Ertexi, dík za shrnutí. Podle toho, co píšeš, to na mě působí, že se FI omladila a je šance, že by mohla jít správným směrem. Akorát se trochu obávám, že zrovna tohle je dost klíčová otázka a řešit ji nějakou diskusí na kolokviu je trochu úlet, očekával bych, že takovéhle věci budou součástí jasné a propracované vize děkana nebo nějakého garanta sekce výuky apod.
Taky je dobře, že se to zveřejnilo, studenti mají právo si udělat představu, jak myšlení vedení školy vypadá. Škoda, že takové věci škola nekomunikuje ven aktivněji sama...
Z celého kolokvia som mal dojem, že pán Beneš už mal vopred pripravenú koncepciu novej výuky a na následne pripomienky reagoval podráždene.
To první je dobře, to druhý je škoda, ale je to pro mě lidsky pochopitelný.
Už si to nepamätám presne, ale má to vyzerať tak, že bude jeden úvod do programovania a potom si môže študent zvoliť úvodný predmet do konkrétneho jazyka (Java, C, C++). Po absolvovaní týchto dvoch úvodných predmetov si potom ďalej môže zapísať ďalšie dva predmety nadväzujúce na úvod do jazyka, ktoré sa budú učiť v období dvoch semestrov a bude sa jednať o nejaký rozsiahlejší projekt.
To se mi zdá jako vcelku dobrý nápad, ale taky žádná bomba, že... Co by asi tak člověka na první dobrou napadlo, když chce posílit programming skills?

Ďalej navrhoval zrušenie cvičení ako povinných a nahradiť ich konzultáciami, k tomuto záveru došiel na základe toho, že študenti sa najviac naučia robením DU samostatne. Konzultant by im mal slúžiť na prekonanie zásekov. Tento nápad bol vnímaný silne negatívne. Osobne si ale myslím, že to nie je zlý nápad.
Mně to taky nepřijde jako úplně špatný nápad, ale dost záleží na realizaci. Pokud ty domácí úkoly budou nějaké vyloženě školní příklady, tak si nemyslím, že by to něco zvlášť změnilo. Myslím, že by se daly vymyslet kreativnější způsoby (např. seminář s vyloženě praktickými problémy, kde by každý týden jeden student odprezentoval, jak si myslí, že by se to mělo řešit - včetně odkazů na relevantní teorii a krátké diskuse alternativ, k tomu potom diskuse zúčastněných, co si o řešení myslí a jak by ho případně vylepšili). Vyloženě osobní konzultace se podle mě snadno zvrhnou v to, že tam nebudou chodit právě ti, kdo by to nejvíc potřebovali, a vyučující vyhoří, protože budou milionkrát dokola vysvětlovat to samý...
Spomínal aj to, že nejaké malé percento študentov sú borci a vedia programovať už dávno pred nástupom na VŠ, takže sa dá uvažovať o tom, že tie úvodné predmety by boli voliteľné. Kladol celkom dôraz na rozlišovanie medzi tou "šedou" masou a výnimočnými študentami.
Pokud to první má vést k tomu druhému a řekl to přesně takhle, tak to na mě působí jako trestuhodná defenzivnost. Čekal bych spíš, že pokročilejší studenty nějak vyberou, zapojí do výuky (to za nás bylo a považuju to za dobrej přístup) a hlavně: nabídnou jim nějakou exkluzivní příležitost typu parádní praxe (RedHat, vývojové oddělení Seznamu, laby...?) - tak, aby penzum programování zůstalo stejný, jenom se zvýšila laťka... Pokud by to mělo zůstat u toho, že kdo už to umí, toho nemáme co naučit a nic učit nebudeme, tak to je hodně špatný.
Súčasný stav bol popísaný ako roztrieštený bez nejakej poriadnejšej náväznosti následkom čoho sa nedajú učiť niektoré predmety, kde by študenti mohli niečo programovať z dôvodu, že sa nedá nič predpokladať o ich programovacích znalostiach a schopnostiach. Niekto už môže mať absolvované 2 prog. predmety, niekto ani jeden.
Mělo by jím spíš ležet na srdci, že bez znalosti programování z té školy přece nemůžou vylézt a ne že je nemůžou cosi naučit!
Spomínam si akurát, že tam padol argument, že či teda má byť VŠ "učňák" a nejaké náznaky, prečo by sa VŠ mala prispôsobovať požiadavkám zamestnávateľov. Ale myslím, že rozumnejšia časť vedenia si presadí tú zmenu výuky. Tak nejak väčšina ľudí tam cíti, že niečo je dosť hnilé. Ale ak sa za 4 roky zas zmení dekan, vedenie tak sa to môže opäť celé obrátiť opačný smerom ku teoretickej onanii.
Tohle je super posun. V dobách pod taktovkou prof. Zlatušky by tohle byl nejspíš převládající názor...
Tá škola nevie čo chce a tak nakoniec nie je ani pre tých, čo chcú byť hardcore matematici/CS teoretici ani pre praktický zameraných ľudí. Taký "kočkopes". Ak som matematická hlava idem na Matfyz/Jaderku. Ak som praktik idem na (Č)VUT.
To jsem tady psal několikrát a vždycky jsem za to dostal vynadáno. Taky si myslím, že by mělo být jasné, co je požadovaný "produkt" školy - buď to má být dobrý teoretik nebo dobrý praktik. A ne člověk, který je špatný v obojím...
Btw, rok alebo dva dozadu spravili podľa mňa úplne hovadstvo, keď zrušili samostatný predmet logické programování a zlučili Prolog s Haskellom do jedného predmetu. Toto je podľa mňa taký útok na myslenie ľudí, za tak krátky čas, že až na pár géniov si myslím, že oba jazyky a myslenie v nich nepochopí teraz už vôbec nikto. Úplny nezmysel.
Tak jestli tohle udělali, tak jsou prostě pitomci, to se nedá jinak nazvat. Pořádně si vyzkoušet a pochopit různá paradigmata, je pro programátora (i analytika atd.) snad nejcennější věc jakou znám. Všechno ostatní se dá dohnat, ale tenhle úvodní přehled o tom, jak se k programování dá přistupovat z různých stran považuju za to největší otevření dveří a obzorů, jaký může programátor dostat.