj dostane povel pro stoupání, druhý pro klesání. Tyto povely mají přednost před pokyny operátorů z řídicí věže.

hu

Re:Programátorův pohled na svět
« Odpověď #44 kdy: 05. 01. 2016, 16:55:29 »
Takže už jsi zohlednil první derivaci, ale je nutné zahrnout přinejmenším i druhou derivaci.

Já bych nezapomněl pro jistotu ani na třetí derivaci, možná by to ale chtělo i čtyřapůltou, tam si ale nejsem jist, leda by Krčmářova kobyla nechodila do hospody.