Z VUT FAST do IT

Zdenek Henek nereg

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #15 kdy: 08. 01. 2016, 23:30:24 »
FI MUNI je vyhlasena flakarna jiz mnoho let (minimalne 10) - nyni mi dokonce do emailove schranky informacniho systemu MUNI (pristup maji absolventi jeste mnoho let po ukonceni studia) prisel email, ze se uskutecni kolokvium celeho vedeni FI MUNI, kde budou diskutovat velice znepokojivou zpetnou vazbu od zamestnavatelu, kteri rikaji, ze absolventi FI MUNI vubec neumi programovat (v porovnani s urovni na FIT VUTBR mohu subjektivne na 100% potvrdit).
Existuje na tu zpravu nejakej link? Nebo muzes ho sem celej vlozit, pokud to nepovazujes za neetický? (nevím, komu všemu byl mail určen)
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).



(http://s17.postimg.org/h6ekvibcv/20151215_FI_MUNI_totally_lame_programmers.png)

Kdyz jsem nastupoval do sve prvni prace na plny uvazek (2004), tak tam byla silna skupina z FI MUNI a urcite byli lepsi nez ja, ale za par mesicu se to srovnalo. Pracovali v te firme i behem studia, ja jsem behem studia neprogramoval - uzival jsem si jine pracovni pozice.

Nemuze to byt treba spis tim, ze je programovani nebavi, nez ze by neumeli programovat? Ono jestli porad vsude slysi, ze programovani je delnicka profese ....  Toto je jen odhad/dohad, zadny zdroj nemam.


Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #16 kdy: 09. 01. 2016, 08:40:01 »
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).
No, to je hezký. Díky! Tak aspoň můžeme ocenit, že to škola vnímá a reflektuje... Škoda, že jsem o tom nevěděl dřív, určitě bych se tam šel podívat. A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Vertex

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #17 kdy: 09. 01. 2016, 11:50:02 »
Teda, vy mate ale stesti - jeste par dni a pozvanka bude smazana z historie. Udelal jsem screenshot a davam ho sem (potencialne neverejne informace jsem rozmazal), protoze to nepovazuji za neeticke, nybz za nezbytne. Je to napsane velice opatrne, ale vzhledem k rozmerum tohohle mega problemu se tomu vubec nedivim (napsal bych to stejne).
No, to je hezký. Díky! Tak aspoň můžeme ocenit, že to škola vnímá a reflektuje... Škoda, že jsem o tom nevěděl dřív, určitě bych se tam šel podívat. A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)
Tento argument si nepamätám, že by tam padol. Skôr sa to zvrhlo na hádku o tom, ktoré jazyky by sa teda mali učiť primárne. Z celého kolokvia som mal dojem, že pán Beneš už mal vopred pripravenú koncepciu novej výuky a na následne pripomienky reagoval podráždene. Už si to nepamätám presne, ale má to vyzerať tak, že bude jeden úvod do programovania a potom si môže študent zvoliť úvodný predmet do konkrétneho jazyka (Java, C, C++). Po absolvovaní týchto dvoch úvodných predmetov si potom ďalej môže zapísať ďalšie dva predmety nadväzujúce na úvod do jazyka, ktoré sa budú učiť v období dvoch semestrov a bude sa jednať o nejaký rozsiahlejší projekt.

Ďalej navrhoval zrušenie cvičení ako povinných a nahradiť ich konzultáciami, k tomuto záveru došiel na základe toho, že študenti sa najviac naučia robením DU samostatne. Konzultant by im mal slúžiť na prekonanie zásekov. Tento nápad bol vnímaný silne negatívne. Osobne si ale myslím, že to nie je zlý nápad.

Myslím si však, že to má v celku dosť premyslené a je si vedomý problémov so súčasným stavom. Spomínal aj to, že nejaké malé percento študentov sú borci a vedia programovať už dávno pred nástupom na VŠ, takže sa dá uvažovať o tom, že tie úvodné predmety by boli voliteľné. Kladol celkom dôraz na rozlišovanie medzi tou "šedou" masou a výnimočnými študentami.

Ďalej spomínal, že nebolo by od veci ukázať študentom netriviálnejšiu prácu napr. z GITom, čo publikum veľmi neocenilo, lebo to je asi pre "lopaty". Niekto tam spomenul aj škandinávsky model, kde sa dosť dbá na prax, ale to rýchlo vyšumelo dostratena, lebo pochopiteľne v ČR sa učí masovo (a prachy tečú od počtu prijatých študentov ) a v škandinávii má každý vyučujúci na starosti len malý počet študentov.

Súčasný stav bol popísaný ako roztrieštený bez nejakej poriadnejšej náväznosti následkom čoho sa nedajú učiť niektoré predmety, kde by študenti mohli niečo programovať z dôvodu, že sa nedá nič predpokladať o ich programovacích znalostiach a schopnostiach. Niekto už môže mať absolvované 2 prog. predmety, niekto ani jeden.

Spomínam si akurát, že tam padol argument, že či teda má byť VŠ "učňák" a nejaké náznaky, prečo by sa VŠ mala prispôsobovať požiadavkám zamestnávateľov. Ale myslím, že rozumnejšia časť vedenia si presadí tú zmenu výuky. Tak nejak väčšina ľudí tam cíti, že niečo je dosť hnilé. Ale ak sa za 4 roky zas zmení dekan, vedenie tak sa to môže opäť celé obrátiť opačný smerom ku teoretickej onanii.

Na záver chcem napísať svoj názor, že ak by som mal stroj času, druhykrát by som na FI neišiel. Tá škola nevie čo chce a tak nakoniec nie je ani pre tých, čo chcú byť hardcore matematici/CS teoretici ani pre praktický zameraných ľudí. Taký "kočkopes". Ak som matematická hlava idem na Matfyz/Jaderku. Ak som praktik idem na (Č)VUT.

Btw, rok alebo dva dozadu spravili podľa mňa úplne hovadstvo, keď zrušili samostatný predmet logické programování a zlučili Prolog s Haskellom do jedného predmetu. Toto je podľa mňa taký útok na myslenie ľudí, za tak krátky čas, že až na pár géniov si myslím, že oba jazyky a myslenie v nich nepochopí teraz už vôbec nikto. Úplny nezmysel.

rektor

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #18 kdy: 09. 01. 2016, 13:10:32 »
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #19 kdy: 09. 01. 2016, 13:42:32 »
Ertexi, dík za shrnutí. Podle toho, co píšeš, to na mě působí, že se FI omladila a je šance, že by mohla jít správným směrem. Akorát se trochu obávám, že zrovna tohle je dost klíčová otázka a řešit ji nějakou diskusí na kolokviu je trochu úlet, očekával bych, že takovéhle věci budou součástí jasné a propracované vize děkana nebo nějakého garanta sekce výuky apod.

Taky je dobře, že se to zveřejnilo, studenti mají právo si udělat představu, jak myšlení vedení školy vypadá. Škoda, že takové věci škola nekomunikuje ven aktivněji sama...

Z celého kolokvia som mal dojem, že pán Beneš už mal vopred pripravenú koncepciu novej výuky a na následne pripomienky reagoval podráždene.
To první je dobře, to druhý je škoda, ale je to pro mě lidsky pochopitelný.

Už si to nepamätám presne, ale má to vyzerať tak, že bude jeden úvod do programovania a potom si môže študent zvoliť úvodný predmet do konkrétneho jazyka (Java, C, C++). Po absolvovaní týchto dvoch úvodných predmetov si potom ďalej môže zapísať ďalšie dva predmety nadväzujúce na úvod do jazyka, ktoré sa budú učiť v období dvoch semestrov a bude sa jednať o nejaký rozsiahlejší projekt.
To se mi zdá jako vcelku dobrý nápad, ale taky žádná bomba, že... Co by asi tak člověka na první dobrou napadlo, když chce posílit programming skills? :)

Ďalej navrhoval zrušenie cvičení ako povinných a nahradiť ich konzultáciami, k tomuto záveru došiel na základe toho, že študenti sa najviac naučia robením DU samostatne. Konzultant by im mal slúžiť na prekonanie zásekov. Tento nápad bol vnímaný silne negatívne. Osobne si ale myslím, že to nie je zlý nápad.
Mně to taky nepřijde jako úplně špatný nápad, ale dost záleží na realizaci. Pokud ty domácí úkoly budou nějaké vyloženě školní příklady, tak si nemyslím, že by to něco zvlášť změnilo. Myslím, že by se daly vymyslet kreativnější způsoby (např. seminář s vyloženě praktickými problémy, kde by každý týden jeden student odprezentoval, jak si myslí, že by se to mělo řešit - včetně odkazů na relevantní teorii a krátké diskuse alternativ, k tomu potom diskuse zúčastněných, co si o řešení myslí a jak by ho případně vylepšili). Vyloženě osobní konzultace se podle mě snadno zvrhnou v to, že tam nebudou chodit právě ti, kdo by to nejvíc potřebovali, a vyučující vyhoří, protože budou milionkrát dokola vysvětlovat to samý...

Spomínal aj to, že nejaké malé percento študentov sú borci a vedia programovať už dávno pred nástupom na VŠ, takže sa dá uvažovať o tom, že tie úvodné predmety by boli voliteľné. Kladol celkom dôraz na rozlišovanie medzi tou "šedou" masou a výnimočnými študentami.
Pokud to první má vést k tomu druhému a řekl to přesně takhle, tak to na mě působí jako trestuhodná defenzivnost. Čekal bych spíš, že pokročilejší studenty nějak vyberou, zapojí do výuky (to za nás bylo a považuju to za dobrej přístup) a hlavně: nabídnou jim nějakou exkluzivní příležitost typu parádní praxe (RedHat, vývojové oddělení Seznamu, laby...?) - tak, aby penzum programování zůstalo stejný, jenom se zvýšila laťka... Pokud by to mělo zůstat u toho, že kdo už to umí, toho nemáme co naučit a nic učit nebudeme, tak to je hodně špatný.

Súčasný stav bol popísaný ako roztrieštený bez nejakej poriadnejšej náväznosti následkom čoho sa nedajú učiť niektoré predmety, kde by študenti mohli niečo programovať z dôvodu, že sa nedá nič predpokladať o ich programovacích znalostiach a schopnostiach. Niekto už môže mať absolvované 2 prog. predmety, niekto ani jeden.
Mělo by jím spíš ležet na srdci, že bez znalosti programování z té školy přece nemůžou vylézt a ne že je nemůžou cosi naučit!

Spomínam si akurát, že tam padol argument, že či teda má byť VŠ "učňák" a nejaké náznaky, prečo by sa VŠ mala prispôsobovať požiadavkám zamestnávateľov. Ale myslím, že rozumnejšia časť vedenia si presadí tú zmenu výuky. Tak nejak väčšina ľudí tam cíti, že niečo je dosť hnilé. Ale ak sa za 4 roky zas zmení dekan, vedenie tak sa to môže opäť celé obrátiť opačný smerom ku teoretickej onanii.
Tohle je super posun. V dobách pod taktovkou prof. Zlatušky by tohle byl nejspíš převládající názor...

Tá škola nevie čo chce a tak nakoniec nie je ani pre tých, čo chcú byť hardcore matematici/CS teoretici ani pre praktický zameraných ľudí. Taký "kočkopes". Ak som matematická hlava idem na Matfyz/Jaderku. Ak som praktik idem na (Č)VUT.
To jsem tady psal několikrát a vždycky jsem za to dostal vynadáno. Taky si myslím, že by mělo být jasné, co je požadovaný "produkt" školy - buď to má být dobrý teoretik nebo dobrý praktik. A ne člověk, který je špatný v obojím...

Btw, rok alebo dva dozadu spravili podľa mňa úplne hovadstvo, keď zrušili samostatný predmet logické programování a zlučili Prolog s Haskellom do jedného predmetu. Toto je podľa mňa taký útok na myslenie ľudí, za tak krátky čas, že až na pár géniov si myslím, že oba jazyky a myslenie v nich nepochopí teraz už vôbec nikto. Úplny nezmysel.
Tak jestli tohle udělali, tak jsou prostě pitomci, to se nedá jinak nazvat. Pořádně si vyzkoušet a pochopit různá paradigmata, je pro programátora (i analytika atd.) snad nejcennější věc jakou znám. Všechno ostatní se dá dohnat, ale tenhle úvodní přehled o tom, jak se k programování dá přistupovat z různých stran považuju za to největší otevření dveří a obzorů, jaký může programátor dostat.


Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #20 kdy: 09. 01. 2016, 13:50:12 »
Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.
Naprosto souhlasím. Pokud chce mít jakákoli škola obor, kde dá důraz na teorii, má tam ročně nabrat dvacet největších talentů a pořádně jim to vohulit. Teprve pak to může mít smysl.

Zelenac

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #21 kdy: 09. 01. 2016, 15:33:26 »
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.

Jenže děcka na prumce nemají na to, aby kdoví jak programovali, očekává se že půjdou a VŠ a v tom případě si nemyslím, že u IT je špatné vést výuku praktickou. Já taky jsem schopen příliš teoretickou výuku tolerovat jen do určitých mezí, když pro to není v meněích městech žádné uplatnění, ani třeba v Ově moc ne - tak k čemu se s tím potom srát, když stejně budeš Java/C# programátor. A toho teoretizování si můžou studenti užít až až, když půjdou na Matematiku pro IT - u nás na VŠB ten obor je. A lidi co tam chodí většinou říkají, že se musí učit každý den, aby to všechno pobrali, proto často přechází na čistě IT.

S názorem, že "univerzita by se měla vznášet v oblacích", už jsem se setkal, a není žádná náhoda, že to tvrdil matikář, co by si bez VŠ na chleba nevydělal.

Zelenac

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #22 kdy: 09. 01. 2016, 15:39:58 »
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.

Zelenac

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #23 kdy: 09. 01. 2016, 15:50:19 »
Jo a ještě něco, jestli chceš těch svých 5%, tak nehledej v IT oborou, ale běž na MatFyz, protože tam se ty správná individua, alespoň co vím z doslechu z programátorských soutěží, nachází.

zboj

  • *****
  • 1 507
    • Zobrazit profil
    • E-mail
Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #24 kdy: 09. 01. 2016, 19:51:04 »
A pečlivě bych čekal, jestli zazní argument, že stačí učit teoretické základy a konkrétní programovací jazyk se už může doučit každej sám :)

Řeší se to tu pořád :D Pokud chceš mít na VŠ přes 5 % lidí, tak je to normální učňák, střední, cokoli a má smysl tam učit konkrétní věci a konkrétní aplikace. Je to dobrý nápad. Pokud ale má být VŠ pro špičkové lidi, kterým má něco přinést, tak tam konkrétní věci jsou jen ztrátou času. Samozřejmě to platí max pro pár procent lidí.
Teoreticky by měl takový rozdíl být mezi VŠ a VOŠ, ale všichni víme, že to je spíše MFF vs. zbytek VŠ a VOŠ (včetně Unicornu) je jen komedie.

robotron

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #25 kdy: 09. 01. 2016, 21:00:38 »
Taky jsem chtěl dělat image processing, a kdo zná, tak víc co za HC matika za tím je, ale ten obor je tak těžký, a je po něm tak malá poptávka v Ově, že to prostě nemá smysl.

Po zpracovani obrazu a signalu je velka poptavka a prekvapive je do znacne miry jedno, jestli sedis v Ostrave nebo nekde jinde na Zemekouli.
HC? Jako srovnatelny s UTIA AV CR nebo FELem, nebo snad jeste drsnejsi?

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #26 kdy: 09. 01. 2016, 22:04:23 »
Teoreticky by měl takový rozdíl být mezi VŠ a VOŠ, ale všichni víme, že to je spíše MFF vs. zbytek VŠ a VOŠ (včetně Unicornu) je jen komedie.
Tomuhle fakt nerozumím. Kdyby se Unicorn přejmenoval na "informatické učiliště", učilo se tam to samý, chodili tam stejní lidi a uplatňovali se na trhu úplně stejně, tak by to bylo ok, zatímco teď je to průser? Nechápu. Co je Unicorn a co se tam učí všichni ví, tak co by jako změna názvu změnila?!

mca

  • ***
  • 181
    • Zobrazit profil
Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #27 kdy: 09. 01. 2016, 22:55:15 »
Skoro u kazde debaty o VS se nemohu zbavit pocitu, ze lide vlastne studovat nechteji. Je to 14 let, co jsem vylezl z teoreticke zubatice, jak se skodolibe posmivali FITkari,nasi milovane FI.MUNI a nemyslim si, ze bysme byli o neco praktickeho ochuzeni. "Ten co to neda bude programovat pro vydelek uz zitra, vy zbyvajici az po statnicich" ... a co? Z nas 5ti spoluzaku, kteri stale drzime kontakty, se 4 vydali za Atlantik a jeden skoncil v Fujitsu (a porad programuje). Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.

Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #28 kdy: 10. 01. 2016, 01:24:21 »
Mozna nas neucili praseni kodu v praxi, ale naucili nas myslet a hned nas lovil nejeden headhunter, jeste ve skole.
A jak si teda vysvětluješ, že sama škola říká "Setkáváme se s tím, že zaměstnavatelé hodnotí programátorské schopnosti absolventů FI spíše negativně."? Neměl bys jim to vysvětlit, že to je jinak? Je to zbytečný, aby řešili neexistující problém, ne?

mca

  • ***
  • 181
    • Zobrazit profil
Re:Z VUT FAST do IT
« Odpověď #29 kdy: 10. 01. 2016, 02:27:51 »
Realistisky, nebot spolecnosti chteji hotovy produkt, ktery bude mit prakticke zkusenosti a prakticky okamzite zapadnou do "vyrobniho procesu". Stejne tak nebudou chtit opravdu spickoveho programatora, ktery v te hlave opravdu neco ma a dokonale algoritmy mu nejsou cizi. Protoze opravu vlastnich chyb nemuzes prodavat jako perfomrmance pack.